بررسی هدست واقعیت مجازی NOON VR

بررسی هدست واقعیت مجازی NOON VR

شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

هدست واقعیت مجازی NOON VR، یکی دیگر از هدست‌های واقعیت مجازی است که برای استفاده توسط موبایل طراحی شده است. با زومجی و بررسی این محصول همراه باشید.

تقریبا دو سال پیش بود که کمپانی گوگل، با عرضه هدست بسیار ارزان‌قیمت Cardboard که از تکه‌ای مقوا ساخته شده بود، سعی کرد که واقعیت مجازی را برروی دستگاه‌های موبایل برای تمام افراد در دسترس قرار دهد. پس از آن بود که کمپانی‌های مختلف، سعی کردند که با عرضه هدست‌های متنوع با قیمت‌های مختلف، این ایده گوگل را بهبود بخشند. یکی از این هدست‌ها، هدست NOON VR است که در زومجی شانس بررسی آن را پیدا کردیم.

هنگامی که جعبه NOON VR را باز می‌کنید، با هدستی روبه‌رو می‌شوید که در نگاه اول، تفاوت آنچنانی با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی موبایل ندارد اما پس از کمی بررسی، متوجه تفاوت‌هایی می‌شوید. این هدست ۲۳۰ گرمی، از چند بخش مختلف تشکیل شده است. اولین نکته‌ای که درباره این هدست جلب توجه می‌کند، سایز کوچک آن نسبت به دیگر هدست‌های واقعیت مجازی است. این هدست دارای یک روکش مشکی است که برروی آن لوگوی این هدست دیده می‌شود. لوگویی که طراحی زیبایی دارد و شاید یکی از مواردی است که در همان نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند. پس از برداشتن این روکش، با دو لنز NOON و مکان قرار گرفتن تلفن همراه مواجه می‌شویم. بنا به گفته کمپانی سازنده، NOON VR می‌تواند از گوشی‌های با سایز صفحه نمایش ۴/۷ اینچ به بالا پشتیبانی کند هر چند که در بررسی ما، هنگامی که ما گوشی آیفون 6 پلاس را که سایز صفحه‌ای برابر با ۵/۵ اینچ دارد برروی آن قرار دادیم، دیگر نمی‌توانستیم روکش مشکی را برروی NOON VR قرار دهیم و این مسئله شانس افتادن و صدمه دیدن گوشی را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

NOON VR

هنگامی که شما تلفن هوشمند خود را برروی این هدست قرار می‌دهید، با یک کش پلاستیکی می‌توانید گوشی را در مکان خود محکم کنید تا از ایمن بودن آن مطمئن شوید. هرچند که این مسئله درباره گوشی آیفون 6 پلاس صدق نکرد زیرا شما عملا روکش محافظ مشکی را نمی‌توانستید برروی هدست قرار دهید و به همین دلیل ممکن است اگر صاحب این گوشی باشید، کمی در استفاده از NOON VR دچار مشکل شوید. برروی این هدست، علاوه بر چرخ تنظیم فوکوس‌ (که با عقب و جلو بردن لنز، تصویر را برای شما شفاف می‌کند) دریچه‌های هوایی وجود دارند که مانع عرق کردن صورت در هنگام استفاده طولانی مدت از آن می‌شوند. البته دو دریچه هوای دیگر نیز در زیر این هدست تعبیه شده است تا هوا همیشه در آن جریان داشته باشد. برای اینکه این هدست را برروی سرتان بگذارید، باید بندی را که به صورت جدا در جعبه وجود دارد، به هدست وصل کنید و باز هم مانند بسیاری دیگر از هدست‌ها، بند NOON علاوه بر دور سر، روی سر شما را هم پوشش می‌دهد. در قسمت داخلی هدست NOON VR، تعدای فوم وجود دارد که برای راحتی تعبیه شده‌اند تا هنگام استفاده طولانی مدت، به پیشانی و بینی شما فشار وارد نشود. یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی هدست NOON VR، این است که اگر شما فردی عینکی باشید، نمی‌توانید هنگامی که عینک بر صورت دارید از آن استفاده کنید. پیش از این من شانس تجربه هدست‌های واقعیت مجازی زیادی (چه گران‌قیمت مانند وایو و آکیولس ریفت و چه ارزان‌قیمت مانند گوگل کاردبورد) را داشته‌ام و در اکثر آنها، به راحتی می‌توانستم با داشتن عینک بر چشم، از آنها استفاده کنم. در حالیکه این مسئله درباره NOON VR صدق نمی‌کند که یک نکته منفی محسوب می‌شود. نکته دیگری که تجربه استفاده از این هدست را کمی برای من خراب کرد، ناراحتی آن بود. هرچقدر که بند آن را نیز تنظیم کردم، نتوانستم به راحتی نسبی در هنگام استفاده از آن دست پیدا کنم و این مسئله به خصوص در طولانی مدت، به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود زیرا پس از مدتی فشاری که برروی بینی و پیشانی شما وارد می‌شود شما را مجبور می‌کند که هدست را از روی سر بردارید. یکی دیگر از مشکلات طراحی NOON VR، ورود نور بود به طوری که هنگامی که آن را برروی صورت خود گذاشتم، از ناحیه تحتانی هدست و از روی بینی، نوری به داخل ساطع می‌شد که تجربه جالبی نبود.

Noon VR

یکی از مسائلی که این هدست در تبلیغات خود برروی آن مانور داده است، پشتیبانی از تمام گوشی‌های هوشمند فارغ از سیستم عامل آنها است که خب در برآوردن این ادعا نیز موفق بوده و فرقی نمی‌کند که گوشی شما چه برندی باشد. اگر صفحه نمایش آن از ۴/۷ اینچ بزرگ‌تر باشد،‌ شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. برای این کار لازم است که نرم‌افزاری که قصد تجربه آن را دارید، اجرا کنید و گوشی را برروی هدست قرار دهید که خود این عمل نیز کمی دشوار است و شما باید با آزمون و خطا مکان مناسب قرارگیری گوشی برروی هدست را پیدا کنید در غیر این‌صورت با تصویری تار روبه‌رو می‌شوید. با این حال در قسمت جلوی این هدست دو پیچ قابل تنظیم قرار دارند تا این پروسه را راحت‌تر کنند.
Noon VR

یکی از مشکلاتی که هدست‌های واقعیت مجازی مخصوص موبایل همیشه با آن روبه‌رو بودند، کمبود محتوا و اپلیکیشن‌های مخصوص واقعیت مجازی است که این مسئله در چند سال اخیر تا حدودی بهتر شده است. هدست NOON، یک نرم‌افزار اخصاصی به نام  ‌NOON VR دارد که با مراجعه به پلی‌استور گوگل یا اپ‌استور اپل، می‌توانید آن را دانلود کنید. نکته جالب درباره این برنامه این است که برای فعال‌سازی، باید کدی در آن وارد کنید که درون جعبه هدست قرار دارد و به نوعی این نرم‌افزار به صورت انحصاری برای هدست واقعیت مجازی NOON VR طراحی شده است و شما نمی‌توانید با هدست دیگری از آن استفاده کنید. این نرم‌افزار، توانایی این را دارد که فیلم‌های گرفته شده توسط گوشی‌تان را جلوی چشمان شما به نمایش در بیاورد و در حقیقت حسی را به شما القا کند که شما در یک سالن سینما نشسته‌اید و در حال تماشای فیلم برروی یک پرده بزرگ سینما هستید. البته این نرم‌افزار تعدادی کانال هم دارد که شما می‌توانید ویدیوهای معمولی یا ویدیوهای ۳۶۰ درجه را به راحتی در آن تماشا کنید. این تنها کاری است که نرم‌افزار NOON می‌تواند انجام دهد؛ با این حال شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در فروشگاه‌های اپ‌استور و پلی‌استور،‌ بازی‌ها و برنامه‌های زیادی را مخصوص واقعیت مجازی پیدا و تجربه کنید. حتی می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی NOON، تعدادی برنامه و بازی را که توسط خود سازندگان هدست پیشنهاد شده، دانلود کنید. یکی از نکاتی که تجربه استفاده از هدست را کمی ناراحت‌کننده می‌کرد، این بود که شما نمی‌توانید به هیچ‌وجه با این هدست تعامل داشته باشید و تنها راه این است که از یک کنترلر استفاده کنید یا گوشی خود را از روی هدست بردارید. این در حالی است که هدست‌های ارزان‌تر مانند کاردبورد، دکمه‌ای برای تعامل دارند ولی NOON VR فاقد این مسئله است. با این حال وب‌سایت رسمی این هدست اعلام کرده است که با زدن به پشت گوشی هنگامی که برروی صورت شما قرار دارد می‌توانید با برنامه‌ها تعامل داشته باشید که این مسئله فقط در مورد نرم‌افزار رسمی NOON صدق می‌کند. 

Noon VR

هدست واقعیت مجازی NOON VR، هدستی است که می‌تواند اولین تجربه شما در ورود به واقعیت مجازی باشد. از نکات مثبت آن می‌توان به سازگار بودن با تمام گوشی‌های موبایل و راه‌اندازی آسان اشاره کرد. اما از طرف دیگر،‌ کمبود محتوا، اذیت کننده بودن هدست در استفاده‌های طولانی مدت و نداشتن روشی برای تعامل با نرم‌افزارهای واقعیت مجازی، از نکات منفی این هدست محسوب می‌شوند.

از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات فنی انواع هدست واقعیت مجازی و قیمت آن‌ها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. پلی‌استیشن VR، هدست های آکیولس و وایو HTC در کنار دیگر هدست‌های واقعیت مجازی در این بخش در دسترس هستند.

هدست واقعیت مجازی NOON VR توسط شرکت توسعه آرامش، نمایندگی رسمی هدست NOON VR در اختیار زومجی قرار گرفته است. برای تهیه این هدست، می‌توانید به صفحه اصلی هدست NOON در این فروشگاه مراجعه کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده