نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۲

گیم‌ استاپ: کنسول‌های جدید به فروش سخت‌ فزارهای کنونی صدمه زده است

فروشگاه زنجیره‌ای گیم‌استاپ امروز گزارش مالی خود برای سه‌ماهه چهارم منتهی به ۳۰ جولای را منتشر کرد. طبق اعلام این فروشگاه، فروش کنسول‌های بازی تحث تاثیر کنسول‌های جدید پروژه اسکورپیو و پلی‌استیشن نئو کاهش یافته است. 

فروشگاه زنجیره‌ای گیم‌استاپ که شناخته‌شده‌ترین فروشگاه سرگرمی و بازی‌های ویدیویی در دنیا محسوب می‌شود، گزارش مالی سه‌ماهه چهارم سال جاری مالی خود را منتشر کرد. در این گزارش اگرچه کمپانی گیم‌استاپ با رشد سوددهی مواجه بوده اما کسب‌و‌کار بازی‌های ویدیویی آن با رکود مواجه شده است. 

فروش جهانی کلی فروشگاه گیم‌استاپ با ۷.۴ درصد کاهش به ۱.۶۳ میلیارد دلار رسیده است. گیم‌استاپ اعلام کرده که این کاهش در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده است. سال گذشته در این بازه بازی‌هایی همچون Batman: Arkham Knight و Elder Scrolls Online عرضه شده بودند. برای مقایسه، از بازی‌های عرضه شده که فروش آن‌ها در این سه‌ماهه احتساب شده‌اند می‌توان به Uncharted 4، Doom و Overwatch اشاره کرد. 

علاوه بر این، فروش سخت‌افزارها نیز با افت مواجه بوده است. گیم‌استاپ اعتقاد دارد که این کاهش فروش سخت‌افزارها تحت تاثیر معرفی کنسول‌های جدید پروژه اسکورپیو و پلی‌استیشن نئو بوده است. مایکروسافت در کنفرانس خبری خود در E3 امسال یک کنسول جدید دیگر با نام ایکس‌باکس وان اس نیز معرفی کرد که فروش آن از اوایل ماه آگوست میلادی آغاز شد؛ به همین دلیل آمار فروش این کنسول در گزارش فعلی احتساب نشده است. 

معرفی کنسول‌های جدید حداقل از نظر تئوری می‌تواند به فروش کنسول‌های فعلی لطمه وارد کند. دلیل این موضوع هم دست نگه‌داشتن عده‌ای از علاقه‌مندان برای کنسول قوی‌تر است.

فروش سخت‌افزار در این بازه‌ زمانی ۲۱۶.۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته که ۳۲۴.۹ میلیون دلار بود، با افت مواجه شده است. 

فروش بازی‌های ویدیویی دست اول هم ۳۸۲.۲ میلیون دلار بوده که با توجه به فروش ۴۶۷.۲ میلیون دلاری در مدت زمان مشابه در سال گذشته، با کاهش روبه‌رو بوده است. این در حالی است که میزان فروش بازی‌های دست دوم هم اگرچه با کاهش روبه‌رو بوده اما این کاهش چشمگیر نبوده است. این رقم برای سال گذشته ۵۶۰.۸ میلیون دلار بوده است که امسال به ۵۴۲.۵ میلیون دلار تقلیل پیدا کرده است. 

فروش بازی‌های دیجیتال در فروشگاه گیم‌استاپ هم با کاهش ۱۲.۷ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است. اما از طرفی دیگر، درآمد حاصل از موبایل و لوازم الکترونیکی دیگر این فروشگاه با رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته، ۲۰۳ میلیون دلار بوده است. 

درآمد حاصل از فروش اقلام کلکسیونی و مینیاتوری هم در این فروشگاه با رشد ۱۱۹.۵ درصدی به ۹۰ میلیون دلار رسیده است. این میزان افزایش چشمگیر را می‌توان مدیون همکاری این فروشگاه با ThinkGeek دانست. 

اما بر خلاف نتایج ضعیف فروش در زمینه بازی‌های ویدیویی، سود کلی این فروشگاه ۲۷.۹ میلیون دلار گزارش شده است. این رقم برای سال گذشته ۲۵.۳ میلیون دلار گزارش شده است. 


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده