نویسنده: محسن بیگی نیا
// پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳

استودیوی نیانتیک لبز نسخه هری پاتر بازی Pokemon Go را نمی‌سازد

وب سایت گیزمودو (Gizmodo) با توجه به شواهد موجود اینطور نتیجه گرفته است که منبع اصلی خبر ساخته شدن یک بازی واقعیت افزوده‌ی هری پاتر مشابه Pokemon Go، غیر واقعی است. با زومجی همراه باشید.

از زمانی که بازی Pokemon Go عرضه شده است، مردم به دنیاهای خیالی‌ای فکر می‌کنند که احتمال دارد در دیگر بازی‌های واقعیت افزوده‌ای (Augmented Reality) تجربه کنند. قطعاً Harry Potter یکی از همین دنیاهایی است که ذهن‌ مردم را به خودش مشغول کرده. آخر این هفته گزارش‌هایی در وب سایت‌هایی مانند آپروکس (UPROXX) و هلوگیگلز (HelloGiggles) ادعا کرده‌اند که استودیوی نیانتیک لبز (Niantic Labs)، سازنده‌ی بازی Pokemon Go، قصد دارد بازی مشابهی را برای طرفداران هری پاتر عرضه کند. در حالی که اجرا کردن جادوهای نسبتاً واقعی بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما متأسفانه این خبر فقط یک شوخی بوده است.

البته این به این معنی نیست که نیانتیک لبز نمی‌تواند در آینده با استفاده از فن‌آوری خودش بازیی با این ایده را بسازد، اما چنین برنامه‌ای تا کنون اعلام نشده است. به نظر می‌رسد تمام خبرهایی که ادعایی غیر از این را مطرح کرده‌اند از مطلب سایت هلوگیگلز استفاده کرده‌اند و این سایت هم آن از خبر سایت جی‌تی‌اچ‌ایکس نیوز (JTHX News) به عنوان منبع استفاده کرده است. خبر اصلی در نگاه اول واقعی به نظر می‌رسد، چرا که مصاحبه‌ی سایت آی‌جی‌ان (IGN) با مارکوس فیگوئرا، توسعه دهنده‌ی ارشد را منبع قرار داده است:

niantic labs harry potter go

هرچند اگر روی لینک مقاله کلیک کنید به صفحه‌ای خواهید رفت که «پیام خطا» نشان می‌دهد. یک جستجو در سایت IGN نشان می‌دهد که چنین مصاحبه‌ای هیچ وقت روی این سایت ارسال نشده است. بعلاوه، اگر در گوگل اسم «مارکوس فیگوئرا» را جستجو کنید تنها می‌توانید دیگر خبرهای مربوط به این بازی دروغین را مشاهده کنید. بیشتر مصاحبه‌های انجام شده با نیانتیک لبز با جان هنک، پایه گذار این شرکت، صورت گرفته‌اند.

حتی نگاهی گذرا به سایت JTHX هم این داستان را زیر سؤال می‌برد. صفحه‌ی اصلی این سایت خالی است. با مشاهده‌ی دیگر اخباری که در این سایت ثبت شده‌اند، مانند «سازنده‌ی Arthur کارش را برای ساخت سری جانبی بر اساس این میم‌ها (Memes) آغاز کرد»، ایده‌ی بهتری در خصوص ماهیت آن به دست خواهید آورد: یک سایت خبری غیر واقعی که از اخبار طنز استفاده نمی‌کند، بلکه ترجیح می‌دهد داستان‌های برجسته و جنجالی را برای افزایش بازدیدهایش خلق کند.

ما منکر بازی‌های واقعیت افزوده‌ای که به دنبال موفقیت پوکمون ساخته خواهند شد و همچنین ساخته‌ شدن نسخه‌ی احتمالی Harry Potter نخواهیم شد، اما فعلاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد.


منبع Gizmodo
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده