نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۰

درآمد ۱۴۰ میلیون دلاری بازار بازی های ویدیویی ایران در سال ۲۰۱۵

با وجود تمام تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران شاهد آن‌ها بودیم، بازی‌های ویدیویی هنوز هم از اهمیت بالایی برای ایرانی‌ها برخوردار هستند و حال گزارشی نشان می‌دهد که مجموع درآمد بازی‌های ویدیویی کنسولی و پی‌سی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است.

گیم گایس (Gameguise) یک ناشر بازی‌های آنلاین در منطقه خاورمیانه است که در شهر دبی فعالیت می‌کند و ریاست آن برعهده یک فرد ایرانی به نام امیر اسماعیل بزرگ‌زاده است. حال وی تصمیم گرفته تا میزان درآمد بازی‌های ویدیویی را از بازار‌های ایرانی در سال ۲۰۱۵ مشخص کند و به همین دلیل یک نظرسنجی در شبکه اجتماعی لاین (Line) تدارک دیده که ۲۶۱۸ نفر در آن شرکت کرده‌اند. البته در این بین رای نزدیک به ۷۰ درصد از شرکت کنندگان به دلیل عدم داشتن کنسول در نتیجه نهایی دخالت نداشته و نتیجه نهایی بر اساس رای ۷۴۳ نفر از شرکت کنندگان اعلام شده است. البته جالب است بدانید که این نظر سنجی بر اساس پلتفرم گیزمو (Gizmo) ساخته شده بود که بر روی برخی ISP‌ها فیلتر شده است و در نتیجه ۸۰ درصد از شرکت کنندگان از VPN استفاده کرده‌اند!

بر اساس نتیجه نظر‌سنجی مذکور، کنسول ایکس‌باکس 360 با ۴۲ درصد از آرا به عنوان محبوب‌ترین کنسول در بین ایرانی‌ها شناخته می‌شود و پس از آن هم پلی‌استیشن 3 با ۳۳ درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. پلی‌استیشن 4 با ۳۱ درصد تقریبا دوبرابر ایکس‌باکس وان (۱۴ درصد) در  ایران طرفدار دارد و کنسول Wii هم فقط با ۸ درصد آرا رتبه آخر را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت کنسول‌های نسل هفتمی سونی و مایکروسافت در ایران قیمت پایین بازی آن‌ها است. جایی که به دلیل اصطلاحا کپی خور بودن این کنسول‌ها، بازی آن‌ها قیمت خیلی کمی (تقریبا ۱۵ تا ۲۰ برابر کم‌تر از قیمت نسخه اصلی بازی‌ها) دارند و در نتیجه خرید آن‌ها راحت‌تر است. به‌علاوه دلیل دیگر محبوبیت این کنسول‌ها در ایران، حمایت بنیاد ملی بازی‌های ویدیویی از بازی‌های آن‌ها است که عملا نسخه کپی شده بازی‌های کنسولی یا پی‌سی را به وسیله شرکت‌های مجاز در بازار توزیع می‌کند و البته این کار هیچ نفعی هم برای ناشر اصلی بازی ندارد. ایرانی‌ها همچنین ۲۸ درصد کنسول‌های خود را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کرده‌اند.

ption id="attachment_106460" align="aligncenter" width="930"]بازار بازی‌های ویدیویی در ایران میزان محبوبیت کنسول‌های خانگی در ایران

با این حال نمی‌توان گفت که گیمر‌های ایرانی علاقه‌ای به خرید بازی‌های اورجینال ندارند و محبوبیت ۳۱ درصدی پلی‌استیشن 4 نشان می‌دهد که این قشر حاضر هستند بدون توجه به هزینه بازی‌ها روز دنیا را تجربه کنند. مورد بعدی در این نظر سنجی این است که ۶۱ درصد از گیمر‌های ایرانی بازی‌های خود را، چه اصل چه کپی، از طریق فروشگاه‌های داخلی خریداری می‌کنند. فروشگاه‌هایی که فعالیت خود را مدیون عدم حضور یا ممنوعیت دسترسی به فروشگاه‌های معتبر جهانی هستند. گیمر‌های ایرانی ۲۷ درصد خرید‌های خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین انجام می‌دهند که  به عنوان نمونه می‌توان به دیجی کالا اشاره کرد. فروشگاهی که بازی‌های کنسولی را فقط به صورت اورجینال و بازی‌های پی‌سی را به صورت کپی شده (از بازی‌های مجاز تایید شده توسط بنیاد) به فروش می‌رساند.

ption id="attachment_106463" align="aligncenter" width="910"]بازار بازی‌های ویدیویی در ایران دیجی کالا نمونه‌ای از فروشگاه‌های فروش اینترنتی بازی‌های ویدیویی است

در بین گیمر‌های کنسولی ایرانی، ۲۷ درصد را دانش‌آموزان و دانشجویان و ۱۷ درصد را افراد فاقد شغل تشکیل می‌دهند. حال از بین این افراد، ۴۹ درصد حداقل یکبار در روز و ۲۶ درصد چندین بار در طول روز مشغول بازی می‌شوند. ۵۴ درصد، حداقل هر روز یک ساعت، ۲۲ درصد سه ساعت یا بیش‌تر و ۵ درصد هم بیش از ۵ ساعت صرف بازی با کنسول خود می‌کنند. در مورد سبک بازی‌های مورد علاقه ایرانی‌ها، آثار اکشن ماجراجویی با ۴۷ درصد و آثار ورزشی (که FIFA 16 در صدر آن‌ها است) با ۲۱ درصد محبوب‌ترین‌ها هستند.

ption id="attachment_106464" align="aligncenter" width="930"]بازار بازی‌های ویدیویی در ایران ۵۸ درصد ایرانی‌ها از مشکلا اینترنت رنج می‌برند و ۳۱ درصد هم دائما با این مشکل مواجه هستند

یکی از مشکلات همیشگی گیمر‌های ایرانی مربوط به سرعت اینترنیت و از آن مهم‌تر پینگ پایین سرویس‌ها است که باعث می‌شود تجربه بخش آنلاین بازی‌ها برای ما یک کابوس یا رویای دست نیافتنی باشد! به همین دلیل هم ۵۸ درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی، از مشکلات اینترنت گله کرده و آن را دلیلی برای عدم تجربه (یا تجربه همراه با مشکل) بخش چندنفره بازی‌ها عنوان کرده‌اند. همچنین ۳۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی هم اعلام کرده‌اند که مشکلات اینترنت آن‌ها دائمی است و همواره با این مشکل روبرو هستند. البته ۲۷ درصد افراد اعلام کرد‌ه‌اند که روزانه حداقل یک بار و ۱۵ درصد هم چندین بار در طول روز آنلاین بازی می‌کنند. از بین گیمر‌های ایرانی، ۳۰ درصد مشتاق پرداخت پول برای خرید‌های درون بازی هستند که دو سوم آن‌ها (۷۳ درصد) ماهانه کم‌تر از ۳۰ دلار و ۲۱ درصد هم بین ۳۰ تا ۸۵ دلار صرف خرید این نوع آیتم‌ها می‌کنند. البته ۴ درصد از گیمر‌ها خرج ماهانه خود برای این آیتم‌ها را بین ۸۵ تا ۱۴۲ دلار و ۳ درصد هم بیش از ۲۸۵ دلار اعلام کرده‌اند!

بازار بازی‌های ویدیویی در ایران

۳۱ درصد از گیمر‌های ایرانی رایانه‌های شخصی را به عنوان پلتفرمی برای بازی کردن خود عنوان کرده‌اند که ۳۶ درصد آن‌ها روزانه حداقل یک بار و ۲۱ درصد هم روزانه چندین بار مشغول بازی می‌شوند. فروشگاه و پلتفرم استیم (Steam) از محبوبیت بالایی در بین گیمر‌های ایرانی برخوردار است؛ جایی که ۳۵ درصد از پی‌سی گیمر‌ها از آن به عنوان پلتفرم اصلی استفاده می‌کنند که ۴۱ درصد از این افراد روزانه حداقل یک بار و ۲۲ درصد هم روزانه چندین بار مشغول بازی می‌شوند.

بر اساس جمع بندی‌های گروه گیم گایس و امیر اسماعیل بزرگ‌زاده و با استفاده از اطلاعات گروه تحقیقاتی نیوزوو، درآمد کلی صنعت بازی‌های ویدیوی در ایران ۱۴۰ میلیون دلار اعلام شده که انتظار می‌رود این مبلغ در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۷ میلیون دلار هم برسد. البته برداشته شدن تحریم‌ها باعث خواهد شد تا این مبالغ و سود آن‌ها مستقیما وارد جیب ناشران قانونی بازی‌های ویدیویی شود. مساله‌ای که باعث می‌شود تا ایران به عنوان یک بازار باارزش برای این ناشران شناخته شود و نتیجه آن رشد فعالیت کمپانی‌های بزرگ در کشور ما خواهد بود.

نظرات خود را در مورد این نظرسنجی و نتایج آن با زومجی در میان بگذارید.

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده