نویسنده: wood patch
// سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹

Grand Tour رکورد بیشترین تعداد دانلود غیر مجاز را برای یک برنامه تلوزیونی شکست

برنامه تلوزیونی The Grand Tour آمازون، پس از کسب موفقیت در جذب بیننده، در تعداد دانلود غیر مجاز رکوردشکنی کرده است.

گرند تور نام برنامه سریالی جدید جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند‌؛ مجریان سابق مستند محبوب و خودرومحور تاپ‌گیر (Top Gear) شبکه بی‌بی‌سی است که از طریق رسانه تصویری آمازون در حال پخش است. پس از پخش قسمت اول گرند تور در ماه گذشته، اکنون تعداد بیننده‌های برنامه سر به فلک کشیده و می‌توان گفت که همکاری دوباره این سه مجری کهنه‌کار و محبوب جهان خودروها با موفقیت تمام‌عیاری روبه‌رو بوده است. موفقیت و محبوبیت گرند تور که تا این‌جای کار چهار قسمت از فصل اول آن بر روی آنتن رفته، پا را فراتر از بیننده‌های تلوزیونی و کسانی که اشتراک ماهانه یا سالانه آمازون پرایم را خریداری کرده‌اند، گذاشته است و تاکنون میلیون‌ها بار به‌صورت غیر قانونی دانلود و تماشا شده و اصطلاحا «به‌سرقت رفته است.»

بنابر تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط سازمان «Muso» که در روزنامه صبح دوشنبه دِیلی‌مِیل نیز به چاپ رسیده است، قسمت اول گرند تور ۷.۹ میلیون بار، قسمت دوم ۶.۴ میلیون بار و در نهایت قسمت سوم نیز ۴.۶ میلیون بار به‌صورت غیر قانونی دانلود شده‌اند؛ سهم بریتانیا هم در این دانلودها، رقم بسیار بزرگ ۱۳.۷ درصد بوده که برای آمازون جای نگرانی است. طبق تخمین‌های Muso، آمازون تنها برای دانلودهای غیر مجاز قسمت اول، بیش از ۳.۲ میلیون پوند پول از دست داده و متحمل زیان‌های مالی فروانی شده است. کریس الکینز، مدیر ارشد بخش تجاری سازمان Muso، در این‌باره به رسانه خبری گاردین گفته:

گرند تور، تا به این لحظه بیش‌ترین تعداد دانلود غیر مجاز را در میان برنامه‌های تلوزیونی داشته است؛ ابعاد این ارقام از هر نظری خارج از مقیاس‌ها قرار می‌گیرد. در مجموع، تعداد دانلودهای غیر قانونی گرند تور، تمام سری‌های تلوزیونی بزرگ تاریخ از جمله Game of Thrones را بر روی گستره مختلفی از پلتفرم‌ها پشت سر گذاشته است.

Grand Tour

جامعه بیننده‌های تلوزیونی آمازون، در طول امسال نزدیک به ۱۹ میلیون نفر افزایش پیدا کرد و حال، به رقم شگفت‌انگیز ۶۳ میلیون نفر در سرتاسر کره خاکی رسیده است. نکته جالب توجه اینجاست که تنها دو میلیون نفر از این بیننده‌ها در بریتانیا زندگی می‌کنند؛ بدین معنی که تعداد افراد بریتانیایی که تنها قسمت اول برنامه گرند تور را غیر قانونی تماشا کرده‌اند، تقریبا پنج برابر تعداد کل افرادی است که در این کشور حاضر شده‌اند برای مشاهده برنامه پول پرداخت کنند! اگر این ارقام را با این ذهنیت در نظر بگیرید که آمازون فقط برای ساخت فصل اول برنامه، ۱۶۰ میلیون دلار پول خرج کرده تا بلکه بتواند جامعه مشترکین بریتانیایی خود را گسترش دهد، به این نتیجه می‌رسید که حتما اوضاع برای آمازون در زادگاه مجری‌های گرند تور، نگران‌کننده است. 

با تمام این اوصاف، The Grand Tour پس از انتشار چهار قسمت از ۱۲ قسمت فصل اول، برنامه‌ای موفق و محبوب از آب درآمده و در مقایسه با رقیبش؛ یعنی سری جدید تاپ‌گیر به مجری‌گری و میزبانی مت له‌ بلانک، از هر لحاظی بهتر ظاهر شده است.

شاید با خود بگویید در کشوری همچون بریتانیا با سابقه طولانی در امر اجرای قوانین کپی‌رایت و دسترسی صحیح به محتویات رسانه‌ای، میزان چشم‌گیر دانلودهای غیر قانونی و سرقت برای برنامه‌ای همچون گرند تور یک اتفاق عجیب است. درحالی‌که واقعیت چنین است که هنوز صاحبین رسانه‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مشابه هستند و تخطی از قوانین کپی‌رایت پس از چندین سال فرهنگ‌سازی و تبلیغ مثبت، به‌طور کامل ریشه‌کن نشده است.

نظر شما درباره گرند تور چیست؟


منبع Engadget
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده