نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲

مشخصات کارت گرافیک GTX 1080Ti فاش شد

اخیرا اطلاعات کارت گرافیکی GTX 1080Ti انویدیا فاش شده است.

اخیرا اطلاعاتی توسط یکی از کاربران انجمن سایت OC3D به نام Excalibur50 فاش شده که بر اساس آن‌ها، انویدیا به‌زودی کارت گرافیکی GTX 1080Ti را معرفی خواهد کرد. این کارت قوی‌تر از GTA 1080 و اندکی ضعیف‌تر از GTA Titan پاسکال است و در بین کارت‌های خانواده پاسکال، نقشی مشابه GTX 980Ti در بین کارت‌های مکسول خواهد داشت. با استناد به اطلاعات ارائه شده، این کارت بر پایه تراشه GP102 ساخته می‌شود. این همان تراشه‌ای است که در تایتان هم از آن استفاده شده است. در مقایسه با Titan، کارت 1080Ti در دو زمینه ضعیف‌تر شده است؛ اول اینکه این کارت از حافظه‌های GDDR5 معمولی به جای GDDR5X استفاده می‌کند و دوم اینکه تعداد واحد‌های SM آن از ۵۶ به ۵۲ کاهش یافته است.

همچنین GTX 1080Ti در مجموع دارای ۳۳۲۸ هسته CUDA است که ۷۶۸ هسته بیش‌تر از GTX 1080 و ۲۵۶ هسته کم‌تر از تایتان است. استفاده از حافظه GDDR5 در این کارت، بدین معنی است که GTX 1080Ti پهنای باند حافظه‌ای معادل ۳۸۴ گیگابایت در ثانیه خواهد داشت که در مقایسه با پهنای ۴۸۰ گیگابایت در ثانیه‌ای تایتان پاسکال رقم کم‌تری است. همین مساله هم باعث می‌شود تا این کارت مخصوصا در رزولوشن‌های بالاتر مثل 2K یا 4K، ضعیف‌تر از تایتان ظاهر شود. با این حال پهنای باند حافظه این کارت گرافیک در مقایسه با GTX 1080 بیش‌تر شده و در نتیجه در رزولوشن‌های بالاتر عملکرد بهتری خواهد داشت.

GTX 1080

هنوز کمپانی انویدیا رسما هیچ یک از این اطلاعات را تایید نکرده و مشخص نیست که آیا این کمپانی برنامه‌ای برای عرضه GTX 1080Ti دارد یا خیر. احتمالا Nvidia صبر خواهد کرد تا AMD از کارت گرافیکی رده بالای خود رونمایی کند و سپس GTX 1080Ti را به عنوان رقیب این کارت معرفی خواهد کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده