نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۵

مراسم اسکار ۲۰۱۶، ساعت ۰۵:۰۰ بامداد دوشنبه - بزرگترین شب هالیوود فرا رسید

امسال شاهد فیلم‌های بسیار خوبی از کارگردان‌ها گم‌نام و به‌نام هالیوود بودیم و عملکردهای بی‌نظیری هم از بازیگران شاخص و تازه‌‌کار دیدیم. اسکار ۲۰۱۶ تنها چند ساعت با ما فاصله دارد، با زومجی همراه باشید تا برای این مراسم آماده شویم.

هشتاد و هشتمین مراسم جوایز آکادمی، ساعت ۳:۳۰ بامداد دوشنبه با مراسم فرش قرمز آغاز می‌شود. صدها عکاس و خبرنگار در تئاتر دالبی لس‌آنجلس حاضر خواهند بود تا پوشش کاملی از آخرین مد لباس‌های بازیگران داشته باشند. در مراسم فرش قرمز معمولاً اتفاق خاصی نمی‌افتد و بیشتر مانند یک کاتالوگ تبلیغاتی برای برندهای لباس و جواهرات می‌ماند، اما سال گذشته رفتارهای عجیب و غریب جان تراولتای ۶۲ ساله کمی خبرساز شد. باید ببینیم امسال شاهد چه جنجال‌هایی روی فرش قرمز خواهیم بود.

مراسم اصلی اسکار ساعت ۵:۰۰ صبح آغاز می‌شود. کریس راک، برای دومین بار بعد از یازده سال مجری اسکار است. انتخاب او در اسکار ۲۰۰۵ با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود اما اینبار بعد از اجرای ضعیف نیل پاتریک هریس در سال گذشته، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. حضور راک در اسکار ۲۰۱۶ از لحاظ دیگری نیز حائز اهمیت است: او تنها سیاه‌پوست حاضر در مراسم امسال است. در میان نامزدان هیچ‌کدام از بخش‌های جوایز آکادمی، از بهترین طراح لباس گرفته تا بهترین بازیگر مرد، هیچ رنگین پوستی دیده نمی‌شود. این مسئله پس از اعلام نامزدها، صدای خیلی‌های را درآورد و به موضوع شماره‌ی یک دنیای سینما تبدیل شد. چهره‌های مشهوری مثل ویل اسمیت و همسر او، اسکار ۲۰۱۶ را تحریم کردند و اظهار داشتند به تماشای مراسم نخواهند نشست. حتی رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینما هم به این مسئله اشاره کرد و خواستار و تنوع بیشتری در میان نامزدها شد، اما از طرف دیگر بازیگرانی مثل مایکل کِین نظر متفاوتی داشتند. او اظهار داشت نامزدی اسکار ارتباطی به رنگ پوست ندارد و این عملکرد است که مبنای انتخاب داوران آکادمی است.

از حواشی که بگذریم، به فیلم‌ها و بازیگرانی می‌رسیم که امسال خوش درخشیدند. در میان بازیگران زن، امسال خبری از پای ثابت این بخش یعنی مریل استریپ نیست و بازیگران جوان‌تر پدیده شده‌اند. در نقش اصلی شانس بری لارسن برای ایفای نقش در فیلم «اتاق» از همه بیشتر است و در نقش مکمل هم کیت وینسلت به خاطر هنرنمایی در فیلم «استیو جابز» برنده‌ی قطعی به نظر می‌رسد. اما در بخش مردان اوضاع بسیار جالب‌تر است: آیا بالاخره طلسم اسکار نگرفتن لئوناردو دی‌کاپریو شکسته می‌شود؟ او امسال رقیب خاصی ندارد و اگر جایزه را ببرد، اتفاقاتی که تا روزهای آینده در دنیای مجازی می‌افتد دیدنی خواهد بود. در نقش مکمل هم اکثر شرط‌بندی‌ها روی سیلوستر استالون کارکشته است و احتمالاً باز هم شاهد برخاستن تمام حضار به احترام او خواهیم بود.

شش فیلم نامزد بزرگ‌ترین جایزه‌ی شب هستند که در میان آن‌ها از درام‌های عاشقانه تا اکشن‌های دیوانه‌وار دیده می‌شود. نمی‌توان قطع به یقین گفت چه فیلمی فاتح اسکار ۲۰۱۶ می‌شود، اما شانس جورج میلر با «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» و الخاندرو ایناریتو با «بازگشته»‌ از همه بیشتر است. برنده‌ها هر کسی باشند، همه امیدواریم مراسم جذابی و سرگرم‌کننده‌ای را شاهد باشیم و برای بیدار شدن و دیدن این مراسم چندساعته پشیمان نشویم!

نظر شما  در مورد اسکار ۲۰۱۶ چیست؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده