بررسی ساعت هوشمند Razer Nabu Watch

بررسی ساعت هوشمند Razer Nabu Watch

دوشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

در بررسی ساعت هوشمند Razer Nabu Watch نگاهی به عملکرد و نقاط ضعف و قوت این ساعت جذاب می‌اندازیم.

ریزر نامی شناخته شده در وسایل جانبی بازی‌های رایانه‌ای است و کیفیت محصولات این شرکت همیشه به حدی بوده که حداقل در برخی زمینه‌ها، به استاندارد دنیای گیمینگ تبدیل شود. ریزر به تازگی خط جدیدی به محصولات خود اضافه کرده که با نام Nabu شناخته می‌شود و روی گجت‌های پوشیدنی تمرکز کرده است. چندی پیش در زومجی دستبند هوشمند Razer Nabu را مورد بررسی قرار دادیم که به عنوان یک اسمارت بند، وظیفه‌ی خود را انجام می‌داد ولی از لحاظ طراحی با مشکلاتی همراه بود. اما محصول دیگر ریزر با برند نابو، ساعت هوشمند Razer Watch است که البته شاید به کار بردن لقب هوشمند برای آن کمی مبالغه باشد. در بررسی این ساعت خواهیم گفت چرا ریزر واچ از برادران کوچک‌ترش محصول کاربردی‌تر است و می‌تواند برای طیف بزرگ‌تری از کاربران قابل استفاده باشد.

مشخصات فنی

  • نمایشگر تک‌رنگ اولد با رزولوشن ۱۲۸ در ۱۶
  • شتاب‌سنج
  • موتور ویبره
  • باتری لیتیوم پلیمر با شارژدهی ۷ روزه
  • مقاوم در برابر باران و عرق دست
  • مقاوم در برابر ضربه
  • اتصال با گوشی از طریق بلوتوث کم‌مصرف

قابلیت‌ها

  • شمارش تعداد قدم‌ها
  • محاسبه مسافت طی شده
  • محاسبه میزان کالری مصرف شده
  • محاسبه مدت زمان فعالیت ورزشی
  • اندازه‌گیری کیفیت خواب
  • کنترل موسیقی روی گوشی
  • کرونومتر و ثانیه‌شمار
  • ساعت مناطق مختلف دنیا، آلارم سه حالته، تقویم
  • ۱۲ ماه عمر باتری ساعت

razer watch

ریزر هوشمندانه محصول خود را «ساعت دیجیتالی با قابلیت‌های هوشمند» خطاب می‌کند که نشان از این دارد در نابو واچ، نباید به دنبال تمام قابلیت‌هایی که ساعت‌های هوشمند واقعی دارند بگردیم. Nabu Watch قبل از هرچیز یک ساعت زیبا و با دوام است که طراحی آن به شدت تحت تأثیر ساعت‌های سری G-Shock کاسیو است و در عین حال قابلیت‌های یک دستبند هوشمند را نیز دارد. غیر از امکاناتی که از یک ساعت دیجیتال انتظار دارید، هسته‌ی ساعت نابو همانی است که در دستبند هوشمند ریزر دیده بودیم. اگه می‌خواهید یک ساعت دیجیتال که تعداد قدم‌هایتان را می‌شمارد، نوتیفیکیشن‌های تلفن همراهتان را نشان می‌دهد و همه در نگاه اول آن را با جی شاک اشتباه می‌گیرند داشته باشید، ساعت ریزر برای شما ساخته شده است.

طراحی

صفحه‌ی نمایشگر این ساعت یک دایره‌ی نیمه‌تمام است که به چهار بخش تقسیم شده و بخش میانی ساعت را نشان می‌دهد و بخش زیرین، مربوط به قابلیت‌های هوشمند آن می‌شود. یکی از نکات جالب توجه در مورد ساعت نابو این است که در آن از دو باتری استفاده شده، به طوری که باتری قابلیت‌های هوشمند تا یک هفته ظرفیت دارد و به وسیله‌ی کابل یو‌اس‌بی شارژ می‌شود اما باتری خود ساعت، تا یک سال شما را همراهی می‌کند و بنابراین نیاز نیست نگران تمام شدن باتری برای دیدن ساعت و تقویم باشید. همین مورد باعث می‌شود ساعت ریزر به عنوان یک ساعت مچی دیجیتالی صرف قابل استفاده باشد که بر ارزش آن می‌افزاید.

razer watch

اطراف ساعت ریزر چهار دکمه‌ی رایج ساعت‌های دیجیتال قرار دارد که با رنگ سبز امضای این برند تزئین شده‌اند. جنس بند و بدنه‌ی ساعت از پلاستیک فشرده است که شاید در برخورد اول چندان حس یک محصول درجه یک را القا نکند اما قطعاً کیفیت ساخت بالایی دارد. لوگوی ریزر در بالای ساعت به شکل بسیار ظریفی کار شده که در نگاه اول شاید اصلاً به چشم نیاید. پایین نمایشگر ساعت دکمه‌ی اصلی برای کنترل قابلیت‌های هوشمند آن قرار دارد که به وسیله‌ی آن می‌توانید بین منوهای ساعت پیمایش و اطلاعات سلامتی خود نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید. ساعت ریزر تا پنج نوتیفیکیشن را در نمایشگر خود نشان می‌دهد که البته همچنان مانند دستبند نابو، از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. در پشت ساعت محل اتصال کابل USB برای شارژ دستگاه وجود دارد و البته خبری از حسگر ضربان قلب نیست. بند این ساعت قابل تعویض نیست اما اگر با بندهای پلاستیکی مشکلی ندارید، طراحی خاص آن به جلوه‌ی کلی ساعت کمک شایانی کرده و برای مچ‌هایی با اندازه‌های مختلف مناسب است.

ویژگی‌ها

ساعت نابو همانطور که اشاره شد در اصل یک ابزار سلامتی است که در جامه‌ی یک ساعت دیجیتال زیبا درآمده است. این ساعت می‌تواند قدم‌هایتان را بشمارد، مسافت طی شده را محاسبه کند، میزان کالری مصرف شده را مشخص کند و مدت زمان ورزش را نشانتان دهد. همه‌ی این‌ها با دکمه‌ی بزرگ روی ساعت قابل مشاهده هستند و البته با برنامه‌ی Nabu تنظیم می‌شوند. این برنامه همانی است که برای دستبند هوشمند نابو هم استفاده می‌شود و با آن می‌توانید علاوه بر اطلاعاتی که روی ساعت نمایش داده می‌شود، کیفیت خواب را نیز در غالب یک طرح گرافیکی مشاهده کنید. اپ Nabu قابلیت‌های اضافه‌ای نسبت به خود ساعت در اختیارتان قرار نمی‌دهد و بیشتر به عنوان یک تاریخچه برای فعالیت‌هایتان و تنظیم قابلیت‌های ساعت استفاده می‌شود.

razer watch

در این اپ می‌توانید مواردی از جمله ترتیب منوها، تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن‌ها، تنظیم زنگ هشدار و دیگر موارد را مدیریت کنید. یکی از موارد کاربردی این ساعت جدا از قابلیت‌های سلامتی آن، ویژگی کنترل آهنگ روی گوشی است. این مورد روی ساعت نابو البته بسیار محدود است و به یکی از سه گزینه‌ی توقف آهنگ، انتخاب آهنگ بعدی یا قبلی خلاصه می‌شود که این مورد را می‌توانید در اپ ساعت تنظیم کنید. در کل انتظار قابلیت خاصی را چه از اپ نابو چه از خود ساعت نمی‌توان داشت و با یک محصول ساده از لحاظ امکانات رو به رو هستیم.

تجربه کاربری

همانطور که پیشتر اشاره شد ریزر در طراحی ساعت خود سری جی شاک کاسیو را الگو قرار داده و با اینکه نتیجه بسیار شبیه این مدل ساعت‌هاست،‌ اما Razer Watch همچنان هویت مخصوص به خود را دارد و اگر مشکلی با ساعت‌های بزرگ ندارید، ظاهر ساعت ریزر مشکلی از لحاظ زیبایی ندارد. در بررسی دستبند هوشمند نابو از طراحی ضعیف آن در قسمت بند آن و تجربه‌ی بد کاربری هنگام دست کردن آن در ساعات طولانی گفتیم. اما هنگام استفاده از ساعت ریزر با اینکه وزن و ابعاد بزرگی دارد، متوجه حضور آن روی مچ خود نمی‌شوید و پشت ساعت و بندها به شکلی طراحی شده‌اند که راحت روی دست می‌نشینند.

razer watch

خواندن ساعت از روی نمایشگر ریزر در زیر نور آفتاب گاهی اوقات مشکل می‌شود و نور پس‌زمینه‌ی آن هم کمک چندانی نمی‌کند، اما در تاریکی به راحتی می‌توانید ساعت را بخوانید و البته نمایشگر کوچک نوتیفیکیشن‌ها به دلیل استفاده از فناوری اولد، همیشه به خوبی قابل مشاهده است. مورد دیگری که در رابطه با نوتیفیکشن‌ها وجود دارد این است که ساعت ریزر تنها تا پنج اعلان اخیر را نشان می‌دهد و اگر نوتیفیکیشن‌ها را از روی گوشی بخوانید، ساعت ریزر نمی‌تواند خود را هماهنگ کند و باید حتماً با دکمه‌ی خود ساعت اعلان‌ها را به عنوان خوانده شده رد کنید.

razer watch

جمع‌بندی

ساعت ریزر یک محصول کاربردی، خوش‌ساخت و زیبا است که هم می‌توان به عنوان یک ساعت دیجیتالی روی آن حساب کرد و هم گجتی با ابزارهای سلامتی. باتری این ساعت برای نشان دادن زمان تا یک سال عمر دارد و دیگر نیاز نیست تنها برای استفاده از دستگاه به عنوان یک ساعت، آن را مانند اسمارت واچ‌ها هر دو روز شارژ کنید. با قابلیت‌های سلامتی این ساعت و اسفتاده از اپ Nabu، می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را ثبت کنید. ساعت ریزر می‌تواند تا پنج نوتیفیکشن اخیر گوشی شما را روی نمایشگرش نشان دهد که البته صرفاً می‌توانید یک نگاه گذرا به آن‌ها داشته باشید و تعامل خاصی با گوشی نخواهید داشت. این ساعت ویژگی‌های کاربری و ظاهری یک ساعت شیک را دارد که با آن می‌توانید آماری مثل تعداد قدم و مسافت طی شده را بسنجید و البته نگاهی هم به نوتیفیکیشین‌های گوشی‌تان بیاندازید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده