// پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

موشکافی تریلر جدید فیلم جوخه‌ی انتحاری - Suicide Squad

به تازگی تریلر طولانی و جدیدی از فیلم «جوخه‌ی انتحاری» منتشر شد. زومجی در این مطلب به بررسی صحنه به صحنه آن می‌پردازد.

پوسترهای جدید فیلم Suicide Squad

در بررسی دومین تریلر «جوخه‌ی انتحاری» گفتم که چرا این فیلم خیلی جذاب‌تر از «بتمن علیه سوپرمن» به نظر می‌رسد. که اگر همین چیزهایی که می‌بینیم به خوبی اجرا شوند ممکن است با یکی از بهترین و تازه‌ترین فیلم‌های کمیک‌بوکی سال‌های اخیر مواجه شویم. حالا که این روزها نبرد بتمن و سوپرمن با سیل عظیم واکنش‌های منفی منتقدان روبه‌رو شده است، چشم امیدمان بیش از پیش به «جوخه‌ی انتحاری» است که جبران مافات کند. مخصوصا با توجه به اینکه خودِ کمپانی دی‌سی هم به انتقاداتی که به فضای بیش از حد تاریکِ «بتمن علیه سوپرمن» شده بود، واکنش نشان داد و خبر از فیلمبرداری دوباره‌ی برخی صحنه‌های «جوخه‌ی انتحاری» داد. سومین تریلر فیلم اگرچه چیز زیادی به جز همان چیزهایی که می‌دانستیم از داستان فاش نمی‌کند که حرکت پسندیده‌ای است، اما تریلر باری دیگر حسابی با اعصابِ هیجان‌مان بازی می‌کند و دوباره این فکر را در ذهن‌مان تشدید می‌کند که «جوخه‌ی انتحاری» می‌تواند تبدیل به همانِ رویای تب‌آلودِ خشونت‌بار و پرهرج‌و‌مرجی شود که برای دیدنش لحظه‌شماری‌ می‌کنیم و این وسط، هر فرصتی برای دیدن هارلی کویین و جوکر و مقدار بیشتری بتمن را با کمال میل از روی هوا می‌قاپیم. اما دیگر چه خبر است؟

 

image002

اولین نمای این تریلر در اتاق عملیات کاخ سفید جریان دارد و اکثر کله‌گنده‌های نظامی و سیاسی کشور هم آنجا دور میز هستند. دیوید هاربر در نقش یکی از همین سیاسیون از فرضی‌ترین سناریویی که می‌تواند پیدا کند برای متقاعد کردن بقیه در خصوص ایجاد جوخه‌ی انتحاری استفاده می‌کند: چه می‌شود اگر سوپرمن یک روز تصمیم بگیرد، سقف کاخ سفید را خراب کند و رییس‌جمهور را گروگان بگیرد! حالا بماند که دقیقا رییس‌جمهور به چه درد بیگانه‌‌ای مثل سوپرمن می‌خورد، این نما به چند نکته اشاره می‌کند. اول اینکه تماشاگران متوجه می‌شوند که بله، دنیای «جوخه‌ی انتحاری» و «بتمن علیه سوپرمن» یکسان است. دوم نشان می‌دهد که همین افکار احمقانه است که به ایجاد تیمی از خطرناک‌ترین تبهکاران دنیا ختم می‌شود و سوم این سوال که ترس موافقان این طرح از چیست؟ آیا داستان «جوخه‌ی انتحاری» بعد از خرابی‌های نبرد سوپرمن و ژنرال زاد در «مرد پولادین» جریان دارد یا بعد از اتفاقات «بتمن علیه سوپرمن»؟

image006

image007

سپس به صورت گذرا از روی تمام اعضای اصلی جوخه‌ی انتحاری عبور می‌کنیم. طراحی شگفت‌انگیز کیلر کراک هنوز عالی است. ددشات در سلولش در حال تمرین کردن است. اینجا این سوال مطرح می‌شود که مسئولان زندان چرا اجازه می‌دهند آدم‌هایی مثل اینها با تمرین کردن روی فُرم بمانند؟ اما توجه کنید که نمایی هم از ال‌دیابلو در این مونتاژ اولیه وجود دارد. این به خاطر این است که نه تنها او در طول این تریلر حضور پررنگی دارد، بلکه ظاهرا برخلاف چیزی که فکر می‌کردیم یکی از اعضای یک‌بارمصرف تیم هم نیست.

suicide

من عاشق زمان‌هایی هستم که استودیوها لوگوهایشان را براساس حال‌و‌هوای فیلم دستکاری می‌کنند و از آنجایی که طراحان دی‌سی در این زمینه غوغا کرده‌اند، پس بدون‌شک یکی از چشم‌گیرترین لحظات تریلر همین است. برداشتِ رنگارنگ و زیبایی که به صدای خنده‌ی مسخره‌ی جوکر مزین شده است.

Suicide Squad

یکی از عناصری که در این تریلر درباره‌ی شخصیت هارلی کویین به خوبی اجرا شده، مشکل روانی دو شخصیتی اوست. از یک طرف با دختر آشوب‌گرا و عجیبی طرفیم که از میله‌های سلولش آویزان می‌شود و برای نگهبانانش می‌رقصد و از طرفی دیگر وقتی اعضای گروه ضربت برای انتقال او می‌آید، او به یک دختر معصومِ بی‌خطر تبدیل می‌شود. این در حالی است که مشخصا نگهبانان قرار نیست گولِ فریب‌های هارلی را بخورند. پس، همان‌طور که در انتقالِ کیلرکراک و ددشات امنیت را رعایت می‌کنند، برای انتقالِ هارلی نیز از تزریق دارو و دیگر اقدامات پیشگیرانه استفاده می‌کنند. باید دید آیا نگهبانان به عنوان آدم‌های بد پردازش می‌شوند، یا در این زمینه حق با آنهاست!

image018

در جریان مونتاژی که مربوط به سکانس دریافت ابزار و لباس‌های اعضای تیم می‌شود، نمای نزدیکی از تفنگِ ددشات می‌بینیم که روی آن نوشته شده: «من نور هستم». چیزی که خبر از خصوصیتِ شخصیتی دینی/ راستی‌گرای ددشات می‌دهد. برخلاف ددشات کمیک‌بوک‌ها که آدمکشی است که برای پول کار می‌کند، همان‌طور که در تریلر قبلی هم قابل‌تشخیص بود، ددشات در کنار ریک فلگ نزدیک‌ترین کسی است که به عنوان قهرمان خواهیم داشت. راستی، سپس ددشات خشابش را روی یک هدف ثابت خالی می‌کند تا اگر یادمان رفته بود، به خاطر بیاوریم که چرا او تیراندازِ تمام‌عیاری است.

image023

ریک فلگ از همین ابتدا سنگش را با بقیه وا می‌کند: «قضیه از این قراره. از دستورات سرپیچی کنید، مردید. فرار کنید، مردید. اگه روی مخم برید و اذیتم کنین، مردید». هرچند هارلی کویین از قبل درخواست می‌کند که از آنجایی که او به روی مخ رفتن مشهور است، لطفا او را در این زمینه فاکتور بگیرد. ریگ فلک به عنوان یک فرمانده‌ی نظامی، انسان‌ترین و عاقل‌ترین فرد گروه است. شاید در ظاهر بهتر بود او را هم با یک دیوانه‌ی دیگر جایگزین می‌کردند، اما در تیمی مثل جوخه‌ی انتحاری به زور «تیم» است، چوپانی مثل فلگ باید باشد تا جلوی پراکنده‌شدن گله‌‌ی گوسفندها را بگیرد!

image026

خیلی زود مشخص می‌شود حق با فلگ بوده که از همان ابتدا به آنها بی‌اعتماد باشد، چون در این نما اسلیپ‌نات (Slipknot) را می‌بینیم که ظاهرا به محض اینکه چشم فلگ را دور می‌بینید، مثل کش تنبان رها می‌شود! اسلیپ‌نات تمام ویژگی‌های کسی که در همان آغاز فیلم کشته می‌شود را دارد. او در کمیک‌بوک‌ها مثل چیزی که در تریلر می‌بینیم استاد استفاده از طناب و تفنگ قلاب‌دار است که در برابر قابلیت‌های دیگر کاراکترها توانایی جذابی نیست. تازه، او اولین کسی است که فکر فرار به ذهنش خطور می‌کند، پس او باید قربانی شود تا این به درس عبرتی برای بقیه تبدیل شود.

image028

کاپیتان بومرنگ را بعد از نماهای زیادی که نوشیدنی خوردنش در وسط نبردها و باز شدن دهانش از تعجب را نشان می‌دادند، بالاخره در حال چرخاندن بومرنگ می‌بینیم. اگرچه تریلرهایی که تاکنون منتشر شده‌اند مهارت‌های منحصربه‌فردش را به نمایش نکشیده‌اند، اما چندان مهم نیست. آخه، کشتن دشمن با پرتاب بومرنگ هم مثل استادی در استفاده از طناب روی کاغذ خیلی ضایع به نظر می‌رسد!

image031

طی نمای گذرایی داخل اتاق کنترل جوخه‌ی انتحاری را می‌بینیم؛ جایی که آماندا والر می‌گوید اگر آنها گیر بیافتند، تک‌تکشان را از زندگی ساقط می‌کنیم. می‌بینید، دولتی‌ها هرچه باشند، آدم‌خوب‌های داستان نیستند. در همین حین، هلی‌کوپتر حاوی اعضای جوخه مورد هدف گلوله قرار می‌گیرد و سقوط می‌کند. سوالی که از تریلر اول تاکنون جوابی برایش پیدا نکرده‌ایم، این است که صاحب این گلوله‌ها کیست؟ آیا بروس وین از توی بت‌موبیلش از آنها پذیرایی می‌کند؟ شوخی کردم! هرچه هست، به نظر می‌رسد هارلی کویین خیلی از این سقوط لذت برده: «چه فازی داد!»

image041

در طول این تریلر دوربین علاقه‌ی خاصی به مارگوت رابی دارد. این نسخه از هارلی با وجود لباس‌ها و ابزارآلات آرایشی که می‌توانید از مغازه‌ی صغری خانم سر کوچه بخرید، خیلی برای کازپلی‌باز‌ها ارزان در می‌آید. دی‌سی هم می‌تواند دستور بدهد از همین زاویه یک اکشن فیگور برای پسرها درست کنند تا ما هم سرمان بی‌کلاه نماند!

image042

نمای دیگری از ارتشی از دشمنانِ ترسناکی که آماده‌اند تا به روش‌های گوناگونی توسط اعضای جوخه پودر شوند. همان‌طور که در اولین تریلر هم قابل‌حدس بود، ظاهرا اینها افسران پلیس، نیروهای ارتش و آتش‌نشان‌هایی هستند که حالا تبدیل به این زامبی‌های قارچی سیاه شده‌اند که یادآور ابر جادویی سیاه‌رنگی است که در اطرافِ «اینچنترس» به چشم می‌خورد. پس، می‌توان انتظار داشت حداقل یکی از مهم‌ترین نیروهای متخاصمِ جوخه، اینچنترس خواهد بود.

Screen-Shot-2016-04-11-at-11.16.56-AM

مثلا تبری که برای نصف کردن صورت هارلی از راه می‌رسد شاید متعلق به یک آتش‌نشان بخت‌برگشته باشد. هارلی هم در کنار شوآف طراحی لباس و آرایش‌اش، نشان می‌دهد تمریناتِ ژیمناستیکش در زندان اینجا به دردش خورده.

Screen-Shot-2016-04-11-at-11.17.50-AM

کاپیتان بومرنگ با استفاده از یک بومرنگ تیز و برنده سر چندتا زامبی‌ها خرد می‌کند. ظاهرا این تبهکاران فرصت فوق‌العاده‌ای به دیوید آیر می‌دهند تا هم علاقه‌اش به خشونت را به تصویر بکشد و هم به لطف زامبی‌هایی که از گوشت و خون تشکیل نشده‌اند، همه‌چیز در حدی باقی می‌‌ماند که به بچه‌های زیر ۱۳ سال بر نخورد!

Screen-Shot-2016-04-11-at-11.18.52-AM

و‌‌ هارلی با اجرای یک حرکت کشتی کچ‌وار بر روی یکی از زامبی‌های قارچی نشان می‌دهد که از نزدیک شدن و در آغوش کشیدنشان  چندشش نمی‌شود. تازه، این تصویر به خوبی نشان می‌دهد که زامبی‌ها چقدر زشت و مزخرف هستند و باید هزاران هزارتا از آنها تا پایان فیلم نابود شوند.

image047

تصاویری که از جوکر در این تریلر می‌بینیم کاملا جدید نیستند، بلکه فقط به منظور فرصتی برای گذراندن ثانیه‌هایی بیشتر با این موجود و کمی وحشت کردن در این ویدیو گنجانده شده‌اند. باز در این تریلر هم مشخص می‌شود که جوکر یکی از اعضای جوخه نیست و کار و کاسبی خودش را دارد. سوال این است که جوکر چگونه در خط اصلی داستانی فیلم جای می‌گیرد و آیا با جوخه درگیر می‌شود یا هدف گلوله‌های نوچه‌هایش کسان دیگری هستند؟ این در حالی است که به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجه‌ای از تصاویری که ما از جوکر در تریلرهای فیلم دیده‌ایم مربوط به فلش‌بک و زمان آشنایی او و هارلی کویین می‌شود. آیا امکان دارد هارلی جاسوسِ جوکر درجوخه باشد؟ فارغ از این حرف‌ها جوکر در این نما با پیراهن یقه‌باز و زنجیرهای طلایش به جای یک آنارشیستِ تنهای خیابانی، به رییس‌ مافیاها بیشتر شبیه است. بماند که هر روزی که می‌گذرد من بیش از پیش طراحی جدید جوکر جرد لتو را «حس» می‌کنم. مطمئنا خیلی از شما دل خوشی از آن ندارید. جای نگرانی نیست. بخش نظرات را برای همین اختراع کرده‌اند. خودتان را خالی کنید!

image052

به نظر می‌رسد این هم نمای دیگری از فلش‌بکی است که بتمن در تعقیب جوکر و هارلی است. نمایی که به معمای هدف حضور بتمن در این فیلم اضافه می‌کند. ظاهرا این تعقیب و گریز به تصادف ماشین جوکر ختم می‌شود، هارلی  همین‌طوری رها می‌شود تا بمیرد و این بتمن است که به نجات‌دهنده‌ی غیرمنتظره‌ی او تبدیل می‌شود. کسی که احتمالا او را به زندان منتقل می‌‌کند.

image053

بتمن با استفاده از ماسک تنفسی که به صورت زده به درون آب شریجه می‌زند. تدوین تریلر طوری است که انگار هدفش نجات هارلی است، اما با مقایسه‌ی پس‌زمینه‌ی صحنه‌ها می‌توان حدس زد که این‌طوری نیست. نمای سقوط هارلی مربوط به سقوط او به درون دیگی از مواد شیمیایی نمی‌دونم‌چی‌چی و تبدیل شدن این دختر به هارلی کویین دیوانه است که در تریلر اول به‌طور مفصل دیده بودیم. پس، بتمن این‌قدر کودن نیست که به درون دیگ مواد شیمیایی شیرجه بزند.

Screen-Shot-2016-04-11-at-11.222

این نما را در تریلر گذشته هم دیده بودیم، اما اینجا افکت‌های دودی که اینچنترس را احاطه کرده‌اند بهتر به نظر می‌رسند. با توجه به لوگوی رییس‌جمهوری روی دیوار، اینچنترس در کاخ سفید حضور دارد. سوال این است که او با هدف نابودی به آنجا وارد اینجا شده یا با کارت دعوت؟

image049

چگونه  به ظاهر ددشات وفادار می‌مانید، اما کاری می‌کنید تا چهره‌ی بازیگر مشهوری که چند میلیون دلار خرجش کرده‌اید هم در دید باقی بماند؟ خب، سعی می‌کنید تا با رسیدن به یک طراحی حد وسط، هم به کمیک‌بوک‌ها وفادار بمانید و هم چهره‌ی مشهورترین بازیگر فیلم را نشان دهید. نتیجه چنین چیزی می‌شود.

Screen-Shot-2016-04-11-at-11.22.05-AM

هارلی کویین را در تریلرهای و عکس‌هایی که تاکنون منتشر شده با چوب بیسبالش دیده بودیم، اما ظاهرا از جایی به بعد او رو به استفاده از سلاح موردعلاقه‌اش در کمیک‌بوک‌ها می‌آورد: یک چکش چوبی بزرگ! طبیعتا یک صورت خندان در ته آن حکاکی شده؛ همان چیزی که از چنین کاراکتری انتظار داریم.

Suicide Squad

این هم خانم جون مون قبل از تبدیل شدن به تبهکار جادویی قدرتمندی به اسم اینچنترس. یا او در جریان غارگردی‌هایش در زمان اشتباه در غار اشتباه بوده و مقداری از گاز جادویی آنجا را استشمام کرده یا واقعا هدفش پیدا کردن این غار به‌خصوص بوده است.

image057

در این نما جوکر را در حال فعال کردن چاشنی نارنجک با دندان‌هایش می‌بینیم. به نظر می‌رسد جوکر از دل یک نبرد جانانه بیرون آمده است و می‌خواهد با یک انفجار کوچولو همه‌چیز را تمام کند! بیایید امیدوار باشیم این صحنه‌ مربوط به بعد از کتک‌خوردن او از بتمن باشد. بالاخره حتما قبول دارید که جوکری که توسط بتمن سیاه و کبود نشود، جوکر نیست!

image062

در تریلرهای قبلی حضور ال‌دیابلو به شوت کردن چندتا آتش خلاصه شده بود و این‌طوری به نظر می‌رسید که او برخلاف داشتن باحال‌ترین قدرتِ جمع، از اعضای یک‌بارمصرفِ گروه خواهد بود. اما انگار افکار ما به گوش سازندگان رسیده است. چون آنها در این تریلر مطمئن می‌شوند تا نشان دهند ال‌دیابلو نقش مهمی را در عملیات‌های گروه برعهده دارد. مثلا در یکی از صحنه‌های تریلر می‌بینیم که ددشات سعی می‌کند او را راضی به ایجاد آتش‌بازی‌های بزرگ‌تری کند. این یعنی ال‌دیابلو از خصوصیات شخصیتی‌ کمیک‌بوکی‌اش پیروی می‌کند و احتمالا به خاطر کشتن انسان‌ها بر اثر قدرت‌هایش تصمیم گرفته تا از آنها استفاده نکند. اما از طرفی دیگر، در نبردی که اعضای جوخه با موجودات پرشمار فراطبیعی دارند، داشتنِ یک شعله‌افکن انسانی با سوختِ بی‌نهایت امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. پس، ال‌دیابلو شاید کم‌حرف باشد، اما احتمالا تعداد «کیل»‌هایش بیشتر از بقیه خواهد بود! تازه بعد از اینکه اوج توانایی‌های دیابلو مشخص می‌شود، ددشات در یکی از آن دیالوگ‌هایی که خیلی ویل اسمیت‌وار است مطمئن می‌شود که مرد آتشین گروه کینه‌ای از او به دل نگرفته باشد!

image066

نمای سقوطِ ماشین جوکر از لبه‌ی جاده به درون آب پازلِ بتمن‌مان را کامل می‌کند. ماجرا از این قرار است: بتمن جوکر و هارلی را تعقیب می‌کند و با استفاده از آن ابزارآلاتش مثل کنه به سقف ماشین می‌چسبد. جوکر احتمالا از روی قصد ماشین را چپ می‌کند. بتمن به درون آب شیرجه می‌زند، هارلی را بیرون می‌کشد و شاید به زندان منتقل می‌کند. شاید این پیش‌بینی‌ها کاملا غلط از آب در بیایید، اما چیزی که حقیقت دارد، این است که ما یک فلش‌بک بزرگ با محوریت بتمن و جوکر در فیلم خواهیم داشت. پس، سوالی که در ادامه می‌آید، این است که چقدر از زمان حضور جوکر در فلش‌بک می‌گذرد؟ آیا او نقشی در خط اصلی داستان خواهد داشت؟ از آنجایی که ما تاکنون او را به جز هارلی با کس دیگری ندیده‌ایم، احتمال چنین چیزی بالاست.

image067

در یکی از باحال‌ترین نماهایی که تاکنون در کمپین تبلیغاتی فیلم منتشر شده، هارلی را از درون دوربین ددشات می‌بینیم که از ساختمانی که جوخه قصد حمله به آن را دارد آویزان شده و مسخره‌بازی در می‌آورد. تمرکز اصلی این تریلر روی نمایش خصوصیات آشنای شخصیت‌های اصلی است. همان‌طور که اسلیپ‌نات به محض آزادی به فکر فرار می‌افتد یا ال‌دیابلو پس از مقاومت راضی به آزاد کردن قدرت‌هایش می‌شود، اینجا هم تریلر می‌خواهد این پیام را منتقل کند که هارلی روانی‌ترین عضو گروه است؛ از آن دخترهای بیش‌فعالی که تا چشم از او برمی‌دارید غیبش می‌زند و به هیچ نقشه و طرحی هم پایبند نیست.

image075

تریلر با حضور اعضای جوخه در یک کافه و سفارش نوشیدنی به پایان می‌رسد. نکته‌ی این نما این است که خبری از اسلیپ‌نات که احتمالا مرده است و ریک فلگ که احتمالا توسط بقیه قال گذاشته شده نیست. طنزی که در این صحنه جریان دارد کاری می‌کند تا احساس کنیم شاید این صحنه مربوط به یکی از آن صحنه‌هایی باشد که دوباره فیلمبرداری شده‌اند. هدف هم این بوده تا در میان اکشن‌ها اعضای ناجور گروه را گوشه‌ای بنشانیم و بگذاریم کمی سربه‌سر یکدیگر بگذارند.

شما درباره‌ی تریلر جدید «جوخه‌ی انتحاری» چه فکر می‌کنید؟

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده