// سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: صدرنشینی Moana و درخشش ناتالی پورتمن با Jackie

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های روز باشید.

|

این هفته از نظر اکران‌های جدید، هفته‌ی چندان قابل‌توجه‌ای نبود. نه اینکه فیلم جدیدی اکران نشد، فقط آنهایی که اکران شدند و در ادامه به آنها می‌رسیم، نه در گیشه و نه در نزد منتقدان مورد استقبال قرار نگرفتند. به قول تحلیلگران، استودیوها اشتباه بزرگی در عدم اکران فیلم‌های خوبشان در این هفته مرتکب شدند. چون اگرچه روی کاغذ هفته‌ی بعد از تعطیلات روز شکرگزاری، هفته‌ی کم‌رونقی به حساب می‌آید، اما تاریخ با فیلمی مثل «آخرین سامورایی» تام کروز ثابت کرده که این‌طور نیست. این فیلم هم درست یک هفته بعد از به پایان رسیدن هیجان سینما رفتن در جریان تعطیلات روز شکرگزاری روی پرده رفت، اما با بودجه‌ی ۱۴۰ میلیون دلار، به درآمد جهانی ۴۵۶ میلیون دلار دست پیدا کرد و کماکان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های رده‌بندی سنی R شناخته می‌شود. این ماجرا نشان می‌دهد که کافی است فیلمتان در حد «آخرین سامورایی»، یک اثر پرخرجِ اکشنِ هیجان‌انگیزِ تاریخی با حضور کسی مثل تام کروز به عنوان ستاره‌ی اصلی‌اش باشد تا حتی در ترسناک‌ترین هفته‌ی سال از نظر فروش هم مورد توجه قرار بگیرد. اما ظاهرا هالیوود هنوز از ماجرای «آخرین سامورایی» درس نگرفته است و در نتیجه فقط فیلم‌هایی که روی دستش باد کرده بود را این هفته راهی سینماها کرده است.

اولین تازه‌اکران شکست‌خورده‌ای این هفته که در جایگاه نهم جدول قرار گرفته، فیلم ترسناک «حلول» (Incarnate)، محصول کمپانی بلام‌هواس است. «حلول» را به عنوان فیلمی توصیف می‌کنند که المان‌های «تلقین» کریستوفر نولان را با «جن‌گیر» ترکیب کرده است. اما فیلم فقط در ایده هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و در واقعیت یکی از ضعیف‌ترین ساخته‌‌های ۲۰۱۶ نام گرفته است. درست مثل دو فیلم قبلی این کمپانی یعنی «تاریکی» (The Darkness) و «جهنم سبز» (The Green Inferno) که فیلم‌های بسیار کم‌خرجی (۵ میلیون دلار بودجه) بودند، این یکی هم فقط با تبلیغاتِ دیجیتالی در یک سری از سینماهای از پیش تعیین شده که محل رفت و آمد ترسناک‌دوستان است اکران شده است. اگرچه ریسک کمی درباره‌ی این فیلم وجود داشت، اما فیلم با این وجود هم موفق ظاهر نشد. «حلول» فقط ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار دلار به عنوان افتتاحیه‌اش فروخت. در مقایسه باید به «جهنم سبز» و «تاریکی» اشاره کرد که اولی کارش را با ۳ و نیم میلیون دلار شروع کرد و به مجموع درآمد ۸ میلیون دلار رضایت داد و دومی هم نمایش‌اش را با کسب ۴/۹۵ میلیون دلار آغاز و با ۱۰/۷۵۳ میلیون دلار تمام کرد. به نظر می‌رسد «حلول» به درآمدی بیشتر از ۵ میلیون دلار دست پیدا نخواهد کرد. دومین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته اما که مثل قبلی با شکست مواجه شده، «باور کن» (Believe) است. یک درام مذهبی/کریسمسی که پس از نمایش در ۶۳۹ سالن سینما، ۴۹۷ هزار دلار کسب کرد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

نهایتا به آخرین تازه‌اکران مهم این هفته یعنی درام زندگینامه‌ای «جکی» (Jackie) می‌رسیم. ساخته‌ی تحسین‌شده‌ی پابلو لارین که ناتالی پورتمن در آن نقش همسر جان اف.کندی را برعده دارد، در ۵ سالن سینما به‌صورت محدود به نمایش درآمد و در جریان اکران جمعه تا یکشنبه‌اش ۲۷۵ هزار دلار کسب کرد که به معنی میانگین سینما به سینمای ۵۵ هزار دلار است. نمایش فیلم هفته‌ی بعد در ۴۰ بازار جدید گسترش پیدا می‌کند و تقریبا می‌توان با جرات حضور فیلم در فصل جوایز پایان سال را از همین حالا تضمین کرد.

در رابطه با فیلم‌های قدیمی جدول اما با انیمیشن «موآنا» (Moana)، جدیدترین اثر استودیوی دیزنی شروع می‌کنیم. «موآنا» در دومین هفته‌ی اکرانش ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروخت و پس از تجربه‌ی ۵۰ درصد افت فروش، مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۲۰ میلیون دلار رساند. برای مقایسه باید به انیمیشن‌های «گیسوکمند» (Tangled)، «یخ‌زده» (Frozen) و «داستان اسباب‌بازی» (Toy Story) اشاره کرد که در دومین هفته‌ی نمایش‌شان به ترتیب با ۵۵، ۵۳ و ۵۱ درصد افت فروش روبه‌رو شده بودند. این افت فروش همچنین خیلی بهتر از افت فروش ۶۰ درصدی «دایناسور خوب» (The Good Dinosaur) محسوب می‌شود. تمام این حرف‌ها یعنی «موآنا» در دومین هفته‌ی اکرانش عملکرد بهتری نسبت به آن چیزی که فکر می‌کردیم را داشته است. نه، هنوز به خاطر رقبای ماه دسامبر، نباید انتظار فروشی در حد «یخ‌زده» را داشته باشیم. پس، کماکان فروش خانگی ۲۴۰ تا ۲۶۰ میلیون دلاری این انیمیشن ۱۵۰ میلیون دلاری قابل‌پیش‌بینی است و بعد باید صبر کنیم تا ببینم با شروع اکران «روگ وان» و «آواز بخوان» (Sing)، انیمیشن جدید ایلومینیشن، چقدر می‌تواند در مقابل آنها ایستادگی کند. «موآنا» تا حالا ۵۷ میلیون دلار در سینماهای خارجی فروخته و مجموع درآمد جهانی‌اش هم ۱۷۷ و نیم میلیون دلار است.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

در رده‌ی دوم به فیلم «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» می‌رسیم که پس از تجربه‌ی ۵۹ درصد افت فروش در سومین هفته‌ی نمایشش، ۱۸ و نیم میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را پس از ۱۷ روزی که از اکرانش می‌گذرد، به ۱۸۳ و نیم میلیون دلار رساند. این افت فروش بهتر از افت فروش هفته‌ی سوم تمام دنباله‌های مجموعه‌ی «گرگ و میش»، تمام دنباله‌های مجموعه‌ی «هانگر گیمز» و تمام دنباله‌های «هری پاتر» که در ماه نوامبر اکران شدند، محسوب می‌شود. «جانوران شگفت‌انگیز» همچنین تا حالا ۴۲۴ و نیم میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرده است. مجموع فروش جهانی فیلم ۶۰۸ میلیون دلار است که آن را به دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ تبدیل می‌کند.

در رده‌ی سوم چارت به علمی‌تخیلی «ورود» (Arrival) با بازی ایمی آدامز می‌رسیم که روز جمعه موفق شد از مرز ۱۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی عبور کند. رقمی که خبر خیلی خوبی برای فیلمی با بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلار است. جدیدترین فیلم دنیس ویلنوو، این هفته ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد داخلی‌اش را بعد از ۲۴ روز به ۷۳ میلیون دلار رساند. این نتیجه‌ی فیلمی است که نه تنها توسط منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های امسال معرفی شده، بلکه سروصدای زیادی هم بین عموم مردم ایجاد کرده بود. دو ویژگی مهمی که برای موفقیت هر فیلمی لازم است.

جدیدترین فیلم رابرت زمه‌کیس یعنی «متفقین» (Allied) هفته‌ی پیش کارش را نه چندان قوی آغاز کرد، اما با توجه به فروش هفته‌ی دومش به نظر می‌رسد این فیلم جاسوسی جنگ جهانی دوم دارد بهتر از آن چیزی که می‌ترسیدیم عمل می‌کند. «متفقین» در هفته‌ی دومش ۷ میلیون دلار کسب کرد و مجموع فروش ۱۰ روزه‌اش را به ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند. این برای یک فیلم لایو اکشن که کارش را در جریان تعطیلات روز شکرگزاری آغاز کرده بود رقم خوبی محسوب می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که داریم درباره‌ی یک فیلم ۸۵ میلیون دلاری حرف می‌زنیم که حتی با این وضعیت هم نمی‌تواند بیشتر از ۵۰ میلیون دلار بفروشد. اما فیلم با توجه به مقبولیت بیشتر برد پیت در بیرون از مرزهای امریکا، با هدف فروش در خارج ساخته شده است. پس، هنوز نباید نسخه‌‌‌اش را فقط با توجه به فروش خانگی‌اش پیچید. «متفقین» تا حالا ۲۵ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده و مجموع درآمدجهانیش هم روی عدد ۵۴ میلیون دلار ایستاده است.

اما در جایگاه پنجم جدول به فیلم ابرقهرمانی «دکتر استرنج»، محصول دیزنی و مارول می‌رسیم. این فیلم در پنجمین هفته‌ی نمایشش ۶ میلیون و ۴۸۶ هزار دلار کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۲۱۵ میلیون دلار رساند. تحلیلگران فکر می‌کنند «دکتر استرنج» فعلا شرایط خوبی خواهد داشت. البته تا قبل از اینکه «روگ وان» از راه برسد و گیشه‌ها را به آتش بکشد. «دکتر استرنج» تا حالا ۶۳۵ میلیون دلار در دنیا فروخته و در این زمینه فروش ۵۸۵ میلیون دلاری «مرد آهنی» و ۶۲۳ میلیون دلاری «مرد آهنی ۲» را پشت سر گذاشته است. رکورد بعدی‌ای که «دکتر استرنج» برای شکستن جلوی خودش می‌بیند رد شدن از مجموع درآمد ۶۴۲ میلیون دلاری «تور: دنیای تاریک» است.

در رده‌ی ششم به انیمیشن «ترول‌ها» (Trolls) می‌رسیم که در پنجمین هفته‌ی اکرانش با ۵۶ درصد افت فروش مواجه شد و با کسب ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۴۱ میلیون دلار رساند. تحلیلگران باور دارند که با این وضعیت دست‌یابی فیلم به مجموع ۱۵۵ میلیون دلار تا پایان اکرانش تضمین شده‌ است. این در حالی بود که «ستیغ اره‌ای» (Hacksaw Ridge) هم در هفته‌ی پنجم اکرانش ۱۶۲ سینما به تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد. این درام جنگی این هفته ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به ۵۸ میلیون دلار رسوند. «ستیغ اره‌ای» و علمی‌-تخیلی «ورود» در فصل تعطیلات امسال به فیلم‌های بزرگ‌سالانه‌ی رده اول سینماها تبدیل شدند و دارند پا به پای بلاک‌باسترها می‌فروشند و وقتی عملکرد آنها تحسین‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم «جانوران شگفت‌‌انگیز و زیستگاه آنها» هم از زمان شروع اکرانش به فیلمی تبدیل شده که مورد توجه بزرگ‌سالان هم واقع شده بود و این یعنی این فیلم‌ها با وجود یک بلاک‌باستر که مخاطبانشان را می‌دزد به چنین فروشی دست پیدا کرده‌اند.

در رابطه با فیلم‌های محجور اما مهم این روزها که جایگاهشان در جدول اهمیت ندارد باید به «منچستر کنار دریا» (Manchester By the Sea) اشاره کرد که موفق شد در سومین هفته‌ی اکرانش به جمع ۱۰ فیلم پرفروش هفته نفوذ کند. این درام شگفت‌‌انگیز که حضورش در اسکار بی‌بروبرگرد اتفاق خواهد افتاد، تعداد سینماهایش را به ۱۵۶ عدد اضافه کرد و با تجربه‌ی ۸۹ درصد رشد فروش، ۲ میلیون و ۳۶۳ هزار دلار فروخت. جدیدترین فیلم کیسی افلک و میشل ویلیامز بعد از ۱۷ روزی که از نمایشش می‌گذرد، ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار کسب کرده است. این در حالی بود که درام زندگینامه‌ای «لاوینگ» (Loving) هم در پنجمین هفته‌ی اکرانش، ۹۹۷ هزار دلار به جیب زد و درآمد کلی‌اش را به ۵ میلیون و ۵۹۲ هزار دلار رساند. «مهتاب» (Moonlight)، ساخته‌ی بری جنکینز تعداد سینماهایش را به ۵۷۴ عدد افزایش داد و ۹۱۵ هزار دلار کسب کرد. این رقم مجموع درآمد این فیلم را به ۹/۸۹ میلیون دلار می‌رساند. در نهایت «حیوانات شب‌‌خیز» (Nocturnal Animals) را داریم که در سومین هفته‌ی اکرانش ۶۸۶ هزار دلار کسب کرد و به مجموع درآمد خانگی ۲ میلیون و ۶۵۵ میلیون دلار و جهانی ۱۱ میلیون دلار دست پیدا کرد. اکران گسترده‌ی این فیلم که ایمی آدامز، جیک جیلنهال و مایکل شنون را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد هفته‌ی آینده‌ آغاز می‌شود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Moana۲۸/۳ میلیون دلار
۲Fantastic Beasts and Where To Find Them۱۸/۵ میلیون دلار
۳Arrival۷/۳ میلیون دلار
۴Allied۷ میلیون دلار
۵Doctor Strange۶/۴ میلیون دلار
۶Trolls۴/۶ میلیون دلار
۷Hacksaw Ridge۳/۴ میلیون دلار
۸Bad Santa 2۳/۲ میلیون دلار
۹Incarnate۲/۶ میلیون دلار
۱۰Almost Christmas۲/۵ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

حلول

Incarnate

کارگردان فیلم فاجعه‌ای «سن آندریس» (San Andreas)، این‌بار سروکله‌اش با یک فیلم ترسناک پیدا شده است و با توجه به نظرات منتقدان به نظر می‌رسد برخلاف فیلم قبلی‌اش، این‌دفعه در ارائه‌ی یک سرگرمی شسته و رفته موفق نبوده است. داستان فیلم درباره‌ی جن‌گیر و شیطان‌شناسی است که از روش تازه‌ای برای جن‌گیری قربانیان شیطانی که تاکنون نمونه‌اش را ندیده است استفاده می‌کند. این روش تازه شامل قابلیت وارد شدن به بخش ناخودآگاه ذهن قربانیان می‌شود. اکثر منتقدان باور دارند که اگرچه «حلول» از ایده‌ی اولیه‌ی درگیرکننده‌ای بهره می‌برد، اما این نتوانسته جلوی آن را از شکست مفتضحانه‌اش بگیرد.

منتقد لس آنجلس تایمز که از فیلم راضی نیست می‌نویسد: «فیلم که از داستان و اسطوره‌شناسی متراکمی بهره می‌برد به‌طرز غیرمنتظره‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی است. غیرقابل‌پیش‌بینی از این نظر که وقتی نمی‌توانید اتفاقات در حال وقوع را بفهمید، توانایی پیش‌بینی اتفاقات آینده را هم ندارید». نویسنده‌ی سایت راجر ایبرت در یادداشتش می‌آورد: «"حلول" چنان فیلم چهل‌تیکه‌ی بی‌هدفی است که باعث می‌شود آثار ترسناک مضحکی مثل "حبس‌شده" در مقایسه با آن متمرکز به نظر برسند». سایت هالیوود ریپورتر هم می‌آورد: «این از آن فیلم‌های ترسناکِ سطح‌پایینی است که تسخیرهای شیطانی فقط توسط سیاه شدن ناگهانی چشمان بازیگران منتقل می‌شود. سینماها برای مدت زیادی در تسخیر "حلول" نخواهند بود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۲ است.

جکی

Jackie

یکی از موردانتظارترین فیلم‌های پاییزی امسال «جکی» بود که به برحه‌ی مهمی از تاریخ ایالات متحده می‌پردازد. داستان دربار‌ه‌‌ی جکولین کندی و اتفاقات بعد از ترور همسرش، جان اف‌. کندی است. اکثر منتقدان «جکی» را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۱۶ معرفی کرده‌اند. فیلمی که با فیلم‌های زندگینامه‌ای مرسوم هالیوودی فرق می‌کند و فیلمی که موفق شده با بردن تماشاگران به شخصی‌ترین لحظات شخصیت اصلی‌اش، روایت غافلگیرکننده‌ای از تاریخ را به نمایش بگذارد.

منتقد نیویورک تایمز که فیلم را خیلی دوست داشته می‌نویسد: «فیلم شرط لازم وفاداری به واقعیت را دارد، اما همزمان دارای لحظات شوخ‌طبعی و غرابت و همچنین پیچیدگی‌ها و نکات اندوهناکی است که باعث می‌شود باور کنیم این شخصیت‌ها یک سری آدم‌های واقعی هستند، نه مجسمه‌های کلیشه‌ای فیلم‌های زندگینامه‌ای». پیتر تراویس از رولینگ استون که سه و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسد:‌ «شاید با خودتان بگویید آخرین کاری که می‌خواهید کنید دیدن یک فیلم تلویزیونی‌وار از زندگی جکولین کندی است. خبر خوب این است که "جکی" چنین چیزی نیست. به سختی می‌توان یک دقیقه از کلیشه‌های فیلم‌های زندگینامه‌ای مرسوم را در آن پیدا کرد. در عوض، با نگاهی مسحورکننده به یکی از مشهورترین زن‌های دنیا بعد از اینکه شوهرش ترور شد طرف هستیم... ناتالی پورتمن در هنرنمایی‌ای که نقش برنده‌ی اسکارش در "قوی سیاه" را پشت سر می‌گذارد، در نقش بانوی اول سابقِ امریکا میخکوب‌تان می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۰ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده