نویسنده: محمد شیرزاده
// دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳

بازی Doom VR ممکن است مشکل جابجایی در بازی های واقعیت مجازی را حل کرده باشد

حرکت کردن و جابجایی در بازی‌های واقعیت مجازی همواره یک چالش بوده و حالا به نظر می‌رسد بازی Doom VR این مشکل را برای همیشه حل کرده است. با زومجی همراه باشید.

بازی‌های واقعیت مجازی همیشه با یک مشکل اجتناب ناپذیر رو به رو بوده‌اند. این مشکل چگونگی جابجایی شخصیت بازی است. پاسخ اکثر بازی سازان، به خصوص در بازی‌های اول شخص شوتر، یک جور انتقال از راه دور است. بازی سازان به جای اینکه روی خستگی بازیکنان از جابجایی فراوان در حین بازی کردن ریسک کنند، راهی پیدا کرده‌اند تا با یک مکانیسم «هدف گیری و انتقال» در محیط بازی پیمایش کنید. این راه حل خوبی است اما مقداری آزار دهنده هست، به خصوص اینکه پس از جابجایی ممکن است به خاطر ظاهر شدن در جای دیگری از نقشه، لحظاتی را با سردرگمی سپری کنید.

بازی Doom VR نیز از همین تکنیک استفاده کرده است اما با استفاده از چند ترفند زیرکانه اما حیاتی کار کرده تا این قابلیت بسیار لذت بخش‌تر شود. به جای اینکه دوربین بطور ناگهانی از نقطه الف به نقطه ب برود، این حس به شما دست خواهد داد که ظاهرا با سرعت ابرانسانی از این نقطه به آن نقطه جهش می‌کنید. وقتی که در هدست HTC Vive وقتی که دکمه‌ی دسته کنترل چپ را نگه می‌دارید، سرعت همه چیز در دنیای بازی آهسته می‌شود و سر و صداها عمق می‌گیرند، سپس یک نشانه‌گیر به رنگ آبی روشن نمایش داده می‌شود. وقتی دست خود را از روی دکمه بردارید، دنیا از کنار چشمانتان می‌گذرد و شما به مقصد انتخاب شده می‌رسید. اینگونه می‌توانید ببینید که از کجا به کجا رسیده‌اید و تجربه بهترین نسبت به دیگر بازی‌های VR خواهید داشت.

در واقع، انقدر این موضوع در بازی خوب کار شده که شدت اکشن سریع Doom را از قبل نیز بهتر می‌کند. دیدن موجودات مختلف بازی نظیر سربازان Revenant و Cacodemon ها در واقعیت مجازی نفس گیر است. البته این مسئله چیز جدیدی نیست و هدف اصلی هدست‌های واقعیت مجازی همین است. چیزی که بسیار جالب است، این نوع جدید جابجایی در محیط بازی است که به بهترین شکل در بازی کار شده است.

Doom

وقتی جانوران مختلف به سمت شما می‌آیند، باید سر خود را جابجا کنید تا بتوانید روی مکان‌های دیگر دید داشته باشید و به جایی دیگر انتقال پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توانید با دست چپ خود بطور پی در پی به انتقال پیدا کردن بپردازید و همچنین با دست راست به شلیک موشک‌ها بپردازید. ممکن است در نهایت دست‌های شما به هم برخورد کنند. حالا که خیلی از بازی‌های شوتینگ واقعیت مجازی کسل کننده هستند، مکانیزم حرکتی منحصر به فرد بازی Doom همه جای بازی را به یک میدان نبرد باز تبدیل کرده و اجازه نمی‌دهد دشمنان مستقیم به سمت شما بیایند. شما می‌توانید درست مثل بازی Dishonored در یک چشم به هم زدن خود را پشت دشمنانتان بیابید.

بازی Doom VR هیچ چیز از تجربه اصلی Doom کم نمی‌کند و می‌توان گفت جزئیات بیشتری را نیز به بازی اصلی اضافه کرده است و تعدادی از اصلحه‌های اصلی آن نیز در بازی حضور دارند. چیزی که مشخص نشده این است که ساختار و وسعت Doom VR چقدر خواهد بود. آیا می‌توانیم تمام بخش داستانی Doom را در واقعیت مجازی تجربه کنیم؟ احتمالش وجود دارد اما هنوز سازندگان این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. در حال حاضر، دموی بازی شامل تعدادی محیط‌های بازی بودند که یک نفر روی آن‌ها از طریق بی سیم صحبت می‌کرد و می‌گفت در حال نجات بازیکن از یک شرایط خطرناک است.

اینطور که به نظر می‌رسد بازی Doom VR قصد ندارد از نبرد‌های بزرگ بازی دوری کند و تجربه کامل بازی را در اختیار هواداران قرار خواهد داد، اما هنوز مشخص نیست محصول نهایی چگونه از آب در بیاید. با این حال، محصول نهایی هر چیزی که باشد، با دموی بازی در QuakeCon، می‌توان خوش بینانه انتظار این بازی را کشید.

بازی Doom VR احتمالا در سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده