// چهار شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

پیش نمایش بازی No Man's Sky

دیگر زمان زیادی به عرضه بازی No Man's Sky باقی نمانده است. با زومجی و پیش‌نمایش این بازی همراه باشید تا اطلاعات خود را پیش از عرضه آن تکمیل کنیم.

اگر بخواهیم لیستی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های نسل هشتم را تهیه کنیم، بدون هیچ شکی بازی No Man’s Sky در این لیست قرار خواهد گرفت. اثری که سعی دارد دنیایی فوق‌العاده عظیم از جهان هستی را در قالب یک بازی اکتشاف و بقا به بازیکنان ارایه دهد. اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی انجام دهیم، بازی No Man’s Sky از بسیاری جهات تازگی و جذابیت خاص خود را دارد. دنیایی بی‌نهایت  بزرگ که قرار است هزاران هزار بازیکن در آن به اکتشاف و بقا بپردازند و هر سیاره‌ای نیز قانون خاص خود را داشته باشد. به همین دلیل شاید با خود بگویید که اصلا چنین چیزی چطور امکان دارد؟ اصلا هدف‌تان در این بازی چیست؟ شاید خیلی از شما با این سوال تکراری رو به رو شده باشید، اما بگذارید باز هم آن را مطرح کنیم:

 No Man's Sky چیست؟

بازی No Man’s Sky یک اثر جهان‌باز است که بازیکن را در کهکشانی بسیار عظیم قرار می‌دهد و هدف‌تان را روی اکتشاف و بقا متمرکز می‌کند. تعداد سیاره‌های قابل کشف در این بازی برابر با رقم نجومی 18 کوینتیلیون است و اگر قصد داشته باشید تمام این سیاره‌ها را به طور کامل کشف و کاوش کنید، به ۵ میلیارد سال زمان نیاز خواهید داشت! به عبارتی دیگر، بازی No Man’s Sky عظیم‌ترین دنیای جهان باز تاریخ گیمینگ را پیش روی گیمرها قرار می‌دهد. اما فکر نکنید که سازنده بازی یعنی استودیو هلو گیمز «Hello Games» این سیاره‌ها را یک به یک خلق کرده باشد. طراحی و توسعه این همه سیاره در یک بازی توسط یک استودیو کاملا غیر ممکن است. بنابراین استودیو سازنده بازی از تکنولوژی خاصی به نام تولید رویه‌ای «Procedural Generation» استفاده می‌کند و ساخت تک تک سیاره‌ها در No Man’s Sky وابسته به این حساب و کتاب کامپیوتری است. نه تنها خود سیاره‌ها، بلکه گونه‌های بیگانه، گیاهان، ساختمان‌ها، سفینه‌ها و بسیاری دیگر توسط این تکنولوژی توسعه یافته‌اند.

no mans sky

کلیت بازی No Man’s Sky بر چهار ستون بنا شده است: اکتشاف، بقا، مبارزه و تجارت. اما به خاطر داشته باشید که با وجود این چهار ستون، No Man’S Sky همانند بازی‌های نقش‌آفرینی عادی نیست. شما تماما این اختیار را دارید که بین این چهار ستون اصلی بازی، یکی را انتخاب کنید و راه خود را پیش بگیرید. دوست دارید یک دزد فضایی باشید؟ مبارزه و غارت امکان پذیر است. اکتشاف و تجارت؟ سیاره‌ای ناشناخته را کشف کنید، عناصر بیگانه را در آن جمع‌آوری کنید و سپس به داد و ستد بپردازید. به دنبال هیجان و ریسک هستید؟ هزاران هزار موجود بیگانه و مکان‌های خطرناک مختلف وجود دارند که هیچ چیز از آن‌ها نمی‌دانید و با شناخت آن‌ها حس هیجان و ریسک در شما خواهد جوشید.

تعداد سیاره‌های قابل کشف در این بازی برابر با رقم نجومی ۱۸ کوینتیلیون است!
رقم دقیق می‌خواهید؟
۱۸,۴۴۶,۷۴۴,۰۷۳,۷۰۹,۵۵۱,۶۱۶ سیاره برای اکتشاف!

البته قرار نیست خود را فقط به یک ستون محدود کنید و قادر هستید تا با ترکیب این چهار ستون، بازی را برای خود جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر کنید. البته باید در نظر داشته باشید که بازی هیچ‌گونه داستانی ندارد و قرار نیست با روایات و داستان‌های مختلف و اسرارآمیز رو به رو شوید. از طرفی دیگر بازی اصلا خطی نیست و هر لحظه و هرکجایی که باشید می‌توانید مسیر حرکت را تغییر دهید. نویسنده، کارگردان و نقش‌آفرین این بازی خود شما هستید. با این وجود، اگر طبع کاوش‌تان میزان محدودی داشته باشد، شاید بعد از چندین و چند ساعت تجربه، بازی تکراری و خسته کننده شود. اما آیتم‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید به وسیله آن‌ها حس کاوش و بقای خود را همیشه شارژ کنید و به ادامه هیجان در دنیای بازی بپردازید. به طور مثال تعداد کثیری از بیگانگان و کارکترهای غیرقابل بازی «NPC» با زبان‌ها و رفتارهای مختلف در کهکشان بازی وجود دارند که در کنار دنیای بی‌حد و مرز و گوناگون No Man’s Sky قادر هستید برای خود داستان‌سرایی کنید و محرکی برای ادامه دادن به این بازی به وجود بیاورید. البته واقعا مشخص نیست این بخش از بازی همانند دنیای آن که به صورت رویه‌ای تولید می‌شود چقدر متنوع خواهد بود، اما به هر حال برای این که ببینیم این بازی چه مقدار آیتم در خود گنجانده است تا حس تکرار و خسته کننده را از ما دور کند، باید تا زمان انتشار و تجربه آن صبر کنیم.

no mans sky

اما از برجسته‌ترین عنصر بازی یعنی سیاره‌ها نمی‌توان گذشت. اولین مورد جالب در این باره مربوط به جو و طبیعت سیاره‌ها می‌شود که به قوانین فیزیک و نجوم پایبند هستند. به طور مثال اگر سیاره‌ای نزدیک به خورشید باشد، آن سیاره بسیار خشک، تهی و بی‌حاصل خواهد بود. اگر فاصله آن با خورشید بیشتر شود، طبیعت شاداب را در زمین‌های آن خواهید دید و زندگی در این سیاره جریان خواهد داشت. همان‌طور که اگر سیاره‌ای دورتر از خورشید باشد، سرما بر آن حکم‌فرما خواهد بود. البته بیشتر سیاره‌هایی که با آن‌ها رو به رو خواهید شد تهی و خالی از هرگونه زندگی هستند. اما حتی این گونه سیاره‌ها هم دارای منابع بسیار غنی خواهند بود. همچنین برخی از سیاره‌ها پوشیده از سم هستند و تا زمانی که به آن‌ها نزدیک نشوید متوجه این تله نخواهید شد. منابع رادیواکتیو یا هرگونه خطر دیگر روی سطح سیاره باعث می‌شود در عرض چند دقیقه کشته شوید. 

جالب است بدانید که هر چیزی که روی صفحه نمایش می‌بینید، از یک کوه گرفته تا یک سیاره در دورترین محل قرارگیری‌تان قابل دسترس هستند. تک تک مناطقی که با چشم خود می‌بینید واقعی هستند و می‌توانید با سفر به سوی آن‌ها روی‌شان قدم بگذارید. نکته جالب دیگر این است که تمامی سیاره‌ها بسته به ستاره‌هایی که دورشان می‌چرخند دارای چرخه شب و روز خواهند بود. یا حتی ممکن است با سیاره‌ای رو به رو شوید که هیچ ستاره‌ای در اطراف آن نیست و غرق در تاریکی، پر از منابع ارزشمند است؛ یا شاید هم موجودی خطرناک روی آن پرسه می‌زند!
در دنیای بازی نیز بخش‌هایی به نام اطلس «Atlas» قرار داده شده که تمام آنچه را که در بازی کشف می‌کنید ثبت می‌کند. اطللس‌ها که شبیه به سمبول‌های ایستاده هستند، تمام مخلوقین، عناصر، رازها و بسیاری از چیزهای دیگر را که کشف می‌کنید ثبت می‌کند و می‌توانید آن‌ها را با دیگر بازیکنان با اشتراک بگذارید. اطلس‌ها یکی از مهمترین مواردی است که در No Man's Sky وجود دارد. شاید با یافتن آن‌ها بتوانید اطلاعات جدیدی از موجودات و سیاره‌هایی به دست آورید که حتی تا به حال آن‌ها را ندیده‌اید!

no mans sky

اما سفر بین سیاره‌ها نیاز به یک سفینه فضایی دارد که بازی آن را در اختیارتان می‌گذارد. هر شخص می‌تواند سفینه خود را داشته باشد و آن را به طریقه‌های مختلف آپگرید کند. دوست دارید سلاح بهتری برای آتش بازی در کهکشان داشته باشید؟ یا دوست دارید سفینه‌ای سریع و با قدرت مانور بالا داشته باشید؟ فرقی نمی‌کند، آپگرید سفینه‌ها تماما در اختیار خود‌تان است. در کنار این مورد، قادر هستید در ایستگاه‌های فضایی مختلفی که در سرتاسر کهکشان قرار داده شده است سفینه‌های فضایی جدید و جذاب خریداری کنید؛ البته اگر به اندازه کافی پول رایج درون بازی را در اختیار داشته باشید! اینجاست که ستون کاوش و داد و ستد خودنمایی می‌کند. البته قرار نیست همانند یک بازی اتومبیل‌رانی گاراژی از سفینه‌های فضایی داشته باشید و هر زمان که دل‌تان بخواهد سفینه را تعویض کنید. پس از خرید هر سفینه باید با سفینه قبلی خود خداحافظی کنید. اما به طور کلی سفینه‌ها به سه مدل مختلف دسته‌بندی می‌شوند: سفینه جنگنده، سفینه کاوش‌گر و سفینه بازرگان.

بازی هیچ داستانی ندارد. نویسنده، کارگردان و نقش‌آفرین این بازی خود شما هستید!

سفینه‌های جنگنده وزن سبکی دارند و قادر به مانور دادن زیادی در نبردهای کهکشانی هستند. همچنین این سفینه‌ها از ابزار جنگی بسیار بهتری برخوردارند و می‌توانند برای شمایی که دوست دارید یک دزد فضایی باشید گزینه مناسبی باشند. سفینه‌های بازرگان سرعت پایین‌تری دارند، اما در عین حال قادر به حمل آیتم‌های بیشتری نسبت به دیگر سفینه‌ها هستند و همچنین به سلاح‌های جنگی سنگین‌تر و البته کندتر مجهز شده‌اند. سفینه‌های کاوش‌گر دقیقا برای کاوش و جست و جو طراحی شده‌اند. این سفینه‌ها نسبت به دوتای دیگر بسیار سریع‌تر هستند و مسافت بیشتری را با سوختی که در اختیار دارند طی می‌کنند. همچنین آیتم هایپردرایو در این سفینه بسیار بهتر از دو مجموعه دیگر عمل می‌کند.

no mans sky

صحبت از سوخت «Fuel» و هایپردرایو «Hyperdrive» شد. سوخت یکی از آیتم‌های بسیار مهم در بازی No Man’s Sky به شمار می‌رود. این آیتم بسیار گران است و باید به شدت روی مصرف آن هوشمندانه عمل کنید. در غیر این صورت فرض کنید که در یک سیاره دور افتاده و تهی قرار دارید. ناگهان سوخت تمام می‌شود و آن جا است که شرایط خوبی برای‌تان رقم نخواهد خورد. البته به این صورت هم نیست که به خاطر این مسئله به طور کلی همه چیز را کنار بگذارید و از اول کار خود را آغاز کنید. هرچه که باشد No Man’s Sky یک بازی در سبک بقا است و باید به هر طریقی جان سالم به در ببرید. البته تا وقتی که در منظومه‌ها در حال سفر باشید، مشکلی نخواهید داشت، اما برای پرتاب سفینه و خارج شدن از جو سیاره‌ها نیاز به سوخت دارید.

هایپر‌درایو نیز همانند Fast Travel یا همان سفر سریع در دیگر بازی‌های جهان‌باز عمل می‌کند. توسط این قابلیت می‌توانید تنها در عرض چند ثانیه بین منظومه‌های مختلف سفر کنید. به طور مثال اگر در منظومه شمسی هستید و قصد سفر به منظومه آندرومدا را دارید، با استفاده از از هایپردرایور با سرعت چندین سال نوری و در عرض چند ثانیه به مقصد خواهید رسید. البته هایپردرایوها نیز قابل آپگرید و خریداری هستند. نکته مهم دیگر این است که هرگز بدون سفینه فضایی نخواهید بود. هرگاه که در بازی جان خود را از دست بدهید و پولی هم در جیب نداشته باشید، همیشه یک سفینه فضایی رایگان و معمولی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. این سفینه فاقد هایپردرایو خواهد بود اما حداقل شما را به سیاره‌ای خواهد رساند تا دوباره سفینه‌ای بهتر به دست آورید.

no mans sky

البته علاوه بر سفینه فضایی، اسلحه و لباس مخصوص فضانوردی نیز قابل آپگرید هستند. به خاطر داشته باشید که بهترین یار و یاور شما اسلحه، سفینه و لباس فضایی هستند. لباس فضایی نیز دارای یک جت پک کاملا به درد بخور است و می‌توانید با آن برای مدتی در جو سیارات شناور باشید یا در صورت وجود خطر یا حمله یک بیگانه خطرناک، به هوا بپرید و برای مدتی در امان باشید. اگر به خوبی لباس فضا نوردی را آپگرید کنید، قادر هستید روی سیاره‌هایی که دارای سموم خطرناک هستند قدم بگذارید. همچنین اسلحه‌های درون بازی چند منظوره هستند. وظیفه اصلی آن‌ها شلیک گلوله است، اما با آپگیرد آن‌ها می‌توانید عملکرد اسلحه خود را گسترش دهید. اما سوالی که شاید ذهن‌تان را درگیر کرده باشد این است که اگر کشته شوید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مرگ پایان همه چیز نیست اما می‌تواند ضررآفرین باشد. اگر روی یک سیاره جان خود را از دست بدهید به سفینه بازخواهید گشت و در آن‌جا احیا خواهید شد. اما تمامی آیتم‌های کشف و جمع‌آوری شده خود را که در سفینه قرار نداده باشید و به اصطلاح آپلود نکرده باشید از دست خواهید داد. از طرفی دیگر اگر در هنگام سفر در کهکشان و خارج از جو سیاره‌ها کشته شوید، در نزدیک‌ترین ایستگاه فضایی احیا خواهید شد؛ آن هم بدون سفینه، آیتم‌ها و منابعی که به دست آورده بودید!

صحبت از کهکشان و فضا شد. باید به خاطر داشته باشید که فضا مکانی ساکت، آرام و خالی نیست. انواع و اقسام سفینه‌ها و کاروان‌های فضایی در کهکشان در حال رفت و آمد هستند. برخی از آن‌ها قصد دوستی و همکاری دارند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند شما را غارت کنند. حتی خود شما هم می‌توانید تبدیل به شخصی شوید که با دیگران همکاری می‌کند یا دوست دارد سفینه‌های دیگران را منفجر کند. البته گزینه سومی هم وجود دارد، این که هر سفینه‌ای را دیدید بدون توجه به آن دور شوید و خودتان را به دردسر نندازید.

همچنین اگر به کشتی‌های بزرگ برخورد کردید بدانید که آن‌ها کشتی‌های فضایی باری هستند و توسط چندین و چند سفینه فضایی جنگنده محافظت می‌شوند. دو راه دارید؛ در برخی مواقع قادر هستید منابعی را که به دست آورده‌اید به ازای پول معاوضه کنید یا این‌که با حمله به آن‌ها منابع بسیار بیشتری را کسب کنید. اما به خاطر داشته باشید که منابع آن‌ها به شدت محافظت می‌شوند و به راحتی قادر نیستید به آن‌ها دست پیدا کنید. البته منابع تنها برای داد و ستد نیستند. می‌توانید با به دست آوردن آن‌ها تکنولوژی جدیدی را بسازید «Craft» و از این طریق ابزار خود را آپگرید کنید. همچنین در سرتاسر دنیا منابعی بسیار نایاب نهفته شده‌اند که ارزش فوق‌العاده بالایی دارند. این منابع در منظومه‌های خاصی وجود دارند و برای یافتن آن‌ها باید تن به ریسک کردن بدهید.

no mans sky

اگر قصد درگیری با دیگر کشتی‌ها را داشته باشید، عمل‌ شما بدون عواقب نخواهد بود. این بازی همانند سری GTA، بخشی به نام Wanted Level یا سطح تعقیب دارد. به همان اندازه که خرابی و دردسر به وجود آورده باشید، به همان اندازه سطح تعقیب‌تان بالاتر می‌رود. در نتیجه باید منتظر چندین اتفاق مختلف در پی به بار آوردن خرابی‌ها باشید. اولین گروهی که در سطح پایین تعقیب به سراغ‌تان خواهند آمد، نگهبانان یا Sentinelها نام دارند. آن‌ها ربات‌هایی هستند که وظیفه چک کردن اکوسیستم سیاره‌ها را بر عهده دارند. اگر بازیکن سعی کند بیش‌ از حد منابع یک سیاره را جمع کند و باعث تخریب و برهم زدن اکوسیستم یک سیاره شود، نگاه نگهبانان به سمتش معطوف خواهد شد و با رو به رو شدن با بازیکن، بالانس را در آن اکوسیسستم برقرار خواهند کرد. در مرحله بعد نیز با پلیس‌های فضایی «Space Police» رو به رو خواهید شد. آن‌ها گروهی هستند که به شدت با جنایات بازیکنان برخورد خواهند کرد؛ مخصوصا اگر به سراغ یک کاروان فضایی بروید و آن‌ را تهدید کنید. اما فراتر از پلیس‌ها، ارتش در انتظارتان است. اگر با نیروهای فضایی پلیس درگیر شوید، ارتش به سراغ‌تان می‌آید. آن‌ها دارای سفینه‌های جنگنده بسیار سریع و تجهیز شده با سلاح‌های قدرتمند هستند و قادرند به راحتی عامل مخرب را سر به نیست کنند! البته خیال‌تان راحت. قرار نیست به فاصله هر یک سال نوری صد‌ها پلیس و نگهبان سر راه خود ببینید، به هر حال استودیو سازنده هم می‌داند که بعضی مواقع بی‌قانونی چقدر لذت‌بخش است!

از حالا نمی‌توان گفت بازی No Man's Sky چند ساعت می‌تواند یک بازیکن را به خود میخکوب کند. ۲۰ ساعت؟ ۵۰ ساعت؟ یا هزاران ساعت؟ باید منتظر ماند و دید این بازی مورد انتظار نسل هشتم چقدر ارزش این انتظارها را خواهد داشت. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده