// چهار شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

گزارش ۵۴ صفحه‌ ای پنج دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران منتشر شد

در سال‌های اخیر ما شاهد برگزاری جشنواره‌های متنوعی در حوزه گیم بودیم که مهمترین آن، جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بوده است. حال واحد پژوهش بنیاد ملی اقدام به انتشار گزارش مفصل از ۵ دوره جشنواره کرده که در ادامه می‌توانید به نسخه ۵۴ صفحه‌ای اختصاصی زومجی دسترسی داشته باشید.

شاید برای برخی از فعالان بازی‌سازی یا علاقه‌مندان به صنعت بازی‌های داخلی، سوال باشد که دستآوردهای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران طی سال‌های اخیر چه بوده و آمار کلی این جشنواره‌ها به چه صورت است. این گزارش پیش رو، به طور کلی شامل شش فصل مختلف است. این بخش‌ها مرور اجمالی، بازی‌های ارسالی، بازی‌سازان، جوایز و داوران، بازیگران کلیدی و قطعه گمشده پازل هستند که در هر فصل، آمارها و تحلیل‌های جامعی از جشنواره ارائه شده است.

واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با مدیریت دکتر سیدمحمدعلی سیدحسینی با چالش‌های زیادی برای کسب اطلاعات جشنواره‌های نخست روبه‌رو بود. این واحد با تجمیع تمامی داده‌ها از واحدهای مختلف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین مصاحبه‌های شفاهی و میدانی با افراد و مسئولین وقت جشنواره، تلاش کرده تا اطلاعات خام موجود برای جشنواره به تکامل برسد.

سید حسینی پیرامون این گزارش گفته است:

این گزارش، نخستین گزارشی است که با رویکرد آماری از سوی تیم پژوهشی ما منتشر شده است که امیدواریم توانسته باشیم علیرغم نقایص موجود، بینشی فرانگرانه نسبت به رویدادی مهم در صنعت بازی های ویدئویی کشور فراهم آوریم. قصد ما در این گزارش، ارائه اطلاعاتی دسته بندی شده از ادوار مختلف جشنواره بازی  های رایانه ای تهران بود که در کنار یکدیگر معنا پیدا کرده و این معنا را هر مخاطبی به فراخور نقش و هدفی که دنبال می کند، درک نماید. از این حیث، ما سعی کردیم بیشتر به مثابه تحلیلگری بی طرف در این گزارش حضور داشته باشیم و از ارائه استنباطی غیر قابل تفسیر خودداری کنیم. البته لازم به ذکر است که برگزیدن این نهج در ارائه گزارش، به معنی برداشت آزاد مخاطب نیست بلکه ما با شکل دادن به داده های خام، چارچوبی را فراهم کردیم تا مخاطب بتواند در قالب آن چارچوب به تفسیر گزارش بپردازد. همچنین تیم پژوهشی ما در تلاش است که در آینده ای نه چندان دور، پیرامون مقوله های برجسته دیگری در حیطه، تولید، نشر و توزیع و مصرف بازی های ویدئویی در کشور، گزارش هایی را با رویکرد آماری تولید کند تا ابزاری برای توسعه دید سراسر بین در بازی سازان، عرضه کنندگان بازی و مدیران عالی این صنعت نوپا در کشور باشد.

بازی‌سازان می‌توانند با بررسی این گزارش، متوجه شوند که داوران عموما چه بازی‌هایی را به عنوان برترین بازی‌ها انتخاب می‌کنند و کدام بازی‌ها با اقبال عمومی بیش‌تری مواجه می‌شود.

 

دانلود گزارش ۵۴ صفحه‌ای پنج دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران اختصاصی زومجی

Tehran-Game-Festival-poster-2

این نسخه از گزارش با دو صفحه اختصاصی زومجی توسط دفتر پژوهش بنیاد ملی باز‌ی‌های رایانه‌ای در اختیار ما قرار گرفته است. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده