نویسنده: محسن بیگی نیا
// یکشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

اینتل عرضه نسل هفتم پردازنده‌های Core با نام Kaby Lake را آغاز کرد

شرکت اینتل (Intel)، در جلسه گزارش درآمدها اعلام کرد پردازنده‌های نسل هفتم سری Core، کبی لیک (Kaby Lake)، هم اکنون در حال عرضه شدن هستند. برای آگاهی از جزئیات بیشتر با زومجی همراه باشید.

اینتل نتایج سه ماهه دوم سال مالی خودش را اعلام کرد و اخباری از این جلسه به گوش می‌رسد که جالب هستند. برایان کرانیچ، مدیر عامل اینتل، در هنگام گزارش درآمدها بیان کرده که اینتل در حال عرضه کردن نسل هفتم پردازنده‌های Core با نام کبی لیک است.

در زمانی نه چندان دور کبی لیک حتی یک محصول در دست ساخت هم نبود، اما با توانمند شدن اینتل در مقابله با قوانین فیزیک و کوچکسازی تراشه‌ها آنها یک سال پیش اعلام کردند که در ازای هر کوچکسازی تراشه ساختارهای بیشتری را به آن اضافه خواهند کرد. تأخیر آنها در حرکت به سمت فرایند ۲۲ نانومتر و سپس ۱۴ نانومتر بدین معنی بود که آنها عرضه‌ی محصولاتی را که مورد انتظار تولید کنندگان محصولات (OEMs) بود را از دست می‌دادند که باعث می‌شد OEMها  با سه ماهه‌هایی روبرو شوند که محصول جدید برای فروش نداشتند. اینتل که سعی داشت بازه زمانی عرضه‌ی محصولاتش را با آهنگی معقول‌تر همراه کند و در عین حال با پیچیدگی‌‌های حرکت به سمت فرآیندهای کوچک و کوچکتر روبرو شود، کبی لیک را به عنوان جانشین اسکای لیک (Skylake) معرفی کرد که بر اساس اسکای لیک ساخته شده و بهبودهای ساختاری بیشتری را نیز ارائه خواهد داد.

در آن زمان این خبری بزرگ به حساب می‌آمد چرا که استراتژی قبلی اینتل، تیک تاک (Tick Tock)، بسیار موفق بود. رها کردن این استراتژی قطعاً قدمی مهم برای این شرکت به حساب می‌آمد، اما عرضه شدن به موقع کبی لیک در پاییز امسال، تنها یک سال پس از عرضه شدن اسکای لیک، نشان می‌دهد که سرمایه گذاری آنها درست بوده است.

intel-strategy

هنگامی که اینتل می‌گوید مشغول عرضه هستند، قطعاً منظور آنها عرضه‌ی محصولات به شرکای سازنده‌ی سخت افزارشان است. بنابراین ما باید شاهد رایانه‌هایی بر اساس کبی لیک در پاییز امسال باشیم.

یکی دیگر از نکاتی که در این جلسه مطرح شد در ارتباط با بازده بود. سطح دارائی‌های اینتل بیشتر از چیزی است که انتظارش را داشته و پاسخ آنها به این معما بازده تولید بوده است. بازده اینتل در سه ماهه‌ی اول امسال بهبود داشته است. استیسی جی اسمیت، رئیس امور مالی و معاون ارشد اجرایی اینتل، در این ارتباط گفته است:

بی پرده بگویم، در سه ماهه دوم بازده ما نیز بسیار بهتر شد بود.

بالاتر بودن بازده را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایل عرضه به موقع کبی لیک دانست. می‌توان انتظار داشت که در انجمن توسعه دهندگان اینتل (IDF) که در اواسط ماه آگوست برگزار خواهد شد اطلاعات بیشتری از کبی لیک بدست آوریم.

منبع: Anandtech


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده