بررسی پلی استیشن 4 اسلیم

بررسی پلی استیشن 4 اسلیم

چهار شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰

کنسول جدید پلی‌استیشن 4 محصول سونی، کنسولی است که از لحاظ ظاهری نسبت به برادر بزرگ‌تر خود تغییراتی پیدا کرده است. این کنسول که با نام پلی‌استیشن 4 اسلیم از آن یاد می‌شود توسط زومجی مورد بررسی قرار گرفته است. همراه با بررسی زومجی از پلی‌استیشن 4 اسلیم باشید.

هفته‌های گذشته، یک اتفاق بسیار نادر در تاریخ بازی‌های ویدیویی رخ داد و آن هم فاش شدن نسخه نهایی از یک کنسول معرفی نشده بود! از مدت‌ها پیش شایعاتی مبنی بر عرضه یک نسخه باریک شده از کنسول پلی‌استیشن 4 توسط سونی مطرح شده بود تا اینکه چندی پیش، عکس‌هایی برروی اینترنت پخش شد که نشان می‌داد این کنسول نه تنها واقعی است، بلکه پیش از حتی رونمایی رسمی، به دست تعدادی از افراد رسیده است. کمی بعد مشخص شد که این کنسول از یک انبار در کشور امارات لو رفته است و ویدیوهای مختلفی از پلی‌استیشن 4 اسلیم برروی اینترنت فاش شد. نکته جالب در این‌باره این است که Sony، آنچنان اقدامی برای جمع‌آوری ویدیوها و عکس‌های تهیه شده از این کنسول نکرده است و حتی از انتشار بیانیه‌ای در این رابطه نیز خودداری کرده است.

ما نیز در زومجی توانستیم به یکی از این کنسول‌ها دسترسی پیدا کنیم و پیش از معرفی رسمی آن، آن را مورد بررسی قرار دهیم و جزو اولین سایت‌هایی باشیم که این کنسول را مورد بررسی قرار داده است. 

PS4 Slim

بر خلاف ایکس‌باکس وان اس، پلی‌استیشن 4 اسلیم، هیچ تفاوتی از لحاظ سخت‌افزاری با برادر بزرگ‌تر خود ندارد. این کنسول، فقط و فقط یک نسخه کوچک‌تر شده از کنسول پلی‌استیشن 4 است که کم‌صدا تر و خنک‌تر کار می‌کند و از لحاظ عملکرد هیچ تفاوتی با پلی‌استیشن 4 ندارد و همین مسئله باعث می‌شود که حدس بزنیم این کنسول تنها کنسولی نباشد که در کنفرانس امشب معرفی خواهد شد. نکته جالب دیگر درباره این کنسول، این است که هیچ‌ کجای جعبه آن، کلمه اسلیم (Slim) دیده نمی‌شود و همین باعث شده که ما حدس بزنیم از این به بعد، باید این کنسول را به عنوان پلی‌استیشن 4 بشناسیم و سونی دیگر قصد ندارد مدل قدیمی پلی‌استیشن 4 را تولید کند.

از لحاظ ابعاد، در کنسول پلی‌استیشن 4 اسلیم، ما شاهد یک بدنه کوچک‌تر هستیم. هم‌چنین دیگر خبری از لبه‌های تیز نیست و این کنسول در گوشه‌ها،‌ دارای انحنا است. در نگاه اول،‌ به نظر می‌رسد پلی‌استیشن 4 اسلیم از نسخه قدیمی خود، خیلی کوچک‌تر باشد. برای اینکه بتوانید تفاوت ابعاد را متوجه شوید، بد نیست بدانید که ابعاد نسخه قبلی کنسول پلی‌استیشن 4 برابر با ۲۷۵ در ۵۳ در ۳۰۵ میلی‌متر بود و ابعاد پلی‌استیشن 4 اسلیم، برابر با ۲۶۴ در ۳۹ در ۲۸۸ میلی‌متر است. با تمام این تفاسیر با اینکه با مقایسه این اعداد از لحاظ ریاضی تغییرات آنچنان زیادی در ابعاد این کنسول جدید دیده نمی‌شود اما پلی‌استیشن 4 اسلیم، بسیار نسبت به پلی‌استیشن 4 معمولی، کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

PS4 Slim

پلی‌استیشن 4 اسلیم را هم می‌توانید به صورت عمودی استفاده کنید و هم به صورت افقی. برای استفاده کردن کنسول به صورت عمودی، باید پایه‌ای را به صورت جداگانه تهیه کنید. این پایه در قسمت زیرین کنسول پیچ می‌شود. البته بدون پایه نیز می‌توانید کنسول را به صورت عمودی قرار دهید اما خب در این حالت اصلا کنسول پایدار نیست. یکی از جالب‌ترین نکات این کنسول جدید، محل قرار گیری پایه است. در این قسمت، علامت معروف پلی‌استیشن، یعنی دکمه‌های ضربدر، دایره، مثلث و مربع حک شده‌اند و درون دکمه دایره، محل قرارگیری پیچ پایه نگه‌دارنده عمودی است. در قسمت زیر کنسول یا پشتی آن اگر کنسول را به صورت عمودی بگذارید، سونی ابتکار جالبی را به خرج داده است. در تمام این بخش، به جای استفاده از پایه‌های ساده، پایه‌هایی به شکل دکمه‌های برند پلی‌استیشن تعبیه شده است.

اما طراحی خود کنسول، تنها تغییری نیست که پلی‌استیشن 4 جدید به خود دیده است. دوال شاک 4، گیم‌پد پلی‌استیشن 4، نیز دستخوش تغییراتی شده است. اولین و مهم‌ترین تغییری که Dualshock 4 به خود دیده است، اضافه شدن یک نوار نوری به قسمت بالایی تاچ‌پد است. این نوار نوری، دقیقا همان‌ رنگی را نشان می‌دهد که بخش جلویی کنترلر پیش از آن نشان می‌داد. این اقدام باعث می‌شود که بازیکن دیگر برای دیدن رنگ دسته، مجبور نباشد آن را بچرخاند و به نحوی تعبیه شده که حواس گیمر را نیز پرت نکند. به نظر ما این اقدام سونی، اقدام مثبتی تلقی می‌شود زیرا از این پس از این نور استفاده‌های زیادی مانند نشان دادن میزان سلامتی در بازی می‌توان کرد. 

PS4 Slim

یکی‌دیگر از تغییرات جزئی اما حیاتی کنترلر دوال‌شاک 4 این است که از این پس هنگامی که این کنترلر را با سیم به کنسول وصل می‌کنید، دیگر به صورت وایرلس با کنسول ارتباط برقرار نمی‌کند. پیش از این حتی هنگامی که کنترلر را به کنسول برای شارژ وصل می‌کردید، انتقال داده به صورت بی‌سیم انجام می‌گرفت اما این مسئله در دوال‌شاک 4 جدید تغییر پیدا کرده است و از این پس هنگامی که آن را به کنسول وصل می‌کنید، انتقال داده از طریق سیم صورت می‌گیرد. ممکن است در نگاه اول این ویژگی زیاد کارآمد به نظر نرسد اما در بازی‌هایی مانند بازی‌های مبارزه‌ای که انتقال دستور گیمر به بازی از اهمیت بالایی برخوردار است، این ویژگی می‌تواند بسیار به کمک گیمرها بیاید. 

یکی دیگر از تغییرات کنسول پلی‌استیشن 4 اسلیم، در عوض کردن هارد دیسک کنسول دیده می‌شود و این کار به صورت چشمگیری آسان‌تر شده است. شما با برداشتن یک پوشش بسیار نازک، به هارد دیسک پلی‌استیشن 4 اسلیم دسترسی پیدا می‌کند و از آنجا با باز کردن یک پیچ (که این پیچ نیز طراحی منحصر به فردی دارد و دورتادور آن با طرح دکمه‌های پلی‌استیشن مزین شده است) می‌توانید هارد درایو را دربیاورید و آن را تعویض کنید. تنها نکته‌ منفی در این‌باره، نازک بودن بیش از حد پوشش پلاستیکی این قسمت است که باعث می‌شود احساس کنید هر آن این امکان وجود دارد که این پوشش پلاستیکی بشکند. با این حال در بررسی ما چنین اتفاقی رخ نداد. 

 

از لحاظ رنگ، اکنون پلی‌استیشن 4 اسلیم، به صورت یکپارچه مشکی مات است و دیگر خبری از رنگ مشکی براق نیست. این مسئله به همراه طراحی انحنا دار گوشه‌های کنسول، باعث شده است که در کل، پلی‌استیشن 4 اسلیم به یک کنسول بسیار زیبا تبدیل شود. دکمه‌های روشن / خاموش و خروج دیسک نیز، در قسمت جلویی پلی‌استیشن 4 اسلیم قرار گرفته‌اند و کاملا به صورت «دکمه» طراحی شده‌اند. همچنین دیگر خبری از چراغ پلی‌استیشن 4 آنطور که پیش از این دیده بودیم نیست و کنار دکمه روشن / خاموش کنسول، یک چراغ LED کوچک وجود دارد که وضعیت کنسول را نشان می‌دهد. پورت‌های یواس‌بی نیز در قسمت جلویی‌ آن قرار گرفته‌اند و در پشت کنسول نیز دیگر پورت‌ها مانند HDMI، محل اتصال کابل برق و اترنت وجود دارند. شاید بتوان مهم‌ترین تغییر در پورت‌های پلی‌استیشن 4 اسلیم را حذف پورت اپتیکال (پورت نوری)‌ در آن دانست. شما دیگر این توانایی را ندارید که سیستم صوتی جداگانه‌ای را از طریق پورت نوری دستگاه وصل کنید. 

در نهایت می‌توان گفت که کنسول جدید پلی‌استیشن 4، که در حال حاضر همگان آن را با نام پلی‌استیشن 4 اسلیم می‌شناسند، در حقیقت فقط و تنها فقط یک فیس‌لیفت نسبت به برادر بزرگ‌تر خود است و به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد این کنسول را جایگزین کنسول فعلی پلی‌استیشن 4 کند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که سونی امشب در رویداد نشست پلی‌استیشن، چگونه این کنسول را معرفی می‌کند و دیگر چه سورپرایزهایی برای طرفداران خود در آستین دارد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت کنسول‌های سونی و مایکروسافت از بخش کنسول‌های دیتابیس زومیت استفاده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده