// دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۲

گزارش باکس آفیس: The Light Between Oceans شکست خورد و Morgan نیامده ناپدید شد

در حالی که دوتا از تازه‌اکران‌های مهم این هفته به‌طرز ناامیدکننده‌ای شکست خوردند، فیلم ترسناک «نفس نکش» (Don’t Breathe) در صدر جدول باقی ماند. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

اگر انتظار داشتید با اکران «مورگان» (Morgan) و «نور بین اقیانوس‌ها» (The Light Between Oceans)، به عنوان دوتا از مورد انتظارترین فیلم‌های آغازکننده‌ی پاییز، باکس آفیس فصل جدید را با قدرت شروع کند، اشتباه می‌کنید. هر دوی این فیلم‌ها دوره‌ی اکرانشان را با افتتاحیه‌‌های بسیار بسیار ناامیدکننده‌ای آغاز کردند. البته به قول تحلیلگران این اتفاق چندان غیرمنتظره‌ای هم نبود. اکران چندتا فیلم محجور در هفته‌ای که همیشه از آن به عنوان چارچوب زمانی بدی یاد می‌کنند، به چنین نتایج ضعیفی هم منجر می‌شود. با این وجود، این به بدان معنا نیست که الان باید یکی از پایین‌ترین افتتاحیه‌ها برای یک اکران گسترده را جشن بگیریم. این در حالی است که همه‌چیز تقصیر زمان اکران این فیلم‌ها نمی‌شود. «نور بین اقیانوس‌ها» نقدهای متوسطی کسب کرد و با وجود هیچ‌گونه ادعایی برای فصل جوایز، افتتاحیه‌ی ۵ میلیون دلاری فیلم چندان دور از ذهن نیز نبود.

البته شکست «نور بین اقیانوس‌ها» به این معنی نیست که همه‌ی فیلم‌هایی که در این دوره‌ی زمانی اکران می‌شوند به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند. در طول تاریخ باکس آفیس درام‌ها و تریلرهای بزرگ‌سالانه‌ای مثل «باغبان وفادار» (The Constant Garderner)، «امریکایی» (The American) و «قرض» (The Debt) را داشته‌ایم که در این آخرهفته با موفقیت روبه‌رو شده‌اند، اما تاریخ نشان می‌دهد فیلم‌های این چارچوب زمانی بدون قدرت ستاره‌ای و سروصدای رسانه‌ای به سرنوشت فیلمی مثل «مدار بسته» (Closed Circuit) دچار می‌شوند. «نور بین اقیانوس‌ها» مایکل فاسبندر و آلیشیا ویکاندر را به عنوان ستارگان اصلی‌اش دارد، اما ظاهرا در زمینه‌ی سروصدای رسانه‌ای کم آورده است. از آنجایی که ۲۰ میلیون دلار خرج ساخت فیلم شده، فیلم برای دو برابر کردن افتتاحیه‌اش هم به مشکل برخواهد خورد، چه برسد به بازگرداندن سرمایه! بنابراین رسما با یک شکست طرفیم. اما به‌شخصه این شکست را مسخره نمی‌کنم. چون «نور بین اقیانوس‌ها» درست مثل «آدم‌های خوب» (Nice Guys) از آن فیلم‌هایی است که مردم برای اکران در مولتی‌پلکس‌ها درخواست می‌کنند، اما وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، کسی برای استقبال از آنها نمی‌رود. بعد گله می‌کنیم که چرا هالیوود دست از سر ابرقهرمانان برنمی‌دارد!

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

دیگر تازه‌اکران این هفته خیلی بیشتر از اینها لیاقت داشت. «مورگان»، فیلم علمی‌-تخیلی/ترسناک کوچکی است که توسط منتقدان مورد توجه قرار گرفته و حداقل برخلاف «نور بین اقیانوس‌ها» در ژانر عامه‌پسندتری قرار دارد، ولی با اینکه سال ۲۰۱۶ تاکنون سال فوق‌العاده‌ای برای فیلم‌های ترسناک بوده است، اما فکر کنم «مورگان» را باید اولین قربانی این ژانر در ۲۰۱۶ بدانیم. این فیلم که ۶ میلیون دلار خرج ساختش شده، فقط ۱/۹ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه فروخت که آن را در رده‌ی هفتم بدترین افتتاحیه‌‌های فیلمی با بیش از ۲ هزار سالن سینما قرار می‌دهد. این یک میلیون و اندی هم توسط فاکس خرج تبلیغات شده و می‌توان گفت فیلم رسما هیچ‌چیزی در بانک ندارد. البته این از آن فیلم‌هایی است که در قالب‌های دیگری خرجش را در خواهد آورد.

اما شگفتی‌های اصلی این هفته را باید در میان فیلم‌های قدیمی جدول جستجو کنیم. این هفته «نفس نکش» (Don’t Breathe) مبلغ ۱۵/۷ میلیون دلار کسب کرد، مجموع درآمدش را به ۵۴ میلیون دلار رساند و برای دومین هفته‌ی متوالی در صدر جدول جای گرفت. این آمار فوق‌العاده‌ای برای این فیلم ترسناک است و حتی در مقایسه با دیگر فیلم‌های کوچک، موفق شد عنصر شگفت‌انگیزی‌اش را برای یک هفته‌ی دیگر حفظ کند. در این لحظه با توجه به هیاهویی که این فیلم راه انداخته است، تحلیلگران درآمد بالای ۸۰ میلیون دلار آن را تضمین شده می‌دانند و حتی بعد از آن فیلم می‌تواند سینه‌خیز خودش را به ۹۰ میلیون دلار هم برساند. در هر صورت، این فیلم ۱۰ میلیون دلاری همین الان در محدوده‌ی موفقیت به سر می‌برد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

بگذارید از «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) بگوییم که در پنجمین هفته‌ی اکرانش، بهترین آخرهفته‌اش را از نظر پایین‌بودن آمار افت فروش تجربه کرد. فیلم بعد از ۱۸ درصد افت فروش، ۱۰ میلیون دلار فروخت و مجموع درآمدش را به ۲۹۷/۴ میلیون دلار رساند. با این وجود باید منتظر باشیم تا فیلم به زودی در اولین ماه اکرانش از مرز ۳۰۰ میلیون دلار عبور کند. «جوخه‌ی انتحار» هم‌اکنون در رده‌ی پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی امریکایی شمالی قرار دارد. این فیلم همچنین ۶۷۲/۹ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخته است و همچنین در میان پرفروش‌ترین اکران‌های ماه آگوست تاریخ «حس ششم» (The Sixth Sense) را با ۲۹۱ میلیون دلار فروش خانگی و ۶۷۲/۸ میلیون دلار فروش جهانی پشت سر گذاشته و در یک قدمی «نگهبانان کهکشان» (۳۳۳ میلیون خانگی/۷۳۳ میلیون جهانی) قرار گرفته است.

«اژدهای پیت» (Pete’s Dragon) هم ۶/۴ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۶۶ و نیم میلیون دلار رساند. تحلیلگران فکر می‌کنند آخرین فانتزی دیزنی این شانس را دارد تا از مرز ۸۰ تا ۸۵ میلیون دلار عبور کند. فروش جهانی فیلم تا به امروز ۹۲ میلیون دلار است. انیمیشن ایست-حرکتی «کوبو و دو تار» (Kubo and the Two Strings) هم ۶/۴ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به ۳۴/۳ میلیون دلار رساند. دیگر انیمیشن جدول «مهمانی سوسیسی» (Sausage Party) است که این آخرهفته ۵/۳ میلیون دلار کسب کرد و به مجموع درآمد خانگی ۸۹ میلیون دلار دست پیدا کرد. این فیلم ۱۹ میلیون دلاری هنوز این فرصت را دارد تا به فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار قدم بگذارد. همچنین اکشن «مکانیک: رستاخیز» (Mechanic: Resurrection) در هفته‌ی دوم اکرانش ۴/۲ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را بعد از ۱۱ روز به ۱۵/۴ میلیون دلار رساند.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Don’t Breathe۱۵/۷ میلیون دلار
۲Suicide Squad۱۰ میلیون دلار
۳Pete's Dragon۶/۴ میلیون دلار
۴Kubo and the Two Strings۶/۴ میلیون دلار
۵Sausage Party۵/۳ میلیون دلار
۶The Light Between Oceans۴/۹ میلیون دلار
۷Bad Moms۴/۷ میلیون دلار
۸War Dogs۴/۷ میلیون دلار
۹Hell or High Water۴/۵ میلیون دلار
۱۰Mechanic: Resurrection۴/۲ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

مورگان

Morgan

یکی از اولین‌‌ فیلم‌های مهم فصل اکران‌های پاییزی. لوک اسکات، پسر ریدلی اسکات برای اولین تجربه‌ی کارگردانی‌اش سراغ یکی از همان داستان‌های علمی-تخیلی تنش‌زا و مرموزی رفته که پدرش بارها آن را انجام داده است. اما آیا لوک موفق شده انتظاراتی را که از این فیلم داشتیم جواب بدهد؟ از نظر اکثر منتقدان می‌توان برداشت کرد که «مورگان» فیلم علمی‌-تخیلی بحث‌برانگیز بعدی سینما نیست، اما تجربه‌ی متوسطی است که طرفداران این ژانر نباید آن را از دست بدهند. در «مورگان» کیت مارا نقش یک مشاور مدیریت بحران را برعهده دارد که به یک لابراتور دورافتاده و فوق محرمانه فرستاده می‌شود تا اتفاقی را بررسی کند. او در آنجا با یک هوش مصنوعی (آنا تیلور-جوی) برخورد می‌کند که در آن واحد شامل پتانسیل بی‌نهایت و تهدیدی غیرقابل‌ اندازه‌گیری است و حالا باید تصمیم بگیرد که آیا باید آن را از بین ببرد یا نه.

جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «این فیلم تلاشی برای ترکیب کانسپت‌های فلسفی علمی-تخیلی با وحشت خون‌بار است. حرکت نه چندان مطمئنی که یک جورهایی نتیجه داده است. فیلم سعی نمی‌کند به یک فستیوال خونریزی بی‌مغز تبدیل شود، اما کماکان جلوی خودش را در زمینه‌ی خشونت هم نمی‌گیرد». کیتی والش از شیکاگو تیریبون که کم و بیش فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «مشکل "مورگان" عدم خویشتن‌داری‌اش است. نیمه‌ی اول فیلم مثل همان لابراتور به‌طرز سفت و سختی کنترل شده است و هر از گاهی به‌طرز آشکارا اما ماهرانه‌ای زمینه‌چینی‌هایی صورت می‌گیرد. نیمه‌ی دوم فیلم اما به درون یک حمام‌خون خشونت‌بار سقوط می‌کند و پیچش‌های داستانی که تا قبل از این در زیر پوست داستان قرار داشتند و باید توسط تماشاگران کشف می‌شدند به زبان آورده می‌شوند و از تئوری به حقیقت آشکار تبدیل می‌شوند». منتقد سن فرانسیسکو کرانیکل هم که چندان از فیلم راضی نبوده می‌نویسد: «فیلم سعی می‌کند تفاوت بین علمی‌-تخیلی‌های تفکربرانگیز و وحشت‌های اکشن‌محور را از بین ببرد، اما در هیچکدام موفق نمی‌شود. "مورگان" در لحظه‌ به اندازه‌ی کافی تجربه‌ی لذت‌بخشی است، اما هرگز به تجربه‌ی واحدی تبدیل نمی‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۹ است.

 

نور بین اقیانوس‌ها

The Light Between Oceans

خیلی منتظر فیلم جدید کارگردان «ولنتاین غمگین» و «جایی آنسوی کاج‌ها» بودیم و بالاخره «نور بین اقیانوس‌ها» اکران شده که در آن باری دیگر درک ساینفرانس سراغ نمایش سختی طاقت‌فرسای حفظ روابط عاشقانه رفته است. مایکل فاسبندر در این فیلم نقش نگهدارنده‌ی یک فانوس دریایی را برعهده دارد که عاشق کاراکترِ آلیشیا ویکاندر می‌شود. خلاصه اینکه این زوج فوق‌العاده با هم ازدواج می‌کنند و فاسبندر همسرش را برای زندگی در جزیره‌ای که در آن کار و زندگی می‌کند می‌برد. بعد از مدتی این دو برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کنند، اما در حالی که تلاش‌هایشان نتیجه نمی‌دهد، با قایقِ مرد مُرده‌ و نوزاد زنده‌اش روبه‌رو می‌شوند و تصمیم می‌گیرند نوزاد را به عنوان بچه‌ی خودشان جا بزنند. چه کسی می‌تواند جلوی آنها را بگیرد؟ خب، معلوم می‌شود خیلی‌ها!

منتقد اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «تمام این فیلم به‌طرز تب‌آلودی صمیمانه است و اگرچه تاحدودی تماشاگر را فریب می‌دهد، اما تا این جای سال این شاید زیباترین دو ساعتِ مازوخیسم احساسی‌ای است که وجود دارد». منتقد نیویورک تایمز هم در یادداشتش می‌آورد: «فیلم به عنوان درامی درباره‌ی مسئولیت‌های بزرگ‌سالان، خودخواهی و تعهدات اخلاقی هرگز از مسیرش برای بررسی معنای بزرگ کردن یک بچه خارج نمی‌شود». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"نور بین اقیانوس‌ها" بدون تردید فیلم اشک‌آوری است... این فیلم درام‌ جدی و خوش‌‌ساختی است و در زمانی عرضه می‌شود که چنین ویژگی‌هایی به ندرت در توصیف اکران‌ مولتی‌پلکس‌ها استفاده می‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۱ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده