// چهار شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

مصاحبه پولیگان با توماس پوها، مدیر ارتباطات استودیو رمدی اینترتینمت

مدتی پیش وب‌سایت پولیگان مصاحبه‌ای با توماس پوها، مدیر ارتباطات استودیو رمدی اینترتینمت ترتیب داده است که در آن به سوالاتی مربوط به آینده این استودیو پاسخ داده شده است.

توماس پوها در حدود ۲۰ سال است که در حوزه بازی‌های ویدیویی فعال است. سرآغاز فعالیت حرفه‌ای او همراه بود با استخدام در کمپانی Umbra که در زمینه طراحی نرم‌افزارهای ساخت بازی و میان‌افزار برای تمامی پلتفرم‌ها فعال است. پس از آن به سمت رسانه کشیده شده و مجله Pelaaja (در زبان فنلاندی به معنای «گیمر») را تاسیس کرد. علاوه بر این توماس پوها مقالاتی برای مجله Edge نوشته و برنامه‌هایی برای شبکه کابلی MoonTV که در ابتدا مختص بازی‌های ویدیویی بود، تولید کرده است. در سال ۲۰۱۰ انجمن بازی و رسانه فنلاند موسوم به FIGMA به پاس تلاش‌های وی در پیش‌برد صنعت بازی‌های ویدیویی در کشور فنلاند جایزه‌ای را به او اهدا کرد. در حال حاضر توماس پوها مسئولیت مدیریت ارتباطات استودیو رمدی اینترتینمت را بر عهده دارد.

استودیو رمدی اینترتینمت هم اکنون دو پروژه در دست ساخت دارد و به واسطه توسعه هریک از آن توسط تیمی جداگانه روند ساخت این پروژه‌ها تسریع می‌شود. این استودیو مسیری غیرمنتظره را در پیش گرفته است که بدون شک آینده‌ای متفاوت را رقم خواهد زد و ساخت بخش داستانی Crossfire 2 که دنباله‌ای بر یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تیراندازی آسیا بوده، گواهی بر این ادعا است. معرفی بازی Crossfire 2 برای بسیاری از طرفداران شوکه‌کننده بود و این دقیقا همان واکنشی است که توماس پوها، مدیر ارتباطات استودیو رمدی اینترتینمنت انتظار آن را داشت. وی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت پولیگان به این نکته اشاره کرده بود که همکاری با استودیو کره‌ای اسمایل‌گیت (Smilegate) هم‌سو با برنامه‌های این استودیو است. با این حال توماس پوها صحبتی از مدت زمان در حال ساخت بودن پروژه مشترک با استودیو اسمایل‌گیت به میان نیاورده است اما اعلام می‌کند که تقسیم اعضای استودیو رمدی اینترتینمت به دو تیم سیاستی طولانی مدت است.

تقسیم اعضای استودیو به دو تیم، یک استراتژی طولانی مدت به منظور اطمینان از توانایی ما نسبت به پیش بردن دو پروژه مجزا است. 

Thomas Puha توماس پوها

پروژه‌های در دست ساخت استودیو رمدی اینترتینمت نه تنها مجزا بوده، بلکه دارای ساختاری متفاوت هستند. بخشی از چالش پیش‌روی استودیو رمدی اینترتینمت در ساخت بازی Crossfire 2، شناخت این استودیو نسبت به سبک تیراندازی اول شخص است. استودیو رمدی اینترتینمت وظیفه ساخت بخش داستانی بازی مذکور را بر عهده دارد. در حالی که تا عرضه بازی Crossfire 2 «مدت زیادی» باقی مانده است، توماس پوها گفته که استودیو رمدی اینترتینمت روح هنری خود را که همانا خلق داستان‌های زیبا با شخصیت‌پردازی عمیق است به درون این بازی دمیده است.

خواسته استودیو اسمایل‌گیت از ما خلق چنین داستانی بود و دقیقا هم قصد داریم چنین موردی را ارائه دهیم، بنابراین داستان این بازی ویژگی‌های داستان‌سرایی استودیو رمدی اینترتینمت را در خود خواهد داشت.

استودیو رمدی اینترتینمت در واقع یک استودیو داستان‌سرا است. با بررسی ژانر تیراندازی اول شخص، به خصوص در محصولات AAA، به این باور می‌رسیم که فضای لازم برای نوآوری و روایت داستان‌های جالب در این ژانر وجود دارد. منظور من این است که سبک اول شخص بسیار محبوب است. بازی‌هایی مانند Firewatch و Vanishing of Ethan Carter در این سبک عرضه شده‌اند که تفاوت‌های بسیاری با بازی‌های تیراندازی نظامی دارند. چالش پیش‌روی ما روایت داستانی مناسب با شخصیت‌های عمق و جالب‌توجه در یک پیش‌زمینه اکشن است.

توماس پوها از پاسخ دادن به سوال مطرح‌شده در مورد پیروی از خط داستانی نظامی به مانند اکثر بازی‌های هم‌رده در بازی Crossfire 2 طفره رفته و چنین می‌گوید:

اکثر زمان اختصاص داده شده به ساخت بازی، صرف ایجاد ویژگی‌های جالب‌توجه شده است، به همین دلیل این بازی یک تیراندازی اول شخص عادی نخواهد بود.

تاکنون جزئیات زیادی از بازی Crossfire 2 منتشر نشده است و توماس پوها تخمین می‌زند که سال آینده نزدیک‌ترین زمانی است که اطلاعات بیشتری از این بازی ارائه خواهد شد. استودیو رمدی اینترتینمت در قبال پروژه معرفی نشده خود نیز سیاستی مشابه را در پیش گرفته است. این استودیو هم اکنون در حال کار بر روی نسخه آزمایشی IP جدید خود بوده و قصد دارد آن را به یک ناشر به فروش برساند. زمانی که از توماس پوها در مورد همکاری‌های بیشتر با کمپانی مایکروسافت سوال شد، او چنین پاسخ داد:

اجازه دهید که بگویم نسخه آزمایشی بسیار خوب است. وظیفه این نسخه آزمایشی جذب ناشر به واسطه به نمایش گذاشتن ایده بازی است. اما استودیو رمدی اینترتینمت در قبال انجام این عمل روش منحصربه‌فردی دارد. من قصد ندارم که پروسه به فروش رساندن IP یا نحوه آغاز همکاری را شرح دهم، اما هر مقدار که لازم باشد از وقت خود را صرف آن کرده و اطمینان حاصل می‌کنیم که درست انجام می‌شود.

بخشی از صحبت‌های توماس پوها بدان معناست که به دلیل تکیه بر روی چرخه کوتاه‌تر ساخت بازی، استودیو رمدی اینترتینمت با زیرکی خاصی در مورد پروژه‌هایش صحبت می‌کند. همچنین از صحبت‌های توماس پوها می‌توان برداشت کرد که توجه این استودیو به نحوه تجربه بازی‌های ویدیویی توسط علاقه‌مندان اعم از بازی‌های مبتنی بر خدمات است. 

تعداد روزهایی که یک بازی را به صورت کامل می‌سازیم و در قفسه‌ها قرار می‌دهیم بسیار محدود است.

اگر به بازار فعلی بازی‌های ویدیویی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که ظرفیت بالایی برای بازی‌های پرهزینه با روایت خطی وجود ندارد. باید محصولی را ارائه دهید که مدت زمان بیشتری در بازار دوام بیاورد و مردم را به سمت خود جذب کند، در عین حال تغییر و تحول نیز لازم است. ما به تمام بازی سازانی که قادر هستند هر چند سال یک‌بار محصولی باکیفیت را ارائه دهند، احترام می‌گذاریم.

Thomas Puha توماس پوها

یکی از فناوری‌هایی که این روزها، به خصوص به واسطه معرفی ایکس‌باکس اسکورپیو و پلی‌استیشن 4 پرو در راس توجه قرار دارد، واقعیت مجازی است. در نمایشگاه E3 بازی‌های مختلف و با سبک‌هایی متنوعی را دیدم که از این فناوری بهره می‌برند. توماس پوها در پاسخ به سوال وب‌سایت پولیگان در مورد استفاده از فناوری واقعیت مجازی در محصولات استودیو رمدی اینترتینمت گفته است:

ما محصولی با استفاده از واقعیت مجازی نخواهیم ساخت. با این حال محصولات مرتبط با این فناوری اعم از Oculus و Vive را در استودیو داریم و بسیاری از همکاران ما از آن لذت می‌برند. شور و اشتیاق فراوانی برای این فناوری در بین عموم وجود دارد اما ما امکانات لازم برای ساخت محصولی مبتنی بر واقعیت مجازی را نداریم و من اعتقاد دارم که در حال حاضر فضای اقتصادی مناسبی برای آن وجود ندارد. این فناوری مزایایی دارد به خصوص در زمینه روایت داستان. واقعیت مجازی فناوری جالبی است اما لازم است که توجیه اقتصادی برای آن وجود داشته باشد که فعلا وجود ندارد.

با استفاده از فناوری واقعیت مجازی می‌توان به سود بالایی دست یافت اما اکنون این امر در دستور کار ما قرار ندارد. ما به این فناوری گوشه چشمی داشته‌ایم و تحقیقات نیز کرده‌ایم اما منابع لازم را در حال حاضر در اختیار نداریم. به آینده چشم می‌دوزیم تا ببینیم اوضاع به چه شکل جلو می‌رود، اما بدون شک فناوری واقعیت مجازی فوق‌العاده هیجان‌انگیز است.

نظر شما راجع به آینده استودیو رمدی اینترتینمت چیست؟ آیا با توماس پوها هم‌نظر هستید؟ نظرات خود را با ما در زومجی در میان بگذارید.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده