نویسنده: آرش رستمی
// شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۸

استودیوی سازنده SOMA درباره فروش و موفقیت این بازی توضیح می‌دهد

استودیو فریکشنال گیمز، درحالی‌که از فروش SOMA راضی به نظر می‌رسد، درباره‌ی دغدغه‌های‌اش برای ساختن این بازی توضیحاتی داده است.

از انتشار بازی ترسناک و علمی-تخیلی SOMA یک سال می‌گذرد و اکنون فریکشنال گیمز (Frictional Games)، ناشر و سازنده‌ی بازی، از میزان فروش محصول‌اش و دغدغه‌های کارکنان‌اش برای ساختن آن صحبت کرده است. آن‌طور که در وبلاگ رسمی این کمپانی نوشته شده، SOMA در دو پلتفرم پی‌سی و پلی‌استیشن 4 جمعا بیش از ۴۵۰ هزار نسخه فروش داشته است. در این میان، سازنده، با وجود آنکه بازی ترسناک و موفق Amnesia: The Dark Descent را در کارنامه داشته، از بابت موفق شدن پروژه‌ی جدیدش مطمئن نبوده است؛ اما در نهایت بازی توانسته پاسخ هزینه‌ها را بدهد و به سوددهی برسد. یکی از دلایل نگرانی استودیو فریکشنال از بابت آن بوده که جمع کل هزینه‌های SOMA دست‌کم ۱۰ برابر هزینه‌های صرف‌شده برای تولید Amnesia بوده است.

فریکشنال گیمز در ادامه به این موضوع اشاره کرد که تا اینجا ۹۵ درصد از بازخوردهای SOMA در فروشگاه استیم مثبت بوده و چنانچه بخواهیم نظرات اخیر کاربران را ملاک قرار دهیم، این نسبت به ۹۸ درصد هم می‌رسد. کمپانی سپس با استناد به بازخوردهای فوق این‌طور نتیجه‌گیری کرد که SOMA محبوب‌ترین بازی‌اش تا به امروز بوده است؛ به‌ویژه آنکه افراد بسیار اندکی دیده شده‌اند که از شیوه‌ی روایت بازی رضایت نداشته باشند.

نویسنده‌ی پست همچنین به نگرانی دائمی اعضای استودیو در زمان ساخت SOMA اشاره کرد؛ از این بابت که مبادا بازی به‌دلیل «انتظارات نادرستی» که ممکن است بین مخاطبان وجود داشته باشد، با واکنش تندی از سوی آن‌ها روبه‌رو شود. بنا به متن وبلاگ، کمپانی در آن زمان تلاش کرده تا از به وجود آمدن این برداشت که «SOMA دنباله‌ای سرراست از Amnesia» است جلوگیری کند؛ البته با وجود همه‌ی تلاش‌ها نهایتاً بسیاری از بررسی‌ها با جملاتی آغاز شده‌اند مبنی بر اینکه بازی جدید «به‌اندازه‌ی Amnesia ترسناک نیست».

فریکشنال گیمز هم‌اکنون روی دو پروژه‌ی معرفی‌نشده کار می‌کند که یکی از آن‌ها قرار است تا پایان سال ۲۰۱۶ به مرحله‌ی تولید برسد.

بازی SOMA در ۳۱ شهریور سال گذشته (۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵) برای پی‌سی و پلی‌استیشن 4 منتشر شد و بازخوردهای بسیار خوبی را، هم از سوی منتقدین و هم گیمرها، دریافت کرد. ما هم این بازی را در زومجی بررسی کردیم و نمره‌ی ۸.۵ را برای آن در نظر گرفتیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده