نویسنده: میثم سبحانی
// پنجشنبه, ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۹

Hulu حق پخش انحصاری فیلم‌های انحصاری دیزنی را خریداری کرد

هولو، سرویس پخش آنلاین ویدیو، با عقد قراردادی جدید با استودیو دیزنی، حق پخش انحصاری مولان و برخی دیگر از فیلم‌های کلاسیک این استودیو را بر عهده گرفت.

محبوبیت جهانی کمپانی دیزنی با تملک این کمپانی بر استودیوهای بزرگی همچون لوکاس فیلم و مارول بسیار افزایش یافته است. اخیرا این استودیو تبدیل به تنها استودیویی شد که توانست تنها در یک سال بیشتر از ۷ میلیارد دلار فروش در گیشه سینماهای جهان داشته باشد. هر چند این میزان موفقیت در فروش با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیق دیزنی در اکران و راهبرد درست این کمپانی در صنعت سینما، جای تعجب ندارد اما علاقه مخاطبان دیزنی به این استودیو تنها به محصولات اخیر این شرکت محدود نمی‌شود، چرا که هنوز تعداد بسیار زیادی از طرفداران، شیفته ساخته‌های کلاسیک و قدیمی این استودیو رویاساز هستند. خب خبر خوش برای این افراد این است که این استودیو قرارداد جدیدی امضا کرده که طی آن حقوق پخش برخی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ساخته‌های این استودیو به طور خاص به یکی از سرویس‌های پخش ویدیو آنلاین واگذار شده است.

در اوایل سال جاری دیزنی قرارداد بزرگی را با نتفلیکس به امضا رساند تا این سرویس استریم آنلاین، پخش‌کننده اختصاصی تمامی محصولات جدید این استودیو از سال ۲۰۱۶ به بعد باشد. علاوه بر اینکه به نظر می‌رسید این قرارداد، موهبتی الهی برای مشترکین سرویس نتفلیکس باشد، به این معنی هم بود که شاید در نهایت حقوق فیلم‌های کلاسیک دیزنی نیز به نتفلیکس واگذار شود. اگر چه مشترکین نتفلیکس هنوز هم می‌توانند برخی از فیلم‌های کلاسیک استودیو دیزنی همچون لیلو و استیچ (Lilo and Stitch)، زندگی جدید امپراطور (The Emperor’s New Groove)،فانتازیا (Fantasia) و تارزان (Tarzan) را از طریق این سرویس تماشا کنند اما این آثار بزودی از نتفلیکس حذف و در اختیار یکی از بزرگ‌ترین رقبای این سرویس قرار خواهند گرفت.

بر طبق اخبار منتشر شده در وب‌سایت ورایتی، سرویس استریم آنلاین هولو (Hulu) در قراردادی جدید با استودیو دیزنی، حقوق انحصاری پخش پنجاه و شش فیلم از مجموعه فیلم‌های کلاسیک دیزنی را به دست آورده است. این سرویس استریم آنلاین هم‌اکنون در حال اضافه کردن این فیلم‌های قدیمی به مجموعه فیلم‌های خود است و مطمئنا در چند ماه آینده محصولات بیشتر و بیشتری از جانب این شبکه ارائه خواهند شد. از محبوب‌ترین فیلم‌هایی که به زودی به سرویس هولو اضافه خواهند شد، می‌توان به مولان (Mulan)، پوکوهانتس (Pocahontas) و کابوس قبل از کریسمس (The Nightmare Before Christmas) اشاره کرد.

Nicholas-cage-in-con-air-

در کنار فیلم‌های ذکر شده در بالا، هولو فیلم‌های دیگری همچون شاهدخت و قورباغه (The Princess and The Frog) استپ‌آپ (Step Up)، هواپیمای محکومین (Con Air) و لیلو و استیچ که در ابتدا به آن اشاره شد را نیز به مجموعه خود اضافه خواهد کرد. اگر چه رقم دقیق این قرارداد اعلام نشده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این قرارداد، بزرگ‌ترین قرار این استودیو تا به حال در زمینه خرید حق پخش فیلم‌ها بوده است. عقد چنین قراردادهای سنگینی از جانب هولو اصلا تعجب‌آور نیست، زیرا این نخستین بار نیست که این شبکه، چنین هزینه‌های سنگینی را برای خرید حق پخش آنلاین فیلم‌های محبوب می‌پردازد. در آگوست سال ۲۰۱۵ این سرویس‌دهنده آنلاین، ۱۶۰ میلیون دلار برای خرید حق پخش انحصاری مجموعه ساینفلد (Seinfeld) سرمایه‌گذاری کرد.

مسلما بعد از عقد این قرارداد، رقابت بین هولو و نتفلیکس شدیدتر خواهد شد. در حالی که هولو حق پخش انحصاری برخی از فیلم‌های قدیمی و موفق دیزنی را در اختیار دارد، نتفلیکس نیز پخش‌کننده انحصاری بسیاری از محصولات جدید این استودیو همچون زوتوپیا (Zootopia)، کتاب جنگل (The Jungle Book) و کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) است. مطمئنا هر یک از این دو سرویس‌دهنده، علی‌الخصوص پس از افزودن آثار بیشتری به مجموعه خود، سهمی منصفانه از بازار پرسود استریم آنلاین خواهند داشت. اما هر اتفاقی هم که روی دهد، اصل این موضوع که از این به بعد تعداد بسیار زیادی از فیلم‌های کلاسیک دیزنی، قرار است بسیار راحت‌تر از گذشته در دسترس همه قرار گیرد، فوق‌العاده هیجان‌انگیز است. در مورد سرویس‌دهنده هولو، اگر چه هنوز دقیقا نمی‌توان گفت که آن‌ها حق پخش انحصاری کدام‌یک از محصولات دیزنی را خریداری کرده‌اند، اما شاید منصفانه باشد اگر بگوییم که به زودی گزینه‌های خوب بسیاری به این شبکه اضافه خواهند شد.

نظر شما درباره این قرارداد مابین هولو و دیزنی چیست؟ آیا هولو می‌تواند با این‌گونه اقدامات، سهم بیشتری از بازار استریم آنلاین ویدیو را از آن خود کند؟


منبع ScreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده