// دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۳

پیش نمایش بازی Deus Ex: Mankind Divided

بازی Deus Ex: Mankind Divided را باید یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های امسال بدانیم. بازی اول شخصی که نقش‌آفرینی، اکشن و مخفی کاری را همراه با یک داستان عالی به بازیکنان ارایه می‌دهد. با زومجی و پیش‌نمایش این بازی همراه باشید.

یکی از بازی‌هایی که با گیم‌پلی، داستان و جذابیت خاص خود در نسل هفتم خیلی از بازیکنان را شگفت‌زده کرد و به یکی از بهترین بازی‌های ما تبدیل شد، Deus Ex Human Revolution نام داشت. این بازی اول شخص که عناصر تیراندازی، مخفی‌کاری و نقش‌آفرینی را در خود جای داده بود، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داد هیچ چیز کم و کسر نداشت. روایت بسیار جذاب، درگیر کننده و البته مبهم، همراه با یک گیم‌پلی کاملا آزاد که اجازه می‌داد بازیکنان به هر طریقی که دوست دارند کار خود را پیش ببرند و در نهایت، یک شخصیت کاملا مرموز و کاریزماتیک، از جمله نکات بسیار خوب این بازی به شمار می‌رفت. حال پس از پنج سال، قسمت دوم این سری به نام Deus Ex: Mankind Divided به زودی عرضه خواهد شد و دوباره کنترل شخصیت جذاب این سری، آدام جنسن (Adam Jensen) را در دست خواهیم گرفت.

داستان بازی دو سال پس از وقایع قسمت Human Revolution رخ خواهد داد. حال آدام جنسن با عواقب بعدی Aug Incident رو به رو شده است. این حادثه باعث شده تا انسان‌های تکامل یافته ماشینی که در بدن آن‌ها از ابزار مکانیکی استفاده شده است بر اثر حادثه‌ای به افرادی غیرقابل کنترل و خشن و بسیار خطرناک تبدیل شوند و آدام جنسن در شرایط بسیار خطرناکی قرار بگیرد. چرا که او در قسمت قبلی بازی پرده از اتفاقاتی بزرگ برداشت و در نهایت باعث شد تا انسان‌هایی که شبیه خودش توسط دستگاه‌های مکانیکی تکمیل شده‌اند به مرز جنون برسند و کنترلی بر روی بدن خود نداشته باشند. حال دنیا به جایی نا امن تبدیل شده است و بی‌عدالتی در گوشه و کنار کوچه‌ها و خیابان‌ها حکم‌فرمایی می‌کند. حال مردم عادی که این ناآرامی‌ها را به خاطر وجود افراد تکامل یافته‌ای مانند آدام جنسن می‌بینند، علیه آن‌ها شورش کرده‌اند و اوضاع روی کره زمین بسیار برهم ریخته است. دوره تجدید ادبی و فرهنگی به پایان رسیده بود، حال دنیایی از اختلافات و تفرقه به وجود آمده است. این دقیقا جایی است که روایت بازی Deus Ex: Mankind Divided آغاز می‌شود.

این اثر واقعی‌ترین روایت از زندگی حال حاضر  دنیای ما را با سبک و سیاق خود در قالب یک بازی ارایه می‌دهد

پایه و اساس داستان بازی مربوط به تفرقه‌های میان افراد عادی و انسان‌های تکامل یافته است و در این بین، گروهی که در راس قرار دارند، با تصمیمات خود شرایط را بسیار بدتر و بدتر می‌کنند. اگر بازی Human Revolution را یک اثر فلسفی خوش‌بینانه که در آن همه چیز به نفع مردم‌های مختلف بود در نظر بگیریم، بازی Mankind Divided درست برعکس چیزی قرار دارد که قبلا رخ داده است؛ جدایی، تفرقه و نابودی. مردم عادی کاملا از فرادی که حتی یک قطعه مکانیکی در آن‌ها وجود داشته باشد وحشت دارند و به سرعت آن‌ها را محکوم می‌کنند.

deus ex

اتفاقات عجیبی در دنیای بازی رخ داده است، گروهی به قدرت بسیار زیادی دست پیدا کرده‌اند و همچنین باعث شده‌اند بسیاری از قدرت‌های افراد تکامل یافته کاسته شود. حال به همین دلیل تمام تجارب و قدرت‌هایی که آدام جنسن در قسمت قبل به دست آورده است به کلی از بین رفته‌اند و همه چیز از نقطه اول شروع می‌شود. اما نباید نگران باشید، چرا که سازنده بازی این قدرت را در اختیار شما قرار داده تا آن عادت‌ها و قابلیت‌هایی را که در آن مهارت داشتید به آدام جنسن یاد آوردی کنید یا حتی می‌توانید چیزی کاملا متفاوت نسبت به آن چه که در نسخه قبل انجام داده‌اید را انتخاب کنید. به دلیل این که امکان استفاده و انتقال ذخیره‌های بازی Human Revolution در نسل قبل وجود نداشت، استودیو آیداس مانتریال (Eidos Montreal) از هر طریقی این آزادی عمل را به بازیکنان داده تا بتوانیم به راحتی با انتخاب‌های خود داستان قسمت جدید این بازی را به قسمت قبل ربط دهیم. شاید این استودیو می‌توانست با یک بخش آپگرید ساده در اول بازی سر و ته این قضیه را هم بیاورد، اما خب آن‌ها وقت گذاشتند و این اختیار جذاب را در اختیار بازیکنان قرار دادند تا به ارزش Mankind Divided بیش از پیش افزوده شود.

یکی از نکات بسیار مهم بازی که خود سازنده بر آن تاکید دارد، تاریک‌تر شدن روایت‌ها، حوادث و پرسپکتیوهای بازی است. در تک تک نقاط بازی، جدایی و نفاق بین مردم به وجود آمده است و مردم هر روز در حال مبارزه با یکدیگر هستند؛ خشونت و بی‌رحمی جزئی از زندگی مردم شده است. جالب است بدانید که کارگردان بازی، این کشمکش‌ها بین مردم عادی و تکامل یافته‌ها را از درگیری‌های بین سفید پوستان و سیاه پوستان آمریکایی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی الهام گرفته است. درست همانند نژادپرستی مردم در آن زمان، در بازی Mankind Divided مردم عادی به انسان‌های تکامل یافته‌ هیچ اعتمادی ندارند و بر اثر هر اتفاقی آن‌ها را محکوم می‌کنند. در اصل سازنده بازی سعی کرده تمامی اتفاقاتی که در سرتاسر دنیا رخ می‌دهد را به نحوی در قالب یک بازی به بازیکنان ارایه دهد. تندروها و دیکتاتورهایی که سعی دارند ریاست جمهوری یک کشور را در دست بگیرند، شرارت و بی‌رحمی‌های تروریست‌ها در خاورمیانه، ناآرامی‌هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارد و حتی انفجارهایی که هر لحظه باعث فروپاشی بخشی از شهرها و کشورها هستند، تماما آینه‌ و عکس آن‌ها را در Mankind Divided شاهد هستیم. این بازی یک اثر معمولی نیست، این بازی واقعی‌ترین روایت زندگی حال حاضر ما را با سبک و سیاق خود در قالب یک بازی ارایه می‌دهد.

deus ex

در این بازی به چند نقطه مختلف از دنیا سفر خواهید کرد. دوبی، پاراگوئه و محله کثیف و پر جمعیتی به نام گالم سیتی که تنها مردم تکامل‌ یافته در آن سکونت دارند، از جمله بخش‌هایی هستند که توسط آدام جنسن به آنجا سفر خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین نکات مثبت Mankind Divided این است که دنیای بازی به مراتب پرجزییات‌تر و غنی‌تر از نسخه گذشته است و در جای جای آن آیتم‌های مختلف وجود دارد و حوادث جالبی رخ می‌دهد. یکی از مناطق جالب بازی را باید دوبی دانست. بخشی از مراحل بازی که در یک هتل تجملی و بزرگ رخ می‌دهد و طوفان‌های شن نیز کار را برای‌تان سخت می‌کنند. دوبی که یکی از مراحل اولیه بازی به شمار می‌رود،  شما را با همکاری آدام جنسن با نیروی ویژه‌ای به نام Task Force 29 آشنا می‌کند. اما همکاری جنسن تنها به این گروه ختم نمی‌شود، چرا که او تبدیل به یک مامور دو جانبه شده است و برای گروه هکری به نام Juggernaut Collective نیز ماموریت انجام می‌دهد.

آدام جنسن یک مامور دو جانبه است، مراقب انتخاب‌های خود در طول بازی باشید

همکاری جنسن با Task Force 29 او را به اولین ماموریت خود که در یک هتل مجلل نیمه کار است می‌کشاند. در نهایت جنسن با یک پاپوش رو به رو می‌شود و اتفاقات بازی از همان ابتدا گره می‌خورند. انتخاب‌های که باید به عنوان یک مامور دو جانبه انجام دهید و تصمیمات درست اتخاذ کنید، از جمله چالش‌هایی هستند که بر سر راه شما قرار خواهند گرفت. اما چیزی که در کنار داستان سری Deus Ex همیشه نقش پررنگی داشته است، گیم‌پلی جذاب و کاملا آزادانه بازی است.

deus ex

اولین گزینه‌ مهمی که در اختیار شما قرار دارد، این است که از اسلحه‌های کشنده یا غیر کشنده استفاده کنید و به شخصی بی‌رحم یا رعوف تبدیل شوید. همانند نسخه قبل، تا حد زیادی امکان این که بدون کشتن حتی یک نفر مراحل را به پایان برسانید وجود دارد. به لطف سیستم جدید گیم‌پلی بازی، کاورگیری بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و حس مخفی‌کاری را خود به خود در شما می‌جوشاند. تنها کافی است در کاور خود قرار بگیرید و با استیک سمت چپ کنترلر بین دیگر سنگرها سوییچ کنید. در نسخه قبل حرکات جنسن کمی سنگین یا بهتر است بگوییم خشک انجام می‌شد، اما سیستم حرکت او در این قسمت بسیار طبیعی‌تر عمل می‌کند. همچنین هنگامی که در کاور قرار می‌گیرید و دوربین به حالت سوم شخص تبدیل می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید، در قسمت قبل نیز تبدیل دوربین از اول شخص به سوم شخص وجود داشت، اما در قسمت جدید Mankind Divided این عمل به مراتب پویاتر انجام می‌شود.

یکی از بخش‌های خوب گیم‌پلی در نسخه قبل، ابزار جانبی بسیار جذابی بوده است که از طریق سیستم آپگرید در اختار جنسن قرار می‌گرفت. این ابزار نیز به شکل بسیار بهتری در Mankind Divided وجود دارد، اما سازنده بازی سعی کرده تا آن‌ها را به شکلی در اختیار بازیکنان قرار دهد تا بازی از نظر گیم‌پلی زیاد آسان نشود. استفاده از برخی ابزارهای مهم نیاز به سطح انرژی دارد که چیزی شبیه به استقامت در بازی‌های نقش‌آفرینی است. البته سطح انرژی همانند بازی Human Revolution دست و پا گیر نیست و به شکلی در بازی قرار داده شده تا مثلا برای اجرای یک حرکت خاص در محیط، بتوانید ترکیب سیستم حرکات، حمله و هک را به خوبی پیاده کنید. خیال‌تان راحت باشد که سیستم انرژی آدام جنسن همانند یک باتری بی‌پایان نیست که همیشه در هنگام انجام ماموریت و شرایط حساس دست و پاگیر باشد، اما باید آن را به خوبی مدیریت کنید.

در بازی Human Revolution گاها به خاطر این که ممکن بود در شرایط سخت به خاطر کمبود انرژی به مشکل بربخورید، در قسمت جدید این مشکل برطرف شده است. حال به طور کلی قادر هستید با ترکیب کنترل قدرت‌ها، ابزار و سیستم حرکت آدام جنسن در کنار سیستم انرژی، احساس بهتری داشته باشید و این باعث شود در شرایط مختلف دست به ریسک‌هایی بزنید که نتیجه آن شگفتی و هیجان را برای‌تان در پی داشته باشد. جالب است بدانید که هرچقدر محیط اطراف بزرگ‌تر باشد، آزادی شما برای به سرانجام رساندن یک ماموریت به روش‌های مختلف بیشتر می‌شود. به طور مثال آن کارهایی که قادر هستید در پاراگوئه انجام دهید، به مراتب بیشتر از آزادی عمل‌تان در هتل نیمه ساز دوبی است. اما نکته بسیار خوب در مورد محیط بازی این است که اگر محیط‌های Human Revolution شبیه به جعبه‌هایی بود که توسط راهروهای کوچک به هم متصل شده بود، اما محیط‌های Mankind Divided شبیه به قالب‌های پنیری هستند که حفره‌های فراوان و غیر هم‌شکل، فضاهای بازی را تشکیل داده‌اند. از هر طریقی و از هر نقطه‌ای قادر هستید به هدف خود برسید و از چندین و چند شکل مختلف ماموریت را به پایان برسانید. خیابان‌ها و کوچه‌ها، سقف‌ها و مجراهای فاضلاب از جمله راه‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

deus ex

آدام جنسن درست همان شخص قدرتمند و کاملا جدی است که قبلا می‌شناختید؛ یک هیتمن سایبرپانکی که با جدیت تمام کار خود را انجام می‌دهد

یکی از نکات جالب این است که اگر به طور مثال راهی را پیش رفتید که به سربازان دشمن برخورد کردید یا به دری قفل شده رسیدید، اصلا نیاز نیست کل راه را دوباره برگردید تا از روشی که دوست ندارید مرحله را پیش ببرید. می‌توانید با کمی خلاقیت، استفاده درست از ابزار با کمی چاشنی ریسک، راه و روشی را برای خود خلق کنید که به راحتی آن مرحله را پشت سر بگذارید. حتی اگر بخواهید خشونت را به طور کلی کنار بگذارید، با توجه به شواهد موجود، بخش مخفی‌کاری بازی را باید جزو برجسته‌ای از Mankind Divided دانست. چرا که آن قدر دستان شما برای یک مخفی کاری‌های هیجان‌انگیز باز است که گاهی حتی دوست ندارید اسلحه در دست بگیرید. تمامی این نکات و آزادی عمل بازی را می‌توان به لطف درخشش طراحی مراحل بازی دانست. اما خب به هر حال هنوز بازی منتشر نشده و نمی‌توان در مورد آن نظر قطعی داد.

Deus Ex: Mankind Divide

هوش مصنوعی بازی نیز باعث شده تا بخش پیشروی در مراحل قوت بیشتری بگیرد. آن‌ها چه هنگام مخفی کاری و چه هنگام آغاز آتش بازی، رفتار خاص خود را دارند و به نوعی تاثیرپذیر هستند. درخواست برای نیروهای بیشتر، دنبال کردن ردپاهای جنسن، کاورگیری و بسیاری از نکات دیگر باعث شده‌اند تا هوش مصنوعی بازی طبیعی جلوه دهد. اما برای شمایی که خشونت را در یک بازی ترجیح می‌دهید، تمامی امکانات در اختیارتان است. به طور مثال انیمیشن‌های زد و خورد جنسن با دشمنان در جای خود باقی مانده است و به لطف سیستم سطح انرژی پیشرفته بازی، این بخش قوت بیشتری نیز گرفته است. آدام جنسن درست همان شخص قدرتمند و کاملا جدی است که قبلا می‌شناختید؛ یک مأمور ۴۷ یا یک هیتمن سایبرپانکی که با جدیت تمام کار خود را انجام می‌دهد.

ابزار درگیری‌های تن به تن یا از راه دور نیز تماما در دسترس هستند. ابزارهای جدیدی مانند تیغه برندی از جنس نانو سرامیک برای کشتن راحت و بدون سر و صدای دشمن، سپری از جنس نانو برای حفاظت از خود و یک شوک الکترونیکی پیشرفته از جمله ابزاری هستند که در کنار ابزار قدیمی در اختیار بازیکنان قرار خواهند گرفت. همچنین بخش گان‌پلی بازی بسیار روان‌تر و منعطف‌تر از قبل شده است. انواع و اقسام شخصی‌سازی‌ها برای اسلحه‌ها وجود دارد. از صدا خفه کن گرفته تا نوع دوربین و حتی نوع گلوله و طرز شلیک آن قابل شخصی‌سازی هستند. هرچند زیاد نمی‌توان در مورد اسلحه‌ها گفت و باید آن را در خود بازی تجربه کرد.

بخش نقش‌آفرینی بازی نیز به مراتب گسترده‌تر از قبل شده است. نکته مهم این است که انتخاب‌های‌تان مطمئنا روی جنبه‌های مختلف داستانی تاثیر می‌گذارد و چه در طول بازی و چه در انتها به نتیجه انتخاب‌های خود پی خواهید برد. همین موضوع باعث می‌شود در کنار آزادی عمل کامل گیم‌پلی، ارزش تکرار بازی بسیار بیشتر شود. اما نکته خوب دیگر بخش نقش‌آفرینی در انتخاب تصمیم‌ها و انتخاب دیالوگ این است که برخی از آن‌ها در «لحظه» تاثیر خود را می‌گذارند. به طور مثال در یک شرایط حساس، می‌توانید با سیاست خود به یک دعوا پایان دهید، یا یک زد و خورد خونین را آغاز کنید. المان‌های آپگرید نیز مربوط به بخش‌های مکانیکی بدن جنسن می‌شوند و علاوه بر برخی قدرت‌هایی که در نسخه قبلی در اختیار داشت، امکانات جدیدی نیز وجود دارد که در بخش آپگرید به آن‌ها دست پیدا می‌کنیم. بخش هک بازی نیز لذت‌بخش‌تر و گسترده‌تر شده است. آن چالش‌های جذاب هک در بازی به قوت خود باقی مانده‌اند و در بخش آپگرید می‌توان دانش جنسن را در این بخش افزایش داد. یکی از نکات جالب این بخش این است که جنسن حالا قادر است از فاصله دورتر به هک کردن بپردازد.

deus ex

قسمت جدیدی به نام Breach

سازنده بازی بخشی جدا از قسمت داستانی Deus Ex: Mankind Divided طراحی کرده که بریچ یا رخنه نام دارد. در این بخش بازیکنان وارد محوطه‌ای می‌شوند که شبیه به یک محیط تمرینی است. در این بخش بازیکنان باید در زمانی خاص چندین سرور مشخص شده در بازی را پیدا کنند و بعد از فعال کردن آن‌ها، به نقطه‌ اول خود بازگردند. برخی از این سرورها پشت دیوارها نامرئی و درهای مخفی قرار دارند و برخی دیگر در مکان‌هایی که به نظر می‌رسد غیرقابل دسترس هستند انتظار بازیکنان را می‌کشند. به طور میانگین، یک دور از بخش بریچ می‌تواند چیزی حدود پنج دقیقه طول بکشد، اما شما در محیط بازی تنها نخواهید بود. پهپادها، اسلحه‌های اتوماتیک و در نهایت سربازان قدرتمند از جمله آیتم‌هایی هستند که در این مراحل با آن‌ها رو به رو خواهید شد. هرچقدر که در مراحل پیش بروید، می‌توانید ابزار خود را در بخش بریچ آپگرید کنید یا ابزار جدید به دست آورید. در آخر نیز امتیازات شما با دیگر دوستانتان به اشتراک گذاشته می‌شود و می‌توانید آن‌ها را به چالش بکشید.

بازی Deus Ex: Mankind Divided از جمله آثاری است که می‌تواند به یکی از برترین‌های نسل هشتم تبدیل شود. محیط‌های پویای سایبرپانکی که هر گیمری را عاشق خود می‌کند، انتخاب‌هایی که تک تک آن‌ها تاثیرگذار هستند، گیم‌پلی بسیار جذاب و آزادانه‌ای که در نسخه قبل امتحان خود را پس داده و حالا می‌توان نسخه کامل‌تر آن را تجربه کرد و در نهایت داستان درگیر کننده‌ای که شاید به شکل واقعی در دنیای امروزی ما گره خورده باشد، همه و همه نکاتی هستند که ما بی‌صبرانه منتظر عرضه این بازی هستیم.

نظر شما در مورد Deus Ex: Mankind Divided چیست؟ آیا این بازی می‌تواند همانند نسخه قبلی خود به یکی از برترین بازی‌ها تبدیل شود؟ 


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده