اتاق جنگ، یک بازی استراتژی است که توسط استودیو مایند‌استورم طراحی و با تغییراتی که استودیو مدریک روی آن ایجاد کرده به صورت کامل برای ایرانینان بومی سازی شده و گوشی هوشمند شما را به محلی برای چینش استراتژی جنگی تبدیل می‌کند. در ادامه به بررسی این بازی موبایل می‌پردازیم.

سبک RTS یا همان استراتژی همزمان، سبکی است که اصولا در میان پی‌سی گیمر‌ها از محبوبیت بسیاری برخوردار است. خوشبختانه سخت‌افزار موبایل‌های امروزی در کنار نمایشگرهای قدرتمند لمسی، این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی قرار داده است که این سبک قدیمی و جذاب را با المان‌های تازه ترکیب و برای این پلتفرم بازی‌های جذابی را طراحی کنند. سخت‌افزار موبایل‌های امروزی آنقدر پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند بازی‌های سنگین و پرگرافیک را به اجرا درآورند که این عامل در کنار خلاقیت وصف ناپذیر توسعه‌دهندگان، باعث می‌شود که بسیاری از ما روزانه وقت خود را به پای بازی‌های موبایلی بگذاریم و از آن‌ها لذت ببریم.

روی پلتفرم موبایل، سرگرمی به منزله گیم‌پلی‌ جذاب تلقی می‌شود. پس در ابتدا باید گیم‌پلی اتاق جنگ را برای بررسی دقیق‌تر زیر ذره‌بین بگیریم. سبک استراتژیک به خودی خود از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است. اما در این سبک، بازی‌های بسیار بزرگی (حتی روی پلتفرم موبایل) وجود دارند که رقابت را برای هر بازی دیگری سخت می‌کنند. خوشبختانه توسعه دهندگان اتاق جنگ، از لحاظ گیم‌پلی تا حدی کار ما را ساده کرده‌اند و می‌توان گفت که گیم‌پلی بازی از روند رو به جلوی نسبتا خوبی بهره می‌برد.

otagh jang 2

همانند بیشتر بازی‌های این سبک، در ابتدا باید به ساخت و طراحی پایگاه نظامی و ساخت تجهیزات جنگی بپردازید. اما برای ساخت ادوات جنگی و آموزش سربازان خبره باید منابع اولیه خاصی را بدست آورید. خوشبختانه بخش توسعه پایگاه نظامی بسیار ساده و پر جزئیات طراحی شده و در کنترل پایگاه دچار هیچ مشکل نامفهوم و گنگی نخواهید شد. از این بخش که بگذریم و کمی به بخش اکشن و مبارزات بازی بپردازیم، توسعه‌دهندگان به همه استاندارد‌های یک RTS خوب توجه داشته‌اند و برای طراحی گیم‌پلی روان و جذاب تمامی تلاش خود را به مرحله اجرا درآورده‌اند.

اما متاسفانه اتاق جنگ در این بخش، با مشکلات کوچکی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از این مشکلات ساده و نسبتا کوچک، کنترل سخت واحد‌های نظامی در هنگام انجام عملیات است. گاهی اوقات پیش می‌آید که این مسئله باعث می‌شود بسیاری از سربازان خود را بی دلیل از دست بدهید و پیروزی در مبارزات را به دشمن واگذار کنید. با این وجود، اگر بتوانید سربازان‌تان را به درستی در محیط پراکنده کنید، می‌توانید بر این مشکل نیز غلبه کرده  و مراحل را با امتیاز کامل به پایان برسانید.

otagh jang 4

همانطور که گفته شد، بازی‌های موبایلی این روزها از گرافیک‌های بسیار خوبی بهره می‌برند. پس اتاق جنگ نباید در مقابل هم‌قطارانش در این مورد از خود ضعف نشان دهد. از این رو، طراحان بخش گرافیک بازی با چالش بسیار بزرگی رو به رو بوده‌اند. اما خوشبختانه گرافیک بازی آنقدرها هم بد نیست و باعث نمی‌شود که پس از تجربه آن، ذوق و علاقه خود را نسبت به بازی از دست بدهید. یقینا با مشاهده عکس‌ها نیز در میابید که بازی از گرافیک فنی قدرتمندی برخوردار نیست. اما خوشبختانه گرافیک هنری نسبتا خوب آن، تا حدی می‌تواند کاستی‌ها را جبران کند. با این وجود، اگر بخواهیم منصفانه به گرافیک بازی نگاهی بیاندازیم، باید بگوییم که از لحاظ بصری اتاق جنگ آنچنان چنگی به دل نمی‌زند. اما روند گیم‌پلی خوب این اثر می‌تواند شما را برای بازی کردن آن ترغیب کند.

otagh jang 3

ضعیف‌ترین بخش اتاق جنگ مربوط به بخش داستانی و دیالوگ‌های بازی است. داستان ضعیف و دیالوگ‌های از آن ضعیف‌تر در نسخه فارسی شده این اثر، شاید بتواند کاملا تجربه خوب گیم‌پلی را برای شما از بین ببرد. دیالوگ‌ها آنقدر ساده و بی‌ روح هستند که گاهی اوقات شاید گذشتن از آن‌ها بهتر از خواندن‌شان باشد. متاسفانه این ضعف تنها به دیالوگ‌ها خلاصه نمی‌شود و داستان بسیار ضعیف بازی باعث  خراب شدن تجربه خوب این اثر می‌شود. داستانی بی‌محتوا و ضعیف به شدت روی خط داستانی بازی تاثیر می‌گذارد و ممکن است  این موضوع باعث شود به طور کامل دست از بخش داستانی بکشید و به آنلاین بازی کردن بپردازید.

در پایان باید گفت، اگر توسعه‌دهندگان بازی اتاق جنگ به ایرادات بخش گیم‌پلی و خط داستانی توجه بیشتری می‌کردند، شاید می‌توانستیم از این بازی به عنوان یکی از بهترین RTS های پلتفرم موبایل یاد کنیم. با این وجود شاید تجربه این بازی رایگان بتواند برای ساعاتی شما را به خود سرگرم سازد، اما اگر انتظار دارید که اتاق جنگ یک بازی بسیار اعتیادآور و خاص باشد، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید.

دانلود از کافه بازار

تهیه شده در زومجی


اتاق جنگ

توسعه‌دهندگان اتاق جنگ برای طراحی یک بازی قدرتمند با استانداردهای سطح بالا تلاش بسیاری کرده‌اند. اما متاسفانه داستانی نه چندان قدرتمند و ضعف‌های کوچک گیم‌پلی سبب شد تا این اثر نتواند به آنچه که می‌خواهد دست یابد.
نیما فرشین

6

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی خوب و درگیر کننده
  • - درجه سختی مناسب

نقاط ضعف

  • - گرافیک فنی ضعیف
  • - دیالوگ‌های به شدت خسته کننده و کلیشه‌ای
  • - داستان نه ‌چندان مناسب
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده