// دوشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۱

گزارش باکس آفیس: صدر نشینی Suicide Squad و شکست Ben-Hur

در هفته‌ای که تازه‌اکران‌ها چندان خوب ظاهر نشدند، «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) برای سومین هفته‌ی متوالی در صدر جدول باقی ماند. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

در آخرین هفته‌ی اکران‌های تابستانی همه‌چیز با یک پایان‌بندی باشکوه به اتمام نرسید تا حداقل این تابستان ضعیف را با خاطره‌ی خوشی فراموش کنیم، بلکه باکس آفیس با یک کشته‌ی بزرگ دیگر و دو زخمی روبه‌رو شد. مسئله این است که از سه تازه‌اکران این هفته، یکی از آنها با کله زمین خورد و دوتای دیگر هم نتوانستند انتظارات را آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد برطرف کنند. در نتیجه «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) از این فرصت کمال استفاده را کرد و برای سومین هفته‌ی متوالی در صدر جدول باقی ماند و «مهمانی سوسیسی» (Sausage Party) هم در جایگاه دومش باقی ماند. اما در میان تازه‌اکران‌ها مدال بهترین عملکرد به «سگ‌های جنگ» (War Dogs) می‌رسد. کمپانی برادران وارنر از جمله استودیوهایی بود که انحصارا در زمینه‌ی اکران‌های کم‌خرج، تابستان خوبی را پشت سر گذاشت. حالا بعد از «سازمان جاسوسی» (Central Intelligence)، «احضار۲» (The Conjuring 2)، «من پیش از تو» (Me Before You) و «چراغ‌های خاموش» (Lights Out)، آنها یک کمدی دیگر در قالب «سگ‌های جنگ» عرضه کرده‌اند که در حد و اندازه‌ی اکران‌های قبلی‌شان ظاهر شده است.

این فیلم به کارگردانی تاد فیلیپس که مایلز تلر و جونا هیل را به عنوان ستارگان اصلی‌اش دارد کارش را با ۱۴/۳ میلیون دلار آغاز کرد. رقمی که شاید برای فیلمی با بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلار عالی نباشد، اما فاجعه هم نیست. این پایین‌ترین افتتاحیه‌ی تاد فیلیپس از زمان اکران «مدرسه‌ی اراذل» (School for Scoundrels) در سال ۲۰۰۶ را ثبت می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که «سگ‌های جنگ» به خاطر موضوعش در حد فیلم‌های بهتر فیلیپس مثل «اولد اسکول» (Old School) و «سفر جاده‌ای» (Road Trip) مخاطب‌پسند نیست و همچنین مقایسه آن با سری «خماری» (The Hangover) به دلیل شهرت عظیم آنها هم درست نیست. این در حالی است که اگرچه مایلز تلر و جونا هیل شناخته شده هستند، اما باید قبول کرد که آنها جذابیت بیشتری نسبت به ویل فارل یا رابرت داونی جونیور ندارند. نهایتا «سگ‌های جنگ» میانگین امتیاز B‌ را از تماشاگران دریافت و ۶ و نیم میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

دومین تازه‌اکران این هفته «کوبو و دو تار» (Kubo and the Two Strings) است. چهارمین انیمیشن استودیوی لایکا که حسابی مورد استقبال منتقدان گرفته، اکرانش را با کسب ۱۲/۵۸ میلیون دلار آغاز کرد. این رقم در مقایسه با رکوردهای قبلی‌شان کمی پایین‌تر است. چون «کورالاین» (Coraline) در سال ۲۰۰۹ اکرانش را با ۱۶/۸ میلیون دلار و «پارانورمن» (ParaNorman) در سال ۲۰۱۲ با ۱۴ میلیون دلار شروع کرده بودند. این در حالی است که بهترین عملکرد آنها مربوط به «باکس‌ترول‌ها» (Boxtrolls) می‌شود که در سال ۲۰۱۴ با کسب ۱۷ میلیون دلار افتتاح شده بود. حالا سوال این است که «کوبو» مثل کارهای قبلی لایکا توانایی دوام آوردن در جدول را دارد یا نه. چون مثلا «کورالاین» اکران خانگی‌اش را با کسب ۷۵ میلیون دلار و «پارانورمن» با ۵۶ میلیون دلار به پایان رساند. اما «باکس‌ترول‌‌ها» اگرچه بهترین افتتاحیه‌ی لایکا را در اختیار دارد، اما به مجموع ۵۰ میلیون دلار رضایت داد. که البته این موضوع بیشتر به دلیل رقبای سرسختی بود که خیلی زود بعد از «باکس‌ترول‌ها» اکران شدند. اما خبر خوب این است که از الان تا ۲۳ سپتامبر که انیمیشن «لک‌لک‌ها» (Storks) منتشر می‌شود، «کوبو» هیچ رقیبی نخواهد داشت. بنابراین اگر دنیا خوب و عادلانه باشد، «کوبو» به جای «باکس‌ترول‌ها»، در حد «پارانورمن» ظاهر خواهد شد. چون از قرار معلوم این یکی از بهترین فیلم‌های سال است و حیف است که در گیشه با استقبال کافی روبه‌رو نشود.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

اما آخرین تازه‌اکران مهم این هفته و آخرین اکران بزرگ تابستان امسال «بن هور» (Ben-Bur) است. محصول ام‌جی‌ام و پارامونت از همان ابتدا ایده‌ی بدی به نظر می‌رسید و حالا می‌توانیم نتیجه‌ی آن را ببینیم. در رابطه با «بن‌ هور» با درام اکشنی ۱۰۰ میلیون دلاری طرف هستیم که براساس فیلم دیگری محصول ۱۹۵۹ ساخته شده؛ فیلمی که با کسب چندین اسکار به عنوان یکی از کلاسیک‌های بزرگ سینما شناخته می‌شود. این در حالی بود که این بازسازی از بازیگر ستاره‌ای هم بهره نمی‌برد. این را به علاوه‌ی نقدهای متوسط و رو به پایین فیلم کنید تا متوجه شوید افتتاحیه‌ی ۱۱/۳۵ میلیون دلاری فیلم چندان دور از انتظار هم نبود. روی هم رفته «بن هور» یکی از آن فیلم‌هایی بود که دقیقا معلوم نبود هدف از ساختش چه بوده و دقیقا برای چه کسانی ساخته شده است. از همین رو هالیوود باز ما را غافلگیر کرد و در آخرین هفته‌ی تابستان یک شکست دیگر هم در کاسه‌ی خودش گذاشت. و به این ترتیب بعد از «لاک‌پشت‌های نینجا ۲» و «پیشتازان فضا: فراتر»، «بن هور» به سومین شکست پارامونت تبدیل شد.

در جایگاه اول چارت «جوخه‌ی انتحار» را داریم که این هفته ۲۰/۷ میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به رقم ۲۶۲ میلیون دلار رساند و در رده‌ی پنجم بهترین اقتباس‌های دی‌سی کامیکس قرار گرفت. همچنین فیلم ۳۸ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد و مجموع درآمد خارجی‌اش را به ۳۱۰ میلیون رساند تا مجموع فروش جهانی‌اش به رقم ۵۷۲ میلیون دلار برسد و به این ترتیب در جایگاه هشتم بهترین اکران‌های ۲۰۱۶ قرار بگیرد. «جوخه‌ی انتحار» با قرار گرفتن در صدر جدول برای سه هفته‌ی متوالی در این زمینه به جمع «ددپول» (ِDeadpool)، «زوتوپیا» (Zootopia) و «کتاب جنگل» (The Jungle Book) پیوست و با توجه به اکران‌های هفته‌های آینده، اگر «جوخه‌ی انتحار» همین روند را ادامه بدهد می‌تواند تا نهم سپتامبر که فیلم جدید کلیت ایستوود، یعنی «سالی» (ُSully) اکران می‌شود، همان بالا باقی بماند. البته شاید هم تریلر ترسناک «نفس نکش» (Don't Breathe) روند موفقیت فیلم‌های ترسناک امسال را ادامه بدهد و هفته‌ی بعد بدترین قهرمانان دی‌سی را به سمت پایین جدول ببرد!

در رتبه‌ی دوم انیمیشن بزرگ‌سالانه‌ی «مهمانی سوسیسی» قرار دارد که با کسب ۱۵/۳ میلیون دلار، درآمد خانگی‌اش را به ۶۵/۳ میلیون دلار رساند. فیلم همچنین ۲/۱ میلیون از ۱۳ بازار خارجی کسب کرد و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۷۱/۳ میلیون دلار رساند؛ رقمی که در مقابل بودجه‌ی ۱۹ میلیونی فیلم می‌ایستد.

بالاخره به یکی از شگفتی‌های تابستان امسال یعنی فیلم ترسناک «چراغ‌های خاموش» می‌رسیم که این هفته ۱/۶ میلیون دلار در خانه و ۷/۳ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد و مجموع درآمدش را به ۱۱۰ میلیون دلار رساند که برای فیلمی با بودجه‌ی ۴/۹ میلیون دلار فوق‌العاده است. 

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Suicide Squad۲۰/۷ میلیون دلار
۲Sausage Party۱۵/۳ میلیون دلار
۳War Dogs۱۴/۳ میلیون دلار
۴Kubo and the Two Strings۱۲/۶ میلیون دلار
۵Ben-Hur۱۱/۳ میلیون دلار
۶Pete's Dragon۱۱/۳ میلیون دلار
۷Bad Moms۸ میلیون دلار
۸Jason Bourne۷/۹ میلیون دلار
۹The Secret Life of Pets۵/۷ میلیون دلار
۱۰Florence Foster Jenkins۴/۳ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

کوبو و دو تار

Kubo and the Two Strings

از قرار معلوم «کوبو و دو تار» به یکی از انیمیشن‌های درجه‌یک امسال تبدیل شده تا دوباره این یک انیمیشن باشد که تکانی به جنبه‌ی کیفی/هنری اکران‌های تابستان امسال می‌دهد. انیمیشن ایست-حرکتی جدید استودیوی لایکا که فیلم‌هایی مثل «کورالاین» و «پارانورمن» را در کارنامه‌اش دارد، درباره‌ی پسر باهوش و جوانی به اسم کوبو است که مردم شهرش را با داستان‌های افسانه‌ای سرگرم می‌کند. تا اینکه او به‌طور تصادفی یک شبح باستانی شرور را احضار می‌کند و به این ترتیب مجبور می‌شود تا با کمک مانکی و بیتل سفری را برای نجات دادن خانواده و کشف راز پدرش شروع کند. پدری که از او به عنوان بزرگ‌ترین جنگجوی سامورایی دنیا یاد می‌کنند. در این میان، بزر‌گ‌ترین سلاح کوبو، یک آلت موسیقی جادویی است که با استفاده از آن باید با خدایان و هیولاها مبارزه کند. این فیلم که بازیگرانی مثل آرت پارکینسون (ریکان استارک «بازی تاج و تخت»)، متیو مک کانهی، شارلیز ترون، رالف فاینس و رونی مارا را به عنوان صداپیشگانش دارد، حسابی توسط اکثر منتقدان به عنوان اثر پیچیده و خارق‌العاده‌ای توصیف شده است.

منتقد ایندی‌وایر که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته، می‌نویسد: «به‌طرز سرگیجه‌آوری زیبا و فوق‌العاده واقعی. بهترین انیمیشن سال ۲۰۱۶ و یکی از بهترین فیلم‌های سال». منتقد هالیوود ریپورتر هم که خیلی از فیلم راضی است، می‌آورد: «چهارمین انیمیشن ایست-حرکتی لایکا که یک فانتزی تمام‌عیار است، نماینده‌ی پیشرفت هنری عظیمی برای این استودیو و تجربه‌ی چشم‌نوازی است که داستان‌های رنگارنگ فولکلور را با تصاویر زیبایی تاثیر گرفته از اریگامی ترکیب می‌کند». چاستین چنگ از لس آنجلس‌تایمز می‌آورد: «این فیلم نشان می‌دهد مشهورترین افسانه‌های ما نه تنها منبع بی‌پایانی برای تسلی خاطرمان در شرایط رنج و فقدان است، بلکه مخزن مهمی است که حافظه‌ی فرهنگ و نسل ما را در خود نگهداری می‌کند. اگر این پیام کهنه یا آشنا به نظر می‌رسد به خاطر این است که به ندرت با چنین باور و احساسات قدرتمندی روایت شده‌اند». جیمز براردینلی که ۳ و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «این فیلم نه تنها بعد از دنباله‌ی "چگونه اژدهایتان را تربیت کنید" اولین انیمیشن ماجرایی/فانتزی جدی سینما است، بلکه با عبور از رقبای سرسختی مثل "زوتوپیا"، "در جستجوی دوری" و "زندگی مخفی حیوانات خانگی"، تا این لحظه بهترین انیمیشن ۲۰۱۶ است. اکشن‌ها طوری طراحی نشده‌اند که آدم را یاد بازی‌های ویدیویی بیاندازند. چشم‌اندازِ داستان هم بدون اینکه تمرکزش را از روی اهمیت رابطه‌های بین‌ شخصیت‌ها از دست بدهد، حماسی باقی می‌ماند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۳ است.

 

سگ‌های جنگ

War Dogs

فیلم درباره‌ی دو جوان ۲۰ و اندی ساله با بازی جونا هیل و مایلز تلر است که در جریان جنگ عراق در میامی زندگی می‌کنند و با سوءاستفاده از قانونی که به‌شان اجازه می‌دهد با ارتش ایالات متحده قرارداد امضا کنند، به قاچاقچیان بین‌الملی اسلحه تبدیل می‌شوند. خلاصه آنها از پایین شروع می‌کنند و از این طریق حسابی پول در می‌آورند. تا اینکه در جریان یک قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری با ارتش افغانستان، با آدم‌های خیلی ناجوری درگیر می‌شوند که حداقل یکی از آنها خودِ دولت آمریکاست. «سگ‌های جنگ» به عنوان یکی از موردانتظارترین اکران‌های تابستان امسال اگرچه عالی ظاهر نشده است، اما برخی از منتقدان آن را در ارائه‌ی داستان سرگرم‌کننده‌ای موفق دانسته‌‌اند.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که از فیلم خیلی راضی است می‌‌‌نویسد: «این نمونه‌ی فوق‌العاده‌ای از "کمدی هوشیار" است. جایی که ما مدام به دیوانه‌بازی‌های روی پرده می‌خندیم، اما همزمان از اینکه تمام اینها در واقعیت ریشه دارند تاسف می‌خوریم». سایت ورایتی هم که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «"سگ‌های جنگ" نقطه‌ی مهمی برای فیلیپس است. بعد از سال‌ها کمدی‌های کثیف، این اولین فیلم بزرگ‌سالانه‌ی واقعی او را ثبت می‌کند که از قضا فیلم زیرک، درگیرکننده و معرکه‌ای با یک‌عالمه خنده هم است. با این تفاوت که این یکی در ترس واقعی و رفتاری ریشه دارد که به‌طرز واقع‌گرایانه‌ای زشت است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۳ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده