نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۲

مایکروسافت: ایکس باکس اسکورپیو هنوز هم قوی‌ترین کنسول تا به امروز است

مایکروسافت اعلام کرده که علی‌رغم معرفی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو توسط سونی، کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو هنوز هم قوی‌ترین کنسول تا به امروز است. با زومجی همراه باشید.

کمپانی سونی دیشب کنسول جدید خود را با نام پلی‌استیشن 4 پرو معرفی کرد؛ کنسولی که قدرت پردازشی آن ۴/۲۰ ترافلاپس است. این کنسول از همان دیشب واکنش‌های کمپانی مایکروسافت را در پی داشته و این کمپانی ابتدا اعلام کرد که ایکس‌باکس وان S با قیمتی ۳۰۰ دلاری می‌تواند عملکردی مشابه این کنسول ۴۰۰ دلاری سونی ارائه بدهد. حال آلبرت پنلو، مدیر تولید و برنامه‌ریز ارشد مایکروسافت، اعلام کرده که با وجود معرفی این کنسول، هنوز هم ایکس‌باکس اسکورپیو، کنسول میان‌نسلی مایکروسافت که ۶ ترافلاپس قدرت دارد، قوی‌ترین کنسول تا به امروز است:

سطح عملکردی که ما با کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو ارائه خواهیم کرد، بسیار فراتر از پلی‌استیشن 4 پرو است و این مساله را کاربران هنگام عرضه کنسول به عینه خواهند دید. به نظر من، ما امسال با ارزشمند‌ترین محصولات را در بازار داریم و سال آینده هم قوی‌ترین کنسول ممکن را عرضه خواهیم کرد.

کنسول ۲۹۹ دلاری ایکس‌باکس وان S ما با داشتن قابلیت‌هایی چون پخش محتوای 4K، بلو-ری درایو 4K، کنترلر بهبود‌یافته با پشتیبانی از بلوتوث و همچنین پشتیبانی از HDR، به راحتی می‌توانید مدل اسلیم پلی‌استیشن 4 را شکست دهد و سال آینده هم همزمان با عرضه ایکس‌باکس اسکورپیو، همان‌طور که در E3 هم اعلام کردیم، ما قوی‌ترین کنسول خانگی تا به امروز را وارد بازار خواهیم کرد.

زمانی که ما در E3 کنسول خود را به عنوان قوی‌ترین معرفی کردیم، از این گفته خود مطمئن بودیم و امروز هم مشخص شد که واقعا اسکورپیو چنین ویژگی خواهد داشت.

Xbox Scorpio

همچنین سونی قرار است تا به‌زودی با عرضه یک آپدیت، پشتیبانی از HDR را به تمامی کنسول‌های خود اضافه کند. ولی پنلو اعلام کرده که مایکروسافت حداقل فعلا چنین برنامه‌ای ندارد و فقط ایکس‌باکس وان S و اسکورپیو چنین ویژگی خواهند داشت. به‌علاوه وی در ادامه به قابلیت Forward Compatibility پلی‌استیشن 4 پرو، که باعث می‌شود بازی‌های قدیمی بهتر روی کنسول جدید اجرا شوند هم اشاره‌ای داشت و گفت:

اگر شما دوباره ویدیو معرفی ایکس‌باکس اسکورپیو را تماشا کنید، این یکی از ویژگی‌هایی است که ما به آن اشاره کردیم. ایکس‌باکس وان و اسکورپیو هر دو عضو یک خانواده هستند و تمامی بازی‌ها و لوازم جانبی فعلی روی کنسول جدید هم کار خواهند کرد. همچنین بازی‌های فعلی روی اسکورپیو کیفیت بهتری خواهند داشت. در نتیجه هر بازی‌ای که امروز برای ایکس‌باکس وان یا ایکس‌باکس وان S خریداری می‌کنید، بدون هیچ مشکلی روی اسکورپیو هم اجرا خواهد شد.

این مساله که سونی هم استراتژی مشابهی اتخاد کرده، واقعا جالب است. البته شاید در زمینه اجرایی تفاوت‌هایی باشد، ولی واقعیت این است که انتظارات مشتریان تغییر کرده و نسل‌های کنسولی در عین اینکه برای مردم جذاب هستند، باعث ایجاد نفاق بین مشتریان و توسعه‌دهندگان هم می‌شوند. در نتیجه ما به چیزی فراتر از نسل‌های مرسوم کنسولی فکر می‌کنیم، ولی این به این معنی نیست که دیگر به ساخت سخت‌افزار‌های جدید، جذاب و قدرتمند ادامه نخواهیم داد. بلکه ما دوست داریم کاری کنیم که کاربر بتواند هر آنچه را که روی کنسول قبلی داشته، از جمله بازی یا وسیله جانبی، بدون مشکل روی کنسول جدید هم استفاده کند. اسکورپیو اولین کنسول ما خواهد بود که از چنین ویژگی بهره می‌برد و در آینده هم این روند را ادامه خواهیم داد و یقین داریم که استراتژی و تصمیم بسیار خوبی است.

پنلو همچنین در بخش پایانی صحبت‌های خود هم اعلام کرد که با قوی‌تر شدن سخت‌افزار کنسول‌ها، پی‌سی و کنسول تا حدودی به هم نزدیک‌تر می‌شوند، ولی هنوز هم تفاوت‌هایی بین این دو پلتفرم وجود دارد:

اگر بازیسازان بتوانند بازی‌ها را روی پلتفرم‌های بیشتر راحت‌تر توسعه دهند، شاهد عرضه بازی‌های با کیفیت زیادی خواهیم بود. به همین دلیل هم ما سعی کردیم تا کاری کنیم که توسعه‌دهندگان به راحتی بتوانند روی پی‌سی و کنسول ما بازی بسازند. قدرت ۶ ترافلاپسی اسکورپیو قادر است بازی‌ها را با رزولوشن 4K واقعی و شبیه به پی‌سی اجرا کند و این به معنای نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر کنسول به پی‌سی است.

ولی با اینکه شباهت‌هایی بین این دو پلتفرم شاهد هستیم، تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شوند. برای مثلا کنسول ساخته شده تا شما در اتاق روی مبل نشسته و روی تلویزیون بزرگ بازی کنید. در حالی که پی‌سی بیشتر روی جنبه‌های مثل قابلیت شخصی‌سازی قطعات و ارتقای آن‌ها تمرکز دارد. در مجموع، ما به هر دو پلتفرم اهمیت داده و احترام زیادی برایشان قائل هستیم.

کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو در تعطیلات سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد و پلی‌استیشن 4 پرو هم ۲۰ آبان امسال با قیمت ۴۰۰ دلار وارد بازار می‌شود.

نظر شما در مورد صحبت‌های پنلو چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده