نویسنده: محسن بیگی نیا
// یکشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۲

توضیحات جدید مایکروسافت در خصوص ایکس باکس اسکورپیو و بازی بین پلتفرمی با پلی استیشن 4

آرون گرینبرگ، رئیس بازاریابی ایکس‌باکس (Xbox)، در مصاحبه‌ای با سایت ام‌سی‌وی (MCV) جزئیات بیشتری را از ایکس‌باکس اسکورپیو و بازی بین پلتفرمی ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 آشکار ساخت. با زومجی همراه باشید.

سایت MCV در خصوص ایکس‌باکس اسکورپیو، که در E3 امسال معرفی شد، از آرون گرینبرگ پرسید که آیا معرفی این کنسول روی فروش ایکس‌باکس وان S اثر گذاشته است یا خیر. طرز فکر آنها این بوده که اگر مردم بدانند در آینده نزدیک یک کنسول قوی‌تر عرضه خواهد شد، ممکن است از خرید کنسول فعلی منصرف شوند. فروشگاه گیم‌استاپ (GameStop) به تازگی گفته است که معرفی ایکس‌باکس اسکورپیو و پلی‌استیشن نئو روی تجارت فروش کنسول‌ آنها اثر منفی گذاشته است. گرینبرگ مستقیماً به این سؤال جواب نداد، اما در عوض گفت که تمرکز مایکروسافت (Microsoft) روی «بازاریابی بسیار بسیار شدید» ایکس‌باکس وان S خواهد بود. وی گفت:

مایکروسافت کاملاً روی ارائه‌ی باندل‌های با ارزش متناسب با قیمت پرداختی تمرکز کرده است.

در اوایل این ماه فیل اسپنسر گفته بود که رونمایی از اسکورپیو، ایکس‌باکس وان S را تحت تأثیر قرار نداده است. برخی از مردم باور دارند که رونمایی مایکروسافت از اسکورپیو ممکن است روی فروش ایکس‌باکس وان S اثر بگذارد. اما ظاهراً چنین مسأله‌ای موضوعیت ندارد. ایکس‌باکس وان موفق شد در ماه جولای در آمریکا فروش بیشتری نسبت به پلی‌استیشن 4 داشته باشد (قبل از اینکه ایکس‌باکس وان S عرضه شود) و مایکروسافت در مورد تعداد کنسول‌هایی که می‌تواند در ماه آگوست به فروش برساند نیز خوش بین است.

گرینبرگ در مصاحبه با MCV مجدداً از اسکورپیو به عنوان «قوی‌ترین کنسولی که تا کنون ساخته شده» و ۶ ترافلاپس قدرت دارد نام برد. وی همچنین گفته است که این کنسول «قدم بزرگ بعدی نوآوری در صنعت بازی است» و اتفاقی است که تا پیش از این در بخش کنسول‌ها رخ نداده است. احتمالاً منظور او اشاره به تلاش مایکروسافت برای تبدیل کردن ایکس‌باکس به عنوان خانواده‌ای از سخت افزارهای مختلف است که برای اولین بار در صنعت کنسول‌ها رخ می‌دهد.

بازی‌ها و وسایل جانبی که شما امروز برای ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان S تهیه می‌کنید روی اسکورپیو نیز کار خواهند کرد. قبلاً هنگام نقل مکان از کنسولی به کنسول جدیدتر، مانند ایکس‌باکس 360 به ایکس‌باکس وان، بازی‌ها و کنترلرهایی که شما برای کنسول‌ قدیمی‌تر تهیه کرده بودید عمدتاً روی کنسول جدید بی‌فایده می‌شدند. هرچند، پشتیبانی از Backward Compatibility روی ایکس‌باکس وان برخی از این مشکلات را مرتفع کرده است. اسکورپیو حتی از این هم فراتر رفته و ایده نسل‌های کنسولی را «محو می‌کند» و به گفته‌ی مایکروسافت از ماهیت «تفرقه افکن» نقل مکان به پلتفرمی جدید می‌کاهد. گرینبرگ گفته است:

Xbox One Backwards Compatible

ما [اسکورپیو] را به این دلیل در E3 معرفی کردیم تا زمان کافی را در اختیار توسعه دهندگان و شرکایی که قصد دارند بیشترین بهره‌وری را از سخت افزار این کنسول داشته باشند، قرار داده باشیم.

طبق برنامه قرار است اسکورپیو در تعطیلات سال ۲۰۱۷ عرضه شود، هر چند هنوز قیمت آن مشخص نشده است. سونی (Sony) نیز به نوبه‌ی خودش مشغول کار روی پلی‌استیشن 4 ارتقاء یافته، با اسم رمز نئو، است که امکان دارد به طور رسمی در ماه سپتامبر معرفی شود.

همچنین در مصاحبه با سایت MCV از گرینبرگ خواسته شد تا در صورت امکان اطلاعات جدیدتری در خصوص قابلیت بازی بین پلتفرمی (Cross-Play) بین ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 ارائه دهد و مطابق ماه‌های گذشته به نظر می‌رسد که توپ هنوز هم در زمین سونی است. یکی از اولین بازی‌هایی که امکان پشتیبانی از بازی متقابل بین ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 را دارد Rocket League است. سایونیکس (Psyonix)، سازنده‌ی این بازی، راه حل تکنیکی مورد نیاز برای این کار را دارد، اما مشکل اصلی سیاست‌ سونی است. گرینبرگ گفته است:

ما کاملاً از برقراری ارتباط با گیمرهایی که از شبکه‌ی پلی‌استیشن استفاده می‌کنند حمایت می‌کنیم و من باور دارم که آنها مشغول مذاکره با سونی هستند. اما من از آخرین اخبار آگاهی ندارم.

گرینبرگ به طور کلی در مورد قابلیت بازی بین پلتفرمی برای بازی‌ای مانند Rocket League گفت:

این به نظر منطقی است که به دیگر گیمرها روی سایر پلتفرم‌ها اجازه داده شود تا در یک میدان به رقابت بپردازند. ما فکر می‌کنیم که این برای گیمرها خوب است.

استراتژی ما این است که گیمرها را در مرکز تمام کارهایی که مشغول انجامشان هستیم قرار دهیم و این موضوع باعث شد تا برای مثال ما از درخواست بازی‌سازها برای اتصال ایکس‌باکس لایو به استیم (Steam) پشتیبانی کنیم.

نظر شما در خصوص گفته‌های گرینبرگ چیست؟


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده