// جمعه, ۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۳

تحلیل کنفرانس مایکروسافت در E3 2016

E3 سال ۲۰۱۶ یکی از بهترین‌سال‌ها برای کمپانی مایکروسافت بود. نمایش عالی بازی‌ها، معرفی دو کنسول جدید و قدرتمند و اجرای سیاست‌های جدید در قبال ویندوز 10 و ایکس‌باکس. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به آن چه که در این کنفرانس رخ داد بی‌اندازیم.

کنفرانس E3  سال ۲۰۱۶ هر چقدر که برای ناشرانی مثل EA و Ubisoft بد و خسته کننده بود، اما مایکروسافت و سونی واقعا گُل کاشتند و بهترین کنفرانس‌ها را اجرا کردند. بعد از مدت‌ها شاهد این بودیم که دو قطب اصلی صنعت گیم کنفرانس‌هایی را اجرا کردند که تماما مخصوص گیمرهای حرفه‌ای تدارک دیده شده بود. نه خبری از حرف‌های اضافی بود، نه خبری از آمارهای بی‌جا و وقت‌گیر و نه حتی خبری از حضور بازی‌هایی که هیچ علاقه‌ای به دیدن آن‌ها نداشتیم.

یکی از مسائلی که مراسم‌های مایکروسافت در سال‌های گذشته از آن رنج می‌برد و کنفرانس‌های آن را تا حد زیادی بی‌هیجان می‌کرد، کارگردانی بسیار بد اجرای آن‌ها بود. در طی دو سه سال قبل مایکروسافت بهترین بازی‌ها را به نمایش گذاشت، اما کارگردانی ضعیف و اجرا و انتخاب مراحل نادرست بازی‌ها باعث می‌شد کیفیت کار آن‌ها پایین بیاید. اما کنفرانس E3 2016 مایکروسافت حال و هوایی دیگر داشت. انتخاب موزیک‌هایی فوق‌العاده، انتخاب و ترتیب نمایش بازی‌ها، انتخاب مراحل درست از بازی‌ها که بیننده را برای تجربه آن‌ها بی‌قرار می‌کرد و همچنین اجرای سیاستی که بازیکنان را گمراه نکند باعث شد تا مایکروسافت امسال بتواند در کنار سونی جزو بهترین‌ها باشد.

تیزر جدید Gears of War 4

مایکروسافت در همان ابتدای کار خوشبختانه سیاست خود را مشخص کرد و با علامت جدیدی به نام Xbox Play Anywhere تکلیف همه را مشخص کرد. به این صورت، از حالا به بعد تمام بازی‌های انحصاری کمپانی مایکروسافت برای کنسول‌های نسل جدید ایکس‌باکس و فروشگاه ویندوز 10 عرضه خواهند شد. اما همه چیز به این موضوع ختم نمی‌شود؛ هر بار شما بازیی که دارای قابلیت Xbox Play باشد را روی هر پلتفرمی خریداری کنید، قادر هستید به صورت کاملا رایگان آن را در دیگر پلتفرم‌های مایکروسافت اجرا کنید. مایکروسافت با استفاده از سیستم یونیورسال ویندوز 10 قصد دارد تا به زودی و با پیشرفت تکنولوژی بازی‌های خود را هر جا که شما بخواهید اجرا کند. کامپیوترها، کنسول‌ها، تلفن‌های هوشمند، هدست‌های واقعیت مجازی و بسیاری دیگر.

این موضوع اولین بار در حالی رو نمایی شد که راد فرگوسن، فرد کلیدی استودیو کوالیشن، بازی Gears of War 4 را با این قابلیت به اجرا گذاشت. نسخه جدیدی از حالت بسیار محبوب سری Gears of War به نام Horde Mode 3.0، حالت همکاری چند نفره در بخش داستانی و اجرای یک نمایش خیره کننده از این بازی محبوب به بهترین شکل ممکن اجرا شد. بازیکنان چه در ویندوز 10 و چه روی کنسول ایکس‌باکس وان قادر هستند در تک تک بخش‌های بازی، از Horde گرفته  تا داستانی، با یکدیگر و بدون محدودیت به بازی بپردازند. همچنین در انتهای نمایش شاهد معرفی یک کنترلر بسیار زیبا و جذاب الیت با طرح بازی Gears of War 4 بودیم.

sea of thieves

با وجود معرفی بازی Gears of War 4 برای Xbox Play Anywhere و اجرای آن روی ویندوز 10، تمام بازی‌های دیگر مایکروسافت نیز با این قابلیت اجرا خواهند شد. نوبت به بازی Sea of Thieves رسید و با یک گیم‌پلی سرگرم کننده، همکاری چند نفره را در این بازی به نمایش گذاشته شد. توسط دوستان خود یک گروه دزدان دریایی تشکیل دهید و کشتی خود را به سمت جزایر اسرارآمیز هدایت و شروع به کاوش آن کنید. در این حین نیز با دیگر گروه دزدان دریایی که بازیکنان دیگر تشکیل داده‌اند به مبارزه بپردازید. این اثر فانتزی همان چیزی است که از استودیو ریر انتظار می‌رفت. البته شایعاتی وجود دارد که علاوه بر این بازی، این استودیو مشغول به کار روی دو بازی جدید است. اما به هر حال بازی Sea of Thieves بسیار امیدوارکننده و جذاب به نظر می‌رسد؛ البته به عنوان یک بازی چند نفره.

سپس نوبت به نمایش بازی‌های Scalebound و Recore رسید. نمایش بازی Scalebound همکاری چند نفره را هدف گرفته بود. در این همکاری بازیکنان همراه با اژدهایان خود قادر هستند در برابر باس‌های عظیم‌الجثه به مبارزه برپردازند. نمایش بازی با این که آن هیجان لازم را نداشت، اما به خوبی همکاری چند نفره را به اجرا گذاشت. البته بر خلاف گذشته که شاهد نمایش عملکرد ضعیف نرخ فریم از این بازی بودیم، در نمایش جدید خبری از آن افت فریم‌ها نبود و همه چیز نوید یک بازی بسیار جذاب از سوی کامیا را می‌دهد. بازی Recore نیز یک بازی ماجراجویی پلتفرمر است که حال و هوای خاص خود را دارند. نمایش این بازی نیز بسیار جذاب ظاهر شد و نگاه عاشقان پلتفرمر را به خود جلب کرد. هر چند به نظر می‌رسد شاهد یک بازی کاملا پرخرج و حساب شده‌ای نباشیم، اما بخش‌های پلتفرمر این بازی هیجان خاص خود را داشت.

Scalebound_E32016_03_Drew

پس از کلی هیجان از ابتدای کنفرانس، شاهد یکی از نمایش‌های نه چندان جذاب کنفرانس یعنی Final Fantasy XV بودیم. بر خلاف آن چه که تصور داشتیم، نمایش گیم‌پلی این بازی ضعیف عمل کرد و انتظارات را تا حد زیادی پایین آورد. نمایش بخشی معمولی از بازی از سوی اسکوئر انیکس و اجرای بد آن باعث شد کمی هیجان کنفرانس کاسته شود و خدا خدا کردیم که اسکوئر انیکس زودتر نمایش بازی را تمام کند. کیفیت بد مبارزات در بازی، سیستم ضربات بد و حتی عدم اجرای درست از سوی سازنده باعث شد امیدها از این بازی کاهش پیدا کند و بازی‌شان دور از حد انتظار جلوه دهد. سپس نوبت به معرفی انحصاری جدید دیگری به نام Dead Rising 4 رسید. یک نمایش عالی، همراه با بازگشت شخصیت محبوب این سری به نام فرنک وِست کافی بود تا تمام طرفداران این سری نگاهشان به این بازی خیره شود. البته این بازی انحصاری زمانی است و برای دیگر پلتفرم‌های دیگر نیز عرضه خواهد شد. اما بعد از تمام این‌ها، نوبت به نقطه اوج کنفرانس رسید؛ معرفی و نمایشی باشکوه از Forza Horizon 3.

forza horizon 3

این بازی بهترین نمایش ممکن را به اجرا گذاشت. تریلری فوق‌العاده جذاب و اجرای بازی به صورت چهار نفره آن هم به صورت همزمان روی ویندوز و ایکس‌باکس وان هیجان را بسیار بالا برد. گرافیک خیره کننده، دنیای باز و متفاوت بازی در استرالیا باعث شد تا Forza Horizon 3 بهترین نمایش را در کنفرانس مایکروسافت از آن خود کند. Halo Wars 2، State of Decay 2 و Inside از دیگر بازی‌های Xbox Play Anywhere  هستند که معرفی شدند. این بازی‌ها نیز تریلر و نمایش‌های بسیار جذابی را از خود به نمایش گذاشتند و به هیجان کنفرانس بیش از پیش افزودند. اما درست پس از این نمایش‌ها، دقایق کم هیجان کنفرانس آغاز شد. Minecraft ،The Division، Tekken 7، Gwent: The Witcher Card Game و یک تریلر تکراری Battlefield 1 از جمله اتفاقاتی بود که در این دقایق رخ داد. البته با این که نمایش Minecraft خسته کننده بود، اما سیاستی جدید از مایکروسافت را رو کرد. فرقی نمی‌کند روی چه پلتفرمی بازی Minecraft را اجرا کنید، اندروید یا iOS، ویندوز یا کنسول‌های مختلف، اگر بازی را با یک اکانت Xbix Live اجرا کنید، قادر هستید به دنیای دیگر بازیکنان متصل شوید و به بازی بپردازید و از امکاناتی جدید برخوردار شوید. شاید در نگاه اول چنین موضوعی بسیار معمولی به نظر برسد اما از طریق این سیاست و وجود تعداد بسیار زیادی بازیکن دنیای Minecraft، مایکروسافت می‌تواند دنیای Xbox Live را به طور چشم‌گیری افزایش دهد. البته در این بین بازی We Happy Few نیز به نمایش درآمد که بر خلاف انتظارها به یکی از پربیننده‌ترین و مورد انتظارترین بازی‌های امسال تبدیل شد. هرچند نمایش بازی کمی طولانی بود، اما چیزی که به نمایش درآمد، انتظار برای عرضه خود را سخت‌تر کرد.

we happy few

در این کنفرانس علاوه بر بازی‌های مختلف، امکاناتی جدید برای بخش لایو ایکس‌باکس معرفی شد. ایکس‌باکس لایو نیز که حالا علاوه بر بازیکنان ایکس‌باکس، بازیکنان ویندوز 10 را نیز شامل می‌شود سه قابلیت جدید و جذاب را ارایه می‌دهد. اولین قابلیت، بخش کلاب «Club» نام دارد. در این بخش بازیکن قادر است تا به جمع دیگر بازیکنانی بپیوندد که در زمینه بازی‌ها سلیقه‌های یکسانی دارند و بتوانند خیلی راحت یکدیگر را پیدا کنند. قابلیت بعدی Looking for Group نام دارد. در این قسمت می‌توانید بازیکنانی که هدفی مشترک را مانند شما دارند، پیدا کنید و به آن‌ها بپیوندید. به طور مثال شما قصد دارید بازی Gears of War 4 را به صورت همکاری چند نفره اجرا کنید، اما در لیست دوستان خود هیچ شخصی مشغول انجام این بازی نیست. با قابلیت Looking for Group، بازیکنانی که مشغول به بازی Gears of War 4 هستند را پیدا کنید، به آن‌ها به پیوندید و با یکدیگر مشغول بازی شوید. و در آخر، قابلیت بسیار جذاب Arena معرفی شد. با این قابلیت می‌توانید همراه با دوستان خود مسابقه‌های حذفی برگذار کنید. بازی‌های مثل FIFA، World of Tanks و بسیاری دیگر از قابلیت Arena پشتیبانی خواهند کرد. Arena بهترین روش برای رقابت با دیگر بازیکنان بخش Xbox Live به شمار می‌رود. بعد از معرفی قابلیت بی‌نظیرBackward Compatibility و پشتیبانی کنسول ایکس‌باکس وان از بازی‌های کنسول ایکس‌باکس 360، چنین قابلیت‌های جذابی می‌تواند بیش از پیش بازی کردن روی این کنسول را جذاب کند. البته قابلیت بسیار عالی اجرای موسیقی پس زمینه در هنگام بازی کردن از دیگر مسائلی بود که در این کنفرانس شاهد بودیم. به طور مثال قادر هستید هنگام بازی Forza Horizon 3، آهنگ‌های خود را اجرا کنید و به بازی بپردازید.

xbox controller

البته در این کنفرانس شاهد دو اتفاق جذاب دیگر نیز بودیم. مایکروسافت با ارایه امکانات مختلف، به بازیکنان اجازه می‌دهد تا کنترلری با شکل و شمایل مختلف را طراحی کنند و سپس آن را سفارش دهند. بیش از ۸ میلیون ترکیب مختلف وجود دارد تا خریدار بتواند کنترلر محصر به فرد خود را داشته باشد. هرچند که احتمالا این مسئله به درد ما ایرانی‌ها نمی‌خورد! هممچنین شاهد رونمایی از کنسول بسیار زیبای Xbox One Slim یا Xbox One S هستیم. این کنسول سفید رنگ که چیزی حدود ۴۰% کوچک‌تر از نسخه استاندارد است، و قیمت آن از  ۳۰۰ دلار آغاز می‌شود، امکانات جدیدی مانند پخش ویدیوهای 4K و پشتیبانی از حالت HDR برای بازی‌ها، به زودی وارد بازارمی‌شود. یکی از اقدامات خوبی که مایکروسافت در قبال این کنسول انجام داده است، حذف منبع تغذیه خارجی و تعبیه آن درون دستگاه بوده است.

اما در انتهای کنفرانس، شاهد اتفاقی عجیب و شگفت‌انگیز بودیم؛ کنسول جدید و فوق‌العاده قدرتمند مایکروسافت با نام رمز اسکورپیو معرفی شد! این رونمایی که توسط همکاری مایکروسافت و برخی از بازیسازان بزرگ صنعت گیم همراه بود، قدرت سخت‌افزاری بسیاری بالایی را در اختیار بازیسازان قرار می‌دهد تا بتوانند بازی‌های خود را با وضوح تصویر واقعی 4K و فریم کاملا ثابت اجرا کنند. یک کنسول هشت هسته‌ای با ۳۲۰ گیگ پهنای باند حافظه و ۶ ترافلاپس قدرت کنسول جدیدی به نام پروژه اسکورپیو «Project Scorpio» است که تعطیلات سال ۲۰۱۷ عرضه خواهند شد. به نظر می‌رسد که با چنین مشخصاتی، با قوی‌ترین کنسول تاریخ رو به رو شویم. اما باید دید مایکروسافت در قبال این کنسول چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهد کرد و همچنین بازی‌سازان با قدرت این کنسول چه چیزهایی را خلق خواهند کرد. هرچند که هدف اصلی این کنسول هدست‌های واقعیت مجازی و پشتیبانی از وضوح تصویر 4K است، اما باید دید آیا بازی‌سازان دور این دو مورد را خط می‌کشند تا با یک وضوح معقول 1080p آثاری با گرافیک فنی و بصری خارق‌العاده خلق کنند یا خیر.

پروژه اسکورپیو

به طور کلی می‌توان گفت کیفیت اجرای کنفرانس E3 سال ۲۰۱۶ مایکروسافت بسیار بالاتر از کنفرانس‌های سال‌های گذشته آن‌ها بود. بازی‌های بسیار با کیفیت و جذاب که اوج آن‌ها Gears of War 4 و Forza Horizon 3 بودند، معرفی امکاناتی جدید برای ایکس‌باکس لایو و در نهایت معرفی کنسول جدید و قدرتمند پروژه اسکورپیو باعث شدند تا کنفرانس مایکروسافت به یکی از بهترین‌ها تبدیل شود. اما مسئله‌ای که در این بین وجود داشت، عدم وجود سورپرایزهای شگفت‌انگیز در معرفی بازی‌ها بود. شاید اگر قبل از کنفرانس تمام برنامه‌های مایکروسافت فاش نمی‌شد، بیش از این‌ها هیجان‌زده می‌شدیم، اما به هر حال خبری از سورپرایز نبود. اما نکنه‌ای جالب در این زمینه وجود دارد. تمام بازی‌هایی که مایکروسافت آن‌ها را به نمایش گذاشت و تاریخ آن‌ها را معین کرد، تا E3 سال بعد عرضه خواهند شد و هیچ بازی دیگری را بعد از آن تاریخ معرفی نکرد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد برای E3 سال بعد از ابتدا تا انتهای کنفرانس بازی‌های کاملا جدید را برای کنسول‌های خود معرفی کند. بازی‌هایی جدید که همراه با معرفی نهایی پروژه اسکورپیو همراه خواهند بود.

نظر شما در رابطه با کنفرانس مایکروسافت چیست؟

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده