نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۹

کاهش فروش کنسول Wii U نینتندو را با ضرر شدید روبرو کرد

کمپانی نینتندو (Nintendo) در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۶، نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۵، در میزان فروش کنسول‌های‌اش افتی جدی را تجربه کرده است. با زومجی و جزئیات خبر همراه باشید.

نینتندو گزارش مالی‌اش در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده و آن‌طور که پیدا است، این کمپانی از نظر فروش محصولات‌اش در وضعیت خوبی قرار ندارد. بنا به گزارش نام‌برده، نینتندو از آغاز آوریل (۱۳ فروردین) تا پایان ژوئن امسال (۱۰ تیر) فروش خالصی در حدود ۵۸۷ میلیون دلار را تجربه کرده که این رقم نسبت به همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۳۱ درصد کاهش داشته است؛ چرا که کمپانی ژاپنی در آن زمان به فروش خالصی ۸۵۵ دلاری دست پیدا کرده بود. در این میان، کاهش درآمد عملیاتی نینتندو موجب شده تا این مجموعه در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۶ زیانی ۴۸ میلیون دلاری را متحمل شود؛ درحالی‌که در سه‌ماهه‌ی دوم سال گذشته‌ی میلادی با ضرری ۱۰ میلیون دلاری روبه‌رو شده بود. کاهش فروش محصولات نینتندو در کنار «افزایش قابل‌توجه ارزش ین [ژاپن]» نهایتاً باعث شده تا این کمپانی ضرری ۳۳۲ میلیون دلاری را متحمل شود.

به‌گفته‌ی مسئولین نینتندو، افت فروش تولیدات این کمپانی در مورد هر دو کنسول Wii U و 3DS صادق است. در این میان، در سه‌ماهه‌ی اخیر حدوداً ۹۴۰ هزار دستگاه از کنسول دستی 3DS در سراسر دنیا به فروش رسیده است که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته ۷ درصد کمتر است. کنسول خانگی Wii U هم افتی شدید و ۵۳ درصدی را در مقدار فروش تجربه کرده و طی سه‌ماهه‌ی دوم تنها ۲۲۰ هزار واحد از آن در دنیا خریداری شده است.

با وجود کاهش فروش کنسول‌ها، اوضاع برای بازی‌های نینتندو متفاوت بوده؛ به‌طوری که Kirby: Planet Robobot فروشی معقول داشته و انتشار Fire Emblem Fates در اروپا هم به‌خوبی آغاز شده است. در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۶ جمعا ۴.۶ میلیون بازی و نرم‌افزار برای Wii U خریداری شده که این تعداد در بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴.۵ میلیون نسخه بوده است. در این بین، طی سه‌ماهه‌ی اخیر ۸.۴ میلیون نسخه نرم‌افزار برای کنسول 3DS خریداری شده که این رقم در سه‌ماهه‌ی مشابه سال گذشته ۷.۹ میلیون عدد بوده است.

انتظار می‌رود که بازی‌های Pokemon Sun/Moon و Mario Party: Star Rush، که در پاییز آینده برای 3DS منتشر می‌شوند، بتوانند وضعیت این کنسول دستی و در نتیجه نینتندو را بهبود ببخشند. ضمناً نینتندو NX، کنسول بعدی شرکت ژاپنی هم قرار است در پایان زمستان یا آغاز بهار به بازارها عرضه شود که به سهم خودش می‌تواند بر روی آینده‌ی کمپانی تأثیرگذار باشد. در این میان مچ‌بند هوشمند Pokemon Go Plus هم طی پاییز روانه‌ی بازار خواهد شد.

نینتندو فعلاً وضعیت چشم‌انداز مالی‌اش برای سال مالی جاری را تغییر نداده است.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده