// شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱

AMD به صورت رسمی پردازنده‌ های Ryzen را معرفی کرد

کمپانی AMD رسما مدل‌ رایزن از نسل جدید پردازنده‌های Zen را معرفی کرد.

کمپانی AMD در مراسم رونمایی از اولین سری پردازنده‌های نسل جدید خود، پردازنده رایزن (Ryzen) را به صورت رسمی رونمایی کرد. پردازنده‌ رایزن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی روانه بازار خواهد شد. این پردازنده‌ها قرار است به عنوان پردازنده‌های بالارده X86 کار خود را در بازار پردازنده‌ها شروع کند. از مشخصات پردازنده رایزن می‌توان به ۸ هسته و ۱۶ رشته بودن به‌ علاوه سرعت کلاک ۳.۴ گیگاهرتزی آن اشاره کرد.

دکتر لیسا سو، مدیر عامل AMD، در ابتدای مراسم رونمایی این پردازنده اعلام کرد که نسل جدید معماری‌ پردازنده‌های Zen نسبت به نسل قبل ۴۰ درصد سریعتر است. این گفته بدین معناست که این کمپانی قصد دارد به صورت جدی وارد بازار رقابت پردازنده‌ها شود و در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی و با عرضه شدن پردازنده رایزن، شاهد رقابت AMD با اینتل خواهیم بود.

مهم نیست طرفدار AMD یا اینتل باشیم زیرا که احتمال موفیت این کمپانی در سال ۲۰۱۷ به لطف معماری جدیدی که ارائه داده‌اند، زیاد است. از طرفی کمترین احتمال این است که در سال جدید قیمت پردازنده‌های رده بالایی که ارائه می‌دهند، کاهش خواهد یافت. خیلی از ما پردازنده‌ AMD 1090T را به یاد داریم که در زمان عرضه خود از آن به عنوان یک غول در بین پردازنده‌های بازار یاد می‌شد. پردازنده‌ای شش هسته‌ای که با قیمتی بسیار مناسب بهترین کارایی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

وارد شدن AMD به صورت جدی در بازار رقابت پردازنده‌ها واقعا مفید است و باعث می‌شود تا رقیبشان نیز به فکر ارائه پردازنده‌های جدیدتر و کارآمد‌تری باشد. در بخش گرافیک می‌دانیم که انویدیا براحتی می‌تواند کارت گرافیک GTX 1080Ti را وارد بازار کند ولی از آن‌جایی که بازار رقابت در این سمت آن‌چنان داغ نیست و AMD هم مدل‌های جدید خود را وارد بازار نکرده است، نیازی به این کار نیست.

AMD با نسل جدید پردازنده‌های خود قصد دارد هوشمندانه‌تر از نسل پیش عمل کند. زیرا پردازنده‌های Zen سعی کرده‌اند بیشتر بر روی کش پردازنده، سرعت و انرژی بهره‌وری پردازنده تمرکز داشته باشند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا پردازنده‌های Zen از نظر عملکرد تقویت شده و برق کمتری را نسبت به نسل قبلی طلب کنند.

پردازنده رایزن از نظر قدرت با پردازنده X99 i7 6900K اینتل تقریبا برابری می‌کند ولی برق مصرفی رایزن ۱۸۸ وات و برق مصرفی X99 i7 6900K معادل ۱۹۸ وات است. در جریان تست‌هایی که از این دو پردازنده در دو برنامه Blender  و Handbrake شده است، پردازنده رایزن تست خود را در زمان یکسانی با پردازنده اینتل در برنامه Blender انجام داده است ولی در برنامه Handbrake پردازنده رایزن پنج ثانیه زودتر به کار خود پایان داده است.

AMD Ryzen

همچنین پردازنده‌های رایزن قابلیت جدیدی بنام Extended Frequency Range یا همان XFR را در خود جای داده‌اند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد بدون اورکلاک کردن دستی پردازنده خود، از سرعت بیشتر کلاک استفاده کنید. به عبارتی  با حل کردن مشکل کولینگ پردازنده‌های نسل جدید AMD، آن‌ها می‌توانند به صورت خودکار خود را اورکلاک کنند.

البته هنوز AMD به صورت دقیق نحوه کارکرد قابلیت XFR را توضیح نداده است ولی بنظر می‌رسد کارایی مشابه GPUهای انویدیا داشته باشد. زمانی که در بارگذاری مناسبی قرار می‌گیرند، قدرت خود را افزایش می‌دهند. این گفته بدین معناست که خنک کننده‌های پردازنده‌های بالارده AMD می‌توانند برای مدت زمانی طولانی، سرعت کلاک پردازنده را در حالت تقویت شده نگه دارند. در کل ظاهرا قابلیت XFR با کارکرد منحصربه‌فرد خود باعث می‌شود دیگر شاهد اورکلاک دستی پردازنده‌ها نباشیم.

در ادامه این رویداد AMD در مورد پلتفرم‌های AM4 خود نیز صحبت کرد. ماردر بردهای AM4 از حافظه‌های RAM DDR4، PCI نسل سوم، USB 3.0 و حافظه‌های NVMe پشتیبانی خواهد کرد. همچنین مادربردهای AM4 هم از پردازنده‌های رایزن پشتیبانی می‌کنند و هم از APUهای بریستول بریج که این قابلیت به این مادربردها اجازه می‌دهد که پردازنده‌های رده بالا و رده پایین را در خود جای دهند.


منبع Overclock3D
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده