نویسنده: محسن بیگی نیا
// یکشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۲

پلی استیشن ویتا هک شد

هکرها موفق به طراحی نرم‌افزاری با نام HENkaku شدند که کنترل کامل سخت افزار کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا (PS Vita) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر با زومجی همراه باشید.

از زمان عرضه‌ی پلی استیشن ویتا در سال ۲۰۱۱ امنیت آن نسبتاً دست نخورده باقی ماند. ما شاهد شبیه‌سازهای پی‌اس‌پی (PSP) بوده‌ایم و حدود یک سال پیش با استفاده از نسخه‌ای قدیمی‌ از سیستم عامل، نرم‌افزاری برای خود ویتا عرضه شد و برای استفاده از آن نیاز بود که این کنسول را به پی‌سی وصل کنیم. اما اکنون، گروه هکر «تیم مولکول» (Team Molecule) هک جدیدی را عرضه کرده است که تمام توان سخت افزار ویتا را در اختیار توسعه‌دهندگان خانگی قرار می‌دهد.

نصب هک HENkaku بسیار ساده است. فقط مطمئن شوید که نسخه ۳.۶ ویتا را نصب کرده‌اید و سپس برای فعال‌سازی هک پلی استیشن ویتا، به وب‌سایتی که مختص این کار طراحی شده مراجعه کنید. کد وارد شده، فایل‌های سیستمی ویتا را از حالت سندباکس خارج کرده و به کاربر اجازه می‌دهد تا از طریق پروتکل انتقال پرونده (FTP)، به آن‌ها دسترسی پیدا کند. از آنجا به بعد، تمام نرم‌افزارهای خارجی از جمله شبیه‌ساز‌ها و دیگر برنامه‌ها روی کنسول نصب خواهد شد.

این هک همچنین روی میکرو کنسول پلی‌استیشن TV هم کار می‌کند. دسترسی آزاد به فایل‌های بدین معنی است که قابلیت اجرای تمام بازی‌ها روی این میکرو کنسول وجود خواهد داشت. این یعنی بازی‌هایی که به دلایل نامعلومی روی پلی‌استیشن TV قابل بازی نبودند، از جمله برخی بازی‌های خود سونی را که بعضاً خیلی خوب اجرا می‌شدند، نیز می‌توانید یک بار دیگر روی این کنسول تجربه کنید. دیگر قابلیت‌‌ این هک تولید نرم افزارهایی است که امکان تغییر برخی قسمت‌های نرم‌افزاری ویتا را برای کاربر مهیا می‌کند، بخش‌هایی که پیش از این برای توسعه‌دهندگان در دسترس نبود.

هم اکنون به جز نسخه‌ی ویتای DOOM و چند شبیه‌ساز بسیار مبتدی، نرم‌افزار و بازی خاصی برای پلی‌استیشن ویتا وجود ندارد اما انتظار می‌رود که با عرضه‌ی HENkaku، این وضعیت به سرعت تغییر کند. یک چنین هک‌هایی راه را برای کپی‌خور کردن کنسول هموار می‌کنند و در حالی که این بسته، هیچ محتوایی بر ضد «مدیریت حقوق دیجیتال» (DRM) ندارد، تیم مولکول احتمال استفاده غیر قانونی از بازی‌های تجاری را رد نکرده است. ییفان لو، سازنده HENkaku گفته است:

این هک به شما اجازه نخواهد داد تا فایل‌های ذخیره شده‌ی ویتا یا هر گونه محتوای دزدی دیگری را نصب یا اجرا کنید. این هیچ یک از خصوصیات DRM را غیر فعال نخواهد کرد. این هک به شما اجازه نخواهد داد بازی‌ها را رمزگشایی و رمزگذاری کنید. موضع من در خصوص بازی غیرقانونی این است: من در هیچ حالتی به دزدی اهمیت نمی‌دهم. من مردمی که این کار را انجام می‌دهند قضاوت نمی‌کنم. من مثل یک پلیس با آنها رفتار نمی‌کنم. هرچند، من شخصاً هیچ گونه ابزاری را که به دزدی کمک کند تولید نخواهم کرد. این انتخاب من است، درست مانند انتخاب افرادی که تصمیم می‌گیرند محتویاتی را بدزدند.

نظر شما در خصوص این هک و استفاده‌های قانونی/غیر قانونی که به زودی از آن خواهد شد چیست؟


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده