نویسنده: آرش رستمی
// یکشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

با ویژگی‌های دموی Valkyria: Azure Revolution آشنا شوید [TGS2016]

بازی Valkyria: Azure Revolution رویکردی متفاوت را نسبت به بازی‌های پیشین سری والکریا دنبال می‌کند؛ رویکردی که به‌گفته‌ی پلیگان گیم‌پلی آن را به مجموعه‌هایی مانند Dynasty Warriors نزدیک کرده است. با زومجی همراه باشید.

کمپانی سگا (Sega) با خلق کردن مجموعه‌ی Valkyria سبک نسبتاً تازه‌ای را به دنیای بازی‌ها معرفی کرد؛ سبکی که آمیخته‌ای منحصربه‌فرد از استراتژی، اکشن و نقش‌آفرینی تاکتیکی را برای بازیکنان فراهم کرده است. اما آن‌طور که پیدا است، سگا در تازه‌ترین نسخه‌ی این مجموعه ساختار متفاوتی را نسبت به گذشته پیاده‌سازی کرده است.

بازی Valkyria: Azure Revolution یکی از محصولات قابل بازی در نمایشگاه بازی توکیو 2016 بود و طرفداران سگا می‌توانستند با تجربه کردن دموی آن، تغییرات انجام‌شده را نسبت به دموی قبلی از نزدیک ببینند. مایکل مک‌ورتر (Michael McWhertor) از وب‌سایت پلیگان هم توانسته بخش‌هایی از Azure Revolution را در نمایشگاه بازی کند و تجربیات‌اش را برای هواداران مجموعه بنویسد. در ادامه، توضیحات مک‌ورتر درباره‌ی بازی را، البته با کمی تصرف و تلخیص، از نظر می‌گذرانید.

زمانی که دموی بازی را در TGS اجرا کردم، نماینده‌ی سگا سؤالی را از من پرسید که در ابتدا اصلاً خوشایند به نظر نمی‌رسید: «آیا با بازی‌های موسو (Musou، بازی‌هایی مانند Dynasty Warriors) آشنایی دارید؟». خب، من تا اندازه‌ای با این بازی‌ها آشنایی داشتم و از آنجا که به جنبه‌ی Button-Mashing آن‌ها (فشار دادن سریع و پیاپی کلیدها) مسلط بودم، می‌توانستم از پس‌اش بربیایم. در Valkyria: Azure Revolution نبرد اساساً با فشار دادن تنها یک کلید (کلید دایره در دوآل‌شاک 4) پیش می‌رود؛ البته به‌لطف جادوها، سلاح‌ها و شرایط مختلف میدان جنگ، همه‌چیز تنها در این مورد خلاصه نمی‌شود.

بازی Valkyria: Azure Revolution

دموی Azure Revolution چهار شخصیت قابل بازی داشت: املث (Amleth) شخصیت اصلی و سردسته‌ی گروه «خائنین» (Traitors)، اوفلیا (Ophelia) خواننده‌ی اپرا و قهرمان مونث گروه، بلوم (Blum) مهندس نظامی و جوردر (Jordur) سربازی زره‌پوش که از سپر و نیزه-تبرزین بهره می‌برد.

هرکدام از این شخصیت‌ها تخصص‌های ویژه‌ی خودشان را دارند. املث به شمشیری بزرگ مجهز شده و می‌تواند از جادوهای تهاجمی و آتشین استفاده کند. در آن‌سو اوفلیا قادر است تا با به‌کارگیری عنصر باد به دشمنان آسیب بزند یا نیروهای خودی را شفا دهد. بلوم و جوردر هم، که به‌ترتیب آب و خاک را به کار می‌گیرند، با تکیه بر قابلیت‌های‌شان به نیروی‌های دشمن ضربه می‌زنند یا اعضای گروه را تقویت می‌کنند. این چهار شخصیت در کنار یکدیگر در میدان جنگ حضور دارند و بازیکنان می‌توانند از طریق دکمه‌های بالا و پایینِ کلیدهای جهت‌نما (D-Pad) فوراً میان آن‌ها جابه‌جا شوند. در این میان، هدایت کردن شخصیت‌های دیگر گروه به هوش مصنوعی سپرده می‌شود.

درگیری‌های نزدیک و تن‌به‌تن بازی از الگویی ساده پیروی می‌کند؛ اما نه به این معنی که بازیکن می‌تواند با فشار دادن پشت‌سرهم کلید دایره، به‌طور بی‌وقفه به حملات‌اش ادامه دهد. در بازی، نواری وجود دارد که نشان می‌دهد بازیکن چه‌زمانی قادر به حمله کردن است. با اجرا کردن حرکات ترکیبی یا همان کامبو، این نوار خالی می‌شود و بازیکن پس از پر شدن دوباره‌ی آن می‌تواند حملات‌اش را از سر بگیرد.

بازی Valkyria: Azure Revolution

بازیکنان می‌توانند با استفاده از عنصری به نام Ragnite (که برای طرفداران والکریا آشنا است) از جادو، یا به‌قول سازندگان بازی «کیمیا» (Alchemy)، استفاده کنند. با فشار دادن کلید مثلث، این امکان برای بازیکنان فراهم می‌شود تا بازی را متوقف کنند و وارد بخش «پالت نبرد» (Battle Palette) شوند. در دموی به‌نمایش درآمده در TGS، هر شخصیت به پنج نوع کیمیا و دو عدد سلاح جانبی دسترسی دارد. سلاح‌های موجود عبارت‌اند از: تفنگ، راکت لانچر، تفنگ دوربین‌دار، نارنجک و بمب دودزا.

مبارزات بازی از جهاتی به سری Dynasty Warriors شباهت دارد؛ اما این‌طور نیست که بازیکنان لازم باشد در آنِ واحد با ده‌ها تن از نیروهای بی‌عقل دشمن سر و کله بزنند. در عوض، آن‌ها در هر نوبت با دسته‌های کوچکِ نهایتاً ده-دوازده نفره درگیر می‌شوند. بازیکنان همچنین می‌توانند با استفاده از ابزارهای تاکتیکی موجود، رویکردشان را در درگیری‌ها تعیین کنند. آیا می‌خواهید چند دشمن را از راه دور از میان بردارید و نیروهای مقابل را وحشت‌زده کنید؟ می‌تونید سلاح‌های فرعی را آماده و ناگهانی چند گلوله شلیک کنید. آیا دشمن‌ها پشت سنگرهای موقت موضع گرفته‌اند؟ خب، می‌توانید نارنجکی به سوی‌شان پرتاب کنید و سپس به سمت‌شان یورش ببرید.

بازی Valkyria: Azure Revolution ترکیبی از دو عنصر «احساسات» (Emotions) و «شرایط» (Conditions) را به کار می‌گیرد تا برآوردی از عملکرد بازیکنان در نبرد به دست بیاورد. در این میان، بازیکن می‌تواند به‌طور ناگهانی به دسته‌ای از دشمنان یورش ببرد و به این شکل، آن‌ها را سراسیمه و وحشت‌زده کند؛ وضعیتی که در نهایت ممکن است بین نیروهای دشمن گسترش پیدا کند و کارایی آن‌ها را کاهش دهد. همچنین بازیکنان با هدف قرار دادن سردسته‌های دشمنان، که با علامتی در بالای سرشان مشخص شده‌اند، قادر هستند تا باقی افراد دسته را آشفته کنند.

بازی Valkyria: Azure Revolution

شرایط میدان نبرد با المانی به نام «نوار وضعیت» (Condition Gauge) مشخص می‌شود. این نوار که نزدیک به لبه‌ی بالایی صفحه قرار گرفته، دارای دو بخش آبی و قرمزرنگ است. چنانچه بازیکنان بتوانند روحیه‌ی دشمن را در هم بشکنند یا پایگاه‌های آن‌ها را تصرف کنند، از شرایط بهتری در نوار وضعیت برخوردار خواهند شد. از طرفی اگر اوضاع خوب پیش نرود، بازیکنان برتری‌شان را از دست می‌دهند و در چنین شرایطی نیروهای‌شان ممکن عقب‌نشینی کنند.

دموی Valkyria: Azure Revolution در TGS مختصر بود و عملاً شامل تعداد انگشت‌شماری درگیری با نیروهای دشمن و یک باس‌فایت با تانکی غول‌پیکر و عنکبوت-مانند می‌شد. نتیجه در کل نویدبخش بود؛ هرچند که نسبت به آنچه که طرفداران Valkyria Chronicles ممکن است از بازی انتظار داشته باشند، با تغییرات عمده‌ای در زمینه‌ی گیم‌پلی روبه‌رو شده‌ایم.

بازی Valkyria: Azure Revolution قرار است اوایل سال ۲۰۱۷ تنها در کشور ژاپن برای پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن ویتا منتشر شود. البته به‌گفته‌ی نماینده‌ی سگا، این کمپانی «نظر مساعدی» نسبت به منتشر کردن این بازی در دیگر نقاط دنیا دارد.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده