نویسنده: میثم سبحانی
// دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

فروش رایانه‌های شخصی در جهان برای پنجمین سال متوالی با کاهش روبرو شد

موسسه تحقیقاتی گارتنر در گزارش جدید خود اعلام کرد که میزان فروش رایانه‌های شخصی در جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶، ۳.۷ درصد افت داشته است.

 بر اساس پژوهش‌های جدید شرکت‌های تحقیقاتی فعال در حوزه فناوری اطلاعات، بازار رایانه‌های شخصی برای پنجمین سال متوالی دچار کاهش فروش شده است. اگر چه این بازار در تمام بیست فصل اخیر همیشه در وضعیت قرمز نبوده اما آمار فروش پی‌سی در نُه فصل گذشته دائما در حال افول بوده است. برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ نیز هر دو موسسه گارتنر و IDC گزارش داده‌اند که میزان فروش رایانه‌های شخصی در سطح بین‌المللی دوباره کاهش یافته است.

موسسه تحقیقاتی گارتنر تخمین می‌زند که در زمستان ۲۰۱۶ میزان فروش جهانی رایانه‌های شخصی با ۳.۷ درصد کاهش به ۷۲.۶ میلیون واحد سقوط کرده باشد. این آمار تاییدی بر کاهش فروش رایانه‌های شخصی برای نهمین فصل متوالی است. بر اساس آمار موثق، از سال ۲۰۱۲ تا کنون فروش رایانه‌های شخصی هر ساله کاهش یافته است. از سوی دیگر «میزان فروش پی‌سی در سال ۲۰۱۶ در مجموع به اندازه فروش این پلتفرم در سال ۲۰۰۷ بوده است.»

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶، لنوو، اچ‌پی، دل، ایسوس، اپل و ایسر به ترتیب شش کمپانی برتر در حوزه فروش رایانه‌های شخصی بودند. همان‌طور که در جدول زیر می‌بینید، گارتنر دریافته که هر چند تنها ایسوس و ایسر نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ کاهش فروش را تجربه کرده‌اند و چهار کمپانی دیگر با افزایش فروش مواجه شدند، اما کاهش فروش بیش از ۱۸ درصدی بقیه فروشندگان فعال در این حوزه، در مجموع فروش نیز تاثیر منفی گذاشته و میزان آن را نسبت به همین بازه در سال ۲۰۱۵، بیش از سه درصد کاهش داده است.

Gartner-PC-shipments-q4-2016

حال اگر میزان فروش کل سال ۲۰۱۶ را نسبت به ۲۰۱۵ بررسی کنیم، وضعیت از این هم بغرنج‌تر می‌شود. در آمار سالانه، دل تنها شرکت در بین شش کمپانی برتر است که توانسته میزان فروشش را افزایش دهد.

Gartner-PC-shipments-2016

علاوه بر گارتنر، موسسه تحقیقاتی IDC نیز تخمین می‌زند که میزان فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ با نزول ۱.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۷۰.۲ میلیون واحد کاهش یافته است. در گزارش IDC به ترتیب از لنوو، اچ‌پی، دل، اپل و ایسوس به عنوان پنج فروشنده برتر در حوزه رایانه‌های شخصی نام برده شده است.

البته موسسه IDC در این زمینه با گارتنر موافق است که شرکت ایسوس در سه ماهه منتهی به سال ۲۰۱۷ با کاهش فروش مواجه شده است. علاوه بر این، این موسسه معتقد است که باقی کمپانی‌های کوچک‌تر فعال در این حوزه (غیر از پنج کمپانی برتر) نیز در زمستان سال ۲۰۱۶، افت فروشی دو رقمی را متحمل شده‌اند. همچنین موسسه IDC دریافته که کمپانی اپل نیز با نزول اندکی روبرو شده است. گزارش IDC از آمار دقیق میزان فروش رایانه‌های شخصی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ در جدول زیر آمده است:

IDC-PC -shipments-q4-2016

در بررسی IDC از میزان فروش رایانه‌های شخصی در کل سال ۲۰۱۶ نیز، این موسسه با گارتنر موافق است که کمپانی دل بهترین عملکرد را در میان دیگر شرکت‌ها داشته، اما بر خلاف گارتنر، IDC معتقد است که شرکت اچ‌پی نیز در سال ۲۰۱۶ با افزایش فروش مواجه شده است.

IDC-PC-shipments-2016

تحلیل‌گران گارتنر و IDC عوامل «متعدد و مختلفی» را در توجیه کاهش مداوم فروش رایانه‌های شخصی بیان می‌کنند اما تنها یک دلیل است که همیشه در تحلیل‌های آن‌ها وجود دارد و آن این است که دیگر آن تقاضای همیشگی برای خرید رایانه‌های شخصی وجود ندارد. میکاکو کیتاگاوا، تحلیل‌گر ارشد موسسه گارتنر، در گزارشی عنوان کرد:

رکود در بازار پی‌سی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ نیز ادامه یافت، چرا که به دلیل تغییرات اساسی در رفتار خرید رایانه‌های شخصی، فروش هفته منتهی به تعطیلات کریسمس نیز، به طور کلی بسیار ضعیف بود. بازار گسترده رایانه‌های شخصی در این چند سال اخیر بسیار راکد بوده است، چرا که پیشرفت‌های فناوری اخیر برای رشد این بازار کافی نبوده است. علاوه بر این، اشکال جدید و متفاوتی از رایانه‌های شخصی همچون لپ‌تاپ-تبلت‌های قابل‌تبدیل یا لپ‌تاپ‌های بسیار نازک و سبک، در کنار پیشرفت‌های جدید تکنولوژی همچون عمر طولانی‌تر باتری‌ها، بیشتر به این مسئله دامن زده است. علی‌رغم اینکه کاربران متعهد پی‌سی، اولویت اصلی خود را به استفاده از رایانه‌های شخصی اختصاص داده‌اند اما با این حال ما به سرعت در حال نزدیک شدن به پایان کار بازار رایانه‌های شخصی هستیم. چرا که آن بخشی از میزان فروش که توسط علاقه‌مندان و مشتاقان پلتفرم پی‌سی ایجاد شده، آن‌قدر بزرگ نیست که بر رشد کلی بازار رایانه‌های شخصی تاثیر گذار باشد.

البته موسسه IDC کمی خوشبین‌تر است. لورن لووردی، تحلیل‌گر موسسه IDC در گزارش خود گفت:

نتایج سه ماهه چهارم، پیش‌بینی‌های ما را از ثبات بازار رایانه‌های شخصی تقویت کرد و حتی کمی وضعیت آن را بهبود بخشید. رکودی که در فروش رایانه‌های شخصی سنتی در طول پنج سال گذشته به وجود آمد، به نظر می‌رسد که بالاخره در حال شکسته شدن است، چرا که گویی کاربران تصمیم به بروزرسانی سیستم‌هایشان گرفته‌اند. هم اکنون فرصت خوبی برای رشد رایانه‌های شخصی سنتی در بازارهای تجاری ایجاد شده است، در نتیجه کمپانی‌های تولیدکننده باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذب‌کننده مشتری را بهبود دهند، به خصوص حالا که با آهسته شدن روند رشد بازار تبلت‌ها و گوشی‌ها، فشار کمتری بر آن‌ها وارد می‌شود.

نظر شما درباره نتایج تحقیقات دو موسسه گارتنر و IDC چیست؟ آیا بازار رایانه‌های شخصی در سراشیبی سقوط است یا این کاهش شدید در میزان فروش، مقطعی و گذرا است؟


منبع VentureBeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده