نویسنده: محمد رستمی
// یکشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۳

معرفی بازی های Co-op (همکاری چندنفره) کمتر شناخته شده

همیشه وقت‌هایی که دوست و فامیل دورهم جمع می‌شوند بازی‌های چند‌نفره بسیار لذت‌بخش خواهند بود. در این مطلب به معرفی ده عدد از بازی‌های چند‌نفره پرداخته‌ایم که چندان شناخته شده نیستند اما در جمع‌ها بسیار سرگرم‌کننده خواهند بود.

لیست بازی‌هایی که در این مطلب گردآوری کرده‌ایم همگی در سبک چند‌نفره و رقابتی هستند و شاید نام آن‌ها را نشنیده باشید. در این لیست خبری از بازی‌های مشارکتی و آنلاین که نیاز به اتصال اینترنت دارند نیست. البته ممکن است هریک از بازی‌های معرفی شده خصوصیت آنلاین یا تک‌نفره را نیز داشته باشند اما ویژگی اصلی همه آنها بخش چند‌نفره محلی است. صرف نظر از اینکه کسی اهل بازی‌های ویدیویی هست یا خیر یا اصلا تا چه حد در بازی‌های ویدیویی مهارت دارد، این بازی‌ها می‌توانند جمع دوستانه شما را تا ساعت‌ها سرگرم نگاه دارند.

sportfriends

۱. SportsFriends

اسپورت فرندز اولین مورد در لیست است. اولین جذابیت این بازی آن است که متشکل از ۴ بازی دیگر است! Johann Sebastian Joust اولین و جذاب ترین این چهار مورد است. در بازی موزیکی پخش خواهد شد که شما باید با استفاده از کنترلر پلی‌استیشن موو موزیک را کنترل کنید. حال حتما می‌پرسید نقش دوستانتان چیست؟ همه بازی‌کنان باید سعی کنند با حرکات ناگهانی با دست دیگر کاری کنند که تعادلتان بهم بخورد و در نتیجه‌ی با این حرکات ناگهانی ریتم موزیک بهم‌ می‌ریزد و بازنده می‌شوید. البته اگر پلی‌استیشن موو ندارید نگران نباشید چرا که با کنترلر‌های معمولی هم می‌توانید این بازی فوق‌العاده را تجربه کنید. بازی دوم این مجموعه BaraBariBall است. این بازی در سبک مبارزه ایی ساخته شده است اما اینبار به جای آنکه اولویت در کشتن باشد، اولویت در گرفتن توپ از همدیگر و گل زدن است! در این بازی باید رقابایتان را کتک بزنید و توپ را از آنها بگیرید و گل بزنید! تقریباً می‌توان گفت این حاشت شبیه به بخش فوتبال بازی Rayman Legends است. این سبک بازی خصوصا در جمع‌های چند نفره به قدری لذت بخش است که نمی‌توانید از آن دل‌ بکنید.  بازی دیگر این گروه Pole Riders است که سبک آن شبیه به BaraBariBall است. در این بازی هریک از بازیکنان تیرک‌های بزرگی دارند که با کمک آن می‌توانند به این‌طرف و آن‌طرف جهش کنند و به تیم حریف گل بزنند.

این بازی برای کنسول‌های پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس است.

Tower-fall

۲.  Towerfall: Ascension

این بازی از خانواده سبک تیر‌اندازی است. در این بازی هریک از افراد کنترل یک آدمک کوچک را برعهده دارند و هریک از این آدمک‌ها کمانی در اختیار دارند که باید با آن به یکدیگر تیر بزنند. فراموش نکنید که تعداد تیر‌هایی که در اختیار دارید محدود است. می‌توانید تیرهای پرتاب شده ناموفق دشمنان را از داخل دیوارها بردارید یا تیرهای خودتان را از روی جنازه‌های روی زمین بازیابی کنید و اگر سرعت عملتان خوب باشد می‌توانید تیرهایی که به صورتتان شلیک می‌شود را هم بگیرید. در بازی صندوقچه‌هایی وجود دارد که پر از تیر، سپرهای محافط، بال جادویی و تجهیزات دیگر است اما یافتن آنها اندکی سخت است. در پایان بازی نیز فیلم آخرین مرگ مسابقه پخش خواهد شد که بسیار بامزه است و علاوه بر آن می‌توانید با مشاهده‌ی این فیلم، تکنیک رقبایتان را نیز یاد بگیرید.

این بازی برای کنسول‌ پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس است.

Lethal-league

۳.  Lethal League

بازی لیگ مرگ یکی‌دیگر از بازی‌های چند نفره بسیار جذاب است که شما و دوستانتان را سرگرم نگه می‌دارد. این بازی نیز در سبک مبارزه است اما مبارزه با توپ! در این بازی یک توپ بیسبال ضد جاذبه وجود دارد که با ضربه زدن به آن باید توپ را به سمت دشمن پرتاپ کنید تا به او برخورد کند و او را از بازی حذف کند، توپ با هر ضربه و هر برخورد سرعت بیشتری می‌گیرد و فرار از آن سخت تر می‌شود و بنابراین به نفر بعدی نیز ضربه سنگین‌تری وارد می‌کند. بازی تا جایی ادامه دارد که توپ به همه بازینان برخورد کند و آنها را از بازی حذف کند. در این صورت نفر آخری که زنده بماند برنده بازی است. بازی چندین کاراکتر جذاب دارد که هر‌یک توانایی ‌های خاص خود را دارند.

این بازی در حال حاضر فقط برای رایانه‌های شخصی ارائه شده است.

nidhogg

۴.  Nidhogg

بازی بعدی Nidhogg‌ است که یک بازی دو نفره است. این بازی یکی از بازی‌های جذاب با طراحی پیکسلی است که سبک آن شمشیربازی دو بعدی است. در بازی هریک از بازیکنان توانایی پریدین، دویدن و سرخوردن دارند و حتی می‌توانند شمشیرشان را به سمت دشمن پرتاب کنند و به حریف مشت بزنند! شما حتی می‌توانید دشمنتان را خلع سلاح کنید. از دیگر توانایی‌های شخصیت‌های بازی می‌توان به خزیدن، بالا رفتن از لبه‌ دیوار‌ها و وال جامپ نیز اشاره کرد. بازیکنان باید یکدیگر را بکشند و به سمت مخالف خود یعنی سمت حریف بدوند، دشمن چند لحظه پس از کشته شدن دوباره در همان سمت ظاهر می‌شود. هریک از بازیکنان که بتواند به انتهای سمت حریف خود برسد پیروز می‌شود و توسط مار Nidhogger خورده می‌شود، لابد به عنوان جایزه! و در پایان بد نیست بدانید بازی حالت تک‌نفره هم دارد.

این بازی برای پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس است.

 

mario-kart-8

۵.  Mario Kart 8

بازی از همان سبک اصلی ماریو کارت پیروی می‌کند. در این سبک شخصیت‌های دنیای ماریو  با هم مسابقه کارتینگ می‌دهند و با سد کردن راه یکدیگر و گرفتن جعبه‌های موجود در مسیر عملکرد خودشان را بهبود می‌دهند. از ویژگی‌های جدیدی که در بازی ماریو کارت ۸ اضافه شده‌است می‌توان به مسابقه ضد جاذبه اشاره کرد. در این نوع مسابقه در بعضی قسمت‌های مسیر رانندگان می‌توانند روی دیوار یا سقف حرکت کنند. در این بخش‌ها بازیکان می‌توانند با ضربه زدن به ماشین دیگر شخصیتها یا ضربه گیر‌های موجود در مسیر سرعت چرخشی بدست آورند که سرعتشان را به حد زیادی افزایش می‌دهد. علاوه بر اینها بهتر است بدانید ماریو کارت قابلیت بازی آنلاین با حداکثر ۱۲ بازیکن را نیز دارد.

این بازی تنها برای کنسول Wii U عرضه شده است.

Rocket-league

۶.  Rocket League

بله، راکت لیگ یکی از معروف‌ترین بازی‌های رایانه‌ای این چند سال اخیر است و کسی نیست که آن را نشناسد، اما نمی‌توان لیستی از بازی‌های چندنفره تهیه کرد و به این بازی اشاره نکرد. راکت لیگ سبکی فوتبالی دارد  ویکی از جالب‌ترین بازی‌های چند‌نفره است که واقعا از آن لذت خواهید برد. در این بازی هریک از شما کنترل ماشینی را بدست می‌گیرید کهاز موشکی که به آن وصل است قدرت می‌گیرد. شما باید ماشین را کنترل کنید و با سرعت به توپ بزرگی ضربه وارد کنید و آن را به سمت دروازه تیم مقابل هدایت کنید. بازیکنان در این بازی دو تیم را تشکیل می‌دهند و با هم رقابت می‌کنند. در این بازی کار تیمی و البته تکنیک نقش بسیار مهمی دارند. این بازی درواقع همان فوتبال است ولی با عناصری متفاوت! شاید بهتر باشد به آن کاربال بگوییم!

این بازی برای کنسول‌ پلی‌استیشن 4 و کامپیوترهای شخصی ارائه شده است.

gang-beasts

۷.  Gang Beasts

هیولاهای جنگجو از آن دسته بازی‌هایی است که شما را تا ساعت‌ها پای تلویزیون نگاه می‌دارد. در بازی شما نقش یک ژله‌ی عصبانی را ایفا خواهید کرد که باید سایر ژله‌های عصبانی قصه را از پای در بیاورد. این بازی سرشار از جنگ‌های کشنده با چاقواست! در بازی باید در مکان‌هایی مانند چرخ‌ و فلک‌های محافطت نشده، داربست‌های بی‌استفاده یا ساختمان‌های متروک با مشت و لگد مبارزه کنید و دشمن را به مکان‌های خطرناک و کشنده ایی مثل گودال‌های زباله‌سوز شعله‌ور یا فن‌های صنعتی بزرگ بیاندازید و از این طریق آنها را از بازی حذف کنید. این بازی ترکیبی از طنز، فیزیک بسیار عالی و جذاب و کشتی است.

این بازی تاکنون تنها برای رایانه‌‌های شخصی و روی استیم ارائه شده است.

starwhal

۸.  Starwhal: Just the Tip

در این بازی شما کنترل یک نهنگ قطبی نئونی رنگ را بدست خواهید گرفت و باید با شاخ تیزی که دارد قلب دیگر نهنگ‌های موجود در بازی یا همان رقبایتان را سوراخ کنید. این بازی واقعاً بی‌نظم و شلوغ است. در ابتدای بازی نیز به نظر می‌آید که کنترل‌های بازی تصادفی هستند اما بعداً متوجه دقت سازنده خواهید شد که چقدر روی این کنترل‌ها کار شده است و چه نکات دقیقی در آنها وجود دارد. نسخه‌ی کامل بازی مراحل زیادی دارد و بازی را به حد زیادی پیچیده می‌کند، اما حالت Free For All که در آن همه دشمن یکدیگر هستند، در سطح‌های ساده نیز جذابیت خاص خود را دارد. بازی علاوه بر خصوصیات گفته شده شامل یک ویژگی جالب دیگر نیز می‌شود، شما می‌توانید نهنگ خود را ارتقاء دهید و او را به زره و عینک و کلاه‌خود و... مجهز کنید!

این بازی اکنون برای کنسول‌ پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس است.

mount-your-friends

۹.  Mount Your Friends

نهمین بازی لیست پشتیبانی از ۱۶ نفر را دارد. ۱۶ نفر به صورت پشت سر هم می‌توانند این بازی جذاب را انجام دهند و از آن لدت ببرند. در این بازی باید کنترل مرد قوی هیکلی با حرکاتی مثل عنکبوت را بر عهده بگیرید و او را به بالاترین نقطه‌ی قله برسانید. حتما می‌پرسید قله چیست؟ شما باید از دوستانتان بالا بروید! انقدر بالا بروید تا به بالاترین نقطه برسید و نفر بعدی باز هم از شما بالاتر برود. اما اگر نتوانید به بالاترین نقطه برسید شکست می‌خورید و از بازی حذف می‌شوید.

این بازی برای ایکس‌باکس 360‌ و رایانه‌های شخصی عرضه شده است.

Speed-runners

۱۰.  Speedrunners

شماره‌ی آخر مربوط به بازی دوندگان سرعت می‌شود. این بازی یک بازی ۴ نفره محلی و آنلاین است که واقعا برازنده‌ی لیست بهترین بازی‌های چند نفره است. در این بازی هریک از شخصیت‌ها امکاناتی نظیر قلاب، طناب و موشک و غیره دارند که با آن‌ها می‌توانند رقبا را از مسیر خارج کنند و مسیر را هرچه سریعتر طی کنند. در بازی می‌توانید از حرکاتی مثل پرش و تاب خوردن و سر خوردن برای عبور از موانع استفاده کنید زیرا در نهایت هرکس آخر بماند از بازی حذف می‌شود. این بازی حتی بخش تک نفره هم دارد.

بازی Speedrunners هم اکنون برای ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی قابل تهیه است.

از بازی‌های معرفی شده لذت بردید؟ اگر بازی‌های چند‌نفره دیگری هم می‌شناسید که دوست دارید دیگران را هم از وجود آنها آگاه کنید، می‌توانید در بخش نظرات نامشان را برای ما بنویسید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده