// سه شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: Rogue One در بازار چین ناکام ماند و آغاز عالی اکران Hidden Figures

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های امریکایی شمالی و دنیا باشید.

|

مهم‌ترین تازه‌اکران این هفته کمدی/درام تاریخی «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) است که به محض آغاز اکران گسترده‌اش با بزرگانی مثل «روگ وان» (Rogue One) و «آواز بخوان» (Sing) دست به یقه شد و با اینکه موفق شد حتی «جنگ ستارگان» را در روز جمعه زمین بزند و صدرنشین شود، اما در نهایت با اختلاف کمی دوم شد. اما در عوض موفق‌ شد یکی از پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ها در میان فیلم‌های مستقلِ غیربلاک‌باستری ماه‌های اخیر را تجربه کند. درست مثل «ازگوربرخاسته»‌ی لئوناردو دی‌کاپریو در سال قبل، امسال هم «اشخاص پنهان» به عنوان یک فیلم اسکاری در اولین هفته‌ی اصلی سال جدید به‌طور گسترده روی پرده رفت و درست مثل سال قبل رقمی که به دست آمده اهمیت دارد، نه جایگاه فیلم در جدول. «اشخاص پنهان» اکران گسترده‌اش را با رقم شگفت‌انگیز ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار شروع کرد. این فیلم تا حالا ۲۴ میلیون و ۷۵۴ هزار دلار فروخته و آماده می‌شود تا اکران احتمالا خیلی خوبی را در فصل اسکار و فراتر از آن تجربه کند. تحلیلگران معتقدند که اگرچه نامزدی یا پیروزی این فیلم در اسکار مهم است، اما از آن مهم‌تر این است که فیلم پول زیادی کسب کند تا از این طریق سرمایه‌گذارها و استودیوها را متقاعد کند که توجه بیشتری به ساخت چنین فیلم‌هایی کنند. «اشخاص پنهان» امتیاز A مثبت را از تماشاگران دریافت کرده است که خیلی در افزایش تبلیغات دهان به دهان آن موثر خواهد بود.

دومین تازه‌اکران گسترده‌ی جدید این هفته «دنیای زیرین: جنگ‌های خونین» (Underworld: Blood Wars) است که نه تنها نقش اولین فیلم بلاک‌باستری سال جدید را دارد، بلکه به‌طور همزمان اولین فیلم ترسناک کم‌خرج ۲۰۱۷ هم محسوب می‌شود. این فیلم که با بودجه‌ی ۳۵ میلیون دلار تهیه شده، ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد. در مقایسه باید گفت که چهار فیلم قبلی این مجموعه به ترتیبِ زمان اکران، ۲۱/۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۳، ۲۶/۸ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶، ۲۰/۸ میلیون دلار به عنوان پیش‌درآمد در سال ۲۰۰۹ و ۲۵/۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ کسب کرده‌اند. «جنگ‌های خونین» بیشتر از اینکه در حد یک بلاک‌باستر موفق ظاهر شود، در حد یک فیلم ترسناک ضعیف ژانویه‌ای ظاهر شده است. فروش آغازین فیلم کم و بیش برابر با «جنگل» (۱۲/۷ میلیون دلار) و کمی بیشتر از «فصلِ جادوگر» (۱۰/۶ میلیون دلار) است.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

خب، «جنگ‌های خونین» شاید از این نظر بدترین عملکرد را داشته باشد، اما در عوض در کنار قسمت اول، ارزان‌قیمت‌ترین فیلم مجموعه هم حساب می‌شود. با این افتتاحیه «جنگ‌های خونین» در بهترین حالت بیشتر از ۳۲ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی نخواهد فروخت، اما خبر خوب این است که فیلم تا حالا ۴۵ میلیون دلار از کشورهای خارجی کسب کرده است. این رقم برابر با پولی است که سه قسمت اول در کل دوران اکران خارجی‌شان به دست آورده بودند. تنها فیلم مجموعه که در کشورهای خارجی خیلی مورد استقبال قرار گرفت «بیداری» (Awakening) بود که ۹۷ میلیون دلار در خارج فروخت و به درآمد جهانی ۱۶۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. باید دید آیا «جنگ‌های خونین» هم می‌تواند این حرکت را تکرار کند یا نه. این در حالی است که باید تا سه هفته‌ی دیگر صبر کنیم و ببینیم «رزیدنت ایول: آخرین فصل» (Resident Evil: The Final Chapter) که همین الان ۲۵ میلیون دلار در ژاپن فروخته است، بهتر از «جنگ‌های خونین» ظاهر می‌شود یا نه. تنها مزیتِ «رزیدنت ایول» نسبت به رقیبش این است که حداقل به عنوان آخرین قسمت این سری شناخته می‌شود.

آخرین فیلم جدید این هفته «هیولایی صدا می‌زند» (A Monster Calls) بود که اکران نیمه‌گسترده‌اش را آغاز کرد. ساخته‌ی فانتزی جی.‌ای بایونا در یک هزار و ۵۲۳ سینما روی پرده رفت و با وجود نقدهای بسیار خوبی هم که دریافت کرده به‌طرز قابل‌انتظاری فروش خوبی نکرد. اول از همه فیلم از لحاظ بازیگران جذابیتی ندارد و با فیلم غمناک و گریه‌آوری برای هر دوی کودکان و بزرگ‌سالان طرفی هستیم. این دلایل خوبی برای شکست یک فیلم نیست، اما خب، دقیقا به خاطر همین است که دیزنی سراغ ساخت فانتزی‌های خوشحالی می‌رود. در نتیجه با در نظر گرفتن تمام اینها افتتاحیه‌ی ۲ میلیون و ۱۹ دلاری فیلم دقیقا غیرمنتظره نیست. خبر خوب اما این است که فیلم از ماه اکتبر تاکنون در اسپانیا روی پرده بوده و ۳۱ میلیون دلار کسب کرده است. این فانتزی ۴۳ میلیون دلاری هنوز راه زیادی برای برگرداندن بودجه و سودآوری دارد، اما نه تنها با فیلم معرکه‌ای سروکار داریم، بلکه کارگردانش همان کسی است که قرار است دنباله‌ی «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World) را بسازد. پس، شاید بعدا با مشهورتر شدن بایونا، استقبال از این فیلم هم شروع شود.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

در زمینه‌ی بررسی فیلم‌های قدیمی از صدرنشین این هفته، «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» شروع می‌کنیم که پس از تجربه‌ی ۵۷ درصد افت فروش، ۲۲ میلیون دلار دیگر کسب کرد و مجموع فروش ۲۴ روزه‌اش را به ۴۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رساند. با اینکه فیلم با افت بیشتری نسبت به «شرلوک هولمز: بازی سایه‌ها» (Sherlock: Holmes: A Game of Shadows) و «کینگ گونگ» (King Kong) روبه‌رو شده، اما تحلیلگران باور دارند که فیلم کارش را با رسیدن یا عبور از مجموع ۵۳۴ میلیون دلاری «شوالیه‌ی تاریکی» (Dark Knight) تمام خواهد کرد. این ۴۷۷ میلیون دلار اما یعنی فیلم بدون احتساب نرخ تورم از مجموع درآمد «جنگ ستارگان: تهدید شبح» (Star Wars: The Phantom Menace) عبور کرده و پشت سر «نیرو برمی‌خیزد» (The Force Awakens)، پرفروش‌ترین فیلم جنگ ستارگان در امریکای شمالی محسوب می‌شود. این در حالی است که این رقم فقط ۹ میلیون دلار کمتر از مجموع درآمد «در جستجوی دوری» (Finding Dory) است. پس، باید انتظار داشته باشیم تا چند روز آینده، «روگ وان» تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی خانگی سال ۲۰۱۶ هم شود.

خبر نسبتا بد برای «روگ وان» این است که فیلم این هفته در چین افتتاحیه‌ی نه چندان خوبی را تجربه کرد و با اینکه از دوتا بازیگر چینی مثل ایپ‌من خودمان هم بهره می‌برد، اما فقط ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار کسب کرد. این اصلا رقم افتضاحی نیست، اما کمتر از رقمی است که «نیرو برمی‌خیزد» در روز اول افتتاحیه‌اش در این کشور کسب کرده بود. اگر «روگ وان» در حد یک اکران هالیوودی «معمولی» در چین عمل کند، می‌توان درآمد ۶۵ میلیونی فیلم در این کشور را پیش‌بینی کرد. اما احتمال دست‌یابی به رقمی کمتر از این هم وجود دارد. از آنجایی که سینماروهای چینی به اندازه‌ی غرب به «جنگ ستارگان» اهمیت نمی‌دهند، اگر به استقبال اسپین‌آف آن نرفتند، شگفت‌زده نشوید. دیزنی سال پیش خرج زیادی برای شناساندنِ فرهنگ «جنگ ستارگان» در چین کرد و تا حدی پیش رفت که صدها استورم‌تروپر را بر روی دیوار چین صف کرد!

با این حال «نیرو برمی‌خیزد» چیزی بیشتر از ۱۲۵ میلیون دلار از این بازار کسب نکرد و به نظر نمی‌رسد چنین چیزی درباره‌ی «روگ وان» تغییر کند. مخصوصا با توجه به اینکه انتظار می‌رفت با وجود نام‌هایی مثل دانی ین و وِن ژیانگ بلیت‌ها به فروش بروند، اما وقتی این بازیگران چینی هم در جذب مخاطبان موفق نبوده‌اند، یعنی شرایط چین در زمینه‌ی اهمیت ندادن به «جنگ ستارگان» آن‌قدر وخیم است که بازیگران وطنی هم نمی‌توانند آن را تغییر دهند. پس، بله «روگ‌ وان» در چین به موفقیتی دست پیدا نمی‌کند و کلا فیلم‌های مدرن «جنگ ستارگان» باید فکر قبضه کردن بازار چین را از سرشان دور کنند. اما حقیقت این است که همیشه فیلم‌هایی که در امریکای شمالی عالی ظاهرا می‌شوند، لزوما در بقیه‌ی نقاط دنیا هم مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و همان‌طور که با «نیرو برمی‌خیزد»، «ددپول» (Deadpool) و «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) دیدیم، هر فیلم موفقی برای موفق‌بودن به چین نیاز ندارد. «روگ وان» هم در حال حاضر با چین یا بدون چین موفقیت غول‌پیکری محسوب می‌شود. ساخته‌ی گرت ادواردز تا حالا ۹۱۴ میلیون دلار در دنیا فروخته است. احتمالا فیلم کارش را با یک میلیاردی شدن تمام می‌کند، اما شاید نتواند رکورد یک میلیارد و ۱۵۰ میلیونی «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) را پشت سر بگذارد.

انیمیشن «آواز بخوان» (Sing) مبلغ ۱۹ و نیم میلیون دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش به دست آورد و با اینکه در طول آخرهفته برای مدت کوتاهی صدرنشین بود، اما به لطفِ «روگ وان» و «اشخاص پنهان»، فیلم جایگاه خودش را از دست داد و در مسیر عبور از درآمد ۲۴۱ میلیون دلاری کمدی «عروسی بزرگِ مفصل یونانی من» (My Big Fat Greek Wedding) قرار گرفت. اما حتما می‌پرسید چرا صدرنشین نشدن فیلم یک لطف محسوب می‌شود؟ به خاطر اینکه حالا اگر «آواز بخوان» بتواند رکورد این فیلم را بزند، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم باکس آفیس که اصلا صدرنشین نشده می‌شود. کمدی موزیکال استودیوی ایلومینیشن تا حالا ۲۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در خانه کسب کرده است. رقمی که آن را پشت سر دو فیلم اول «آلوین و سمورچه‌ها» (Alvin and the Chipmunks) و «عروسی بزرگ مفصل یونانی من» به چهارمین فیلم پرفروشی تبدیل می‌کند که هرگز صدرنشین جدول نبوده است. جدا از این حرف‌ها، فروش خانگی ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون دلاری «آواز بخوان» در خانه در حالی پیش‌بینی می‌شود که این فیلم تا این لحظه در دنیا ۳۵۷ میلیون دلار فروخته است.

بالاخره فیلم «لا لا لند» (La La Land) این هفته تعداد سینماهایش را به یک هزار و ۵۱۵‌تا افزایش داد و با تجربه‌ی ۵ درصد رشد فروش، ۱۰ میلیون دلار کسب و رده‌ی پنجم جدول را تصاحب کرد. موزیکال اما استون و رایان گاسلینگ تا حالا ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی فروخته است. با توجه به اینکه فیلم در مراسم گلدن گلوب 2017 با بردن ۷ جایزه رکوردشکنی کرد و نامزدهای اسکار 2017 هم بیست و دوم ژانویه اعلام می‌شوند، پس تنها سوالی که می‌ماند این است که فیلم تا چه رقمی پیش خواهد رفت؟ برای اولین رکورد «لا لا لند» برای اینکه بتواند پرفروش‌ترین فیلم کمپانی لاینزگیت در سال ۲۰۱۶ لقب بگیرد، باید از سد درآمد ۷۳ میلیون دلاری «بوو! یک هالووین مدیایی» (Boo! A Madea Halloween) عبور کند.

«مسافران» (Passengers)، محصول سونی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و به مجموع درآمد جدید ۸۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. فیلم عاشقانه/علمی‌تخیلی جنیفر لارنس و کریس پرت که ۱۱۰ میلیون دلار خرج ساختش شده، هنوز که هنوزه چشم به عبور از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی بسته است. تنها سوالی که این روزها درباره‌ی این فیلم اهمیت دارد این است که آیا بازارهای خارجی می‌توانند آن را به یک موفقیت تبدیل کنند یا نه. «مسافران» در حالی ۱۸۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است که جمعه‌ی هفته‌ی آینده در چین روی پرده‌ی می‌رود.

در رده‌ی هفتم چارت کمدی «چرا اون؟» (Why Him) قرار گرفته است که به نظر می‌رسد دارد حتی بعد از تعطیلات کریسمس هم خودش را در جدول حفظ می‌کند. این فیلم در سومین هفته‌‌ی اکرانش ۶ و نیم میلیون دلار کسب کرد و بعد از ۱۷ روزی که از اکرانش می‌گذرد، ۴۸ و نیم میلیون دلار کسب کرد. تحلیلگران فروش نهایی ۶۵ میلیون دلاری فیلم را پیش‌بینی می‌کنند.

«موآنا» (Moana) رده‌ی هشتم جدول را از آن خودش کرده است. آخرین انیمیشن والت دیزنی این هفته ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموع درآمد ۲۲۴ میلیون دلار دست پیدا کرد. اگرچه ممکن است با توجه به این رقم فکر کنید «موآنا» در حد انتظارات بزرگی که ازش می‌رفت ظاهر نشده، اما نباید فراموش کنیم که «موآنا» پشت سر «زوتوپیا» (Zootopia)، «شیر شاه» (Lion King) و «یخ‌زده» (Frozen) در رده‌ی چهارم پرفروش‌ترین انیمیشن‌های غیرپیکساری دیزنی قرار دارد. با احتساب فروش خارجی فیلم، «موآنا» تا حالا ۴۵۰ میلیون دلار از سرتاسر دنیا به جیب زده که آن را پشت سر درآمد جهانی ۴۷۱ میلیون دلاری «رالف خرابکار» (Wreck it Ralph‌) قرار می‌دهد. خلاصه تقصیر «موآنا» نیست که «زوتوپیا» اوایل ۲۰۱۶ یک میلیارد دلار فروخت!

درام «حصارها» (Fences) این هفته ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند. اگر فیلمِ ۲۴ میلیون دلاری دنزل واشنگتن و وایولا دیویس بتواند طبق انتظارات نامزد‌ی‌های اسکارش را به دست بیاورد، پس می‌توان حضور آن را برای مدت بیشتری در جدول پیش‌بینی کرد.

اکشن «فرقه اساسین» (Assassin’s Creed) در سومین هفته‌ی اکرانش با ۵۹ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی قبل مواجه شد و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرد تا مجموع درآمدش به ۴۹ و نیم میلیون دلار برسد. اکشن ۱۲۵ میلیون دلاری مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار اگرچه یک موفقیت تمام‌عیار نیست، اما احتمالا قرار است به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ویدیو گیمی در بازار امریکای شمالی تبدیل شود. این در حالی است که فیلم تا حالا ۵۰ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده است.

در نهایت بگذارید بعد از مدت‌ها سری هم به «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) بزنیم که در هشتمین هفته‌ی اکرانش یک میلیون و ۹۲۵ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی و جهانی‌اش را به ترتیب به ۲۲۹ و ۷۹۵ میلیون دلار رساند. پس بله محصول برادران وارنر در حال عبور از مرز ۸۰۰ میلیون دلار است.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Rogue One: A Star Wars Story۲۱/۹ میلیون دلار
۲Hidden Figures۲۱/۸ میلیون دلار
۳Sing۱۹/۵ میلیون دلار
۴Underworld: Blood Wars۱۳/۱ میلیون دلار
۵La La Land۱۰ میلیون دلار
۶Passengers۸/۸ میلیون دلار
۷Why Him۶/۵ میلیون دلار
۸Moana۷/۴ میلیون دلار
۹Fences۴/۷ میلیون دلار
۱۰Assassin's Creed۳/۸ میلیون دلار

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

اشخاص پنهان

Hidden Figures

داستان این فیلم به کارگردانی تئودور ملفی در جریان مسابقه‌ی فضایی امریکا و شوروی در بحبوحه‌ی جنگ سرد اتفاق می‌افتد. فیلم به چندتا ریاضی‌دانِ زن امریکایی/آفریقایی می‌پردازد که برای ناسا کار می‌کنند. هدف آنها این است که فضانوردی به اسم جان گلن را با موفقیت تبدیل به اولین فضانورد امریکایی‌ای کنند که به دور مدار زمین چرخیده است. نه، با یک داستان خیالی سروکار نداریم. «اشخاص پنهان» روایتگر یکی از غیرقابل‌باورترین داستان‌های ناگفته‌‌ی تاریخ امریکاست. منتقدان فیلم را به عنوان اثر درگیرکننده‌ای توصیف کرده‌اند که به خوبی به اجرا درآمده و همزمان علاوه‌بر سرگرم کردنتان، ارزش پول و وقت و توجه‌تان را دارد.

منتقد سایت تایم که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته می‌نویسد: «"اشخاص پنهان» علاوه‌بر اینکه یک سرگرمی خیره‌کننده است و دریچه‌ای به درون تاریخ باز می‌کند، بلکه روند حوصله‌سربر فیلم‌هایی که به یک کاراکتر ریاضی‌دان می‌پردازند را هم دور می‌زند». پیتر تراویس از رولینگ استون می‌آورد: «برچسب "الهام‌برانگیز" روی فیلم‌های زیادی می‌خورد، اما "اشخاص پنهان" واقعا لیاقت به دست آوردن این واژه را دارد». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز می‌نویسد: «ممکن است خودتان را در برخی از صحنه‌های دراماتیکِ فیلمِ بسیار احساساتی و الهام‌برانگیزِ تئودور ملفی در حال دست زدن پیدا کنید و بله، تعدادی از این صحنه‌ها شامل آدم‌هایی می‌شود که مشغول کار کردن روی مسائل سخت ریاضی هستند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۴ است.

 

دنیای زیرین: جنگ‌های خونین

Underworld: Blood Wars

پنجمین قسمت مجموعه فیلم‌های «دنیای زیرین» اگر بدتر از قبلی‌ها نباشد، بهتر نیست. تا به این ترتیب باز دوباره این سوال کلیشه‌ای را به میان بکشد که این مجموعه دقیقا به چه دلیلی ادامه پیدا می‌کند؟ این‌بار هم باز دوباره با سیلین (کیت بکینسیل) همراه می‌شویم تا در مقابل حملات گرگینه‌ها و خون‌آشامان ایستادگی کند و با کمک دوستش دیوید (تئو جیمز) و پدرش (چارلز دنس)، جلوی جنگ ابدی بین گرگینه‌ها و خون‌آشامان را بگیرد. حتی اگر مجبور به فدا کردن جان خودش شود! اوه، چقدر هیجان‌انگیز!

نویسنده لس‌آنجلس تایمز در یادداشتش می‌آورد: «پنجمین فیلم این سری هنوز در اجرای کشتارهای خلاقانه عالی است، اما کاش به همین اندازه به دیگر بخش‌های فیلم هم اهمیت داده می‌شد... "دنیای زیرین: جنگ‌های خونین" درست مثل یکی از گرگینه‌هایش بزرگ، احمقانه و پرسروصدا است، اما از لحاظ کیفی بدتر از قسمت‌های قبلی سری نیست». پیتر تراویس در نقدش می‌نویسد: «"دنیای زیرین: جنگ‌های خونین" درست مثل چهار قسمت قبلی مجموعه بدون‌شک در مقابل نقدهای بد تاثیرناپذیر خواهد بود. تنها چیزی که این مجموعه نیاز دارد فرو رفتن یک میخ چوبی در عمق قلبش است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۲۱ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده