// جمعه, ۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

خوب، بد، زشت شماره ۱

با اولین شماره از مقاله خوب، بد، زشت سایت زومجی همراه باشید.

هر هفته  اخبار مختلفی در دنیای سرگرمی منتشر می‌شوند که هر کدام برای مخاطب‌ها جنبه‌های مختلفی را در بر دارند. برخی از این اخبار گاها خوب هستند و برای خیلی از‌ مخاطبین جنبه مثبتی دارند. موفقیت یک بازی یا فیلم، موفقیت یک سازنده، اخباری که به نفع جمعی از مخاطبین باشد و حتی تایید ساخت یک بازی یا یک فیلم که سال‌ها منتظرش بودیم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. برخی دیگر از وقایع سرگرمی را می‌توان در دسته اخبار بد قرار داد. این اخبار نیز ممکن است برای بسیاری از خوانندگان خبری تلخ و ناراحت کننده به شمار بروند. مرگ یک سازنده یا تعطیلی یک استودیو، تاخیر یا کنسل شدن ساخت یک فیلم یا بازی یا حتی اتفاقی که برای جمع کسیری از مخاطبین ناراحت کننده هستند در دسته اخبار بد قرار می‌گیرند. اما دسته آخری هم وجود دارد که ما آن را اخبار زشت می‌نامیم. توهین یک شخص به مخاطبین، ارایه یک فیلم یا بازی که اصلا در حد و اندازه خواسته طرفداران نیست و حتی معرفی محصول یا اعمال سیاست‌های خاصی که مخاطبین را به شدت ناراحت کنند، جزو اخبار زشت قرار خواهند گرفت.

ما در زومجی سعی داریم تا هر آخر هفته، برترین اخبار خوب، بد و زشت را کنار هم قرار دهیم و نگاهی کوتاه به آن‌ها داشته باشیم.

فروشنده

خوب

انتخاب فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار 2017

همه ما با اصغر فرهادی و موفقیت غرور آفرین او با فیلم جدایی نادر از سیمین آشنایی داریم. فیلمی که بیش از ۵۲ جایزه جهانی را از آن خود کرد که افتخارآمیزترین آن‌ها را می‌توان به دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین اشاره کرد.

حال جدیدترین ساخته اصغر فرهادی یعنی فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران برای شرکت در آکادمی اسکار برگزیده شد. این فیلم که توانست در لیست نامزد‌های نخل طلایی جشنواره فیلم کن 2016 قرار بگیرد، توانست جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند. جدیدترین اثر اصغر فرهادی با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی حالا به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار حضور خواهد داشت. بنیاد سینمایی فارابی رسما اعلام کرد که فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی با «اکثریت قوی آراء» از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است. این فیلم توانست از سد فیلم‌های خوب امسال مانند ابد و یک روز، اژدها وارد می‌شود، دختر و لانتوری عبور کند و راهی آکادمی معتبر اسکار شود. حال باید تا ۵ بهمن منتظر ماند و دید که آیا این فیلم در لیست نامزدهای نهایی این رویداد سینمایی قرار خواهد گرفت یا نه.

اصغر فرهادی که پیش از این توانسته بود برای فیلم تحسین شده جدایی نادر از سیمین، جایزه بسیار با ارزش اسکار را دریافت کند، حالا این شانس را پیدا کرده تا با فیلم موفق دیگر خود یک بار دیگر برای ملت ایران غرورآفرینی کند. برای او آرزوی موفقیت می‌کنیم.

Dark souls

بد

پایان مجموعه Dark Souls به دست هیدتاکا میازاکی‌

به راحتی می‌توان گفت که سری Dark Souls یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های ویدیویی است که هم تاثیر به سزایی بر دیگر بازی‌های بعد از خود گذاشت و هم به ما یادآوری کرد که چقدر دیگر بازی‌ها آسان شده‌اند و دیگر همانند سابق چالش برانگیز نیستند. این سری با سختی کاملا منطقی خود، عناصر فانتزی تاریک بی‌نظیر، گیم‌پلی عالی و روایت یک داستان کاملا غیر خطی فوق‌العاده توانست طرفداران خاصی را برای خود دست و پا کند. طرفدارانی که پس از تجربه قسمت اول عاشق آن شدند و حالا نسخه سوم آن را به پایان رسانده‌اند.

سری Dark Souls علی‌رغم سختی بسیار بالا، یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی چند سال اخیر است که تا به امروز شاهد عرضه سه نسخه از آن بوده‌ایم. حال که نسخه سوم آن به دست هیدتاکا میازکی ساخته و عرضه شد، به زودی اولین بسته الحاقی Dark Souls 3 با نام Ashes of Ariandel عرضه خواهد شد. اما پس از این بسته الحاقی، این بازی یک بسته الحاقی دیگر هم دریافت خواهد کرد؛ بسته‌ای که به نظر می‌رسد پایانی بر این مجموعه محبوب خواهد بود.

هیدتاکا میازکی خالق این سری قصد دارد تا با عرضه دومین بسته الحاقی بازی Dark Souls 3 پرونده این سری را برای همیشه ببندد. هرچند به گفته او اگر روزی شخصی از او خواهش کند تا ساخت ادامه این سری را به او واگذار کند، میازاکی شاید با این کار موافقت کند. اما به نظر می‌رسد که خود او دیگر سراغ سری Dark Souls نخواهد رفت و ممکن است شخصی دیگر آن را ادامه دهد. اما هم من به عنوان یک طرفدار سری Dark Souls و هم شمایی که عاشق این سری هستید به خوبی می‌دانیم که بازی‌هایی که از ذهن خود میازاکی خلق و ساخته می‌شوند عطر و بویی دیگر دارند.

هرچند که میازاکی این اطمینان را به ما داده است که او همچنان روی بازی‌هایی با سبک و سیاق فانتزی تاریک کار خواهد کرد، اما بعد از تجربه بسته الحاقی دوم بازی Dark Souls 3، باید برای همیشه با سری Dark Souls خداحافظی کنیم. شاید این یک تصمیم درست از سوی میازاکی باشد تا این بازی را در اوج کنار بگذارد و خاطرات خوب آن را در ذهن ما حفظ کند. اما به هر حال این یک خبر بد برای طرفداران پر و پاقرص این سری محسوب می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید پروژه فانتزی تاریک بعدی میازاکی چه اثری خواهد بود.

 

مایکل پچر (Michael Pachter)

زشت

نژاد پرست بودن گیمرهای رایانه‌های شخصی از نگاه مایکل پچر

مایکل پچر که سعی داشت دیدگاه خودش را در مورد کنسول پلی‌استیشن پرو اعلام کند، اظهاراتی جنجالی را در میان صحبت‌های خود بیان کرد و گیمرهای رایانه‌های شخصی را مورد هدف خود قرار داد. پچر این دیدگاه‌ها را طی گفت‌وگو با دیلی استار به زبان آورد. او گفت:

به نظر من، گیمرهای پی‌سی مانند نژادپرست‌ها هستند. آن‌ها تنها هم‌طبقه‌های خودشان را دوست دارند و هیچ علاقه‌ای ندارند تا از لاک خودشان بیرون بیایند و با بقیه‌ی دسته‌ها بُر بخورند. پی‌سی گیمرها کله‌شق‌هایی پرافاده هستند که باور دارند کارشان از همه درست‌تر است.

از نظر من او به گونه‌ای صحبت می‌کند که انگار هیچ یک از طرفداران دیگر پلتفرم‌ها چنین اظهاراتی ندارند و این تنها پی‌سی بازها هستند که فقط خودشان را قبول دارند. با نگاهی به فضاهای اجتماعی مربوط به گیم یا هر محصولی دیگر، به خوبی شاهد این هستیم که یک بازی، یک پلتفرم یا یک برند گوشی همراه دارای طرفداران بی‌شماری است که به محصول خود علاقه دارند و حاضر نیستند آن را با چیز دیگری عوض کنند. نمونه بارز آن نیز برخی طرفداران پلی‌استیشن و ایکس‌باکس هستند که هیچ علاقه‌ای به کنسول رقیب ندارند.

 با توجه به این شواهد، این که مایکل پچر بازیکنان پلتفرم‌ رایانه‌های شخصی را نژاد پرست، کله شق و پرافاده خطاب کند، بسیار عجیب و سوال برانگیز محسوب می‌شود. شاید خود او طرفدار پلتفرمی دیگر است که چشم دیدن دیگر پلتفرم‌ها را ندارد! همین موضوع خود او را به یک شخصیت نژاد پرست یا پرافاده تبدیل کرده است. به هر حال، از نظر من، صحبت‌های او کاملا نادرست و زشت است. چرا که در دنیای تکنولوژی، مخصوصا فضای گیمینگ، همیشه طرفدارانی وجود دارند که جز پلتفرم یا بازی خود، محصول دیگری را قبول ندارند و این یک امر طبیعی محسوب می‌شود. امیدواریم که دیگر در فضاهای اجتماعی شاهد توهین به یک دسته از طرفداران خاص دیگر پلتفرم‌ها نباشیم.

 

اولین قسمت از خوب، بد، زشت سایت زومجی به پایان رسید و این تازه شروع کار ما در این زمینه است. امیدواریم با پیشنهادات خود، به هر چه بهتر شدن این سری مقاله کمک کنید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده