نویسنده: محسن وزیری
// دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۹

بررسی بازی The Last Guardian از دید وبسایت‌های معتبر دنیا

The Last Guardian بالاخره فردا عرضه می‌شود و نمره‌هایش نشان می‌دهد که ارزش صبر کردن را داشته است.

هفت سال انتظار برای انتشار یک بازی که روند ساختش فراز و نشیب‌های بسیاری از سر گذارند اصلاً اتفاق رایجی در دنیای بازی‌های ویدیویی نیست. اما «آخرین نگهبان» هم یک بازی معمولی نیست، کافیست نگاهی به آثار پیشین سازندگان آن بیاندازیم تا ببینیم آن‌ها چه دنیاهایی خلق کرده‌اند. استودیوی‌های جن‌دیزاین و ژاپن استودیو به رهبری فومیتو اوئدا، بار دیگری اثری خلق کردند که تنها مشابهانش را در بازی‌های گذشته‌ش خودشان می‌تواند پیدا کرد. بن‌مایه‌ی بازی رابطه‌ی غیرمعمول پسر بچه و موجودی فرازمینی است که در طول آشنایی با یکدیگر، ماجراهای زیادی از سر می‌گذارنند.

اما شاید حالا که بازی منتشر شده، مهم‌ترین خبر در مورد بازی نظر منتقدین نسبت به بازی باشد. با توجه به نمره‌های منتشر شده، با یک بازی شاخص طرف هستیم که البته بازه‌ی نمرات از ۴ تا ۱۰ را در بر می‌گیرد. اینطور که از ابتدا هم به نظر می‌رسید، The Last Guardian یک بازی کاملاً سلیقه‌ای است که هرکسی نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. منتقدین در مجموع اتمسفر و دنیای بازی، شخصیت‌پردازی و گرافیک هنری بازی را تحسین کرده‌اند و از مشکلات فنی مانند کنترل دوربین نالیده‌اند. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ی نقد چند وبسایت معتبر بازی‌های رایانه‌ای را مطالعه کنید و البته بررسی ویدیویی و متنی زومجی از The Last Guardian را هم هفته‌ی آینده از دست ندهید.

The Last Guardian

  • سازنده: جن‌دیزاین، ژاپن استودیو
  • سبک: ماجراجویی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • تاریخ انتشار: ۱۶ آذر

the last guardian

گیم‌اسپات: ۹ از ۱۰

وقتی قصه‌ی آن دو به سر می‌رسد، سخت می‌توان دوباره آن کتاب را باز و از ابتدا شروع نکرد. امتحان‌هایی که پشت سر می‌گذارید هر دو شخصیت را برایتان عزیز می‌کند اما احساساتی که تریکو از خود نشان می‌دهد کاری می‌کند به او شانسی دوباره بدهید، که همیاری صبور و مؤثر درست طوری که سزاوراش است باشد.

دیستراکتوید: ۸.۵ از ۱۰

فعلاً می‌توان این را با اطمینان بگویم که گرچه The Last Guardian بهترین اثر سازندگانش نیست، کارگردان‌های زیادی مانند فومیتو اوئدا وجود ندارند و امیدوارم به خاطر ما هم که شده، او به ساختن بازی‌ها ادامه دهد.

گیم‌اینفورمر: ۸ از ۱۰

The Last Guardian در نهایت به فشردن اهرم‌ها و پریدن از شکاف‌ها خلاصه نمی‌شود. بازی در درباره‌ی لبخند شماست وقتی که به تریکو در حالی که کار بامزه‌ای انجام می‌دهد نگاه می‌کنید، درباره‌ی دلسوزی شماست وقتی تلاش‌هایش را می‌بینید و درباره‌ی تسلی خاطر شماست وقتی که این موجود سر بزنگاه سر می‌رسد. این چیزی است که شما از بازی دریافت می‌کنید، چیزی که هیچ جای دیگر نمی‌توانید پیدایش کنید و همین کافیست تا The Last Guardian ارزش امتحان کردنش را داشته باشد.

پالی‌گان: ۷.۵ از ۱۰

در بهترین لحظات بازی، The Last Guardian کاری می‌کند که فقط از پس سخت‌افزارهای امروز برمی‌آید. در ضعیف‌ترین لحظات اما بازی فقط «شبیه یک بازی پلی‌استیشن 2» نیست، بلکه شبیه یک بازی پلی‌استیشن 2 پولیش نشده است که جای کار دارد. بازی‌ای که یادآور میراث اجدادش است اما کاملاً نمی‌تواند آن را دوباره بیافریند.

آی‌جی‌ان: ۷ از ۱۰

اختلاف بین نکات مثبت و منفی The Last Guardian گیج‌کننده است. برای هر لحظه‌ی فوق‌العاده از زیبایی ناب و وابستگی احساسی به همراه انسان‌مانندش، لحظه‌ای دقیقاً متضاد قرار دارد که حس و حال بازی را با کنترل‌های خسته‌کننده‌ و زاویه‌های نامناسب دوربین خراب می‌کند. اما من این ایرادها را نادیده گرفتم، چرا که بازی تجربه‌ای ارائه می‌کند که سرشار از لحظات فوق‌العاده زیبا است.

نمره The Last Guardian


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده