زومجی در این مطلب دومین اپیزود از بازی Batman: The Telltale Series را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در «قلمرو سایه‌ها» که در واقعا اپیزود اول بازی سریالی Batman: The Telltale Series بود، دیدیم که بتمن یا همان بروس وین با وارد شدن به داستانی جدید، فصلی تازه از زندگی خود را آغاز می‌کند. بروس جوان که چندماهی است کار شبانه خود را آغاز کرده، هنوز به پختگی کامل نرسیده و احساسات بخشی از وجود وی را در بر گرفته است. از طرفی دیدار با اوسوالد، دوست دوران بچگی‌اش، پس از ۲۰ سال و در سمت دیگر، با فاش شدن همکاری پدر و مادر بروس وین با بزرگ‌ترین گروه تبهکاری گاتهام و شخص کارماین فالکونی، خانواده‌ای که شهر گاتهام مدیون وی بوده حال به‌عنوان خانواده‌ای که با جنایتکاران همکاری داشته شناخته می‌شود.

تمامی این اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا بروس وین کمی کنترل خود را از دست بدهد. حال وی بدنبال حقیقت است. دنیای جدید و واقعیتی دردناک در اپیزود دوم بازی در انتظار بروس وین است. داستان بازی درست پس از وقایع اپیزود اول شروع می‌شود. بروس وین را در کوچه‌ای می‌بینیم که پدر و مادرش کشته شده‌اند. حال آلفرد با گفتن حقیقت و با برملا کردن راز‌های پدر و مادر وی، تا حدی بروس را آرام می‌کند. در همین راستا، بروس با به یاد آوری وقایع رخ داده سعی می‌کند هدف از به قتل رسیدن پدر و مادرش را بفهمد. با در اختیار گرفتن اولین سرنخ، داستان اصلی بازی شروع می‌شود. در اپیزود قبل و چند دقیقه ابتدایی اپیزود دوم، هنوز در مقدمه Batman: The Telltale Series قرار داریم. در ادامه هرچقدر بروس وین بیشتر وارد جزئیات می‌شود، اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بیشتری وی را احاطه می‌کند. دنیای کثیف و وقایع دردناک، انتخاب‌های سخت و دشوار و تصمیمات مهم از ویژگی‌های بارز بخش داستانی «فرزندان آرکام» است. استودیو تل‌تیل گیمز، سازنده و ناشر Batman: The Telltale Series، در این قسمت بخوبی از پس شخصیت پردازی و روایت داستان بر آمده است.

Batman: The Telltale Series

در «فرزندان آرکام» بار داستانی بر دوش سه شخصیت اصلی بازی است. در یک سمت شخصیت سلینا کایل و درگیری‌اش با کارفرامای خود و در سمت دیگر شخصیت اسوالد و انتقامش از کسانی که باعث مرگ مادرش در تیمارستان آرکام شده‌اند و در نهایت، بروس و لکه دار شدن نام خانوادگی وین. در ۶ چپتر این اپیزود به‌خوبی شاهد روایت داستانی این سه شخصیت و در نهایت ترکیب داستان‌ها و ادامه دادن خط اصلی داستانی هستیم. تعامل شخصیت‌ها بخصوص سلینا و بروس بخوبی هرچه‌ تمام‌تر کار شده است. در اینجا بروس وین چه در نقش اصلی خود و چه در نقش بتمن، نسبت به گذشته پخته‌تر شده و تصمیماتی که می‌گیرد، بیشتر از قبل جلوه می‌دهد. از این‌رو در طول خط داستانی بازی شاهد تصمیم‌گیری‌های بیشتر و حساس‌تر نسبت به اپیزود اول هستیم. حال با تصمیماتی مهم‌تر روبرو هستید؛ دوراهی‌هایی که قطعا انتخاب آن‌ها سخت بوده و نیازمند آینده‌نگری است. از طرفی زمان انتخاب تصمیمات کم بوده و دقیقا با ترکیب این دو بخش، می‌توانید خود را در داخل داستان حس کنید.

در انتهای داستان، معرفی دو شخصیت منفی جدید دنیای بتمن شما را به خوبی برای تجربه اپیزود سوم تشنه می‌کند.

از نظر گیم‌پلی هسته و پایه اساس بازی همانند اپیزود قبل است ولی چیزی که در این نسخه به وضوح شاهد آن هستیم، دکمه زنی‌های بیشتر و مبارزات هیجان انگیزتر بازی است. صحنه مبارزه سلینا به همراه بروس وین در کافه‌ای که قرار دارند یکی از بهترین صحنه‌های مبارزاتی ساخته‌های تل‌تیل گیمز است. همچنین بنظر می‌رسد رفته رفته با قابلیت‌های بیشتری از لباس بتمن و گجت‌هایی که در اختیار دارد آشنا می‌شویم. گویی سازنده قصد دارد در هر اپیزود موردی نو و تازه را برای مخاطب ارائه دهد. از این رو گیم‌پلی بازی همیشه حرفی برای گفتن داشته و خسته کننده نخواهد شد. در قسمت قبلی، ویژگی بازسازی صحنه جرم لباس بتمن در کنار ویژگی شبیه سازی صحنه مبارزه درون وی را مشاهده کردیم. حال در اپیزود دوم، یکی دیگر از ویژگی‌های لباس بتمن و درون وی را شاهد هستیم. در یکی از سکانس‌های بازی می‌بینیم که بتمن از طریق سنسورهایی که بر روی لباسش تعبیه شده، قادر به شنود حرف‌های دیگران است. از طرفی از طریق ارتباط با درون خود می‌تواند با گشت و گذار در فرکانس‌های صدایی در نقاط مختلف، محل شخص مورد نظر خود را پیدا کند. برای انجام این کارها لازم نیست خود را بزحمت بیاندازید! بتمن از داخل مخفی گاه خود و با استفاده از شبیه‌ساز نقشه گاتهام براحتی هرچه‌تمام‌تر قادر به کنترل درون خود است.

Batman: The Telltale Series

نکته جالب اپیزود دوم، سریع‌تر شدن روند بازی است. به عبارتی صحنه‌های سینمایی بازی با کاستن دیالوگ‌ها و رد بدل شدن دیالوگ بین شخصیت‌ها، سعی کرده تا بازی را بیش از پیش به سمت جلو حرکت دهد. همچنین برای حل کردن یک معما یا انجام کاری خاص وقت کمتری را نسبت به نسخه قبل صرف خواهید کرد. به عبارتی تیم سازنده با ارائه صحنه‌های سینمایی و دکمه زنی‌های بیشتر، حذف دیالوگ‌های اضافه و بعضا خسته کننده، سعی کرده تا شکل و شمایلی جدید به «فرزندان آرکام» بدهد. یکی از ویژگی‌هایی که تا قبل از عرضه بازی تیم سازنده شدیدا بر روی آن مانور می‌داد قابلیت Crowd Play بود ولی متاسفانه با وجود اینکه یک اپیزود از بازی منتشر شده هنوز شاهد استفاده کاربردی از این قابلیت نیستیم. صرفا می‌توانید از آن برای کمک کردن به دوست خود استفاده کرده که هیچ مورد جدید و تازه‌ای به تجربه شما از این بازی اضافه نمی‌کند. 

Crowd Play صرفا یک نماد بی‌استفاده در بازی است.

همچنین مشکل دیگری که هنوز Batman: The Telltale Series از آن رنج می‌برد، افت فریم است. شاید با خود بگویید افت فریم آنچنان تاثیر منفی بر روی تجربه شخص نمی‌گذارد. ولی این دید به شدت غلط است. افت فریم خیلی راحت می‌تواند مانع از تجربه کامل شما از یک اثر شود و در اینجا، در حساس‌ترین نقاط مبارزه به خوبی افت فریم بر روی تجربه شما اثر می‌گذارد! با تمام این تفاسیر، «فرزندان آرکام» بار دیگر تجربه‌ای تازه و نو را در ادامه اپیزود قبلی خود برای مخاطبین به ارمغان می‌آورد. ولی حیف وجود مشکلاتی نظیر افت فریم‌های بیش از حد و بعضا باگ‌های کوچک بازی، مانع از لذت بردن کامل بازی شده است. با این حال اگر طرفدار شخصیت بتمن و دنیای گاتهام هستید، می‌توانید برای دو ساعت خود را سرگرم کرده و تصمیمات مهمی‌ را در راستای پیش‌روی داستان بگیرید. قطعا این انتخاب‌ها نتیجه قطعی خود را در اپیزودهای بعدی نشان خواهد داد. پس، سعی کنید با دقت و بدون عجله به بازی کردن بپردازید.

اپیزود دوم بازی Batman: The Telltale Series روی پی‌سی بررسی شده است.

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


منبع ZoomG

Batman: The Telltale Series

«فرزندان آرکام» به‌عنوان اپیزود دوم بازی Batman: The Telltale Series عملکرد خوب و مناسبی را از خود به جای گذاشته است. اگر مشکلات مربوط به افت فریم بازی را که بعضا در بعضی از صحنه‌ها واقعا آزار دهندست جدا کنیم، می‌توان گفت بتمن ساخته تل‌تیل یکی از بهترین ساخته‌های این چند وقته اخیر این استودیو است. همچنین داستان بازی و تعامل شخصیت‌ها به گونه‌ای انتخاب شده که مدام دوست دارید آینده این ارتباط‌ها را مشاهده کنید.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • - سیستم دکمه زنی بازی
  • - مبارزات هیجان انگیز
  • - تعامل خوب شخصیت‌ها با یکدیگر
  • داستان سرایی بازی

نقاط ضعف

  • - افت فریم شدید در بازی
  • - بی استفاده بودن قابلیت Crowd Play
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده