// یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۴

E3 2016: چه انتظاراتی از کنفرانس مطبوعاتی سونی داریم؟

زمان زیادی تا آغاز کنفرانس سونی در E3 2016 باقی نمانده و از همین حالا طرفداران منتظر این کنفرانس هستند و برای دقایق مختلف آن رویاپردازی می‌کنند. ما نیز در این یادداشت تمام انتظارات خود از این رویداد را مشخص کرده و به بیان خواسته‌هایمان از کنفرانس سونی می‌پردازیم. همراه زومجی باشید.

image

در سال‌های اخیر، به طرزی واضح و غیرقابل انکار شاهد توجه بی‌پایان و دوست‌داشتنی سونی به خلق نمایش‌هایی سرتاسر هیجان‌آفرین و جذاب، آن هم کاملا بی‌توجه به عناصری از جنس «برنامه‌ریزی» و «استفاده‌ی دقیق و حساب‌شده از تمام دقایق» بوده‌ایم. نمایش‌هایی که برخی از آن‌ها به مانند کنفرانس خارق‌العاده‌ی این کمپانی در E3 سال گذشته آن‌قدر مجذوب‌کننده و خواستنی بوده‌اند که تا همین لحظه نیز می‌توان تاثیر مثبت و شگفت‌انگیز آن‌‌ها بر طرفداران را احساس کرد و بعضی از آن‌ها همچون نمایش بی‌فایده و ضعیف اجرا شده در هفته‌ی بازی‌های پاریس، جلوه‌ای پر عیب و نقص داشته‌اند. در این میان، آن‌چه که بیش از هر چیز توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، وابستگی شدید و انکارناپذیر این کفرانس‌ها به موارد موجود در آن‌ها و شدیدا محتوا محور بودنشان است. این یعنی اگر موفقیت یا عدم موفقیت نمایش‌های مطبوعاتی مایکروسافت در انواع و اقسام نمایشگاه‌ها بیش از هر چیز با کیفیت ارائه‌ی انجام شده از سوی آن‌ها و نحوه‌ی تقدیم داشته‌ها به مخاطب ارتباط دارد، کنفرانس‌های سونی نمره‌ی قبولی یا شکست خود را فقط و فقط بر اساس ارزش محتواهای موجود در آن‌ها دریافت می‌کنند. در حقیقت، استفاده‌ی سفت و سخت این کمپانی توقف‌ناپذیر ژاپنی از فرمول هیجان‌انگیز پرتاب کردن  تریلرها و اطلاعات شگفت‌انگیز بر نمایشگرها، شاید شدیدا به مذاق اغلب بازیکنان خوش بیاید، اما این وسط آن‌ها را نیز به شکلی جدی ملزم به خارق‌العاده بودن در تعداد بالایی از نمایش‌ها می‌کند. 
84c61b9c3d82d9e804daceeb978ffff9راستش را بخواهید، شاید اگر صحبت از هر شرکت بزرگ و پرطرفدار دیگری بود، این ویژگی می‌توانست ما را نسبت به کیفیت کنفرانس پیش رو نگران کند، اما خواه یا ناخواه باید پذیرفت که وقتی کمپانی مورد بحث، سازنده‌ی کاربلد و ماهری باشد که همین حالا با فروش بیش از چهل میلیون کنسول، چندین و چند قدم از رقبایش پیش افتاده و تا به حال، بارها و بارها توانایی خود در جذب بی چون و چرای بازیکنان و خلق هیجانی فراموش نشدنی (فقط لحظه‌ی آغاز نمایش بی‌نظیر Horizon Zero Dawn را یک بار دیگر به یاد بیاورید) برای آن‌ها را ثابت کرده، دیگر نه تنها نگرانی خاصی در کار نیست، بلکه بیشتر به صورت خود به خودی هیجان شدیدی داریم که فقط هایپ و انتظارمان برای فرا رسیدن ثانیه‌ی آغازین این کنفرانس را به نقطه‌ی اوج خویش می‌رساند. سونی ثابت کرده که هیچ‌گاه نمی‌خواهد نمایش‌هایی الزاما منظم و صد در صد مدیریت شده داشته باشد و اصل کارش را با مهیا کردن شگفتی‌های بی‌پایان برای نمایش دادن در سالنی که پر از جمعیتی تشنه‌ی تازگی است انجام می‌دهد. و همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفتم، اصولا این نمایش‌ها در زمانی مانند یک انفجار هسته‌ای دنیا را تکان می‌دهند که شوهی یوشیدا و تیم بزرگش، به اندازه‌ی کافی محتوا و تریلر برای آن‌ها مهیا کرده باشند. حالا کافی است این‌ها را به علاوه‌ی سابقه‌ی درخشان سونی در کنار گذاشتن دیوانه‌وارترین و جذاب‌ترین محتواها برای E3 در سال‌های اخیر کنید تا بفهمید چرا می‌گویم این کنفرانس مطبوعاتی، می‌تواند در حد و اندازه‌ای غیرقابل انتظار خواستنی و راضی‌کننده باشد.

no-mans-sky-screenshot-02_1920.0با تمام این حرف‌ها، ممکن است برخی بگویند که سونی امسال هر کار هم که بکند نمی‌تواند به کیفیت شگفت‌انگیز سال گذشته دست پیدا کند. چون همگان می‌دانند که آن نمایش با تمام ویژگی‌های مثبتش بر پایه‌ی دو ساخته‌ی دیوانه‌وار به آن جذابیت مثال‌زدنی رسید که این کمپانی امسال دیگر آن‌ها را به آن شکل در دست ندارد؛ اولی نمایشی عجیب از بازی بزرگی بود که تا هشت سال طرفداران در انتظارش بودند و رسما با یک تریلر، کنفرانس سونی را در همان لحظه‌ی آغازین به نهایت جذابیت رساند و دیگری، تصویر پسا آخرالزمانی و شگفت‌انگیز گوریلا گیمز از دنیایی تماما تازگی بود که به تنهایی می‌توانست یک کنفرانس را بچرخاند! افزون بر این‌ها، سونی در آن زمان هنوز آنچارتد و نیتن دریک دوست‌داشتنی را نیز به طور کامل برای نمایش در اختیار داشت اما حالا نهایتا می‌تواند به ارائه‌ی تریلری کوتاه از محتوای داستانی جدید این شاهکار ناتی‌ داگ بپردازد و به طور قطع نمی‌تواند از چنین چیزی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی کنفرانس خود بهره ببرد. ولی باز هم اگر واقع‌بین باشیم، فعلا هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. چون اولا سونی هنوز همان کمپانی بزرگ و محبوب است که تا به حال بارها و بارها جذبمان کرده و امسال هم می‌تواند با چند نمایش قدرتمند و حساب شده از بازی‌های متفاوتش و معرفی یک عنوان انحصاری و فوق‌العاده‌ی دیگر مغزمان را منفجر کند و دوما امسال آن‌ها با توجه به قراردادهای تنظیم شده، چند نمایش عالی از بازی‌های درجه یک شرکت‌های بزرگ را هم در دست دارند که با بهره‌برداری صحیح از آن‌ها نیز می‌توانند کنفرانس خود را به شدت رنگارنگ و جذاب کنند. به علاوه، وقتی سران سونی در آستانه‌ی این رویداد بزرگ، از انتظار خود برای رساندن آمار فروش پلی‌استیشن 4  به ۶۰ میلیون دستگاه می‌گویند، باید اطمینان داشت که آن‌ها خیلی روی این کنفرانس حساب باز کرده‌اند و احتمالا برای موفقیت در آن برنامه‌های ویژه‌ای دارند. تازه این را هم فراموش نکنید که شاید The Last Guardian و Horizon: Zero Dawn به سبب نداشتن تازگی بی چون و چرای سال گذشته، نتوانند به آن اندازه تاثیرگذار باشند، اما بدون شک با نمایشی خواستنی از زاویه‌ای دیده‌نشده از دنیای بزرگ و پر رمز و رازشان، هنوز هم می‌توانند در خلق هیاهو و هیجان لازم برای کنفرانس، شدیدا این کمپانی محبوب را یاری کنند.

فارغ از تمام این‌ها، هنوز هم حرف اصلی عوض نشده و باور داریم که این کیفیت محتواهای موجود در نمایش است که کنفرانس سونی را ارزش‌گذاری می‌کند. پس با این اوصاف، دیگر از این صحبت‌های کلی و تحلیل‌وار می‌گذریم و با استفاده از اطلاعات تایید شده، شایعه‌ها، احتمالات و در بعضی موارد، فقط رویاپردازی‌های خودمان، به بررسی رونمایی‌هایی که انتظار تماشای آن‌ها در کنفرانس مطبوعاتی این کمپانی در E3 2016 را داریم یا گزینه‌هایی که صرفا «امیدوار» به دیدنشان در این نمایش هستیم می‌پردازیم. چرا که باور داریم ارائه‌ی جلوه‌ای خواستنی و به‌جا از این موارد است که می‌تواند برای یک بار دیگر، سونی را در جایگاه برترین ارائه‌دهنده‌ی حاضر در E3 قرار دهد.

image

PlayStation VR

بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید پذیرفت که امسال حجم محسوسی از کنفرانس سونی، به عضو تازه‌ی خانواده‌ی پلی‌استیشن، یعنی همان پلی‌استیشن وی‌آر اختصاص خواهد داشت. از آن‌جایی که هم آکیولس ریفت، هم اچ‌تی‌سی وایو در این اواخر رسما پا به میدان گذاشته‌اند و در حال جذب مخاطبان بسیار هستند، سونی هر چه زودتر باید تاریخ عرضه‌ی دقیق و رسمی هدست واقعیت مجازی خود را با بیان قیمت نهایی این محصول، اعلام کند. افزون بر آن، مخاطبان دوست دارند هر چه زودتر از بازی‌ها، محتواهای انحصاری و انواع و اقسام چیزهایی که سونی برای این محصول در هنگام عرضه در نظر گرفته آگاه شوند تا بتوانند مقایسه‌ای صحیح مابین این ساخته‌ی خوش‌رنگ و لعاب و محصولات مشابه دیگر داشته باشند. بنابراین، کاملا طبیعی است که این کمپانی در این نمایش، به اندازه‌ی کافی برای PS VR وقت بگذارد و آن‌گونه که لازم است اطلاعات مربوط به آن را شرح و بسط دهد. تازه، از آن‌جایی که آن‌ها در عین تایید ساخت نسخه‌ای ارتقا یافته از پلی‌استیشن 4 یا همان کنسول ویژه‌تر و صد البته گران‌تری که قرار است قابلیت اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K را داشته باشد تاکید کرده‌اند که این ساخته‌ی سخت‌افزاری به هیچ عنوان در E3 2016 حضور ندارد، احتمال می‌دهیم تمرکزشان بر هدست واقعیت مجازی‌ وی‌آر در کنفرانس پیش رو، فراتر از حد انتظار باشد.

پس با این اوصاف، ما در این کنفرانس انتظار شفاف‌سازی کامل از سوی سونی در رابطه با تمام چیزهای مربوط به این دستگاه را داریم. یعنی دوست داریم در این کنفرانس مطبوعاتی، از قیمت، کیفیت، چگونگی کارکرد، قابلیت‌ها، زمان عرضه و تمام جزئیات مرتبط با این موارد، از جمله باندل‌های مشترک و قیمت آن‌ها آگاه شویم. البته، این به هیچ عنوان به معنی آن نیست که ما می‌خواهیم توجه بیش از اندازه‌ی سونی به این موضوع، دقایق زیادی از کنفرانس را به خود اختصاص دهد. چرا که ما برای تماشای بازی‌های بی‌نهایت جذابی که در راه هستند به تماشای این نمایش می‌پردازیم، نه به خاطر درگیر شدن با اطلاعات ریز مربوط به مباحث سخت‌افزاری. پس با این اوصاف، اگر سونی می‌خواهد در ارائه و معرفی محصول سخت‌افزاری تازه‌اش موفق باشد، بهتر است که در کنفرانس مطبوعاتی خود سریعا اطلاعات مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهد و اصل حرف‌های باقی‌مانده را با به تصویر کشیدن محتواهای ارزشمند در نظر گرفته شده برای آن، با ما در میان بگذارد.

2015-The-Last-Guardian-4K-Wallpaper

The Last Guardian

«آخرین نگهبان» در سال گذشته نیاز به انجام کار ویژه‌ای برای جذب مخاطبان نداشت. چرا که اصولا وقتی یک بازی به مدت هشت سال در سکوت خبری به سر ببرد و هر چند ماه یک بار طرفداران با شنیدن شایعه‌ای در رابطه با آن، برای رونمایی مجددش ثانیه‌شماری کنند، نشان دادن جلوه‌ای هر چند شبیه به قبل از آن نیز برای جذب تمام و کمال بازیکنان کافی به نظر می‌رسد. اما سونی امسال برای نمایش درست این بازی، به مراتب کار سخت‌تری در پیش دارد.  چرا که حالا دیگر زمان آن رسیده که آن‌ها با به تصویر کشیدن اتمسفر هنری و عمیق این ساخته‌ی متفاوت، جلوه‌هایی جدی‌تر از ارزشمندی‌هایش را نشان همگان دهند و با به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی سودمند از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن، بیش از پیش ما را برای تجربه‌‌اش هیجان‌زده کنند. افزون بر این‌ها، انتظار داریم حالا که رسما اعلام شده این تازه‌ترین ساخته‌ی فومیتو اوئدا بالاخره در سال جاری به دست بازیکنان می‌رسد، سونی نیز با اعلام تاریخ دقیق انتشار آن در کنفرانس خود، رسما خیال طرفداران را راحت کند.

image

Call of Duty: Infinite Warfare

خواه یا ناخواه باید پذیرفت که به سبب قرارداد ایجاد شده توسط سونی مابین این شرکت و اکتیویژن، به مانند سال گذشته در کنفرانس مطبوعاتی این کمپانی، شاهد نمایش‌هایی متفاوت از قسمت‌های مختلف گیم‌پلی تازه‌ترین ساخته‌ی اینفینیتی وارد یا همان «ندای وظیفه: جنگ بی‌نهایت» خواهیم بود. این وسط، از آن‌جایی که تمام محتواهای دانلودی بازی در ابتدا برای پلی‌استیشن 4 منتشر خواهند شد، احتمالا سونی هم مدت زمان محسوسی از نمایش خود را به این بازی اختصاص خواهد داد و به احتمال زیاد، تریلرهایی مختلف از بخش داستانی و مولتی‌پلیر آن را به تصویر خواهد کشید. این وسط، ممکن است جدیدترین نسخه‌ی سری Call of Duty نیز فرصتی جدی برای اثبات کردن خود پیدا کند و بتواند با بهره‌برداری از نمایشی با کیفیت، کمی بیشتر دل طرفدارانش را به دست آورد. اما خواهش ما از سونی این است که در هر صورت این بخش از نمایش را خیلی طولانی نکنند؛ چرا که اگر بخواهیم صادق باشیم، این روزها در دنیای بازی‌های شوتر اول شخص، اسم و رسم Battlefield 1 خیلی جذاب‌تر از یک بازی فضایی(!) به نظر می‌رسد.

gt_sport_2

Gran Turismo Sport

در روزهای اخیر، سونی و Polyphony Digital(سازنده‌ی بازی) اطلاعات خوب و نسبتا قابل قبولی را در رابطه با تازه‌ترین نسخه‌ی سری محبوب «گرن توریزمو» منتشر کرده‌اند و به همین سبب، طرفداران شدیدا منتظر تماشای تریلرهایی کامل‌تر و جامع‌تر از این بازی، در کنفرانس مطبوعاتی پیش رو هستند. در این میان، از آن‌جایی که می‌دانیم بدون شک بخشی از کنفرانس سونی به هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی‌آر اختصاص دارد، می‌توان با اطمینانی نسبی گفت که Gran Turismo Sport در E3 2016 اولین نمایش خود در ادغام با این هدست را نیز به نمایش خواهد گذاشت، چرا که بهره‌برداری این بازی جدید از پلی‌استیشن وی‌آر، مدت‌ها پیش تایید شده بود. افزون بر آن، انتظار می‌رود که سونی در کنفرانس خود و در همراهی با تیم سازنده، تقریبا تمام اطلاعات پر اهمیت در رابطه با این پروژه را در اختیار طرفداران قرار دهد و با استفاده از پتانسیل بالای این مجموعه، هیجانی غیرقابل انکار را تقدیم طرفداران بازی‌های مسابقه‌ای کند. این وسط، حالا و بعد از نزدیک به سه سال بی‌خبری از این فرانچایز، سونی فرصت این را دارد که با آفرینش نمایشی شگفت‌انگیز برای Gran Turismo Sport، قدرت گرافیکی و پردازشی کنسول نسل هشتمی خود را نیز برای یک بار دیگر به رخ همگان بکشد.

2886319-aloy_hunting

Horizon Zero Dawn

یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های معرفی شده برای نسل هشتم تا به امروز را می‌توان تازه‌ترین ساخته‌ی گوریلا گیمز یا همان Horizon Zero Dawn دانست. یک ماجراجویی پسا آخرالزمانی دیوانه‌وار که به جد باید پذیرفت تا به حال چیزی دقیقا به مانند آن در دنیای بازی‌های ویدیویی دیده نشده است. بازی جذابی که سخت می‌توان به پای نمایش‌های دوست‌داشتنی‌اش نشست و برای هر چه زودتر تجربه کردن آن هیجان‌زده نشد. خوش‌بختانه، سونی در رابطه با این اثر نیز وفادار به سنت همیشگی خود بوده و با فرو بردن این ساخته‌ی خوش رنگ و لعاب در یک سکوت خبری نسبی  و تایید نمایش دوباره‌ی آن در کنفرانس خود، خیلی‌ها را تشنه‌ی تماشای نمایی تازه از این محصول متفاوت و خواستنی کرده است. پس با این اوصاف تنها انتظار و خواسته‌ی ما از سونی این است که در نمایش چند روز آینده، تصویری شگفت‌انگیز‌تر از زوایای دیده نشده و جهان بزرگ و سرشار از شخصیت‌ها و ماموریت‌های متنوع این بازی را البته بدون کوچک‌ترین اسپویل داستانی نشان‌مان دهد تا این‌گونه، تحمل مدت طولانی باقی مانده تا زمان انتشار اثر کمی آسان‌تر شود!

destiny1

Destiny: Rise of Iron DLC

دیگر همکاری‌های پایان‌ناپذیر بانجی و سونی برای همگان تکراری شده است و تک‌تک ما به خوبی می‌دانیم که اگر قرار بر پخش خبر یا تریلر پر اهمیتی از یکی از ساخته‌های این استودیوی موفق بازی‌ساز در نمایشگاهی همچون E3 2016 باشد، این اتفاق بدون شک در کنفرانس مطبوعاتی سونی رخ می‌دهد. از طرف دیگر، اندکی قبل بود که با انتشار غیر رسمی یک پوستر، بازیکنان از برخی جزئیات و نام محتوای دانلودی بعدی آخرین ساخته‌ی بانجی یا همان Destiny که قرار است به زودی و در تاریخی نامعلوم با نام Rise of Iron منتشر شود اطلاع یافتند و حالا هم که سازندگان با انتشار یک تریلر رسما این محتوای دانلودی تازه را برای کنسول‌های نسل هشتمی معرفی کردند. پس با در کنار هم قرار دادن این اطلاعات و در نظر گرفتن این نکته که احتمال دیدن نمایش کامل‌تر سازندگان از این بسته‌ی الحاقی بزرگ در رویداد محبوب و شناخته شده‌ای همچون E3 از هر مکان دیگری بیشتر است، باید انتظار داشت که بخشی از نمایش مطبوعاتی سونی به همین DLC تازه اختصاص داشته باشد.

image

Nioh

ساخته‌ی جدید و جذاب و صد البته سخت استودیوی Team Ninja و کمپانی کوئی تکمو که Nioh نامیده شده است، در سال ۲۰۱۶ و در تاریخی نامشخص به صورت انحصاری برای کنسول نسل هشتمی سونی منتشر می‌شود. این بازی که خود را از جهات بسیاری وام‌دار سری بزرگ و پر طرفدار دارک‌سولز می‌داند، در ابتدا قرار بود یکی از عناوین کنسول پلی‌استیشن 3 در هنگام لانچ باشد! اما به سبب مشکلات پیش آمده بر سر راه سازندگان، نتوانست پروسه‌ی تولید را مطابق انتظار طی کند و برای مدتی طولانی در سکوت خبری کامل فرو رفت. ولی همان‌گونه که احتمالا خودتان می‌دانید، این روزها نام بازی به خاطر دسترسی موقت بازیکنان به نسخه‌ی آزمایشی آن خیلی سر زبان‌ها افتاده است. چرا که تقریبا هر کس که به تجربه‌ی این نسخه از بازی پرداخته، تعریف و تمجیدهای زیادی را تقدیم سازندگان آن کرده است. با این اوصاف، از آن‌جایی که سازندگان Nioh در همین اواخر حضور این ساخته در E3 2016 را تایید کرده‌اند، انتظار داریم سونی با نمایشی جذاب از این بازی، آن را رسما وارد صف انحصاری‌های مورد انتظارش کند.

image

No Man's Sky

«آسمان هیچ‌کس» از همان ابتدا به عنوان ساخته‌ای معرفی شد که قرار بود حجم بالایی از استانداردها و انتظارات را در هم بشکند. بازی، با اعداد و ارقام دیوانه‌کننده‌ای که با خود به همراه داشت، خیلی سریع در بین تمام بازیکنان و منتقدان شناخته شد و توانست جایگاه خود را در میان بازی‌های مورد انتظار نسل هشتم پیدا کند. اما با تمام این‌ها، گذر زمان خیلی چیزها را در رابطه با این اثر تغییر داده است و خواه یا ناخواه باید پذیرفت که اکنون کم نیستند بازیکنانی که به هیچ عنوان امید خاصی به موفقیت آن ندارند. انگار دیگر پس از این مدت تنها سخن گفتن از وجود ۲۶۴ سیاره، نمی‌تواند طرفداران سخت‌پسند و جدی‌تر روز را ملزم به خرید این بازی کند و حجم بالایی از مخاطبان، این اثر را بیشتر به عنوان یک الگوریتم عجیب و غریب و شدیدا موفق کامپیوتری می‌شناسند که به هیچ عنوان عناصر لازم برای یک بازی را در درون‌مایه‌ی خود قرار نداده است. هرچند، این وسط کم هم نیستند بازیکنانی که به هیچ عنوان توجهی به این حرف‌ها نمی‌کنند و فقط برای در دست گرفتن این ساخته‌ و تجربه‌ی آن بر روی کنسول نسل هشتمی سونی یا رایانه‌های شخصی‌شان، از همین حالا سر و دست می‌شکنند. هر چه که باشد، همه باور داریم که No Man's Sky پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار به یاد ماندنی یا حداقل یک بازی بزرگ و ارزشمند را دارد. اصلا شاید تاخیر دو ماهه‌ی بازی نیز به منظور رساندن آن به چنین کیفیتی توسط سازندگان و سونی در نظر گرفته شده باشد و آن‌ها بخواهند با نمایشی شگفت‌انگیز از این بازی در کنفرانس چند روز آینده، مجددا تک به تک مخاطبان را شیفته‌ی تجربه‌ی آن کنند. پس بگذارید انتظار یک شگفتی بزرگ از سوی سازندگان این اثر را داشته باشیم، چرا که برخی از نشانه‌ها ما را امیدوار به تماشای چنین چیزی در کنفرانس مطبوعاتی سونی کرده‌اند؛ شگفتی بزرگی که دقیقا به مانند اولین نمایش میخکوب‌کننده و اثرگذار بازی، مجددا تمام توجه‌مان را به سوی این اثر جلب کند.

image

ساخته‌ای تازه از سوی From Software

شاید حالا و با توجه به مدت کوتاهی که از زمان عرضه‌ی آخرین قسمت از سه‌گانه‌ی «ارواح تاریک» گذشته، امکان رو به رو شدن با ساخته‌ای تازه از سوی هیدتاکا میازاکی و تیم دوست‌داشتنی‌اش در E3 2016 بسیار اندک باشد. اما اگر حقیقتش را بخواهید، با توجه به رابطه‌ی نزدیک این استودیوی ژاپنی با سونی، حضور آن‌ها هر چند به شکلی محدود و اندک در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی این کمپانی بزرگ، امری محتمل و امکان‌پذیر است. البته با در نظر گرفتن این نکته که این حضور می‌تواند صرفا به نمایش تریلری جذاب از یک محتوای دانلودی شگفت‌انگیز برای Dark Souls 3 خلاصه شود. اما اگر بخواهیم از این جای کار به بعد کمی هم به تخیلاتمان پر و بال دهیم، می‌توانیم با پذیرفتن برخی شایعه‌ها، امیدوار به تماشای تیزری هر چند کوتاه از دومین شماره از فرانچایز انحصاری آن‌ها یا همان Bloodborne در این کنفرانس باشیم. امیدواری شدیدا خوش‌بینانه‌ای که اگر حقیقتا در نقطه‌ای از این نمایش مطبوعاتی به ثمر برسد، به معنی واقعی کلمه در این کنفرانس با یک انفجار صوتی مواجه می‌شویم!

image

Final Fantasy XV

سری بازی‌های Final Fantasy، به عنوان بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین مجموعه بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی، مدت زیادی است که از جایگاه حقیقی خود در این صنعت فاصله گرفته است و این اواخر، دیگر نتوانسته به مانند قبل در جذب تمام و کمال مخاطبان موفق باشد. اما این فرانچایز بزرگ، این روزها با رهبری هاجیمه تاباتا و پیش‌برد مراحل ساخت Final Fantasy XV و صد البته نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Final Fantasy 7، می‌خواهد مجددا به نقطه‌ی اوج برگردد و درخشش‌هایش را از سر بگیرد. این وسط، نقش پر رنگ سونی در حمایت و رونمایی از تک به تک ساخته‌های اخیر این مجموعه نیز به جد غیرقابل انکار است؛ از پخش اولین تریلر رونمایی از بازی Final Fantasy XV در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی این کمپانی ژاپنی گرفته تا انحصاری زمانی بودن نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Final Fantasy 7 برای کنسول نسل هشتمی سونی، همه و همه بر رابطه‌ی عمیق ایجاد شده مابین این شرکت و کمپانی اسکوئر انیکس تاکید دارند. پس با این اوصاف وقتی که سازندگان خبر حضور بازی‌های این مجموعه در E3 2016 را تایید کرده‌اند، انتظار داریم سونی در کنفرانس خود پذیرای نمایش‌ها و اطلاعات پر اهمیتی از آن‌ها باشد و این وسط، از چند ویژگی جذاب دیگر از این بازی‌ها که تنها در انحصار پلی‌استیشن 4 هستند نیز سخن‌هایی به میان آورد.

image

انحصاری جدید Sucker Punch Productions

استودیوی بازی‌سازی ساکر پانچ، همواره در طول حیات خود ساخته‌های با کیفیت و به خصوصی را به طور انحصاری برای کنسول‌های سونی منتشر کرده است و به همین سبب، نزد طرفداران این کمپانی عظیم و محبوب ژاپنی، دوست‌داران زیادی دارد. فارغ از تمامی شایعه‌ها، ما شکی نداریم که ساکر پانچ از زمان انتشار آخرین ساخته‌اش یعنی Infamous Second Son تا به امروز، با تمام قوا مشغول فعالیت بر روی بازی تازه‌ای برای پلی‌استیشن 4 است. بازی خاصی که می‌تواند نسخه‌ای جدید از سری Infamous، آغازکننده‌ی یک IP تازه یا آن‌گونه که شایعه‌ها و اطلاعات غیر رسمی می‌گویند، بازی بعدی مجموعه‌ی Spider-Man باشد. البته اگر حقیقتش را بخواهید، بر اساس حجم بالایی از شواهد و اطلاعات، مورد آخر حقیقتا شانس زیادی برای واقعی بودن دارد. چرا که ما می‌دانیم مارول در این اواخر پس از سال‌ها، رابطه‌ی خود با اکتیویژن در رابطه با بازی‌های این مجموعه را قطع کرده است و بنابراین، اصلا بعید نیست که ساخت یک بازی تازه و بزرگ از این شخصیت محبوب را به شریک تجاری‌اش در سینما یعنی سونی بسپارد. افزون بر آن، سونی هم در میان استودیوهایی که در اختیار دارد، برای ساخت یک بازی ابرقهرمانی نمی‌تواند گزینه‌ای بهتر از ساکر پانچ که در طول مدت فعالیتش به خوبی از پس تولید محصولاتی با چنین درون‌مایه‌هایی برآمده پیدا کند. پس بگذارید امیدوار باشیم که سونی در کنفرانس پیش رو، جلوه‌ای خواستنی از این ساخته‌ی احتمالا ابرقهرمانی را تحویل مخاطبان خویش دهد. ساخته‌ی امیدوارکننده‌ای که با توجه به سابقه‌ی درخشان ساکر پانچ پروداکشنز، پتانسیل تبدیل شدن به دومین اقتباس حقیقتا موفق از یک دنیای کمیکی در صنعت بازی‌های رایانه‌ را پس از بتمن جذاب و فراموش نشدنی راک‌استدی دارد.

Detroid-Become-Human_2015_10-27-15_008

Detroit: Become Human

در وصف هنر ناب و فلسفه‌ی عمیق و داستان‌سرایی دیوانه‌وار موجود در آثار دیوید کیج، همین بس که در میان برترین آثار دیده شده در دنیای بازی‌های رایانه‌ای، چیزی به مانند آن‌ها وجود ندارد. یعنی اگر حقیقتش را بخواهید این ماجرا به قدری جدی است که بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید گفت که ساخته‌های کوآنتیک دریم رسما یکی از تکیه‌گاه‌های بزرگ سونی در آفرینش محتواهای تکرار ناشدنی هستند. پس با این اوصاف اصلا عجیب نیست که می‌بینیم تازه‌ترین بازی آن‌ها یا همان Detroit: Become Human نیز از همین حالا تعداد بالایی از طرفداران و در کل بازیکنان را جذب و هیجان‌زده کرده است. اگر یادتان باشد، این ساخته‌ی جدید و داستان‌محور که قرار است با قصه‌ای سرشار از عمق و جذابیت خود مجددا خیلی‌ها را غرق فلسفه‌پردازی‌های متفاوت کیج کند، اولین‌ بار در کنفرانس سونی در هفته‌ی بازی‌های پاریس بود که به طور رسمی معرفی شد. اما از آن‌ جای کار به بعد، تقریبا هیچ نکته یا اطلاعات خاصی در رابطه با این اثر به مخاطبان داده نشد و بازی به شکلی جدی در سکوت خبری عمیقی فرو رفت. پس از آن جایی که به جز همان تریلر بازی در آن نمایش مطبوعاتی، تا به امروز تقریبا هیچ چیز دیگری از این اثر به مخاطبان داده نشده، انتظار داریم سونی در E3 2016 یک دموی کامل‌تر و ارزشمند از آن را با خود به همراه داشته باشد تا بیش از پیش ما را با اتمسفر و درون‌مایه‌‌اش آشنا کند و هیجان‌مان برای برای تجربه کردن آن را از همین حالا به نهایت خود برساند.

image

Red Dead Redemption 2

اصولا دیگر همگان پذیرفته‌اند که قسمت دوم بازی به یاد ماندنی و سرشار از جذابیت و زیبایی راک استار در نسل هفتم یا همان Red Dead Redemption، وظیفه دارد هر چند ماه یک بار با چند شایعه، داغ دل طرفداران را تازه کند! اما راستش را بخواهید، این بار شایعه‌ها و اطلاعات غیر رسمی متفاوت در این رابطه آن‌قدر جدی و باورپذیر به نظر می‌رسند که دیگر واقعا امیدواریم دومین قسمت از فرانچایز «رستگاری سرخپوست مرده» هرگونه که هست در E3 2016 معرفی شود. اما در این بین نکته‌‌ی دیگری هم وجود دارد. نکته‌ای که ممکن است انتظار برای رویارویی مجدد با این مجموعه‌ی خواستنی را برای طرفداران سونی هیجان‌انگیزتر هم بکند. نکته‌ای که هر شخصی با توجهی اندک به اتفاقات رخ داده در E3 سال‌های قبل متوجه وجودش می‌شود و آن هم چیزی نیست جز علاقه‌‌ای که راک استار و تیک تو، برای حضور در کنفرانس‌های مطبوعاتی سونی دارند. بله، شاید خیلی‌ها بگویند که راک استار اصولا خیلی اعتقادی به این‌گونه نمایشگاه‌ها ندارد و تنها در زمان‌هایی بسیار کم حاضر به معرفی یک محصول در آن‌ها شده است. اما نکته‌ی اصلی این است که در همان موارد انگشت‌شمار، رونمایی‌های آن‌ها در کنفرانس‌های سونی انجام شده است؛ مثال بارزش هم نمایش نسخه‌ی نسل هشتمی Grand Theft Auto V از سوی این دو کمپانی است که در کنفرانس مطبوعاتی سونی در E3 2014 انجام شد. پس با در کنار هم گذاشتن تمام این موارد، یک نتیجه‌ی بزرگ به دست می‌آید؛ این که وقتی تیک تو می‌گوید قرار است در این نمایشگاه یک اثر فاخر و بسیار بزرگ را معرفی کند و بر اساس چندین و چند شایعه‌ی مختلف این  اثر همان Red Dead Redemption 2 است، بینندگان کنفرانس سونی باید خود را برای دست و پا زدن مجدد در دنیای ناب برترین بازی وسترن تاریخ آماده کنند و حاضران هم از همین حالا به فکر خرید گوش‌گیرهای بسیار با کیفیت باشند!

image

God of War 4

سری بازی‌های هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی «خدای جنگ» را می‌توان یکی از برترین فرانچایزهای دنیای بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر دانست. مجموعه‌ای که به شکلی عمیق و انکارناپذیر بند به بند خود را به دنیای سرگرمی‌های سونی گره زده و همواره با قسمت‌های مختلف و صد البته موفق خود، به حجم بالایی از بازیکنان بهانه‌ای جدی برای خرید کنسول‌های این کمپانی عظیم ژاپنی داده است. طرفداران این سری موفق و جذاب، مدت زیادی است که انتظار معرفی نسخه‌ی دیگری از آن را می‌کشند و همواره با اطلاعات ضد و نقیض و اغلب نادرستی در رابطه با آن مواجه می‌شوند. این وسط، سکوت سفت و سخت استودیوی سانتا مونیکا به عنوان سازنده‌ی بازی نیز باعث افزایش یافتن این شایعه‌پردازی‌ها حول محور بازی بعدی مجموعه شده است. راستش را بخواهید، این سکوت مرگبار از سوی شرکت سازنده از یک طرف و عدم وجود نکته‌هایی که ما را به این زودی‌ها امیدوار به رویارویی مجدد با «خدای جنگ» کنند از طرف دیگر، باعث می‌شود که نتوانیم امید چندانی به تماشای جلوه‌ای دیگر از «کریتوس» دوست‌داشتنی در کنفرانس پیش رو داشته باشیم. اما در هر صورت از یک چیز اطمینان داریم؛ این که اگر سال گذشته وجود دو بازی شگفت‌انگیز در کنفرانس سونی، سطح نمایش مطبوعاتی آن‌ها را تا این اندازه بالا آورد، امسال وجود همین یکی برای خلق بهترین نتیجه‌ی ممکن کافی به نظر می‌رسد!

ption id="attachment_136328" align="aligncenter" width="1024"]غوطه‌ور شدن در دنیای شگفت‌انگیز تازه‌ترین شاهکار ناتی‌داگ لذت انکارناپذیری دارد... غوطه‌ور شدن در دنیای شگفت‌انگیز تازه‌ترین شاهکار ناتی‌داگ لذت انکارناپذیری دارد... لذتی که دوست داریم که با انتشار اولین بسته‌ی الحاقی داستانی سری آنچارتد برای این بازی، جلوه‌هایی تازه‌تر از خود را نشان طرفداران دهد!

علاوه بر تمام موارد بالا، نمایش سونی می‌تواند دربردارنده‌ی بازی‌های دیگری همچون انحصاری Dreams یا حتی همان‌گونه که در ابتدای کار گفتم، DLC داستانی «آنچارتد 4: سرانجام یک دزد» نیز باشد. افزون بر این‌ها، ممکن است چند بازی مولتی‌پلتفرم و بزرگ دیگر از جمله ساخته‌های یوبی‌سافت و به خصوص Watch Dogs 2 را نیز در همراهی با اطلاعاتی اضافه و حتی برخی محتواهای انحصاری برای کنسول نسل هشتمی سونی در این کنفرانس ببینیم. تازه، اگر به اندازه‌ی کافی رویاپرداز باشیم، در این نمایش مورد انتظار، حتی شانسی بسیار اندک برای دیدن Crash Bandicoot جدید یا یک انحصاری کاملا تازه و دیده‌نشده نیز وجود دارد. اما سوال اصلی این است که شما چه انتظاراتی از کنفرانس مطبوعاتی سونی در E3 2016 دارید؟ دیدن کدام یک از موارد بالا در این نمایش برای‌تان از اهمیت و ارزش بالاتری برخوردار است و چه چیزی می‌تواند سونی را برای‌تان تبدیل به برترین ارائه‌دهنده‌ی حاضر در E3 امسال کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی

[alert variation="alert-warning"]برای خواندن تمام مطالب مربوط به نمایشگاه E3 2016، به صفحه مخصوص این رویداد در وب‌سایت زومجی مراجعه کنید.[/alert]


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده