// یکشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

معرفی انیمیشن کوتاه The Last Bastion - آخرین بسشن

این هفته به معرفی The Last Bastion (آخرین بسشن)، از سری انیمیشن‌های کوتاه بازی Overwatch می‌پردازیم.

Overwatch یکی از پدیده‌های سال ۲۰۱۶ میلادی است که توانست با استفاده از عناصری مانند شخصیت‌های منحصر‌به‌فرد، محیط‌های زیبا و گیم‌پلی چالش‌بر‌انگیز، تجربه‌ای مثال‌زدنی برای علاقه‌مندان به سبک تیر‌اندازی اول‌شخص پدید آورد. از موفقیت‌ها و دستاورد‌های این بازی می‌توان به ۲۰ میلیون بازیکن، ۲۶۹ میلیون دلار در‌آمد از طریق فروش دیجیتالی و دریافت جایزه بهترین بازی سال از مراسم The Game Awards 2016 اشاره کرد. اما نکات مثبت بازی Overwatch تنها به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود. کمپانی بلیزارد اینترتینمت مجموعه انیمیشن‌های کوتا‌هی با بالا‌ترین درجه کیفی برای این بازی ساخته است که می‌توان نمونه اعلای هنر این کمپانی در ساخت این‌گونه آثار را در انیمیشن کوتاه آخرین بسشن مشاهده کرد.

The Last Bastion

انیمیشن کوتاه The Last Bastion داستان آخرین روبات از دسته «بسشن» را یک دهه پس از اتفاق «بحران او‌منیک» (Omnic Crisis) به تصویر می‌کشد. او‌منیک‌ها دسته‌ای از رو‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی هستند که در دوران طلایی تکنو‌لو‌ژی توسط مجمو‌عه کارخانه‌های اومنیوم طراحی و ساخته شده‌اند. اما مدتی بعد او‌منیک‌ها بر‌علیه انسان‌ها دست به شورش زده و آتش جنگ را روشن کردند. نتیجه این جنگ نابودی ربات‌های «بسشن» و بسیاری از اومنیک‌ها بود. سال‌ها از «بحران او‌منیک» گذشته است و حیوانات «جنگل سیاه» روند عادی زندگی خود را در پیش گرفته است. «گانمید»، پرنده زرد‌ رنگ کوچکی، ناخواسته در هنگام ساخت لانه، آخرین بسشن باقی‌مانده از سال‌ها جنگ بین انسان‌ها و رو‌بات‌ها را فعال می‌کند. بسشن که بخش اعظمی از گذشته‌اش را فراموش کرده، هنوز برنامه‌های از پیش تعیین شده‌اش را از یاد نبرده است، در نتیجه به سوی مقصدش حرکت می‌کند. در مسیر رابطه دوستانه‌ای بین گانمید و بسشن به وجود می‌آید، اما ...

The Last Bastion

وظیفه اصلی انیمیشن کوتاه The Last Bastion آشنا کردن بازیکنان Overwatch با گذشته شخصیت «بسشن» است. اما این هدف به ظاهر ساده باعث نشده است که کمپانی بلیزارد اینترتینمنت محصولی ساده و کم‌ارزش ارائه دهد، بر‌عکس این انیمیشن از بعد فنی و هنری و داستان در چنان مر‌تبه‌ای قرار دارد که می‌توان آن را با آثار پیکسار و دیزنی مقایسه کرد. کمپانی بلیزارد اینترتینمنت محیط‌های جنگلی انیمیشن را به زیبایی هر‌چه تمام‌تر طراحی کرده است. این ویژگی باعث می‌شود که با هدف مشاهده بهتر این محیط‌ها، انیمیشن را متوقف کنید. سکانس‌هایی که دوربین به دور از «بسشن» قرار گرفته و بر روی محیط تمرکز دارد نیز این ادعا را تصدیق می‌کنند. از جنگل سیاه که بگذریم، می‌رسیم به دو شخصیت اصلی انیمیشن، یعنی بسشن و گانمید. کمپانی بلیزارد اینترتینمنت قصد ندارد در این انیمیشن قدرت‌ها و توانایی‌های بسشن در بازی Overwatch را بررسی کند، بلکه به زیر لایه‌های شخصیتی او ورود می‌کند. نوع طراحی این شخصیت به شکلی است که اگر سلاح‌های آن را نادیده بگیرید، شباهت چندانی به دیگر رو‌بات‌های نظامی که با دیدنشان لرزه به تن دشمن می‌افتد، ندارد. کار‌کرد گیاهانی که در طی سال‌ها بر روی بسشن رشد کرده‌اند، دقیقا همین مخفی کردن نیمه نظامی او است که دوام زیادی ندارد و مخاطب و گانمید با حقیقت وجودی بسشن مواجه می‌شوند. در طرف مقابل گانمید همان محرکی است که برای جاری شدن احساسات در درون مدار‌های بسشن به آن نیاز داریم و به‌واسطه شناختی که نسبت به او پیدا کرده است، با نیمه تاریک بسشن کنار می‌آید. در واقع رابطه نا‌متعارف بین رو‌بات و حیوان و کار‌کرد آن است که باعث می‌شود انیمیشن کوتاه The Last Bastion در مسیر متفاوتی نسبت به هم‌رده و هم‌سبک‌هایش حرکت کند.

The Last Bastion

پیش از این در محتوا‌های نمایشی انتقال احساسات بی‌نیاز از چهره و صدا را مشاهده کردیم. اما وجه تمایز انیمیشن کوتاه The Last Bastion انتقال درونیات شخصیت‌های بسشن و گانمید، از طریق رفتار‌هایی نظیر گذاشتن شاخه بر روی دست بسشن توسط گانمید و تغییر رنگ چشم روباتیک بسشن است که این ویژگی را باید جزء دستا‌ورد‌ها و نقاط قوت انیمیشن دانست. موسیقی از همان ثانیه‌های ابتدایی به عنوان عضوی جدا‌نشدنی گوش مخاطب را نوازش می‌کند. در واقع کمتر سکانسی را می‌توانید در انیمیشن پیدا کنید که فارغ از این هنر باشد. تا نیمه‌های انیمیشن موسیقی ریتم آرام و مناسب فضای جنگل را حفظ می‌کند، اما هرچه به پایان نزدیک می‌شویم و روند انیمیشن سرعت می‌گیرد، به فرا‌خور آن موسیقی نیز شدت می‌یابد که در نهایت به همان حال و هوای سابق خود باز‌می‌گردد. علاوه بر صدای بسشن و گانمید، کمپانی بلیزارد در ساخت جلوه‌های صوتی دقت بسیاری به خرج داده است. از آن‌جایی که درصد زیادی از انیمیشن در جنگل روایت می‌شود، جلوه‌های صوتی که شنیده می‌شوند، عموما مربوط به طبیعت هستند که از بین آن‌ها می‌توان به صدای بارش باران، بیرون پریدن ماهی از آب و نوک زدن دار‌کوب اشاره کرد.

|   |

کمپانی بلیزارد اینترتینمنت با ساخت انیمیشن‌های کوتاه مر‌بو‌ط به بازی Overwatch به خصوص The Last Bastion، توانایی و قدرت خود را این‌بار نه در زمینه ساخت بازی‌های ویدیویی، بلکه در حوزه انیمیشن‌های سه‌بعدی به رخ می‌کشد. این انیمیشن‌ها چنان زیبا و با‌کیفیت هستند که حتی اگر بازی مذکور پشتوانه آن‌ها نبود، همچنان می‌توانستیم این انیمیشن‌ها را به عنوان بهترین‌های سال‌های اخیر معرفی کنیم. انیمیشن کوتاه آخرین بسشن برای اولین‌بار در نمایشگاه گیمز‌کام امسال به نمایش در‌آمد و کمپانی بلیزارد اینترتینمنت آن را به ایوین نابرو، از انیما‌تور‌های این کمپانی که در تابستان امسا‌ل در‌گذ‌شت‌، تقدیم کرده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده