نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۹

موفقیت بازی Pokemon Go علاقه الکترونیک آرتز به واقعیت افزوده را افزایش داده است

موفقیت چشم‌گیر بازی Pokemon Go موجب شده تا کمپانی الکترونیک آرتز (Electronic Arts) در برنامه‌های‌اش برای واقعیت افزوده مصمم‌تر شود. با زومجی همراه باشید.

در پی شروع طوفانی Pokemon Go، استودیو نیانتیک لبز (Niantic Labs)، سازنده‌ی بازی، به الگویی برای بازی‌سازان بزرگ و کوچک تبدیل شده است. با آنکه Pokemon Go بخش عمده‌ای از موفقیت‌اش را مدیون خاطره‌انگیز بودن انیمه‌ها و دیگر بازی‌های پوکمون است، اما دستاوردهای‌اش باعث شده تا توجه کمپانی‌های بازی‌سازی بیش از پیش به فناوری واقعیت افزوده جلب شود (البته از لحاظ فنی، پوکمون گو آن‌قدرها هم با این فناوری ارتباطی ندارد و بیشتر یک بازی «مبتنی بر مکان» به شمار می‌رود). در این میان، الکترونیک آرتز هم از کمپانی‌هایی است که پس از باخبر شدن از دستاوردهای پوکمون گو، در برنامه‌های‌اش برای حرکت به سوی واقعیت افزوده مصمم‌تر شده است.

اندرو ویلسون، مدیرعامل الکترونیک آرتز، اخیراً ضمن تعریف و تمجید از بازی Pokemon Go بر این موضوع تاکید کرد که کمپانی‌اش سرگرم فعالیت در زمینه‌ی واقعیت افزوده است. او گفت:

[پوکمون گو] ترکیبی عالی از یک مجموعه‌ی [خاطره‌انگیز] و یک فناوری جدید است؛ مجموعه‌ای که ما طی ۲۰ سال [گذشته] شناخته و به آن عشق ورزیده‌ایم و فناوری تازه‌ای که این مجموعه را از طریق دستگاه‌های موبایل به دسته‌ی جدیدی از مخاطبان معرفی می‌کند. می‌دانید که ما از چندی پیش در هر دو [حوزه‌ی] واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فعالیت‌هایی داشته‌ایم. ما [محصولاتی] را با محوریت واقعیت مجازی، هم برای [پلتفرم] موبایل و هم برای کنسول‌ها (برای هدست پلی‌استیشن VR)، معرفی کرده‌ایم و قصد داریم تا به سرمایه‌گذاری در این حوزه ادامه بدهیم.

ویلسون صحبت‌های‌اش را این‌طور ادامه داد:

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، ما با [دیدن] موفقیت Pokemon Go انگیزه‌ی بیشتری پیدا کرده‌ایم. ما برندهای فوق‌العاده مطرحی را در اختیار داریم که ذات‌شان به‌شکلی باورنکردنی «اجتماعی» است و بر این باور هستیم که [راهیابی این برندها به عمقِ] جامعه، آن‌هم در قالب واقعیت افزوده، تجربه‌ی [بازیکنان از آن‌ها] را ترقی خواهد داد. از مدتی پیش روی طرح‌ها و پروژه‌هایی کار کرده‌ایم و [تا زمانی که] برای عرضه کردن آن‌ها آماده شویم این رویکرد را ادامه خواهیم داد؛ زمانی که از نظرمان [ساخته‌های‌مان بتوانند] با به‌کارگیری واقعیت افزوده، اقشار مختلف را بهتر [از شرایط فعلی به سمت خودشان] جذب کنند.

Pokemon GO

در این میان، بلیک یورگنسن (Blake Jorgensen)، رئیس امور مالی الکترونیک آرتز، به این موضوع اشاره کرد که پوکمون گو افراد زیادی را گیمر کرده است. وی همچنین ادعا کرد که از زمان انتشار پوکمون گو، الکترونیک آرتز در بخش بازی‌های موبایل‌اش با هیچ کاهش درآمدی روبه‌رو نشده و درواقع تب این روزهای دنیای گیم تاثیر منفی قابل مشاهده‌ای روی بازی‌های موبایل این کمپانی نگذاشته است.

نیانتیک لبز اخیراً با انتشار یک بروزرسانی سیستم تخمین فاصله را، که فاصله‌ی تقریبی بازیکن از پوکمون‌های اطراف‌اش را با نمایش دادن علامت‌های ردپای تکی و سه‌تایی به اطلاع او می‌رساند، از پوکمون گو حذف کرده است. این اقدام با نارضایتی شماری از بازیکنان، که پیش‌تر از نرم‌افزارهای جانبی برای ردیابی پوکمون‌ها استفاده می‌کردند، روبه‌رو شد. نیانتیک لبز به‌تازگی پاسخی به واکنش‌ها داده و عنوان کرده که قصد دارد طراحی سیستم ردیابی را از اساس بهبود ببخشد. مسئولین استودیو در این‌باره گفته‌اند:

نسخه‌ی اول این قابلیت، با آنکه مورد توجه بسیاری واقع شده بود، گیج‌کننده بود و با اهداف اصلی ما از [عرضه‌ی] محصول همخوانی نداشت. ما در حین تلاش‌مان برای اصلاح کردن این قابلیت، شما را در جریان [تغییرات انجام‌شده] خواهیم گذاشت.

نظر شما درباره‌ی واقعیت افزوده و بازی‌های ساخته‌شده بر اساس آن چیست؟ به نظرتان این فناوری آمادگی لازم را برای ورود جدی به دنیای گیمینگ دارد؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده