// یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

معرفی انیمیشن کوتاه Geist

به جرات می توان گفت انیمیشن کوتاه Geist یکی از آثاری است که نمونه آن را مشاهده نکرده‌ایم. با زومجی و معرفی این انیمیشن کوتاه همراه باشید.

در همین ابتدا باید گفت که Geist با انیمیشن‌هایی که تاکنون دیده‌اید متفاوت است و نباید انتظار داشته باشید با محصولی شبیه به ساخته‌های پیکسار و دریم ورکس روبه‌رو باشید. نه خبری است از فضایی شاد و سرشار از رنگ‌ها و نه داستانی که به ساده‌ترین شکل ممکن جزئیات آن برای شما فاش می‌شود و در آخر به پایانی خوش منجر می‌شود. کمپانی‌های بزرگی که کنترل انیمیشن پر هزینه را در دست دارند، در عین تفاوت‌های داستانی تلاشی برای در پیش گرفتن مسیری متفاوت نمی‌کنند و کافی است انیمیشن‌های محبوب چند سال اخیر را مشاهده کنید تا به اساس مشابه آن‌ها پی ببرید، اما در مقابل انیمیشن‌های کوتاهی مانند Geist در اندک دقایق خود نهایت خلاقیت را به نمایش می‌گذارد.

Geist

Geist از جایی آغاز می‌شود که ماهیگیری در شبی بارانی در ساحل و دور از کشتی درهم شکسته‌اس به هوش می‌آید. ماهیگیر در جستجوی سرپناه کلبه‌ای را در بالای تپه می‌بیند. دستش را بر روی پهلویش گذاشته که نشان از زخمی بر بدنش است. در کلبه قفل و ماهیگیر به ناچار به سمت در پشتی رفته و به زور آن را باز می‌کند. فضای داخل خانه متفاوت از آب و هوای پرتلاطم بیرون، آرام و بی سر و صدا است. کورسوی نوری که از بیرون به داخل خانه می‌تابد، تنها منبعی است که فضای سرد و تاریک خانه را روشن می‌کند. در خانه انگار کسی نیست زیرا کسی جواب ماهیگیر را نمی‌دهد. ماهیگیر چند هیزم را در آتش قرار داده و با چراغ قوه زخمش را با دقت نگاه می‌کند. ناگهان صدایی از عبور فردی از طبقه بالا و پایین آمدنش از پله‌ها به گوش می‌رسد. ماهیگیر که کمی ترسیده به دنبال منبع صدا می‌رود و...

Geist

Geist از آن دسته آثاری است که پس از تماشای آن می‌توان به تئوری‌پردازی و برداشت‌های متفاوت پرداخت. تمامی جنبه‌های انیمیشن به معنای واقعی کلمه «فوق‌العاده» هستند. از فضاسازی‌های تاریک و بعضا ترسناک و شخصیت‌پردازی بی‌نقص با ادای حداقل کلمات گرفته تا بهره‌گیری از المان‌های غافلگیری و روایت داستان خیرخطی، همه و همه اثری بی‌نظیری را پدید می‌آورند. در تمام طول انیمیشن دوربین و مخاطب همراه و نزدیک با شخصیت اصلی است و همراه با او جزئیات داستانی را کشف می‌کند. در واقع بین «ماهیگیر» و مخاطب مرز و مانعی وجود ندارد و دانسته‌های ما دقیقا همان‌هایی هستند که این شخصیت از جهان اطرافش می‌داند. نوع تصویر‌برداری و جای‌گیری‌های دوربین متنوع بوده و ریتم انیمیشن روندی یک‌نواخت را طی نمی‌کند. صداگذاری Geist بی‌کم و کاست است و توانسته از پس وظیفه خود برآید که نمود آن را می‌توان در صحنه‌های پایانی به خوبی مشاهده کرد.

|

در پایان باید گفت که انیمیشن کوتاه Geist محصول استودیو ایرلندی جاینت انیمیشن استودیوز (Giant Animation Studios) یکی از معدود آثار انیمیشن چند سال اخیر است که تصمیم گرفته خلاف جهت انیمیشن‌های بزرگ و پر‌هزینه قدم بردارد و با خارج شدن از منطقه امن، محتوایی بزرگ‌سالانه را به نمایش بگذارد که دریافت معنای آن مستلزم دقت نظر و تفکر است. Geist در جشنواره‌ها نیز با استقبال داوران روبه‌رو شده و جوایزی اعم از بهترین انیمیشن از فستیوال فیلم فست‌نت، و بهترین فیلم‌برداری از فستیوال انیمیشن اسپارک را بدست آورده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده