// پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲

بایدها و نباید‌ها، شایعات و خواسته‌های ما از کنسول نینتندو NX

دیگر مطمئن شده‌ایم که کنسول جدید کمپانی باسابقه نینتندو که با نام رمزی NX شناخته می‌شود به زودی عرضه خواهد شد. حال زومجی نگاهی به آینده، آنالیزها و انتظارات انداخته تا ببینیم خانه جدید ماریوی محبوب و زلدای دوست داشتنی به چه شکل خواهد بود.

هنگامی که نینتندو نسل جدید کنسول‌ها را توسط کنسول وی‌ یو «Wii U» آغاز کرد، شاهد محصولی بودیم که فاصله بسیار زیادی با کنسول فوق‌العاده محبوب وی «Wii» داشت. این فاصله‌ی زیاد چیزی به جز یک شکست بی‌چون و چرا برای وی یو نبود. تماشای این شکستِ تلخ و آشکار نینتندو بسیار سخت بود، چرا که زمانی دو کنسول ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3 آرزوی رسیدن به فروشی برابر کنسول وی داشتند. اما حالا زمان برعکس شده و سونی و مایکروسافت بدون معطلی، با فروش میلیونی کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان فاصله خود را زیاد کردند و وی یو در جایگاه سوم است. حالا نینتندو بدون این‌که کاری از دستش برآید به فاصله گرفتن دو کنسول دیگر نگاه می‌کند. حتی با وجود این که کنسول یی یو خیلی زودتر از دیگر کنسول‌ها دروازه‌ی نسل هشتم را باز کرد، اما مشکلات آن باعث نزول نینتندوی شد که سال‌های سال است در صنعت گیم حضوری پررنگ دارد. یکی از مشکلاتی که نینتندو را از محبوبیت خود دور کرد، وجود صفحه نمایش جاه‌طلبانه کنسول وی یو بود که فقط استودیوهای داخلی نینتندو برای استفاده و ساخت بازی برای آن مشکلی نداشتند. این موضوع باعث شد که دیگر سازندگان بازی و حتی گیمرها حس خوبی نسبت به این کنسول نداشته باشند.

در این چند وقت اخیر، شاهد ردپاهای کمپانی نینتندو در بازار نرم‌افزارها بودیم. اما با انتشار اخباری مبنی بر اختلاف فروش ناامید کننده کنسول و کنسول‌های دستی، خیلی‌ها بر این تصور بودند که امتیازات و برجستگی‌های نینتندو در صنعت گیم به راحتی در حال محو شدن هستند. شاید همه این فکر را می‌کردند که نینتندو هم روزی به سرنوشت ناراحت کننده‌ی سگا دچار شود و آثار بی‌نظیر خود مانند ماریو، زلدا و بسیاری دیگر را برای پلتفرم‌های موجود در بازار منتشر کند. اما خبر خوب این است که نینتندو ناامید نشده و قرار است با قدرت به میادین بازگردد. آن‌ها مشغول طراحی و توسعه‌ی کنسولی جدید هستند تا بتوانند این صنعت را باز هم متعادل کنند و خود را در جایگاهی مناسب ببینند. در نسلی که سونی همانند یک ماشین غول‌پیکر در حال درو کردن تمامی موفقیت‌های نسل هشتم است، در نسلی که مایکروسافت سعی دارد دنیای ایکس‌باکس را با دنیای بسیار پرجمعیت رایانه‌های شخصی جفت کند، حال نینتندو نیز می‌توانند دوباره با خلاقیت فوق‌العاده‌ای که در کنسولی مانند وی گنجانده بود، همه را شگفت‌زده کند.

Nintendo Wii U Console

صنعت گیم واقعاًً به کمپانی‌ای مانند نینتندو نیاز دارد. آن‌ها متعادل‌کننده‌ی صنعت گیم هستند، چرا که آثاری برای کنسول‌های این کمپانی منتشر می‌شود که تجربه آن‌ها در هیچ جای دیگری ممکن نیست. هنگامی می‌توان به موفقیت دوباره‌ی نینتندو امید داشت که بدانیم این کمپانی  در بقا و بازماندگی، همیشه عالی عمل کرده است. اگر کنسول وی را از معادله کنار بگذاریم، متوجه خواهیم شد که شعله‌های موفقیت آن‌ها همیشه در حال زبانه زدن نیست. انگار که این کمپانی قادر به همیشه روشن نگه داشتن این شعله‌ها نیست و حداقل نمی‌تواند با شروع هر نسل آن را دوباره به راحتی روشن کند. اما به هر حال نینتندو باید با کنسول NX دوباره به روزهای اوج خود بازگردد و گیمرها را به دور از هیاهوی جنگ کنسول‌ها، عاشق خود کند.

با توجه به اخبار منتشر شده، کنسول نینتندو ان ایکس قرار است با تمرکز روی سخت‌افزاری موثر و قابل توجه، این ماموریت بسیار سخت را به انجام برساند. علاوه بر آن، وجود انحصاری‌های فوق‌العاده نیز در بین این اخبار به گوش می‌رسد و قرار نیست نینتندوی جدید فقط بازی‌های گروهی کوچک را ارایه دهد. کنسول ان ایکس را می‌توان یک بازگشت قدرتمند به مثلث صنعت گیم دانست. بازگشت به ریشه‌ها و وجود خلاقیت‌های شگفت‌انگیزی که کاملاً مشخص است که تا به حال دو رقیب دیگر از این حیث عاجز و بی‌میل هستند، از جمله مواردی است که NX با خود به همراه خواهد داشت. کمپانی نینتندو اعلام کرده که کنسول جدید NX در ماه مارس (اسفند ماه ۱۳۹۵) منتشر خواهد شد. اما نکته‌ی شگفت‌انگیز در مورد عرضه‌ی کنسول این است که سکان‌دار ورود NX، بازی The Legend of Zelda خواهد بود. از طرفی به نظر می‌رسد NX که قصد ورود به دنیای واقعیت مجازی را نداشته باشد. اما به هر حال می‌توان با توجه به تحقیق‌ها، اخبار و شایعه‌ها  اعلام کرد که کنسول NX همان کنسولی خواهد بود که یاران همیشه وفادار این کمپانی در انتظارش بودند.

چه انتظاراتی باید از کنسول جدید نینتندو NX داشته باشیم؟

 

یک تمرکز صریح و شفاف

اگر بخواهیم شکایتی را بر نینتندو تحمیل کنیم، در مورد این خواهد بود که Wii U 2کمپانی نینتندو در اجرای اهداف و آرزوهای بلندپروازانه‌ی خود توسط کنسول وی یو شکست خورد. نینتندو استطاعت شکستی دوباره در این زمینه را ندارد و باید هنگام ورود کنسول NX به صنعت گیم، آن را با پیام و دیدگاهی مشخص و واضح همراه کند. تمرکز بر قشر گیمرهای هاردکور و حرفه‌ای نیاز به بازی‌های قدرتمند دارد. قشر بازیکنان عادی و غیرحرفه‌ای نیاز به تکنولوژی راحت و قابل درک دارد. درخواست‌ها، تصورات و انتظارها از کنسول جدید نیتنتدو به شدت بالا است و آن‌ها با بزرگ‌ترین چالش خود رو به رو خواهند شد.

 

سخت‌افزاری قدرتمند

شاید کنسول وی یو بهترین اهداف و مقاصد را در سر می‌پروراند، اما با وجود AMDسخت‌افزاری تقریباً برابر با کنسول ایکس‌باکس 360، شاید باید اینگونه برداشت می‌کردیم که وی یو یک کنسول نسل هفتمی است، نه یک کنسول نسل هشتمی. سخت‌افزار عقب افتاده‌ی وی یو حتی با وجود یک صفحه نمایش دوم که آنقدرها هم جذابیتی برای سازندگان نداشت، به راحتی زیر دست و پای کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان لِه و لورده شد. شایعه‌های زیادی در مورد سخت‌افزار کنسول NX وجود دارد، اما با این حال، به نظر می‌رسد که کمپانی AMD کنسول جدید نینتندو را با چیپستی مجهز خواهد کرد که قرار است به شکلی مستقیم با کنسول پلی‌استیشن 4 رقابت کند. بدون در نظر گرفتن موقعیت بسیار برتر رقیب، چنین امری برای بازماندن نینتندو واقعاًً حیاتی است. اما سوالی که باز هم ذهن ما را به خود مشغول می‌کند این است که با ورود کنسول‌های پلی‌استیشن نئو و نسل جدید کنسول مایکروسافت، آیا NX باز هم قرار است همانند وی یو خیلی زود تاریخ گذشته شود؟

 

پشتیبانی قدرتمند استودیوهای خارجی

کنسول جدید نینتندو دیگر نباید در رده‌d آخر محصولاتی قرار بگیرد که فقط EA wii uدر هنگام مهمانی‌ها آن را روشن کنیم یا فقط وقتی که استودیوهای داخلی خود نینتندو یک بازی عرضه کردند خاک‌های روی کنسول را تمیز کنیم و به بازی بپردازیم. این کمپانی باید تلاش کند تا بسته‌ها و پکیج‌های گوناگون و وسیعی از سبک‌های مختلف بازی‌ها را تدارک ببیند. چیزی که برای رقابت با  سونی و مایکروسافت علاوه بر یک سخت‌افزار خوب مهم‌ به شمار می‌رود، همین بازی‌هایی هستند که توسط شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی عرضه شوند. نینتندو موظف است تا رابطه‌ی خود را با دیگر کمپانی‌ها بهبود بخشد تا بتوانند با دیگر کنسول‌های حال حاضر به شرایطی برابر دست پیدا کنند. آن‌ها برای کنسول وی یو اثر فوق‌العاده‌ای مانند Bayonetta 2 را تدارک دیده بودند، اما هیچ گیمری نمی‌تواند فقط به خاطر یک بازی به سمت این کنسول برود. پس عرضه‌ی چنین آثاری باید به شکلی متداوم ادامه داشته باشد تا گیمر را به خرید کنسول ترغیب کند.

 

ابداع و ابتکار

هر بار با معرفی یک کنسول جدید از نینتندو، به شدت منتظر یک خلاقیت جذاب wii u(1)هستیم. کنسول وی توانست به تنهایی با خلاقیت فوق‎‌العاده‌ای که داشت میلیون‌ها نفر را جذب خود کند. کنسول وی یو واقعاًً می‌توانست با صفحه نمایش دوم خود یک انقلاب به پا کند اما سیاست‌های نادرست این کمپانی تمامی بلندپروازی‌های این ایده را به شکست محکوم کرد. برای کنسول NX نیز همچنان انتظار یک ابتکار کاملاً جدید را داریم اما امیدواریم که بدون حیله و نیرنگ باشد. یک معماری نوآورانه در این کنسول باعث خواهد شد تا پایه و اساس NX مستحکم شود و خود را آماده‌ی در آغوش گرفتن تجارب گیمینگ بی‌نظیر کند. همچنین بر اساس شایعه‌ها، کنترل دومی در بسته‌ی کنسول قرار خواهد داشت که اجازه می‌دهد هرجایی که اینترنت داشته باشید بتوانید بازی‌های خود را اجرا کنید و از آن‌ها لذت ببرید؛ همین امر به خودی خود یک قابلیت جذاب برای خریداران خواهد بود.

 

سخت‌افزاری با چهره شکیل

کنسول‌ها یک وسیله تجملی به شمار می‌روند و طراحی آن‌ها باید این امر را NX 1به خوبی انعکاس دهد. واقعاً دوست نداریم دوباره یک دستگاه ماشین‌مانند را ببینیم که ظاهر آن‌ها جنسی شکیل را به مخاطب القا نمی‌کنند. در این مقطع که نینتندو سعی دارد تا خود را به آن عظمت قبل بازگرداند، آن‌ها باید کاری انجام دهند که تا به حال رخ نداده است؛ ارائه‌ی یک کنسول قدرتمند، اعلا و گران‌قیمت. اگر واقعاً کنسول NX به اندازه کنسول پلی‌استیشن 4 قدرت دارد پس باید شکل و شمایل آن به قدری زیبا و جذب کننده باشد که با افتخار آن را در کنار تلوزیون یا مانیتور خود قرار دهیم.

 

ایجاد تجربه‌ای ساده و سریع

اگر نگاهی به شایعه‌ها بیاندازیم، نینتندو قصد دارد کنسول NX را همراه با کنترلری wii uعرضه کند که به خودی خود نقش یک کنسول دستی را ایفا می‌کند. با این تفاسیر، ارتباط میان کنسول و دسته باید به شکلی ساده، سریع و قابل فهم انجام شود. در حقیقت این موضوع باید یکی از اهداف اصلی نینتندو به شمار برود. تک‌تک مهره‌ها و اجزای این کنسول، از طراحی محیط کاربری، زیرسازی و شالوده‌ی بخش آنلاین گرفته تا پشتیبانی راحت از Amiibo و حتی عملکرد صفحه‌ی نمایش دوم باید بسیار روان و راحت وظایف خود را انجام دهند و به دور از هر گونه بارگذاری‌ها و لودینگ‌های طولانی باشند. NX باید این قدرت را داشته باشد که برنامه‌ها، سیستم آنلاین و بازی‌ها را به صورت همزمان به راحتی اجرا کند.

 

یک فونداسیون بی‌نقص برای بخش آنلاین

در مقایسه به رقبا، بخش آنلاین نینتندو بسیار رقت انگیز است. بخش آنلاین و بازی‌هایی nintendo networkکه به خوبی از این نظر پشتیبانی می‌شوند یکی از وزنه‌ها و پایه و اساس کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 هستند. خوشبختانه نینتندو این موضوع را به خوبی قبول کرده و حال با این ذهنیت آماده‌ی عرضه کنسول NX در سال ۲۰۱۷ است. اضافه کردن شخصی به لیست دوستان نباید همراه با کدهای طولانی آزاردهنده باشد، آنلاین بازی کردن با این کنسول باید راحت و سریع باشد و متصل شدن به دیگر بازیکنان در سرتاسر دنیا باید بی‌دردسر باشد. در هر زمینه‌ای، کنسول NX هرگز نباید اهمیت بالای بخش آنلاین را دست کم بگیرد.

 

بازی‌های کاملاً جدید

نینتندو یکی از کمپانی‌هایی است که  ارزشمندترین مجموعه بازی‌های صنعت Nintendo gamesگیم را در اختیار دارد. ماریو و زلدا دو تا از تاریخی‌ترین و ماندگارترین بازی‌هایی هستند که همیشه آن‌ها را می‌بینیم و همیشه با آن‌ها خاطره داریم. اما به هر حال نینتندو به بازی‌های جدید و درجه‌یکی مانند زلدا نیاز دارد. با توجه به گزارشات، کنسول NX قدرت بسیار بالایی را در اختیار سازندگان قرار خواهد داد. پس با این تفاسر در انتظار شروع عصری جدید از بازی‌های نینتندو هستیم. بازی‌هایی بزرگی که همانند ماریو در صنعت گیم انقلاب کردند.

 

نرم‌افزارهای و برنامه‌های سرگرمی تعاملی

اگر نینتندو واقعاً می‌خواهد دوباره در رأس قرار بگیرد، باید اجازه‌ی ورود برخی از netflixبرنامه‌ها را به کنسول خود بدهد. این روزها همه چیز به بازی کردن ختم نمی‌شود، چرا که شبکه‌هایی مانند نتفلیکس به اندازه‌ی یک دنیا برنامه‌های سرگرم کننده در خود جای داده‌اند. نینتندو باید قبول کند این روزها یک کنسول کارش فقط مختص به اجرای بازی‌ها نیست. آن‌ها باید آن‌قدر برنامه‌های سرگرم‌کننده در کنسول خود قرار دهند تا کسی مجبور نباشد برای استفاده از این نرم‌افزارها کنسول دیگر خود را روشن کند. ابزاری مانند یوتیوب و توییچ از جمله نرم‌افزارهای فوق‌العاده مهم برای گیمرها هستد که نینتندو باید به فکر ارتقای آن‌ها در کنسول خود باشد.

 

اهمیت به خریداران و پشتیبانی از آن‌ها

تمام نکاتی که در این مقاله ذکر شد در حد اعلا و نهایی خود هم که باشند، اگر وفاداری wii uبه مشتری و خریداران ضعیف باشد، تلاشی پوچ و بیهوده خواهند بود. مارکتینگ و بازاریابی برای کنسول وی یو به معنای واقعی فاجعه بود و شاید نینتندو باز هم این اشتباه را تکرار کند. اگر نینتندو واقعاً قصد موفقیت در این رقابت سخت و دشوار را دارد، باید همه چیز را از ابتدا واضح، شفاف و مختصر بیان کند. در غیر این صورت، کنسول بعدی این کمپانی یعنی NX هرچقدر هم که قدرتمند باشد باز هم یک شکست تاریخی محسوب خواهد شد؛ یا شاید هم یک خداحافظی همیشگی با نینتندو در ساخت و عرضه کنسول.

شایعه‌ها از NX چه می‌گویند؟

قلب تپنده‌ای به نام AMD

AMD یکه تاز ساخت پردازنده‌های این نسل بوده است. وی یو، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان همگی از طریق AMD چشمان خود را به این صنعت گشوده‌اند. پس دور از ذهن نیست که نینتندو بار دیگر به سراغ AMD برود و  از APU آن‌ها بهره ببرد. حال باید منتظر ماند و دید این کنسول چه قدرتی از AMD دریافت خواهد کرد.

قدرت بیشتر نسبت به پلی‌استیشن 4؟

سوال‌ها و متناقضات زیادی در این‌باره وجود دارد. اما با توجه با این که سه سال از عمر کنسول پلی‌استیشن 4 می‌گذرد، پس زیاد هم دور از ذهن نیست که نینتندو به قدرتی برابر با این کنسول برسد. اگر بخواهد حتی از کنسول ایکس‌باکس وان ضعیف‌تر عمل کند، باید از همین حالا نینتندو را محکوم به شکست بدانیم. چرا که کمپانی سونی همراه با پلی‌استیشن نئو و مایکروسافت با کنسول بعدی خود می‌توانند باز هم فاصله چشمگیری با نینتندو داشته باشند و از دور به کنسول NX بای بای کنند!

یک کنترلر تمام‌ صفحه

پتنت جدیدی که توسط نینتندو ثبت شده است، خبر از کنترلر بیضی شکلی می‌دهد که صفحه نمایشی تمام تصویر روی آن قرار دارد. این موضوع می‌تواند هیجانات زیادی را از امکاناتی که NX قرار است ارائه کند افزایش دهد، چیزی متحول شده از صفحه نمایش دوم کنسول وی یو که در آن محکوم به شکست بود. اما با کمی سیاست درست، افکار صحیح و یک معماری انعطاف پذیر می‌توان انتظار شگفتی را داشت. همچنین در دنیایی هستیم که بسیاری از صفحه نمایش‌ها به صورت لمسی هستند. اگر این مسئله در صفحه نمایش این کنترلر اعمال شود، این مورد نیز می‌تواند یکی از دیگر نکات هیجان‌انگیز کنسول NX باشد.

تجربه‌ای فعال از گیمینگ

با وجود صفحه لمسی روی کنترلر، گیم‌پد این محصول به خودی خود شبیه به یک دستگاه موبایل می‌شود. با این کار، می‌توان با  این وسیله تجربه‌ی به مراتب بهتری از بازی‌ها داشته باشیم، توسط آن بازی Super Mario Maker را اجرا کنیم و تغییرات خاص را توسط صفحه نمایش لمسی کنترلر اجرا کنیم. در بازی‌های نقش‌آفرینی توسط این صفحه نمایش به ارتقای شخصیت بپردازیم یا نقشه‌ها را چک کنیم، یا حتی بازی‌های کوچک‌تری را روی آن تجربه کنیم.

NX شبیه به Wii U و 3DS نخواهد بود

یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد کنسول جدید نینتندو این است که بسیاری خواستار این هستند که جا پای کنسول‌های گذشته نگذارد. خوشبختانه نینتندو اعلام کرده که محصول جدیده آن‌ها چیزی کاملاً متفاوت خواهد بود. اما باید منتظر ماند دید که این حرف چقدر صحت خواهد داشت. شاید بتوان گفت کنسول وی یو یکی از بدترین اتفاقات نسل هشتم به شمار می‌رود و جا پای آن گذاشت به معنای کندن قبری عمیق‌تر است.

و در نهایت انتظار چه بازی‌هایی را برای روز عرضه کنسول NX داشته باشیم؟

 

Super Mario Galaxy 3

حضور ماریو اصلاً عجیب نیست. ماریو یکی از بهترین و محبوب‌ترین کارکترهای تاریخ zeldaصنعت گیم به شمار می‌رود. این بازی پلتفرمر یا همان سکو بازی، توسط استودیوی شماره دوم نینتندو ساخته خواهد شد و مطمئناً یکی از کلیدیترین ابزار موفقیت ابتدای کنسول NX خواهد بود.

The Legend of Zelda

کنسول NX مطمئناً برای روز عرضه‌ی خود باید به دنبال یک ناخدای بی‌باک و قدرتمند باشد تا سکان هدایت این کنسول را به دست بگیرد. با توجه به وجود قدرت سخت‌افزاری بالای کنسول نینتندو NX، باید شاهد زلدایی باشیم که چشمان همه را به خود خیره کند و محو گیم‌پلی آن شویم.

Super Smash Bros

شایعه‌ها حاکی از این بود که نسخه سال ۲۰۱۴ این بازی برای کنسول جدید بازسازی خواهد شد. اما حالا شایعه‌ها صحبت از این دارند که Bandai Namco روی یک Smash Bros جدید کار می‌کند که برای روز عرضه‌ی کنسول آماده خواهد بود. به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های نینتندو، این بازی می‌تواند نگاه‌ها را به NX متمرکز کند.

Super Mario Maker

جای هیچ شکی نیست که Super Mario Maker یکی از بزرگ‌ترین و غیرمنتظره‌ترین بازی‌های نینتندو بوده است. اما آیا آن را در NX خواهیم دید؟ شایعه‌های منتشر شده در مورد این بازی خبر می‌دهند که نینتندو فقط به فکر  انتقال دادن نسخه قدیمی به کنسول جدید است.

اما به غیر از این موارد کنسول NX می‌تواند با خیزش دوباره‌ی دو اثر، همه را هیجان‌زده کنند: Metroid و F-Zero. مدت‌ها است که خبری از کاپیتان فالکون و ساموس آران نیست. شخصیت‌هایی که بسیار محبوب هستند و در زمان خود خیلی‌ها را شگفت‌زده کردند. به غیر از این دو، آثار محبوبی چون Pokemon ،Donkey Kong و Kirby می‌توانند به موفقیت کنسول NX کمک کنند. همچنین عرضه یک کنسول فقط به بازی‌های فرست پارتی مربوط نمی‌شوند. نینتندو باید دیگر سازندگان را مجاب کند تا حداقل بازی‌هایی که تا امروز برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 عرضه کرده‌اند را برای کنسول NX نیز عرضه کنند. آثاری مانند Destiny ،FIFA ،The Witcher 3: Wild Hunt ،Rocket League و بسیاری از بازی‌های پر فروش دیگر، مطمئنا می‌توانند به NX کمک کنند.

نظر شما در مورد کنسول NX چیست؟ آیا نینتندو به شکوه گذشته خود بازخواهد کشت؟ یا NX مقصد نهایی کمپانی نینتندو خواهد بود؟

تهیه شده در زومجی با اقتباس از مجله gamesTM


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده