// پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

کوجیما از علاقه خود به فناوری های پیشرفته می‌گوید

کوجیما همیشه در راس بازی‌سازانی قرار داشته است که از پیشرفت تکنولوژی و جدیدترین متودهای بازی‌سازی حمایت کرده است و این موضوع نیز در جدیدترین مصاحبه او کاملا مشهود است. با زومجی و صحبت‌های کوجیما در مورد تکنولوژی‌های آینده همراه باشید.

می‌توان به راحتی گفت که در دنیای سرگرمی‌ها، هیچ بخشی به اندازه صنعت گیم پیشرفت چشمگیر و پرسرعتی نداشته است. به لطف پیشرفت عظیم تکنولوژی که در سه دهه اخیر شاهد بودیم، صنعت گیم نیز  بیشتر از هر سرگرمی دیگری شاهد تحولات بسیار بزرگی بوده است. امروزه در هر زمینه‌ای از طراحی و اجرای بازی‌های ویدیویی، سازندگان برای خلق تک تک رویاپردازی‌های خود کاملا آزاد هستند و هر روز شاهد محو شدن محدودیت‌ها در زمینه طراحی بازی‌ها هستیم.

از جمله شخصیت‌هایی که تاثیر به سزایی در رشد صنعت گیم داشته‌اند، می‌توان به معمار اصلی کنسول پلی‌استیشن 4 یعنی مارک سرنی اشاره کرد که در زمان خود توانست تاثیر خوبی در نسل هشتم کنسول‌ها بگذارد. فرد دیگری که مطمئنا در طول این سال‌ها توانسته صنعت گیم را رو به جلو هدایت کند، کارگردان سری محبوب Metal Gear، یعنی هیدئو کوجیما است. او از زمان بازی‌های ۸ بیتی تا به امروز، توانسته با تحول مکانیک‌ها، تکنولوژی‌ها و طراحی‌های ابزار بازی و طراحی و توسعه آثار مختلف، به شخصی مهم در صنعت گیم تبدیل شود. پس از جنجال‌ها و حاشیه‌های او با کمپانی کونامی، کوجیما برای همیشه با سری Metal Gear خداحافظی کرد و حالا پروژه کاملا جدیدی به نام Death Stranding را آغاز کرده است. حال او به همراه مارک سرنی در جدیدترین مصاحبه خود از پیشرفت تکنولوژی در صنعت گیم و آینده پیش روی آن صحبت می‌کنند. کوجیما در مورد شروع کار خود پس از جدایی با کونامی می‌گوید:

من پیشنهاد‌های زیادی پس از خروج از کونامی داشتم. من بسیار خوش شانس بودم که افراد زیادی برای همکاری با من پیشنهادهای مختلف داده بودند. اما در نهایت من تصمیم گرفتم تا با سونی همکاری کنم چرا که من به آن‌ها و رابطه‌ای که با آن‌ها برقرار می‌کنم اعتماد داشتم. نه تنها من به آن‌ها اعتماد کردم، بلکه آن‌ها نیز این اعتماد را برای من به وجود آوردند. من این اطمینان را داشتم که کار کردن با سونی بهترین شانس برای موفق شدن است و می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن همان اثری را ساخت که مردم از من انتظار دارند. من اطمینان دارم که همکاری با سونی چیزی است که طرفداران و بازیکنان با آن کاملا موافق هستند.

Kojima

اگر کمی به این موضوع فکر کنیم، همکاری کوجیما با سونی چیز غیرعادی و دور از ذهنی نبود. کنسول‌های پلی‌استیشن و پلی‌استیشن 2 تنها کنسول‌هایی بودند که در آن زمان این کارگردان قادر بود تصورات و خیال‌پردازی‌های خود را در قالب یک بازی پیاده کند و نتیجه موفقیت آمیز آن را مشاهده کند. حال کوجیما پس از سری Metal Gear Solid، قصد خلق اثری کاملا جدید را دارد و چه جایی بهتر از سونی و کنسول پلی‌استیشن 4؟ مخصوصا حالا که او می‌تواند با مارک سرنی، شخصی که وظیفه تهیه کنندگی فنی تریلر معرفی بازی Death Stranding را  بر عهده داشت، همکاری کند و بهترین نتیجه را از کنسول پلی‌استیشن 4 بگیرد. کوجیما در این باره می‌گوید:

من مارک را به مدت خیلی طولانی می‌شناسم و همیشه در مورد ایجاد یک همکاری و خلق چیزی جدید با یکدیگر صحبت می‌کردیم. حالا نیز ما در کنار سونی و پلی‌استیشن روی اثری جدید مشغول به کار هستیم. داشتن مارک سرنی در تیم Death Stranding باعث ترقی و پیشرفت چشم‌گیر کارها می‌شود. او همانند عنصری می‌ماند که با اضافه کردنش به تیم سازنده، عکس‌العمل شیمیایی آن نتیجه‌ای بسیار خوب در پی خواهد داشت و باعث می‌شود قابلیت‌ها و توانایی‌های ما افزایش مشهودی داشته باشد.

برای پی بردن به راهی که کوجیما در اولین ماجراجویی خود بدون حضور کونامی قدم برداشته است، باید به گذشته نگاه کرد. در گذشته، ساخت بازی‌ها، مخصوصا آن رویا پردازی‌های عجیب و غریبی که هر شخصی در ذهن دارد، بسیار سخت‌تر در قالب یک بازی ایجاد می‌شد. به قول کوجیما، در آن زمان حتی یک حرکت ساده برای روایت داستان محدودیت‌های زیادی داشت، چرا که دنیای بازی‌سازی در آن زمان هنوز هیچ فناوری‌ای از قبیل موشن کپچر و استودیوهای مورد نیاز برای پیاده‌سازی بدون نقص یک بازی بسیار پرخرج وجود نداشت. کوجیما می‌گوید:

امروز نسبت به ۳۰ سال قبل، همه چیز به طور کلی تغییر کرده است. از جمله مهم‌ترین تغییراتی که به وضوح مشخص است، شخصیت‌پردازی محسوب می‌شود. جایی که در گذشته هرگز قادر نبودیم همانند امروز رفتار، حرکات و حتی صحبت‌های یک کارکتر را به خوبی در بازی بگنجانیم. این بخش نسبت به امروزه بسیار تغییر کرده است و در آن زمان محدودیت‌های فوق‌العاده زیادی داشتیم. با چنین محدودیت‌هایی، روایت کردن یک داستان درون بازی بسیار سخت بود. چنین کاری همانند انجام یک بازی شطرنج بود، جایی که بازی قوانین محکمی دارد اما شما همیشه در ذهن خود دوست دارید کارهای عجیبی انجام دهید و این قوانین جلوی شما را می‌گیرند. حال پس از ۳۰ سال، تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که می‌توان با یک کارکتر، کارهای بسیار زیادی را انجام داد. می‌توان موسیقی و فیلم به بازی اضافه کرد، دنیای بازی را کاملا سه بعدی ساخت و حتی می‌توانیم هر فرهنگ و هر نژادی را به پس زمینه داستانی بازی اضافه کنیم.

بعد از این که صحبت از قدرت پلی‌استیشن و دروازه‌ای که به روی ساخت بازی‌های کاملا سه بعدی باز کرد، مارک سرنی نیز لب به سخن گشود و در مورد پیشرفت چشمگیری که حالا در طراحی بازی‌ها شاهدش هستیم صحبت کرد. او از کوجیما سوالی پرسید:

من اعتقاد دارم که امروزه برای محاسبه و خلق هر پیکسل، قدرت پردازشگر زیادی در اختیار داریم و نسبت به گذشته برای هر یک از پیکسل‌ها کارهای بسیار بیشتری می‌توان انجام داد. اما آیا به نظر شما گیم‌پلی بازی‌ها نیز نسبت به گذشته تحول قابل لمسی همانند تکنولوژی‌های ساخت بازی داشته‌اند؟

کوجیما پاسخ می‌دهد:

مهره‌ها و بخش‌هایی وجود دارند که با پیشرفت تکنولوژی این اجازه به من داده شد تا آن کاری را که دوست دارم انجام دهم. اما من وقتی به یک بازی، مخصوصا به یک بازی در گذشته در ذهنم فک می‌کنم، المان‌های زیادی جلوی چشمانم قرار می‌گیرند. در همین لحظه نیز به این فکر می‌کنم که چه چیزهایی می‌توان با تکنولوژی حال حاضری که در اختیار دارم، المان‌های جدیدی به آن اضافه کنم تا نسبت به قبل شاهد تغییرات مختلفی در این اثر باشیم. این از نظر من به معنای خلق یک بازی است. چنین حرکتی باعث می‌شود تا بیشتر و بیشتر به آن چیزی که در ذهنم قرار دارد نزدیک شوم. پس اگر همه چیز همیشه در حال پیشرفت باشد، من هم همیشه به آن چیزهایی که در ذهن دارم نزدیک می‌شوم. یک تکنولوژی جدید برای من برابر با ایجاد عنصری جدید در بازی است. دقیقا به همین علت است که هیچ وقت قادر نیستم دست از ساخت بازی بردارم.

تفکر و تعمق مختلفی در مورد تکمیل و پایان بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain وجود دارد؛ این که کوجیما ساخت بازی را رها کرده و قصد دارد جای خود را در سینما باز کند. علاقه زیاد او به فیلم‌ها و تحسین فیلم‌های زیادی که او دوست داشته است هرگز از دید عموم پنهان نبوده و در همین حال نیز در گذشته، به عنوان یک سازنده جوان، علاقه زیادی به ورود به این صنعت داشت. اما در نهایت برای کوجیما، صنعت گیم حالا به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند تمامی جاه‌طلبی‌های خود را در بازی پیاده کند. حالا او هیچ اشتیاقی به برای خروج از صنعت گیم ندارد چرا که درست در نقطه‌ای قرار گرفته که می‌تواند با وجود امکانات مختلف به آینده‌ای که آرزویش را دارد برسد. کوجیما ادامه می‌دهد:

حال ما می‌توانیم داستان‌هایی را در بازی‌ها روایت کنیم که تنها قبلا در فیلم‌ها مشاهده می‌کردیم. ۳۰ سال پیش همه چیز فرق داشت اما همچنان بسیار خوشحال که راه بازی‌سازی را انتخاب کردم. هر چیزی که در فیلم‌ها آرزویش را داشتم، امروزه قادرم در ساخت بازی به آن‌ها برسم. من واقعا نسبت به این انتخابم خشنود هستم.

death stranding

نمی‌توان از حقیقت سخن‌های کوجیما چشم پوشی کرد. دقیقا می‌توان حرف‌های او را در  آثار استودیویی مانند ناتی‌داگ مشاهده کرد. بازی‌های سینماتیک فوق‌العاده‌ای مانند The last of Us و Uncharted 4 که توانسته‌اند روایت داستانی و اکشن فوق‌العاده هیجان‌انگیز را با کیفیت هالیوودی ارایه دهند. اما با این حال کوجیما اعتقاد دارد که ما تازه اول راه هستیم و صنعت گیم به جایی خواهد رسید که فعل و انفعال آن مستقیما از سوی مردم رخ می‌دهد و رابطه مستقیمی با بازیکنان خواهند داشت. به گفته کوجیما هیچ چیز به اندازه انیمیشن‌های صورت از طریق تکنولوژی موشن کپچر و انیمیشن قادر نیست احساسات مستقیم را در قالب بازی ارایه دهد، چیزی که قبلا اصلا قابل انجام نبود. او می‌گوید:

من فکر می‌کنم که به نقطه‌ای خواهیم رسید که که از طریق بازی‌ها می‌توان احساسات را بهتر از هر چیزی بیان کرد. به جایی خواهیم رسید که بهتر از هر فیلم و حتی هر شخص عادی بتوان از طریق گیم احساسات بازیکنان را برانگیخت.

اما از نظر من چنین فکری می‌تواند وحشتناک باشد. چنین اندیشه‌‌ای در مورد بازی‌ها که بتوانند بیشتر از ارتباط عادی میان مردم روی یک شخص تاثیر بگذارند کمی ترسناک به نظر می‌رسد. اما خب باید بدانیم که کوجیما شخصی است که با صنعت بازی بزرگ شده و تمامی افکار او نیز به مبحث گیم باز می‌گردند. اما با کمی فکر می‌توان متوجه شد که او بی‌راه هم نمی‌گوید چرا که هدست‌های واقعیت مجازی دقیقا همین گوشه و کنار رفته رفته در حال رشد هستند. او  می‌گوید:

به نظر من حضور واقعیت مجازی باعث تغییر و تحول خواهد شد، نه تنها برای صنعت گیم، بلکه برای زندگی؛ سرگرمی، آموزش و بسیاری از چیزهای دیگر. بیش از ۱۰۰ سال پیش ما فیلم‌های سیاه و سفید را تنها روی پرده‌های سینما می‌دیدیم و حالا حتی روی گوشی‌های همراه نیز قادر به تماشای فیلم هستیم. با حضور هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانیم گوشی‌ها و صفحه نمایش‌های معمولی را کنار بگذاریم و وارد یک دنیای کاملا جدید شویم. حضور این هدست‌ها تغییرات عظیمی را به وجود می‌آورد و باعث تحول بسیاری از سرگرمی‌ها و حتی امور عادی می‌شود. هنگامی که این هدست‌ها راه خود را در خانه‌ها باز کنند، دیگر بازنخواهند گشت و مردم آن را دوست خواهند داشت. پس از آن مردم هر لحظه ایده‌های جدید و جذابی را برای استفاده از این هدست‌های واقعیت مجازی در ذهن خود پرورش می‌دهند و به همین ترتیب بسیاری از جنبه‌های زندگی تغییر خواهد کرد. اما بیشتر هر تغییر دیگری که واقعیت مجازی می‌تواند در زندگی ایجاد کند، دوست دارم این ابزار تغییرات بیشتری در سرگرمی‌ها ایجاد کنند.

هیدئو کوجیما همیشه به دنبال تغییر بوده است. او انواع و اقسام پیشرفت‌ها در تکنولوژی را در آغوش می‌گیرد و با استفاده از آن‌ها سعی می‌کند تا تجربه‌ای جدید در بازی‌های خود خلق کند. او عاشق آینده است، شخصی که عطش موفقیت‌های بیشتر و بیشتر را دارد. حالا که او دیگر در کمپانی کونامی قرار ندارد، کوجیما به راحتی با کمپانی سونی مشغول به کار روی بازی Death Stranding است. اما با توجه به صحبت‌های کوجیما در مورد علاقه زیاد خود به تکنولوژی، باید انتظار داشته باشیم که Death Stranding از تکنولوژی‌های جدید زیادی بهرمند شود. اما در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی از این بازی در دسترس است. با نمایش تریلر معرفی این بازی نیز سوال‌های بسیار بیشتری در ذهن‌مان به وجود آمد. اما خب کارگردان این بازی نیز استاد گمراه کردن گیمرها است.

Death Stranding

با وجود این که کوجیما و مارک سرنی به استودیوهای بسیار مختلفی سفر کردند، اما کوجیما هنوز به دنبال موتور بازی‌سازی مناسب برای Death Stranding است. درست است که چهره نورمن ریداس در نمایش این بازی به شدت واقعی به نظر می‌رسید، اما هنوز خود بازی فاقد یک موتور بازی سازی است. کوجیما می‌گوید:

در حال حاضر فعلا مشغول انتخاب یک موتور مناسب برای بازی هستم و باید برای این بخش خیلی زود تصمیم بگیریم. ما آزمایشات زیادی را انجام دادیم و این اثری که مشغول به ساخت آن هستیم دارای سیما و جنبه‌های بسیار زیادی است. به همین منظور در حال تست‌های مختلفی هستیم. نمایشی که از بازی شاهد آن بودید نیز یک جور تست از دید بصری بازی به شمار می‌رفت. در کنار بخش بصری بازی نیز در حال آزمایشات عناصر مختلفی هستیم که باید در بازی وجود داشته باشند یا خیر. ما تقریبا این مرحله از ساخت بازی را به اتمام رسانده‌ایم و به زودی وارد بخش ساخت بازی خواهیم شد.

خود کوجیما نیز تایید کرده است که برخی المان‌هایی که در معرفی Death Stranding شاهد بودیم در بازی نهایی نیز وجود خواهند داشت، اما با این حال چنین موضوعی هیچ اطلاعی از بازی نهایی به ما نمی‌دهد. می‌توان گفت که این تریلر زیر حجابی از راز و رمز پنهان شده است. اما به هر حال با علاقه بسیاری زیادی که کوجیما و مارک سرنی به تکنولوژی‌های روز دنیا دارند باید انتظار اثری متفاوت را داشت. همچنین با وجود علاقه کوجیما به هدست‌های واقعیت مجازی، دور از انتظار نیست که این شخص در بازی خود از این تکنولوژی نیز بهره ببرد. اما بعید است که فعلا خبرهای جدیدی از تازه‌ترین کار هیدئو کوجیما بشنویم و احتمالا باید تا E3 سال ۲۰۱۷ منتظر بمانیم.


منبع ™Games
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده