آیا ماشین‌ها قادر به تفکر هستند؟ این سوال کوتاه که توسط آلن تورینگ در قالب یک نظریه پرسیده شد، اکنون با کمک استودیوی بالک‌هد اینتراکتیو در قالب یک بازی ویدیویی با داستانی چند لایه منتشر شده است. با زومجی و بررسی بازی The Turing Test همراه باشید.

آیا هوش مصنوعی توانایی پیشی گرفتن و فریب دادن انسان را دارد؟ آیا یک هوش مصنوعی قادر است تا در برابر یک انسان قاضی، تا جایی پیش برود که در یک پرسش و پاسخ، یک انسان را راضی کند که در حال سخن گفتن با انسان دیگری است؟‌ آلن تورینگ، ریاضیدان و دانشمند قرن بیستم با استفاده از الگوریتیمی ساده، آزمونی را برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ معرفی کرد تا یک هوش‌مصنوعی، در کنار یک انسان و در مقابل یک انسان دیگر وارد آزمونی برای اثبات انسان بودن خود شود.

The Turing Test Zoomg

آلن تورینگ نخستین بار در سال ۱۹۵۰ آزمون تورینگ را معرفی کرد

با اقتباس از همین آزمون، استودیوی بالک‌هد اینتراکتیو (Bulkhead Interactive)، یک بازی مبتنی بر حل معما و داستانی چندلایه را پیش روی دارندگان رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان قرار داده تا با ایوا تورینگ،‌ مهندس کشتی فضایی فورتونا از حالت سرمازیستی بلند شده و از همان ابتدا با کمک یک هوش مصنوعی به نام T.O.M. قدم بر سطح اروپا، یکی از معروف‌ترین قمرهای سیاره عظیم الجثه مشتری بگذاریم. با ناپدید شدن فضانوردان سازمان جهانی فضا ISA در قرن ۲۳ میلادی، تام، هوش مصنوعی ساخت بشر، ایوا تورینگ را برای کشف رخدادهای پشت ناپدید شدن سایر فضانوردان از خواب مصنوعی بیدار می‌کند.

تام به سرعت با ارائه توضیحاتی از شما می‌خواهد تا تنها سلاح خود EMI یا همان ابزار دستکاری انرژی را برداشته و وارد سفینه کوچکی برای ورود به سطح برفی اروپا جهت یافتن اعضای خدمه بشوید. به مرور با ورود به ایستگاه انسان‌ها در ترا ماکولا، منطقه‌ای از قمر اروپا که ناسا علائمی از وجود اقیانوس و زندگی را در آن کشف کرده، بازیکنان با مجموعه معماهایی روبرو می‌شوند که برای دسترسی به اعضای خدمه باید از آنها عبور کنند. با ورود به هر سکتور یا به اصطلاح هر بخش از مرحله، ایوا با مجموع سوالات جدیدی روبرو شده و در نتیجه به دنبال پاسخ‌ آن وارد مکالمه با تام می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات بازی The Turing Test مبنای علمی اتفاقات داستان و دیالوگ‌های میان تام و ایوا است. بازیکنان در بازی با سه نظریه و وابستگی‌ هر یک از نظریه‌ها میان علم ریاضیات، فلسفه و بیولوژی روبرو می‌‌شوند؛ آزمون تورینگ، نظریه اتاق چینی و نظریه پخش-واکنش که هر سه دارای ارتباط‌های معنایی میان عملکرد بشریت و هوش‌مصنوعی هستند. همین موضوع بازی The Turing Test را برای مخاطبین علاقمند به ماشین تورینگ و مقالات جان سرل، فیلسوف آمریکایی و خالق نظریه اتاق چینی جذاب خواهد کرد.

The Turing Test Zoomg

بازیکنان در کنار دیالوگ‌ها، با مطالعه نوشته‌ها و تبلت‌های سایر خدمه می‌توانند از رخدادهای ایستگاه واقع در اروپا آگاه شوند

از جمله نکات مثبت خط داستانی، توضیحات کامل تام و نوشته‌های پیدا شده توسط ایوا در طول مراحل است. بازی از همان ابتدا شک و تردیدی را در کنار ایوا، در بازیکنن نیز ایجاد می‌کند. این شک تا انتها با بازیکنن بوده و از نظر زیست‌شناختی بشر و همراهی آنها با هوش‌مصنوعی، قادر است تا دیدی جدید را پیرامون تحقیقات انسا‌ن‌ها ایجاد کند. هرچند هر یک از جمله‌های ایوا و به ویژه تام از اهمیت بالایی برای متوجه شدن اتفاقات پیشروی داستان برخوردار است با این حال، بازیکنان با ورود به مناطق جدید مانند مقر فرماندهی، اطلاعات‌ جدیدی را از طریق تلویزیون، تبلت، کاغذ ها و مکالمات ضبط شده از صحبت‌های خدمه بدست می‌آورد.

به عنوان مثال، با ورود به مقر فرماندهی می‌توانید بیوگرافی کوتاهی از هر خدمه از جمله ایوا تورینگ را از طریق مانیتورها مطالعه کنید. این روش باعث می‌شود تا در کنار صحبت با هوش مصنوعی، اطلاعاتی را نیز با استفاده از نوشته‌های باقی مانده از خدمه بدست بیاورید. نحوه و زمان ساخت ایستگاه فضایی، نامه یکی از خدمه به تام پیرامون نظریات آلن تورینگ، سرنوشت هر یک از خدمه تا زمان بیدار شدن ایوا، گفتگو پیرامون نظریه اتاق چینی، صحبت در رابطه با اثرات یافتن درمان بیماری‌ها یا گفتگو در رابطه با تفاوت‌های انسان و ماشین تنها بخشی از اطلاعات و دیالوگ‌های میان ایوا و تام را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل در صورتی که به تبلت‌، فایل‌های صوتی و کاغذها بی توجهی کنید، در پایان با مجموع تصاویری نامفهموم روبرو خواهید شد. داستان بازی با بررسی علمی از بعد فیزیک، زیست‌شناسی، کیهان‌شناسی و همچنین ریاضیات سعی می‌کند تا در کنار همراه کردن بازیکن، اطلاعاتی را نیز پیرامون واقعیت پشت هوش مصنوعی و بشریت ارائه دهد.

The Turing Test Zoomg

روند بازی با دیدی اول شخص بر مبنای حل معما روایت می‌شود، در نتیجه از همان ابتدا احتمالا شما نیز به یاد بازی پورتال، ساخته ولو خواهید افتاد. این بازی همچنین شباهت‌هایی را به Pneuma: Breath of Life، دیگر بازی استودیوی بالک‌هد اینتراکتیو دارد. البته در زمینه گیم‌پلی شاهد تفاوت‌های اساسی به ویژه در قابلیت اسلحه EMI، ابزار ایوا برای کنترل توپ‌های انرژی، با دستگاه تلپورت موجود در بازی پورتال هستیم. با استفاده از EMI بازیکنان می‌توانند برای عبور از درب‌ها تا سه توپ انرژی را در لحظه از یک جعبه قدرت به جعبه قدرت دیگر انتقال دهند. با توجه به وجود دست‌کم چهار نوع توپ انرژی منحصر به فرد، توسعه‌دهندگان توانسته‌اند تا شرایط مناسبی را برای جلوگیری از تکراری شدن بیش از ۷۰ معمای موجود در بازی فراهم کنند.

تیم توسعه‌ با تغییر روند گیم‌پلی در میانه بازی از تکراری شدن مراحل جلوگیری کرده‌ است.

تیم توسعه‌ همچنین با تغییر روند گیم‌پلی از میانه بازی، به بازیکنان توانایی بهره‌مندی از کمک روبا‌ت‌ها را نیز می‌دهند. همین تغییر در گیم‌پلی مانع تکراری شدن معماها و خستگی بازیکن می‌شود. علی‌رغم قابلیت برداشتن بسیاری از اشیاء و چرخاندن آنها، بالک‌هد هیچگونه تلاشی را برای بهره‌مندی از هر یک از اشیاء برای ایجاد معماهای جدید نکرده است. با اینکه با ورود به بخش‌های اصلی ایستگاه واقع در ترا ماکولا، شاهد حضور کاغذهای بسیار برروی زمین یا دیوار با جزئیات بالا هستیم، اما عملا این کاغذها به غیر از کمک به درک بهتر خط داستانی و افزایش اطلاعات عمومی پیرامون وقایع علم بیولوژی و ریاضیات، هیچگونه تاثیری بر روند بازی نمی‌گذارد. توسعه‌دهندگان همچنین مینی‌گیم‌هایی از جمله یک آزمون تورینگ حقیقی را نیز در میانه برخی از سکتور ها در نظر گرفته‌اند که فرای ۷۰ معمای موجود در مراحل عمل کرده و برخی معماهای جدید را پیشروی شما برای درک بیشتر لایه‌های زیرین داستانی می‌گذارد. در مجموع علی‌رغم وجود یک گیم‌پلی کوتاه حدودا ۴ ساعته و ارائه معماهای عمدتا آسان، تورینگ تست هنوز هم به دلیل داستان زیبا از ارزش تکرار دوباره برخوردار است.

The Turing Test Zoomg

طراحی محیط نیز دارای اتمسفر مناسبی است. بیشتر بخش‌های ایستگاه مانند چیزی که امروزه در ایستگاه‌های فضایی ناسا شاهد هستیم، به رنگ سفید طراحی شده است. توسعه‌دهندگان همچنین سعی کرده‌اند تا با نورپردازی محیط به رنگ های مختلف مانند نارنجی، آبی یا بنفش مراحل متنوعی را ایجاد کنند. بالک هد اینتراکتیو علاوه بر این، با استفاده از بازتاب تصویر درب‌ یا اشیاء برروی دیوار و سقف، تصویری زنده را با کمک موتور آنریل 4 ارائه می دهد. با توجه به نبود هیچگونه انفجار یا پوشش گیاهی در طول بازی، برروی رایانه شخصی افت فریم خاصی را در طول تجربه Turing Test شاهد نبودیم. توسعه‌دهندگان همچنین ویژگی‌هایی را مانند قابلیت برداشتن اشیاء و نگاه کردن به تمامی جهات اشیاء فراهم کرده‌اند که متاسفانه در برخی موارد شاهد تاخیر در لودینگ بافت‌ها هستیم. علاوه بر این با توجه به محدود بودن اقلام قابل مشاهده، کمی عجیب به نظر می‌رسد که چرا سازندگان سعی نکرده‌اند تا با استفاده از قدرت آنریل 4 کمی برروی محتوای قوطی قرص ریلوزول یا بافت کوه پنهان شده در زیر برف کار کنند تا شاید اندک ایرادات باقی مانده در گرافیک نیز برطرف شود.

The Turing Test Zoomgناپدید شدن سلاح در جریان بازی

در بازی باگ‌هایی مانند ناپدید شدن ناگهانی سلاح وجود دارد.

هرچند در مجموع شاهد گرافیک هنری جذابی هستیم با این حال، از بعد گرافیک فنی به ندرت شاهد غیب شدن ناگهای اسلحه هستیم، این مشکل احتمالا با یک بروزرسانی کوچک قابل رفع خواهد بود. نور توپ‌های انرژی یا انعکاس نور در محیط از زیبایی خاصی برخوردار است که حس رضایتی را در بازیکن ایجاد می‌کند. البته با نگاهی به اشیاء یا حتی تو‌پ‌های انرژی شاهد گوشه‌های دندانه‌دار هستیم. توسعه‌دهندگان همچنین سعی کرده‌اند تا با استفاده از موسیقی‌های زیبا روند بازی را از حالت یکنواختی خارج کنند. علی‌رغم وجود موسیقی‌های آرامش بخش و منطبق با خط داستانی، به دلیل ارائه برخی از پیش‌ درآمدها برروی متون، موسیقی پخش شده شاید کمی باعث آزار بازیکنان در هنگام مطالعه نوشته‌ها شود، هرچند این موضوع نیز با ورود به سکتور بعدی و ادامه روند بازی به سرعت رفع می‌شود.

صداگذاری شخصیت‌ها به ویژه تام، با هنرمندی جیمز فالکنر، هنرپیشه نقش رندلی تارلی در سریال Game of Thrones و ایوا، با هنرمندی ماری وستبروک، صداپیشه شخصیت سرجن جکسو در بازی Star Wars: The Old Republic از نقاط قوت بازی محسوب می‌شود. به ویژه تام با صدای رسای خود کمک شایانی را در درک بهتر داستان بازی می‌کند. با این حال در دیالوگ‌ها بیشتر شاهد جوی علمی بوده و هیچگونه شوخی یا سخنان طنزآمیزی به گوش نمی‌رسد. صدای حرکت ماشین آلات، توپ‌های انرژی و حرکت ایوا برروی سطح زمین نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و در نتیجه همسو با دیگر ویژگی‌های بازی پیش می‌رود.

The Turing Test Zoomg

بالک‌هد اینتراکتیو با یاری اسکوئر انیکس، سعی کرده تا با ارائه ترکیبی از علوم مختلف مرتبط با هوش‌مصنوعی و بیولوژی در کنار ایجاد پرسش‌هایی پیرامون مفهموم واقعی انسان بودن و معنای واقعی هوش مصنوعی، یک روند بازی معمایی را به علاقمندان ارائه دهد. با توجه به مستقل بودن بازی و قیمت ۲۰ دلاری آن، Turing Test دارای ارزش  تجربه بالایی است. اگر کوتاهی بازی، آسانی معماها و بی کیفیتی جزئی برخی از اشیاء را به کناری بگذاریم، بازی تورینگ تست از جهت داستان و گیم‌پلی به خوبی قادر به سرگرم کردن بازیکن برای چند ساعت خواهد بود.

بازی The Turing Test روی پی‌سی بررسی شده است.

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند


منبع زومجی

The Turing Test

بالک‌هد اینتراکتیو با الهام از نظریه‌های مختلف از جمله آزمون تورنیگ و اتاق چینی، موفق شده یک بازی ویدیویی کوتاه اما غنی از بعد داستانی علمی تخیلی را برای رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان ارائه کند. The Turing Test هرچند دارای معماهای آسان و برخی مشکلات مانند ناپدید شدن ناگهایی سلاح است اما با این حال، می‌توان گفت این بازی از ارزش تجربه بالایی برخوردار بوده و به خصوص علاقمندان به بازی پورتال را می‌تواند راضی نگه دارد.
میثم خلیل زاده

7.5

نقاط قوت

  • - داستان چندلایه و مبتنی بر مقالات علمی
  • - گرافیک هنری زیبا
  • - گیم‌پلی روان و سرگرم کننده
  • - ارزش تکرار مناسب برای درک بهتر داستان

نقاط ضعف

  • - وجود ایرادات جزئی در بارگذاری بافت‌ها
  • - حذف ناگهانی سلاح
  • - معماهای ساده برای یک بازی معمایی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده