با بررسی بازی ایرانی سلحشوران، نبرد اسطوره‌های ایرانی همراه زومجی باشید.

خیر و شر، از دیرباز دست مایه‌ی داستان سرایی اهل قلم بوده و تا به امروز شاهد انتشار آثار متفاوتی در حوزه‌‌های هنر پیرامون این موضوع بوده‌ایم. بازی‌های ویدیویی نیز امروزه به اعتقاده بسیاری هنر هشتم و البته نو ظهور محسوب می‌شوند. نبرد خدایان یونان، نبرد شخصیت‌‌های مارول، کارزار شخصیت‌های DC، مورتال کامبت و صد البته نبردهای نفس‌گیر قهرمانان شرق در مجموعه تیکن، همگی دارای نقطه ی عطفی هستند. نبرد میان خیر و شر! البته مهد هنر خاورمیانه نیز گنجینه‌ای دست نخورده از پهلوانان را در خود جای می‌دهد. گنجینه‌ای کامل و در انتظار روزی که سرانجام افرادی خلاق برخواسته و تماشاگران سینما یا بازیکنان بازی‌ها را وارد ماجراجویی پر پیچ و خم کنند. برای رسیدن به این مهم اما راهی طولانی در پیش است که خوشبختانه چندسالی می‌شود که شاهد پیشرفت صنعت بازی به ویژه در پلتفرم موبایل بوده‌ایم.

بازی سلحشوران زومجی

سلحشوران بازیکنان را به نبردی تن به تن میان اساطیر ایرانی می‌برد

توسعه‌دهندگان ایرانی با وجود انتشار بازی‌های بسیار، همچنان کمتر یک بازی مبارزه‌ای‌ (فایتینگ) را تولید و عرضه می کنند. با این حال، مدتی می‌شود که استودیوی باران رویا (DreamRain) یک بازی مفرح با نام سلحشوران را در سبک مبارزه‌ای برای اندروید منتشر کرده است. این بازی روایتی دیگر از خیر و شر یا به گفته‌ی بازی نیکی و بدی را ارائه می‌دهد. زمانی که، خیر و شر پیمانی را برای عدم ورود به قلمروی یکدیگر می‌‌بندند، اما دریغا که شر خلف وعده کرده و هجومی بی‌رحمانه را به نیروهای نیکی آغاز می‌کند. آنها توانایی منحصر به فردی دارند، طلسم، طلسمی که باعث می‌شود تا نیروهای خیر بدون آگاهی به جان یکدیگر بی‌افتند. اما، با ورود شما به سلحشوران تغییری در راه است، برگ برنده نیروهای نیکی که از قضا شما هستید، رو شده تا یک به یک وارد نبردی با نیروهای طلسم شده‌ی اهریمن بشوید. داستان با صداگذاری فارسی آغازی حماسی دارد و دراین کارزار شما باید با انتخاب قهرمان خود از میان سه کلاس مختلف شامل دیوان، دلیران و پهلوانان، خود را برای مبارزه‌ آماده کنید.

داستان بازی در چندین دسته و بخش مختلف دنبال می‌شود، هرچند پرداخت و نوع روایت داستان می‌توانست هیجان و حماسه‌ بیشتری را در کلمات به دنبال داشته باشد،‌ باز هم برای یک بازی موبایل به نظر راضی کننده می‌رسد. با توجه به روایت باستانی داستان برخلاف شیوه رایج که اصولا از جملاتی کتابی استفاده می‌کنند، در سلحشوران بیشتر شاهد صحبت‌هایی بی آرایه هستیم. با ورود به بازی، توسعه‌دهندگان به خوبی آموزش‌های لازم را برای ورود به نبرد انجام می‌دهند. به شخصه همواره بازی‌ها را برروی تبلت خود نصب می‌کنم. با این حال نحوه جای‌گیری دکمه‌ها برروی صفحه‌ لمسی به شکلی بود که واکنش سریع میان ضربه وارد آوردن، گارد و پرش را مشکل می‌کرد. باران رویا می‌توانست با افزودن گزینه‌های لازم برای تغییر در نحوه کنترل، شرایط را برای کنترل شخصیت داستان آسان‌تر کند. البته نباید از حق گذشت که بازی به خوبی با صفحه لمسی هماهنگ شده است. با این حال، برخی از قابلیت‌ها از جمله توانایی ویژه قهرمان با تاخیر اجرا می‌شوند و شاهد عملکرد لازم و البته سریع مورد نیاز برای یک بازی مبارزه‌ای نیستیم.

بازی سلحشوران زومجی

با وجود تنوع بسیار شخصیت ها، سازندگان مراحل هر دسته‌ را به سه شخصیت محدود کرده‌اند

بررسی بازی با انتشار نسخه 1.3.13 آغاز شد،‌ اما در میانه بررسی نسخه 1.4.0 بازی منتشر شد. بعد از ارتقاء به این نسخه شاهد برخی تغییرات و البته بیشتر مشکلات در بازی بودم. به عنوان مثال، گزینه جایزه دو برابر دیگر مانند گذشته به خوبی عمل نمی‌کرد یا مشکل‌تر از آن گزینه شفا که تنها در ۳ شماره قادر به انتخاب آن هستید کاملا غیر فعال شده بود. این موضوع که بیشتر یک باگ محسوب می‌‌شود در رابطه با ویدیو‌های تبلیغاتی است که با غیر فعال شدن در یک بخش، دیگر در هیچ کجای بازی قابل اجرا نیستند. با غیر فعال شدن گزینه جایزه دو برابر ادامه بازی به دلیل کمبود سکه عملا در دسته‌های بالاتر غیر ممکن می‌شود.

علی‌رغم تنوع بسیار در شخصیت‌ها به ویژه در دسته‌های مختلف، با این حال در طول مبارزات بارها شاهد روبرو شدن با شخصیت خودمان هستیم. در هر دسته که شامل ۱۵ مرحله با سه نبرد باس می‌شود، تنها سه شخصیت حضور دارند. نکته‌ی مهم این است که سلحشوران به هیچ عنوان در تعداد شخصیت‌ها با ۱۸ شخصیت قابل بازی کم نداشته و این سیاست توسعه‌دهندگان برای محدود کردن مراحل به شخصیت‌های هر دسته است که باعث شده تا بارها و بارها با شخصیت‌های خود روبرو شویم. دشمنان در هر دسته تنها از نظر آیتم‌های شخصی‌سازی با یکدیگر تفاوت دارند. متاسفانه علی‌رغم تنوع در شخصیت‌ها و آیتم‌های شخصی‌سازی، آرناهایی که رقابت در آنها انجام می‌شود ظاهری تقریبا یکسان دارند و برای مشاهده آرناهای بیشتر باید وارد دسته‌ی جدید شوید.

بازی سلحشوران زومجی

سلحشوران آیتم‌ها و جزئیات بسیاری را برای شخصی‌سازی در خود جای می‌دهد که به واقع قابل تحسین هستند، اما دسترسی به این آیتم‌ها بدون انجام خرید‌های درون برنامه‌ای مشکل خواهد بود. به عنوان مثال، هرقهرمان دارای آیتم‌های منحصر به فرد مانند کلاه‌‌خود، سلاح، ‌دست‌بند، پابند، جادو و حرکات نمایشی در هنگام پیروزی است که برای خریداری آنها تنها باید الماس پرداخت کنید. الماس‌ها به صورت قطره چکانی به شما داده شده و زمان بسیاری را باید به تجربه مراحل و باز کردن جعبه‌های جایزه برای کسب الماس‌های بیشتر بپردازید.

با وجود پیشنهادات خارق‌العاده در جریان بازی برای خریداری الماس و سکه که البته برای زحمات توسعه‌دهندگان مبلغ ناچیزی هستند، بازهم یک عدم تعادلی میان الماس و سکه‌‌های رایگان و همچنین مبلغ مورد نیاز برای آزادسازی آیتم‌های شخصی‌سازی یا ارتقاء پیشرفته شخصیت‌ها دیده می‌شود. سیستم ارتقاء بازی از نقاط مثبت سلحشوران است که با توجه به سکه‌های ارائه شده در پایان هر نبرد،‌  قادر به افزایش سطح قهرمان خود خواهید بود. توسعه‌دهندگان شیوه مشاهده تبلیغ و دریافت جایزه در قبال تماشای تبلیغات را نیز در بازی گنجانده‌اند که کمک شایانی را به پیشروی در بازی می‌کند.

بازی سلحشوران زومجی

برخی ویژگی‌های گیم‌پلی بازی مشکلاتی را در تعادل مبارزات ایجاد می‌کند. به عنوان مثال با توجه به نبود کنترل کامل برروی شخصیت، برخی از ضربات مانند ضربه سنگین و جادو هیچ امکان گریزی را در مقابل بازیکن نمی‌گذارد. یکی از مشکلاتی که به ویژه با ورود به دسته دوم، پیشروی در بازی را برای من طاقت‌فرسا کرد، دفاع سریع حریفان بود. ضربات سنگین دفاع حریف را می‌شکند؛ با این حال، سرعت پایینی را نسبت به ضربه‌های سبک دارد، حال وقتی بحث هوش مصنوعی می‌‌شود وارد آوردن ضربات سنگین برای شکستن دفاع حریف به امری خسته‌کننده تبدیل می‌شود. یکی از مواردی که در گیم‌پلی حتما باید تغییری در آن ایجاد شود، پر شدن نوار جادو حریف در هنگام دفاع در برابر شما است. هوش مصنوعی به سرعت ضربات شما را دفاع کرده، نوار جادو خود را پر کرده و در نهایت با یک جادو شما را به عقب پرت می‌کند. وجود حملات غیر قابل گریز و عمل نکردن یا دیر عمل کردن دکمه‌ها، گاهی اوقات به واقع خسته‌کننده می‌شوند.

متاسفانه باران رویا هیچ روشی را برای پشتیبان‌گیری از پیشرفت‌ها در نظر نگرفته‌ است. امروزه در بسیاری از بازی‌های موبایل سیستم ثبت نام تعبیه شده تا در مواقع مورد نیاز مانند حذف بازی، حذف اطلاعات موبایل یا علاقه به انتقال پیشرفت‌ها به یک گوشی موبایل دیگر، بتوانیم با استفاده از ایمیل خود اطلاعات مورد نیاز را منتقل کنیم. نبود این امکان در کنار بی‌هدف کردن پیشرفت در بازی، خرید‌های درون برنامه‌ای را نیز به یک ریسک تبدیل خواهد کرد.

بازی سلحشوران زومجی

طراحی گرافیکی شخصیت‌ها به زیبایی انجام شده است.

سلحشوران نبرد آنلاین را نیز برای علاقمندان ارائه می‌دهد. با تمام کردن ۱۵ مرحله و آزادسازی دسته دوم می‌توانید وارد نبرد آنلاین شوید. متاسفانه علی‌رغم تلاش بسیار در سه روز متوالی و در ساعات مختلف روز برای ورود به رقابت‌های آنلاین به شخصه موفق به این کار نشدم. با خریداری پر ققنوس و لمس دکمه جستجوی مبارز، تنها شاهد باقی‌ماندن کلمه جستجو بوده و هیچ بازیکنی برای روبرو شدن یافت نمی‌شود. وجود قابلیتی که می‌توانست نقطه قوت بازی سلحشوران باشد، اکنون خود به نقطه‌ی ضعفی تبدیل شده است. بازی سلحشوران می‌توانست تا بیشتر از یک بازی آفلاین با مراحل زیاد و عمدتاً تکراری، مانند بازی هشت‌خوان به یک بازی آنلاین با دسترسی آسانتر تبدیل شود. سازندگان می‌توانند برای افزایش حضور بازیکنان ساعاتی از روز را با جوایز خاص مانند الماس تعیین کرده و بازیکنان را به رقابت دعوت کنند. این ویژگی امروزه در برخی بازی‌ها استفاده می‌شود.

از نقاط قوت ساخته‌ی باران رویا گرافیک خوب و ظاهر شخصیت‌ها است. حرکات شخصیت‌ها از کاوه گرفته تا آرش و زال همگی به زیبایی طراحی شده و جای تحسین دارند. علاوه بر شخصیت‌های مذکر شاهد حضور قهرمانانی مونث مانند گردآفرید نیز هستیم. به شخصه هرچند در بازی‌های مختلف از هشت‌ خوان گرفته تا زاواران با شخصیت‌های آشنا و اساطیری روبرو شده‌ام، اما از حیث سه بعدی بودن شخصیت‌ها، سلحشوران را یک نمونه موفق در میان بازی‌های همراه ایرانی می‌دانم. البته هنوز هم طراحی به ویژه در زمینه گرافیکی، فاصله‌ی بسیار زیادی را با نمونه‌های خارجی دارد.

از جمله نکات مثبت سلحشوران پشتیبانی تیم سازنده آن است، به شکلی که باران رویا با توجه به بازخورد بازیکنان تغییراتی را در بازی اعمال می‌کند. نسخه مورد بررسی در زومجی 1.3.13 و 1.4.0 بود که با توجه به بازخورد برخی از بازیکنان ایراداتی را به همراه داشته است. از بعد گرافیک فنی نیز بازی دو گزینه را برای دستگاه‌های قدرتمند و دستگاه‌های قدیمی ارائه می‌دهد و برروی دستگاه‌های سامسونگ آلفا و نوت پرو 12.2 مورد تست اینجانب به غیر از برخی مشکلات مانند افت فریم جزئی و عمل نکردن گزینه تماشای تبلیغات‌های ویدیویی بعد از ارتقاء به نسخه 1.4.0، بازی سلحشوران بدون مشکل اجرا شد.

بازی سلحشوران زومجی

از ویژگی‌های خوب بازی ایرانی سلحشوران، صداگذاری قابل قبول آن است که با زبان زیبای فارسی بیان می‌شود. قبل از ورود به رقابت یا در پایان آن شاهد شمارش معکوس آغاز نبرد و اعلام پیروزی یا شکست بازیکنان هستیم. قدرت‌های شخصیت‌ها نیز از نظر ظاهری قابلیت سفارشی سازی دارند که همانطور که در بالا اعلام شد باید برای دسترسی به آنها الماس‌های خود را خرج کنید. الماس‌هایی که تعداد آنها کم بوده و انتخاب میان هزینه آنها در شخصی‌سازی یا آزادسازی قهرمان‌ جدید امری بس مشکل است. در کنار صداگذاری، بخش موسیقیایی بازی نیز حال و هوایی حماسی دارد و با جو نبردهای سلحشوران هماهنگ شده است. افزایش موسیقی‌های حماسی با توجه به آرناهای مختلف یا نبرد باس‌ها می‌تواند تنوع این بخش را افزایش دهد.

سلحشوران قدمی مثبت در پلتفرم موبایل برای ورود اسطوره‌های شناخته شده ایرانی به صنعت بازی‌های همراه است. طراحی شخصیت‌ها، ویژگی‌های شخصی‌سازی و سیستم ارتقاء به دو شیوه، سلحشوران را به محصولی خوب و ارزشمند تبدیل می‌کند. هرچند این بازی هنوز هم راهی طولانی برای ورود به رقابتی با بزرگان بازی‌های مبارزه‌ای گوشی‌های همراه مانند WWE Immortals ،Gods of Rome و Shadow Fight 2 دارد. اگر علاقمند به پهلوانان ایرانی هستید و می‌خواهید بازی‌هایی بومی را تجربه کنید، سلحشوران را در اولویت قرار دهید. علی‌رغم نیاز به بروزرسانی‌های بیشتر، ساخته باران رویا یکی از ارزشمندترین بازی‌های ایرانی موجود در گوشی‌های همراه است.

دانلود بازی ایرانی سلحشوران

دانلود کافه بازار Cafe Bazzar


منبع زومجی

بررسی بازی موبایل سلحشوران

باران رویا با انتشار سلحشوران قدمی بزرگ را در ارائه یک بازی ایرانی مبارزه‌ای برداشته است که با طراحی زیبای شخصیت‌ها، صداگذاری حماسی و ویژگی‌های پرشمار و منحصر به فرد برای سفارشی‌کردن هر شخصیت، می‌تواند ساعات بسیاری به سرگرم کردن شما بپردازد. با این حال، هنوز این بازی از نبود تعادل در گیم‌پلی، نبود امکان حفظ پیشرفت‌ها و انتقال به گوشی دیگر، خالی بودن بخش آنلاین و همچنین آرناها و مراحل تکراری رنج می‌برد که مسلما با انتشار بروزرسانی‌های مختلف قابل رفع هستند. اگر یک تجربه‌ی کاملا ایرانی می‌خواهید، سلحشوران ارزش تجربه و صد البته حمایت را دارد.
میثم خلیل زاده

6

نقاط قوت

  • - طراحی خوب شخصیت ها
  • - گرافیک سه بعدی زیبا در میان بازی‌های ایرانی
  • - صداگذاری و موسیقی متن هماهنگ با اتمسفر بازی
  • - شخصیت‌های متنوع قابل بازی
  • - ویژگی های شخصی‌سازی منحصر به فرد برای هر شخصیت

نقاط ضعف

  • - نبرد آنلاین خالی از بازیکن
  • - نبود تعادل در سیستم مبارزات
  • - مراحل بسیار و شبیه به یکدیگر
  • - نبود امکان پشتیبان‌گیری از پیشرفت‌ها با استفاده از ایمیل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده