// چهار شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱

پیش نمایش بازی Mafia 3

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره با Mafia 3 به ضیافت خونین گانگسترهای دهه ۶۰ خواهیم رفت.

با ورود به نسل هشتم کنسول‌های خانگی، بسیاری از توسعه‌دهندگان به ساخت بازی‌های جهان‌باز رو آوردند و با گذر ۳ سال از شروع نسل، اکنون تعداد قابل توجهی از اثا‌ر جهان‌باز با سبک‌های بسیار مختلف و متفاوت وجود دارد. از بازی‌های سبک نقش‌آفرینی چون Witcher 3: The Wild Hunt گرفته، تا بازی اکشن-ماجرایی همانند Batman: Arkham Knight و حتی بازی مطرح سبک مخفی‌کاری، یعنی Metal Gear Solid 5، همه به گسترش محیط و دنیای بازی رو آوردند و سازندگان آن‌ها بازی‌های جهان‌باز  با کیفیتی را تحویل دادند. اما برخی آثار هستند که از ابتدا یک بازی جهان‌بازی عالی بوده‌اند و همچنان نیز طرفداران بی‌شماری دارند. یکی از این آثار چیزی نیست سری بازی Mafia. در بین این همه بازی جهان‌باز، بعید است که طرفداران این گونه سبک‌ها چشم انتظار عرضه‌ی سومین نسخه از سری محبوب مافیا نباشند. سری Mafia در طول دوران خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته. نسخه اول آن یک شاهکار و نسخه دوم آن یک اثر متوسط بود. اما حالا جدیدترین نسخه از سری Mafia، پس از گشت بیش از ۶ سال آماده‌ی انتشار در مهر ماه امسال است.

Mafia 3

اما با وجود آثار متعدد و بسیار موفق حاضر در این سبک، Mafia 3 چه چیزی برای عرضه خواهد داشت؟ آیا اصلا قادر است در برابر آثار جهان باز دیگر ایستادگی کند؟ موضوعی که سری مافیا را از دیگر بازی‌های هم سبک خود تا حدودی جدا کرده و روحی یگانه در آن دمیده، بازه‌ی زمانی خاص انتخاب شده برای رخداد اتفاقات داستانی و برگزیدن محل وقوع مناسب برای ارائه‌ی یک فضاسازی درگیر کننده است. این بستری که به بهترین نحو برای روایت داستان این مجموعه در هر شماره حاضر می‌شود، با چاشنی دسته‌های Mafia طرفداران بی‌شماری را به سمت خود جلب می‌کند. نسخه‌ی اول و دوم از سری بازی‌های مافیا، بین سال‌های دهه‌ی ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰، در شهری خیالی از کشور آمریکا روایت و دنبال می‌شدند. در ادامه‌ی این راه، بازی Mafia 3 سال ۱۹۶۸ را برای وقوع جریانات بازی برگزیده است. همانند نسخه‌های قبل، بازی در یک شهر ساختگی در ایالات متحده آمریکا دنبال می‌شود. این‌بار نام شهر نیو بوردو است که با تاثیرپذیری مستقیم از شهر نیواورلینز طراحی شده است. همچنین شخصیت اصلی این شماره لینکلن کلی نام دارد. لینکلن یک فرد دو رگه و یتیم است که در دوران کودکی توسط انجمن سیاه پوستان به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شود.

پس از این ماجرا و با بالاتر رفتن سن لینکلن و شکل گیری جنگ ویتنام، وی به عنوان سرباز به ارتش می‌پیوندند که این موضوع مهارت‌های نظامی لینکلن را شکل داده و این امر به خوبی در طول بازی قابل مشاهده خواهد بود. اما ماجرای اصلی مربوط به پس از بازگشت لینکلن از جنگ می‌شود. داستان اصلی بازی زمانی آغاز خواهد شد که بین دو گروه اوباش سیاه پوست و مافیای ایتالیایی درگیری‌ها رفته رفته رو به زبانه کشیدن هستند و در همین جا و طی اتفاقاتی خاص، لینکلن به طور رسمی به دار و دسته اشخاصی که به The Black Mob مشهور هستند می‌پیوندد. The Black Mob به ارگان جرایم سازمان یافته آمریکایی-‌آفریقایی‌ها در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ گفته می‌شد. این گروه که با رهبری شخصی به نام جورجی مارکانو به انجام ماموریت‌های مختلف می‌پرداخت، طی حوادثی غیر منتظره برای لینکلن پاپوش دوخته شد و از آن لحظه به بعد، ماجرای انتقام لینکلن شکل می‌گیرد.

Mafia 3

او در این ماجرا تصمیم می‌گیرد تا گروه خلافکاری خود را تشکیل دهد و برای تشکیل این گروه، به اشخاص معمولی هم راضی نشده است. طی داستان، سه همراه که بخشی از گروه شخصی لینکلن هستند، او را یاری خواهند کرد: کاساندرا، زنی که رهبری گروهی از اهالی اوباش هائیتی را بر عهده دارد، توماس بروک، اهل ایرلند که دوستانی در پلیس محلی دارد و ویتو اسکالتا، شخصیت اصلی نسخه‌ی دوم که البته اکنون پا به سن گذاشته و با دوستان قدیی خود دچار مشکل شده است. این شخصیت‌ها که بخش جدایی ناپذیر طرح کلی داستان بازی و روایت آن هستند، از طرف دیگر در گیم‌پلی هم حضور پررنگی خواهند داشت. تاثیرگذاری سه همراه، به نوعی ارتباط مستقیم با رابطه‌ و صمیمت شما با آن‌ها دارد. مثلا رابطه‌ی دوستانه با بروک، موجب می‌شود که وی با ارتباط دوستان خود در اداره پلیس، باعث شود تانیروهای آنان از محل ماموریت شما فاصله بگیرند و با خیالی راحت‌تر اهداف خود را به سرانجام برسانید. در نتیجه باید دوستی خود و نحوه‌ی رفتار با گروه را همیشه در نظر داشته باشید، چون در غیر این صورت به نظر می‌رسد که یا ضربه مهلکی خواهید خورد یا این که کار برای ادامه سخت‌تر خواهد شد.

اما همان طور که اشاره شد، لینکلن کلی، شخصیت اصلی بازی، یک سیاه پوست است. داستان بازی نیز در دهه ۱۹۶۰ میلادی جریان دارد، درست در زمانی که نژادپرستی در آمریکا به بالاترین سطح خود رسیده بود و همین موضوع در اتفاقات مرتبط با داستان و حتی فضاسازی مافیا 3 نقش پررنگی ایفا خواهد کرد. زمانی که بازی را آغاز خواهید کرد، اولین چیزی که بر صفحه‌ی نمایشگرتان نقش می‌بندد، اخطاری از طرف سازندگان است که به شما در مورد زبان و رفتار حاکم بر بازی گوش‌زد می‌کنند و آن را وابسته به تنش‌های موجود در این بازه زمانی آمریکا توصیف می‌کند. اما اگر از زشتی به تصویر کشیده شده در رابطه با نژادپرستی و خشونت حاکم بر جای‌جای نیو بوردو که توصیف کننده‌ی ناهنجاری‌های اجتماعی وقت آن زمان است بگذریم، جهان بازی به زیبایی و با دقت هر چه تمام‌تر طراحی شده است.

Mafia 3

نقشه‌ی بازی به اندازه‌ی کافی وسعت دارد تا شما را ساعت‌ها سرگرم کند. این درحالی است که جزئیات نیز در این راه نادیده گرفته نشده‌اند و به نظر می‌رسد که فضای یک شهر پر از گانگسترها و افراد انتقام جو به خوبی در بازی پیاده شده است. الگو برداری از شهر نیو اورلینز به خوبی صورت گرفته است و همچنین چندین محله با فرهنگ خاص نیز برای دنیای بازی در نظر گفته شده. البته گرافیک هنری و فنی خوب بازی موجب شده تا زیبایی کار طراحان بیشتر و بیشتر به چشم بیاید. چرخه‌ی شب و روز و آب و هوای پویا هم برای واقع‌گرایی دنیای جهان باز Mafia 3 به بازی اضافه شده است. موقع بارش باران در شب، بازتاب نورهای نئون روی سطح آب‌های جمع شده‌ی حاصل از بارش، واقعا دیدنی به نظر می‌رسد و لحظه شماری می‌کنیم تا این محیط جذاب دهه ۶۰ را همراه با لینکلن تجربه کنیم.

طبق سنت دو شماره گذشته، تمرکز گیم‌پلی همچنان بر استفاده از وسایل نقیه و تیراندازی خواهد بود. ساختار دنیای بازی هم که می‌دانیم همچون گذشته جهان‌باز است. به همین منظور، سازنده برای سهولت سفر در نقشه‌ی بازی و مطابق کلیشه‌ها و  نکات روتین آثار مختلف این سبک، خودرو و رانندگی را در جاده‌های شلوغ و خلوت در نظر گرفته است. اتومیبل‌های دهه ۱۹۶۰ به زیبای طراحی و در بازی جای داده شده‌اند. مانند نسخه‌ی دوم؛ دو نوع کنترل ماشین شبیه‌ساز و آرکید وجود خواهد داشت که با در نظر داشتن سلیقه‌ی خود می‌توانید آن را تغییر دهید. همچنین برای اولین بار در سری، قابلیت تیراندازی هنگام رانندگی هم وجود دارد که باعث شده تعقیب و گریزها صحنه‌های سینمایی جالب و بسیار هیجان انگیزی را به وجود بیاورند؛ صحنه‌های اکشن و جذابی که کارگردان آن‌ها خود شما هستید!

اما دیگر بخش مهم گیم‌پلی که در اکشن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند، تیراندازی است. توجیح توانایی‌های فوق‌العاده‌ی لینکلن در استفاده‌ی درست از اسحله، حضور وی در جنگ ویتنام است و گان‌پلی بازی نیز کاملا بر اساس یک شخص نظامی کارکشته پیاده شده است. با توجه به نمایش‌های بازی؛ گان‌پلی، انیمیشن‌های تیراندازی و نحوه‌ی قرارگیری دوربین در این حالت بهتر از همیشه به نظر می‌رسد و کسانی که موفق به تجربه‌ی مافیا 3 بوده‌اند، اکشن‌ها را لذت بخش توصیف می‌کنند. البته بر خلاف قبل که می‌توانستید همزمان چندین اسلحه را با خود حمل کنید، برای تقویت حس واقع‌گرایی و البته هر چه چالش‌برانگیز‌تر شدن بازی، حمل چند سلاح در شماره‌ی سوم به دو عدد محدود شده است. امکان استفاده از کاور هم مانند بازی‌های تیراندازی سوم شخص وجود دارد تا علاوه بر مصون داشتن شما از تیر دشمنان هنگام نبرد، در مخفی‌کاری هم یکی از عنصرهای اصلی تلقی شوند. بله مخفی‌کاری! عنصر جدیدی که در مافیا 3 حضور خواهد داشت و می‌توانید برخی از مراحل را بدون دیده شدن و سر و صدا طی کنید.

همین موضوع نشان از پیشرفت طراحی مراحل سری دارد که حال چند مسیر را برای پیشروی در اختیارتان می‌گذارد؛ از سکوت و مخفی‌کاری تا جنگ مستقیم و آتش‌بازی‌های بی‌وقفه. همچنین قابلیت دیگری فراهم شده که با فعال کردن آن، گیمر برای مدت محدودی می‌تواند جایگاه دشمنان و منابعی چون پول و اسحله را از پشت دیوارها ببیند. این عنصر در گیم‌پلی بازی به شناسایی هر چه بهتر محیط و جایگاه دشمنان و انتخاب یک استراتژی مناسب برای رویارویی با دشمنان و اتمام مرحله کمک خواهد کرد. ضربات نزدیک هم وجه جدید دیگر در مافیا خواهند بود. بدین شکل که اگر مخفیانه خود را به پشت سر یکی از دشمنان برسانید، با زدن دکمه‌ی لازم، لینکلن با تمام‌کننده‌ای بسیار خشن و انیمیشنی زیبا وی را از پا در می‌آورد. البته ضربات نزدیک در مبارزات هم حضور دارند، با این تفاوت که اجرای آن‌ها کمی پیچیده‌تر می‌شود و باید چند دکمه را به شکل مداوم بفشارید.

Mafia 3

سطح خشونت بسیار بالای بازی در نمایش‌ها کاملا جلب توجه می‌کند، تا آنجا که تمساح‌ها هم بخشی از وسایل شکنجه‌ی دشمنان هستند و می‌توانید این حیوانات نازنین را از گشنگی نجات دهید! طبق اظهار سازنده، فعالیت‌های فرعی بخشی از سرگرمی شما در تعامل با محیط بزرگ بازی خواهند بود. کار‌هایی چون بردن خودرو به کارواش، رفتن به رستوران و بسیاری از موارد دیگر از این دست فعالیت‌های فرعی خواهند بود، البته به هیچ وجه انتظار گستردگی در حد و اندازه‌های اثر غول پیکری به نام GTA V را نداشته باشید. شخصی‌سازی خودرو مانند قبل بخشی از فعالیت‌های جانبی است و با عرضه‌ی بسته‌های الحاقی پس از انتشار، این بخش گسترده‌تر از قبل خواهد شد. در شرایطی که ظاهر لینکلن قابل شخصی‌سازی نیست، این قسمت هم به بسته‌های الحاقی واگذار شده است. علاوه بر ماموریت‌های اصلی که خط داستان را پیش خواهند برد، ماموریت‌های جانبی نیز در سراسر نقشه قابل دسترس هستند. برای مثال نوعی از ماموریت‌های فرعی وجود خواهند داشت که طی آن‌ها می‌توانید محل مخفی گروهی از دشمنان را کشف کنید و با از پیش رو برداشتن آنان، به منابع مالی‌شان دستبرد بزنید. در این راه و برای ساده سازی کار، بخش جدید دیگری از گیم‌پلی مافیا نمایان می‌شود.

برای پشتیبانی می‌توانید با دستیاران خود تماس گرفته و پس از مدتی کوتاه شاهد حضور آنان در صحنه و پشتیبانی‌شان باشید. پشتیبانی از طرف همراهان سه بخش را پوشش خواهد داد؛ پشتیبانی نظامی به وسیله‌ی ویتو با جمعی از مزدوران، درخواست مهمات و اسلحه و تقاضا برای اتومبیل که با پرداخت هزینه‌ای هر کدام در محل مورد نظر شما حاضر می‌شوند. ظاهرا سه درجه‌ی سختی برای تجربه مافیا 3 پیشرویتان قرار می‌گیرد، اما با توجه به اظهارات اشخاصی که بازی را تجربه کرده‌اند، این اثر بسیار سخت‌تر از بازی‌های دیگر سبک جهان‌باز مانند شاهکارهای راک‌استار، یعنی GTA V و Red Dead Redemption است. در انتخاب درجه‌ی سختی و استفاده از امکانات بازی و راه طی کردن هر مرحله باید کاملا دقت کنید. سطح سلامتی شخصیت اصلی با نواری کوچک بالای نقشه نشان داده خواهد شد. در بازی بسته‌های کمک‌های اولیه وجود خواهد داشت که برای بازیابی سلامتی باید به آن‌ها رجوع کنید. احتمالا استفاده از غذا و نوشیدنی نیز در بهبود آسیب‌ها موثر باشند. تریلرهای بازی نشان از آن دارند که انیمیشن‌های در نظر گرفته شده برای لینکلن کلی، بسیار قابل توجه هستند و گیم‌پلی روان و نرمی را به ارمغان آورده‌اند.

Mafia 3

البته به نظر می‌رسد که انیمیشن‌های چهره کمی باید بهتر کار می‌شدند، اما به نظر می‌رسد Mafia 3 در این زمینه پیشرفت قابل توجه‌ای داشته باشد. آنچه مشخص است، استودیوی سازنده بازی یعنی هنگر 13، قصد دارد تا در کنار وافادار بودن به ریشه‌های مافیا، شماره‌ی سوم را هرچه بیشتر به موفقیت نسخه‌ی اول نزدیک کند و البته ویژگی‌های جدیدی در بطن آن جای دهد. قرارگیری در نقش یک سیاه‌پوست در یکی از تاریک‌ترین نقاط تاریخ نژادپرستی و فضای خاص انتخاب شده برای بازی، مافیا 3 را هیجان انگیزتر از انتظارها به نظر می‌رساند. از حالا نمی‌توان به طور دقیق در مورد نقاط قوت و ضعف بازی صحبت کرد، اما به نظر می‌رسد توسعه‌دهنده این بازی، از اشتباهات گذشته این سری به خوبی نهایت استفاده را کرده‌اند و برای جبران آن‌ها تمام نیروی خود را به کار برده باشند. مافیا 3 در تاریخ ۱۶ مهر برای سه پلتفرم ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های منتشر خواهد شد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که این مجموعه بسیار محبوب قادر است در برابر دیگر بازی‌های هم سبک خود حرفی برای گفتن داشته باشد یا خیر.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده