پس از آن که چندی پیش قابلیت‌های جذاب کنسول پلی‌استیشن 4 را معرفی کردیم، حال نوبت به کنسول ایکس‌باکس وان رسیده تا با برخی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن آشنا شویم. با زومجی همراه باشید.

بدون شک هدف اصلی هر کاربری از خرید کنسول‌های خانگی تجربه بازی‌هایی است که به صورت انحصاری یا مولتی پلتفرم برای آن عرضه می‌شوند. کنسول نسل هشتمی مایکروسافت هم از این حیث همانند کنسول سونی عملکرد مناسبی داشته و طرفداران خود را راضی نگه داشته است. ولی ایکس باکس وان در کنار توانایی اجرای بازی‌ها دارای ویژگی‌های جالب دگیری نیز هست که برخی از آن‌ها مرتبط با بازی و برخی هم غیر‌مرتبط هستند. پس با ما همراه باشید تا ۱۵ مورد از این ویژگی‌ها را معرفی کنیم:

Forza Motorsport 6 (5)

۱- سرعت نصب بازی‌ها را افزایش دهید

تقریبا اکثر بازی‌های کنسول ایکس‌باکس وان باید بر روی هارد کنسول نصب شوند و این امر حتی در مورد نسخه فیزیکی بازی‌ها هم صادق است و خب کمی هم آزار دهنده است. ولی برای حل این مسئله یک روش خیلی ساده وجود دارد و آن قطع ارتباط کنسول با شبکه ایکس‌باکس لایو است. این کار را می‌توان به وسیله جدا کردن کابل شبکه از کنسول یا قطع ارتباط با لایو از طریق منو تنظیمات شبکه کنسول انجام داد. حال اگر سعی کنید بازی را نصب کنید، به مراتب زمان کم‌تری را نسبت به قبل تجربه خواهید کرد.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۲- کنسول ایکس‌باکس وان از هارد‌های اکسترنال پشتیبانی می‌کند

هارد دیسک کنسول ایکس باکس وان، مخصوصا در نسخه ۵۰۰ گیگابایتی، ممکن است خیلی سریع‌تر از آن چه که فکر می‌کنید پُر شود و در نتیجه نگه داشتن همزمان چند بازی حجیم  غیر‌ممکن شود. خوشبختانه مایکروسافت امکان استفاده از هارد‌های اکسترنال را در کنسول خود فراهم کرده و می‌توان حتی همزمان از دو هارد اکسترنال هم استفاده کرد. البته در این بین برخی محدودیت‌ها هم هستند؛ اول این که هارد متصل شده به کنسول باید حتما از درگاه USB 3 پشتیبانی کند و دیگری هم این که حداقل ظرفیت هارد باید ۲۵۶ گیگابایت باشد که البته بر اساس سخت‌افزار‌های موجود امروزی محدودیتی به حساب نمی‌آیند.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۳- با برنامه Xbox One Fitness به طور منظم ورزش کنید

مایکروسافت یک برنامه جالب را برای کنسول ایکس‌باکس وان تدارک دیده که استفاده از آن برای دارندگان اشتراک گلد کاملا رایگان است. البته پیدا کردن این برنامه در فروشگاه مایکروسافت کمی دشوار است و پیشنهاد می‌شود از طریق موتور جستجو بینگ اسم آن را جستجو و لینک فروشگاه را پیدا کنید.  این برنامه بر اساس دستوراتی که به آن می‌دهید و همچنین سبک ورزشی که نیاز دارید، برنامه‌ای منظم را برای شما تنظیم خواهد کرد و حتی با استفاده از سنسور حرکتی کینکت می‌تواند مواردی مثل تپش قلب کاربر را هم کنترل کند و بر اساس آن شدت تمرین‌ها را تنظیم کند. Xbox One Fitness یکی از بهترین برنامه‌هایی است که اعضای گلد می‌توانند رایگان از آن استفاده کنند.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۴- آیا با ویژگی‌های عالی برنامه Smart Glass آشنا هستید؟

Smart Glass یکی از بهترین بخش‌های خانواده ایکس‌باکس است که البته مایکروسافت به طرز و دلایل عجیبی تبلیغات چندانی روی آن انجام نمی‌دهد. Smart Glass در اصل یک برنامه برای گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها است که اوایل در انحصاری سیستم‌عامل ویندوز فون بود و در حال حاضر برای اندروید و iOS هم موجود است. البته دو نسخه از این برنامه در فروشگاه‌های هر سیستم‌عامل موجود است که یکی برای ایکس‌باکس 360 و دیگری برای ایکس‌باکس وان قابل استفاده است. ساده‌ترین ویژگی این برنامه‌ها دسترسی به حساب کاربری از روی موبایل و مشاهده اچیومنت‌ها است. ولی اگر گوشی و کنسول شما به یک شبکه WiFI متصل باشند، می‌توان از گوشی به عنوان صفحه نمایش ثانویه هم استفاده کرد. به‌علاوه یکی از کاربردی ترین ویژگی‌های این برنامه این است که می‌توان از کیبورد گوشی برای تایپ کردن در محیط‌های مختلف کنسول مثل مرورگر یا بازی‌ها هم استفاده کرد که بسیار کاربردی است. دیگر ویژگی این برنامه هم این است که می‌توان از گوشی به عنوان کنترلی برای اجرای برنامه‌ها در کنسول هم استفاده کرد.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۵- با Xbox One Snap چند برنامه را به طور همزمان اجرا کنید

بدون شک بار‌ها پیش آمده که در حین انجام بازی نیاز داشتید تا موردی را در اینترنت جستجو کنید یا حتی آهنگی گوش دهید. خوشبختانه در موارد اینچنینی نیازی نیست تا حتما از بازی خارج شوید و قابلیت Snap کنسول امکان باز کردن همزمان برخی برنامه‌ها از جمله موزیک پلیر، اینترنت اکسپلورر، ویدئو پلیر و قسمت چپ پارتی را فراهم می‌کند. برای دسترسی به این ویژگی یا باید عبارت «Xbox Snap» را بگویید یا اینکه با دو بار زدن کلید Home از طریق منو در قسمت پایین گزینه Snap را انتخاب و برنامه مورد‌نظر را باز کنید.

xbox-one-controller

۶- کلید‌های کنترلر را شخصی‌سازی کنید

پس از معرفی کنترلر Elite کنسول ایکس‌باکس وان ویژگی شخصی‌سازی کلید‌های آن هوش از سر هر طرفدار بازی می‌برد. با این حال مایکروسافت تصمیم گرفت تا خیلی زود این قابلیت را به تمام کنترلر‌های کنسول ایکس‌باکس وان تعمیم دهد تا حتی دارندگان کنترلر‌های معمولی هم بتوانند کلید‌ها را به دلخواه خودشان شخصی‌سازی کنند. برای استفاده از این قابلیت کافی است وارد برنامه Xbox Accessories شوید که در آن تمامی ویژگی‌ها به سادگی در اختیار‌تان هستند.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۷- استفاده از دستورات صوتی کینکت را فراموش نکنید

در کنسول ایکس‌باکس وان امکان وارد کردن برخی دستورات از طریق گفتن برخی عبارت‌ها ممکن است که می‌توانید لیستی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه مشاهده کنید:

  • Go Home - منوی Home را باز می‌کند
  • On, Turn Off - برای روشن و خاموش کردن کنسول استفاده می‌شود.
  • Snap, Unsnap - ویژگی Snap را که پیش‌تر شرح دادیم فعال و غیر‌فعال می‌کند.
  • Bing - صفحه موتور جستجو بینگ باز می‌شود و می‌توانید یک جستجوی سریع را انجام دهید.
  • Sign In - می‌توانید با آن وارد حساب کاربری خود شوید.
  • Use a Code - اجازه می‌دهد که کد یک بازی را وارد کند یا یک کد QR را اسکن کنید.
  • Play - برای پخش ویدیو‌ها استفاده می‌شود.
  • Next Song, Previous Song - می‌توانید آهنگ‌های در حال پخش را تغییر دهید.
  • Mute, unmute - برای قطع و فعال کردن صدا استفاده می‌شود.
  • Volume up, volume down - برای کم و زیاد کردن حجم صدا استفاده می‌شود.
  • Invite (نام شخص) - می‌توانید یکی از دوستان خود را برای چت یا بازی دعوت کنید.

Xbox One Backward Compatibility

۸- استفاده از بازی‌های ویژگی Backward Compatibility را فراموش نکنید

مایکروسافت بنیان‌گذار عرضه بازی‌های نسل پیشین در کنسول فعلی خود بود که این ویژگی Backward Compatibilty نام دارد و می‌توان برخی بازی‌های کنسول ایکس‌باکس 360 را از طریق آن اجرا کرد. البته سونی هم کم کم در حال اضافه کردن مشابه این ویژگی با عرضه بازی‌های PS2 برای پلی‌استیشن 4 است. ولی واقعیت این است که این قابلیت در کنسول مایکروسافت بسیار بهتر اجرا شده و خیلی راحت و بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی می‌توان بازی‌های ایکس‌باکس 360 را اجرا کرد؛ اگر نسخه فیزیکی بازی را دارید اجرای بازی به سادگی قرار دادن دیسک در کنسول و اگر هم نسخه دیجیتالی را قبلا خریده‌اید، به سادگی دانلود مجدد و رایگان آن است.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۹- نصب برنامه Xbox One Blu-ray player را فراموش نکنید

کنسول شما توانایی پخش فرمت بلو-ری را دارد و برای این کار باید یک برنامه رایگان به نام Xbox One Blu-ray player نصب کنید. بار اولی که سعی کنید فیلمی با فرمت بلو-ری پخش کنید، کنسول به طور خودکار دانلود این برنامه را پیشنهاد می‌دهد. ولی اگر فکر می‌کنید که در حین تماشا فیلم به اینترنت دسترسی نخواهید داشت، بهتر است آن را به صورت دستی دانلود کنید. برای این کار کافی است وارد فروشگاه شوید و با جستجوی واژه «Blu-Ray» برنامه مذکور را دانلود کنید. البته یکی از موارد نه چندان جالب در این برنامه اجرای خودکار فیلم بلافاصله پس از قرار دادن دیسک در کنسول است که برای غیرفعال کردن آن باید به قسمت تنظیمات و سپس Disc & Blu-ray بروید و پس از آن تیک گزینه‌های Play Disc Automatically و Resume Playback را بردارید.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۱۰- اچیومنت‌ها فقط مختص بازی کردن نیستند

به دست آوردن اچیومنت‌های مختلف در هر بازی یکی از نشانه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن قدرت گیمری خودتان را به رخ دوستان‌تان بکشید. ولی جالب است بدانید که در کنسول ایکس‌باکس وان برای کار‌های دیگری هم می‌توان اچیومنت به دست آورد و این ویژگی فقط مختص بازی‌ها نیست. برای مثال اگر اهل تماشای سریال از طریق آمازون پرایم هستید، برای تماشای پشت سر هم سه و سپس پنج قسمت دو اچیومنت دریافت خواهید کرد. به‌علاوه می‌توانید تمام اچیومنت‌های کنسول ایکس‌باکس 360 خودتان را هم به ایکس‌باکس وان بیاورید.

twitch

۱۱- برنامه توییچ در ایکس‌باکس وان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد

امکان ضبط و پخش گیم‌پلی بازی‌ها یک قابلیت رایج است و ویژگی خاصی به حساب نمی‌آید. ولی طرفداران کنسول ایکس‌باکس وان برای دریافت برنامه توییچ کمی بیش‌تر از کنسول‌های دیگر منتظر ماندند که البته این انتظار قطعا ارزشش را داشت. چرا که این برنامه نسخه‌ای ویژه برای کنسول مایکروسافت عرضه کرد که نه تنها اجازی ضبط و پخش ویدیو از بازی را حتی در حین انجام دادن آن فراهم می‌کند، بلکه این نسخه تنها نسخه‌ کنسولی از برنامه توییچ است که می‌توان ویدیو‌های ضبط شده در پلتفرم‌های دیگر را هم به وسیله آن تماشا کرد.

۱۵ قابلیت و ترفند جالب کنسول ایکس‌باکس وان که باید امتحان کنید

۱۲- با استفاده از ایکس‌باکس وان تلویزیون خود را کنترل کنید

بدون شک مایکروسافت قصد داشته تا با ساخت کنسول ایکس‌باکس وان آن را به یک هاب برای کنترل تجهیزات دیگر گیمر هم تبدیل کند. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از دستورات صوتی کینکت تلویزیون خود را کنترل کنید، البته به شرطی که یک تنظیم ساده را انجام دهید. برای این کار ابتدا وارد قسمت تنظیمات کنسول شوید و قسمت TV & One Guide را انتخاب کنید. سپس گزینه Devices، برند تلویزیون و در نهایت گزینه اتوماتیک را انتخاب کنید. حال اگر تمامی این مراحل را به درستی انجام داده باشید، انتخاب گزینه Send Command باید صدای تلویزیون را قطع کند.

در کنار این ویژگی، می‌توانید کاری کنید که کنسول و تلویزیون همزمان باهم روشن و خاموش شوند. برای این کار در قسمت TV & One Guide وارد منو Power شوید و از آن‌جا قابلیت روشن و خاموش کردن همزمان ایکس‌باکس وان و تلویزیون را انتخاب کنید.

Rise of the Tomb Raider

۱۳- از روی هر کنسول ایکس‌باکس وان به فایل‌های ذخیره خود دسترسی داشته باشید

تصور کنید که دوست دارید به خانه یکی از دوستان‌تان بروید و می‌خواهید فایل‌های ذخیره یک بازی را هم همراه داشته باشید. برای این کار دیگر مثل ایکس‌باکس 360 لازم نیست فایل‌ها را به شکل دستی به فلش یا هارد منتقل کنید یا آن‌ها را به شکل دستی بر روی سیستم ذخیره ابری آپلود کنید. در کنسول نسل هشتمی مایکروسافت تمامی سِیو‌های شما به شکل خودکار بر روی سیستم ذخیره ابری آپلود می‌شوند و کافی است در هر کنسول ایکس‌باکس دیگری وارد حساب کاربری خود شوید و از آن‌ها استفاده کنید.

ایکس باکس وان

۱۴- کنسول ایکس‌باکس وان یک وسیله استریم صوتی و تصویری همه‌جانبه است

از زمان عرضه کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۳، به مرور زمان شاهد اضافه شدن ویژگی‌های جالبی برای استریم مدیا از این کنسول بودیم که نمونه‌ای از آن‌ها همان توییچ است. با این حال امروزه ویژگی‌های استریم مدیا در این کنسول به قدری پیشرفت داشته که اغراق نیست اگر آن را بهترین در این زمینه بمانیم. یکی از بهترین ویژگی‌های استریم این کنسول پشتیبانی از DLNA است که از طریق آن می‌توانید فایل‌های صوتی و تصویری را از روی تمام پی‌سی‌های متصل به شبکه یکسان با کنسول به راحتی اجرا کنید. ویژگی دیگر این کنسول این است که بعد از برادر بزرگ‌تر خود (ایکس‌باکس 360) تنها کنسولی است که از برنامه Plex پشتیبانی می‌کند و می‌توان خیلی راحت به تمام محتوای این برنامه از روی کنسول دسترسی داشت.

DS4 Playstation 4

۱۵- وسایل دیگر، از جمله پلی‌استیشن 4 را به ایکس‌باکس وان متصل کنید

کنسول ایکس‌باکس وان در کنار داشتن خروجی HDMI، یک ورودی هم دارد در اصل به منظور متصل کردن و اجرا گیرنده‌های دیجیتالی و ماهواره‌ای تعبیه شده است. ولی در عمل از طریق این پورت می‌توان هر وسیله دیگری را به کنسول متصل و از آن استفاده کرد. برای مثال می‌توانید یک کنسول دیگر مثل ایکس‌باکس 360 یا حتی پلی‌استیشن 4 را به آن متصل کنید و بازی‌ها را از روی ایکس‌باکس وان اجرا کنید. البته انتظار یک عملکرد بی‌نقص را از این ویژگی نداشته باشید و خود را برای تاخیر‌های موجود کاملا آماده کنید. با این حال این قابلیت کنسول از رزولوشن‌های مختلفی مثل 480p، 720p و 1080p و Refresh Rate‌های ۵۰ و ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

نظر شما در مورد این ویژگی‌های کنسول ایکس‌باکس وان چیست؟

منابع: Trusted Reviews و Tech Radar


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده