نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱

درآمد ۹۱ میلیارد دلاری صنعت بازی در سال ۲۰۱۶ به گزارش سوپردیتا

موسسه آماری سوپردیتا اخیرا گزارشی جامع از درآمد بازی‌های ویدیوی در سال ۲۰۱۶ ارائه کرده است.

سوپردیتا یکی از معتبر‌ترین موسسه‌های ارائه آمار است که در جدید‌ترین گزارش خود به درآمد صعنت بازیسازی در سال ۲۰۱۶ و همچنین بازی‌های پرفروش ماه نوامبر پرداخته است. به گزارش این موسسه، بازی‌های ویدیویی در مجموع در سال ۲۰۱۶ درآمدی معادل ۹۱ میلیارد دلار داشته‌اند که در این بین بازی‌های موبایل با درآمد ۴۱ میلیارد دلاری بیش‌تری سهم را از آن خود کرده‌اند.

پس از بازی‌های موبایل هم بازی‌های پی‌سی با درآمد ۳۵.۸ میلیارد دلاری بیش‌ترین سهم را دارند. در تصویر زیر می‌توانید درآمد دقیق هر یک از دسته‌بندی‌های سوپردیتا را مشاهده کنید:

سوپردیتا

همان‌طور که در توضیحات تصویر هم مشخص است، در سال ۲۰۱۶ بازی‌های موبایل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و به لطف عرضه بازی‌های بزرگی چون Pokemon GO یا Clash Royale، توانستند درآمدی معادل ۴۰.۶ میلیارد دلار داشته باشند. همچنین سوپردیتا اعلام کرده که واقعیت مجازی در سال ورودش به بازار، با چالش‌های زیادی روبرو شده است که اصلی‌ترین آن‌ها قیمت بالای سخت‌افزار مورد نیاز و همچنین نبود محتوای با کیفیت زیاد عنوان شده است. این موسسه همچنین پیش‌بینی کرده که سال آینده وضعیت بازار محتویات واقعیت مجازی بهتر خواهد شد.

اما یک مورد جالب در مورد گزارش ارائه شده درآمد عالی بازی‌های پی‌سی است که چندین برابر کنسول‌ها درآمد داشته‌اند و سوپردیتا دلیل اصلی این امر را بازی‌های رایگانی مثل Dota 2 یا League of Legends می‌داند که کاربران پول زیادی را صرف خرید آیتم‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای آن‌ها می‌کنند. از طرفی عرضه سخت‌افزار‌ها و مخصوصا کارت‌های گرافیکی جدید با کارایی عالی و مصرف انرژی پایین، باعث شده تا افراد زیادی پی‌سی را برای بازی کردن انتخاب کنند.

اما علاوه بر ارائه گزارش کامل سال ۲۰۱۶، سوپردیتا گزارشی نیز در مورد ماه نوامبر ۲۰۱۶ ارائه کرده است. بر این اساس در این ماه بازی‌های ویدیویی درآمدی معادل ۶.۷ میلیارد دلار داشته‌اند که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته رشدی ۱۳ درصدی داشته است. این موسسه اعلام کرده که درآمد بازی‌های پی‌سی، موبایل، کنسولی و بازی‌های MMO رایگان در مقایسه با ماه نوامبر ۲۰۱۵ رشد زیادی داشته است و این وسط بیش‌ترین رشد مربوط به بازی‌های کنسولی است که ۳۵ درصد درآمد بیش‌تری نسبت به سال گذشته کسب کرده‌اند. دلیل اصلی این موضوع عرضه بازی‌های شوتر موفقی چون Battlefield 1 و Call of Duty: Infinite Warfare عنوان شده است.

با اینکه بازی Call of Duty: Infinite Warfare فروش خیلی خوبی را تجربه کرده است ولی بنا به گزارش سوپردیتا این بازی از نسخه پیشین خود (‌Black Ops 3) به میزان ۲۷ درصد کم‌تر فروش کرده است.

در ادامه می‌توانید لیست پرفروش‌ترین بازی‌های ماه نوامبر را به تفکیک پلتفرم مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که فقط نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها در گزارش سوپردیتا لحاظ شده‌اند. همچنین درآمد حاصل از پرداخت‌های جانبی در بازی‌های رایگان نیز لحاظ شده و دلیل حضور این بازی‌ها در لیست‌ها همین موضوع است:

پرفروش‌ترین بازی‌های پی‌سی:

رتبهنام بازی
۱League of Legends
۲Crossfire
۳Dungeon Fighter Online
۴World of Warcraft
۵Battlefield 1
۶Overwatch
۷World of Tanks
۸Dota 2
۹Fantasy Westward Journey Online II
۱۰Counter-Strike: Global Offensive

پرفروش‌ترین بازی‌های کنسولی:

رتبهنام بازی
۱Call of Duty: Infinite Warfare
۲Battlefield 1
۳FIFA 17
۴Grand Theft Auto V
۵Call of Duty: Black Ops III
۶Watch Dogs 2
۷NBA 2K17
۸Madden NFL 17
۹Gears of War 4
۱۰Destiny

پرفروش‌ترین بازی‌های موبایل:

رتبهنام بازی
۱Pokemon Go
۲Monster Strike
۳Clash Royale
۴Clash of Clans
۵Mobile Strike
۶Game of War: Fire Age
۷Fantasy Westward Journey
۸Puzzles & Dragons
۹Candy Crush Saga
۱۰Clash of Kings

با اینکه سوپردیتا میزان دقیق فروش هر بازی در ماه نوامبر را اعلام نکرده است، ولی گفته که پوکمون گو موفق شده در این ماه ۱۲۸ میلیون دلار درآمد داشته باشد.

نظر شما در مورد گزارش این کمپانی چیست؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده