نویسنده: محمد شیرزاده
// شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۲

۱۵ بازیگری که بیشتر از یک نقش را در یک سریال بازی کرده اند

در این مقاله قصد داریم ۱۵ دفعه‌ای را معرفی کنیم که بازیگران دو نقش متفاوت را در یک سریال تلویزیونی ایفا کرده‌اند.

تا به حال بازی کردن نقش‌های متفاوت توسط یک بازیگر در یک سریال تلویزیونی زیاد پیش آمده و این اتفاق چندان جدیدی نیست. در خیلی از اوقات به این دلیل است که سریال به مدت زیادی ادامه پیدا می‌کند و سازندگان فکر می‌کنند بازگرداندن یک بازیگر قدیمی سریال در یک نقش متفاوت به علاقه بینندگان به آن سریال ضربه وارد نمی‌کند. با این حال، این شیوه طی سال‌های اخیر بیشتر به راهی برای پیش‌برد داستان تبدیل شده و یک شوک بزرگ به بینندگان وارد می‌کند. در این لیست قصد ندارم از بازیگرانی نام ببرم که دقیقا همان نقش خود را در قالب یک کلون و یا یک خط زمانی دیگر ایفا کرده‌اند. همچنین از انیمیشن‌ها نیز نام برده نخواهد شد. در ادامه مقاله می‌توانید لیست این بازیگران را مشاهده کنید.

هشدار : این مطلب داستان سریال‌های Lost, How I Met Your Mother, Batman, Heroes, Miami Vice, Agents of SHIELD, Twin Peaks, Law and Order, American Horror Story, The X-Files, Terminator: The Sarah Conner Chronicles, Star Trek, Gilmore Girls: A Year In the Life, Doctor Who و Westworld را لو می‌دهد.

terry oquinn

۱۵ –تری اوکوئین در نقش «جان لاک» و «مرد سیاه پوش» در سریال Lost

«لاست» یک سریال شگفت انگیز و رمز آلود بود که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ پخش شد و یکی از راه‌هایی که توانست خود را محبوب نگه دارد، کاری است که امروزه نیز زیاد در سریال‌ها اتفاق می‌افتد: کشتن شخصیت‌های اصلی.

«بون»، «شانون»، «لیبی»، «آنا لوسیا»، «آقای اکو»، «چارلی» و «مایکل» همگی در سال‌های آغازین کشته شدند. با این حال، تا فصل پنجم تعداد بازیگران انقدر زیاد بود که رسیدن به ضرب الاجل‌ها مشکل بود. در نتیجه اینجا بود که «جان لاک»، مرد با ایمان و فلج سابق، کشته شد. با این وجود وقتی که جسدش به جزیره بازگردانده شد، «جان لاک» دوباره زنده شد. در ابتدا تصور می‌شد که «لاک» احیا شده است اما در قسمت پایانی سریال مشخص شد که وی در واقع نقش «مرد سیاه پوش» را بازی می‌کرد. «مرد سیاه پوش» در واقع شکل انسانی هیولای سیاه است. هیولای سیاه در ابتدا قصد داشت خود را جای «جان لاک» جا بزند اما بعدا فهمید که در بدن وی گیر افتاده است و این یعنی اوکوئین تا پایان سریال به ایفای نقش ادامه می‌داد و در فلش بک‌ها نیز نقش «لاک» را ایفا می‌کرد.

how i met your mother

۱۴ – بازیگران اصلی سریال How I Met Your Mother و همزادهایشان

با وجود اینکه تمرکز سریال How I Met Your Mother بر روی رسیدن «تد» (با بازی جاش ردنز) به زن رویاهایش طی ۹ فصل سریال است، چیزی که بینندگان بیشتر به آن علاقه دارند گروه اصلی دوستان متشکل شده از «بارنی» (با بازی نیل پاتریک هریس)، «مارشال» (با بازی جیسون سیگل)، «لیلی» (با بازی آلیسون هانیگان)، «رابین» (با بازی کوبی اسمالدرز) و «تد» است. یکی از جالب‌ترین شوخی‌های سریال از فصل پنجم آن شروع شد که اعضای گروه بدل‌های یکدیگر را در مکان‌های مختلف نیویورک پیدا کردند. در نهایت «لیلی» و «مارشال» با یکدیگر قرار گذاشتند تا فقط در صورتی بچه‌دار شوند که تمام پنج بدل را پیدا کنند. در نتیجه حدودا به فاصله هر یک سال یکی از بدل‌ها پیدا شدند.

anne baxter

۱۳ –آن بکستر در نقش «زلدا» و «الگا»، ملکه‌ی کاساکس در سریال Batman

سریال «بتمن» با حضور آدام وست به مدت ۱۲۰ قسمت ادامه پیدا کرد و هواداران بسیار زیادی داشت. شگفت انگیز‌تر از آن، بازیگران با استعدادی است که در این سریال حضور پیدا کرده‌اند. این سریال بازیگران بزرگ زیادی را در سال‌های پخشش داشته است. آن بکستر بازیگر برنده جایزه اسکاری است که دفعه اول در فصل اول و در نقش «زلدا»، جادوگر بزرگ، ظاهر شد که هر سال در روز دروغ اول آپریل به یکی از بانک‌های شهر سرقت می‌زد. سپس یک سال بعد و در فصل سوم سریال در نقش «الگا»، ملکه‌ی کاساکس، ظاهر شد. بکستر پس از بازگشتش در نقش «الگا» تمرکز فعالیت هنری خود را از سینما به تلویزیون منتقل کرد و در سریال‌های مختلف به ایفای نقش پرداخت.

ali larter

۱۲ –الی لارتر در نقش «نیکی» و «جسیکا ساندرز» و «تریسی استراس» در سریال Heroes 

«قهرمانان» هیچوقت نمی‌دانست با «نیکی» چه کار کند. با وجود اینکه قدرت خیلی از شخصیت‌ها مانند ابرقهرمانان بود، رابطه عجیب وی با «جسیکا»، دو قلوی او، از بقیه قدرت‌ها عجیب‌تر بود. اوضاع در نهایت به این شکل به پایان رسید که «نیکی» شیطان درونش را شکست داد و قدرت ابرانسانی بدست آورد اما در پایان فصل دوم پس از اتفاقاتی کشته شد.

سازندگان قصد نداشتند پس از فصل دوم الی لارتر را کنار بگذارند و مانند «لاک» در سریال «لاست» به عنوان یک مشاور سیاسی به نام «تریسی استراس» در فصل سوم بازگشت. در نهایت نیز مشخص شد که «تریسی» یکی از اقوام جدا شده‌ی «نیکی» و «جسیکا» است، گرچه وی خیلی از ارتباطی که گفته شد جالب‌تر بود.

John Leguizamo

۱۱ –جان لگویزمائو در نقش «اورلاندو کالدرون» و «آنجلو آلوارز» در سریال Miami Vice 

ممکن است که سریال «میامی وایس» با استانداردهای تلویزیونی حال حاضر دنیا مطابقت نداشته باشد اما یکی از سریال‌های بزرگ تلویزیونی در دهه هشتاد میلادی بود. هنوز هم تاثیرات این سریال را می‌توان در سینما و تلویزیون مشاهده کرد. جیمی اسمیتس، بنیسیو دل تورو، استیو بوشمی، بروس ویلیس، لیام نیسون و کریس راک از جمله بازیگرانی بودند که توانستند با این سریال برای خود نامی دست و پا کنند. در میان آن‌ها نیز جان لگویزمائو حضور داشت که با همین سریال به شهرت رسید.

اولین حضور وی در «میامی وایس» در نقش «اورلاندو کالدرون» بود که فرزند یک گاگنستر انتقام جو بود. وی به مدت دو فصل به ایفای این نقش ادامه داد و در فصل پنج سریال نیز در نقش یک دلال مواد مخدر ظاهر شد که ناخواسته درگیر ماجرایی شده بود.

Patton Oswalt

۱۰ –پتن اسوالت در نقش «اریک»، «بیلی» و «سم کوئینگ» در سریال Agents of SHIELD

با وجود اینکه سریال «ماموران شیلد» در دنیای سینمایی مارول (Marvel) رخ می‌دهد و تاثیرات خیلی کوچلی نیز بر رویدادهای فیلم‌ها داشته است، این سریال در اولین فصل خود بیشتر به سریال‌های دیگر تلویزیونی شباهت داشت تا فیلم‌های پرهزینه‌ای که در دنیایشان رخ می‌دهد و حالت اپیزودیک داشت.  در نتیجه، غیر از ساموئل ال جکسون و کوبی اسمالدرز، اکثر بازیگران مهمان این سریال از چیزی که انتظار می‌رفت تصادفی‌تر بودند. یکی از آن‌ها پتن اسوالت بود که در نقش یک مامور قانون مدار شیلد به نام «اریک کوئینگ» ظاهر شد. وی در اواخر فصل اول وارد سریال شد و به این دلیل وارد «ماموران شیلد» شد که جو تاریک سریال را یک مقدار کمتر کند. او سپس کشته شد اما کار اسوالت در اینجا به پایان نرسید. وی در قسمت پایانی فصل اول در نقش برادر دوقلوی «اریک کوئینگ» یعنی «بیلی کوئینگ» ظاهر شد. البته پس از این هم ماجرا به پایان نرسید و وی در نقش یکی دیگر از برادران دوقلو به نام «سم کوئینگ» ظاهر شد. بینندگان و هواداران باور دارند که برادران «کوئینگ» در واقع سه قلوهایی هستند که همگی یک حرفه را به پیش گرفته‌اند اما این تئوری نیز وجود دارد که ممکن است آن‌ها ربات‌های شبیه سازی شده باشند. استفاده از این ربات‌ها در عصر نقره‌ای کمیک‌های مارول رایج شده بود.

Sheryl Lee

۹ - شریل لی در نقش «لارا پالمر» و «مدی  فرگوسن» در سریال Twin Peaks

نقش شریل لی در «توئین پیکس» با  «لارا پالمر»، دختری که مرگش باعث گشتن به دنبال رازهای تاریک شهر واشنگتن می‌شود، بسیار کم است. وی فقط نقش یک جسد و چند صحنه قبل از مرگ را در سریال ایفا کرد. با این حال، دیوید لینچ به قدری از بازی وی خوشش آمد که تصمیم گرفت شخصیت جدیدی را برای وی خلق کند که از اقوام «لارا پالمر» به نام «مدی فرگوسن» است. «مدی» در طی سریال از یک خوره‌ی کتاب به شخصیتی تبدیل می‌شود که شباهت زیادی به «لارا» دارد و حتی در پایان توسط قاتل «لارا» کشته می‌شود. رابطه لی با سریال «توئین پیکس» به فیلم «توئین پیکس: با من بر آتش برو» ( Twin Peaks: Fire Walk With Me) نیز رسید که در آن روزهای پایانی عمر «لارا» را بازی کرد و قرار است در فصل سوم «توئین پیکس» در سال ۲۰۱۷ نیز حضور پیدا کند.

Sheryl Lee

۸ -جری ارباک در نقش «فرانک لمان» و «لنی بریسکو» در سریال Law and Order

 جری ارباک در تئاترهای موزیکان زیادی  بازی کرده است اما بینندگان مدرن بیشتر وی را به خاطر حضورش در نقش «لومیر» در «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) و «کارآگاه لنی بریسکو» در «نظم و قانون» می‌شناسند.

وی حضور طولانی‌ای در «نظم و قانون» داشت و در سریال اصلی ۲۷۳ قسمت به ایفای نقش پرداخت و جوایز زیادی برنده شد. وی در آثار فرعی مربوط به «نظم و قانون» نیز در همین نقش بازگشت. مثل دیگر سریال‌هایی که سال‌های زیادی در حال پخش بودند، بعضی اوقات بازیگرانی که به جمع بازیگران اصلی می‌پیوندند، قبل از آن به عنوان بازیگر نقش مهمان حضور پیدا می‌کنند و این اتفاق برای ارباک نیز افتاد. یک سال قبل از حضورش در نقش «کارآگاه لنی بریسکو»، ارباک در نقش یک وکیل ظاهر شد که از یک زن که به جرم قتل همسر سابقش در حال محاکمه بود، دفاع کرد.

American Horror Story

۷ - بازیگران اصلی سریال American Horror Story در نقش‌های مختلف

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌ها در دوره مدرن سریال‌های تلویزیونی این است که یک سریال بیش از حد ادامه پیدا کند و داستانش تکرار شود. اینجا بود که سریال‌هایی با داستان تک فصلی خودشان را نشان دادند. این دسته سریال‌ها یک تم مشخص دارند و در هر فصل داستانی متفاوت با شخصیت‌های متفاوت را روایت می‌کند. سریال‌های «فارگو» (Fargo)  و «کارآگاه حقیقی» (True Detective) از این دسته سریال‌ها هستند ولی یکی از قدرتمندترین سریال‌های این چنینی «داستان ترسناک آمریکایی» نام دارد. با وجود اینکه ژانر اصلی سریال ترسناک است، در هرکدام از فصل‌های آن، حال و هوا مقداری تغییر می‌کند اما بازیگران اصلی تغییر نمی‌کنند و فقط نقش آن‌ها تغییر می‌کند. ایوان پیترز، لیلی ریب و سارا پلسون در تمام شش فصل حضور داشته‌اند ولی برخی از بازیگران اصلی دیگر برای بعضی از فصل‌ها حضور نداشته‌اند.

البته تئوری‌هایی نیز بین هواداران مطرح است که احتمال دارد چیزی بیشتر داستان‌های بی‌ربط به یکدیگر باشد. ما همچنین تا به حال شاهد حضور شخصیت‌های مختلف بین فصل‌های سریال بودیم و رایان مورفی، سازنده سریال، نیز به این موضوع اشاره کرده است. با این حال هر ربطی که با یکدیگر داشته باشند، هنوز مشخص نشده است.

Terry O’Quinn

۶ - تری اوکوئین در نقش «برایان تیلمن»، «داریوس  میکاد» و «مرد سایه‌ها» در The X-Files

با وجود اینکه حضور تری اوکوئین در «لاست» مطرح‌ترین حضور وی در قالب دو شخصیت مختلف در یک سریال است، حضور اوکوئین در «پرونده‌های ایکس» نیز ارزش یادآوری دارد. وی در ابتدا در نقش یک ستوان ارتشی ظاهر شد که درگیر یک داستان قتل در فصل دوم بود و در فیلم اول نیز به عنوان یک مامور حضور پیدا کرد که پرونده سازی رمزآلودی را ترتیب داد و بالاخره در فصل نهم نیز نقش یک آنتاگونیست به نام «مرد سایه‌ها» را ایفا کرد. به نظر می‌رسد کریس کارتر علاقه خاصی به اوکوئین داشته، چرا که وی را در فیلم‌ها و سریال‌های دیگر خود نیز بازی داده است.

Summer Glau

۵ –سامر گلایو در نقش «کامرون» و «الیسون یانگ» در سریال Terminator: The Sarah Conner Chronicles

این حقیقت دارد که بیست و پنج سال است فیلم خوبی از مجموعه «نابودگر» ساخته نشده است، اما از زمان فیلم سینمایی «نابودگر ۲: روز داوری» (Terminator 2: Judgement Day)، ساخته‌ها تماما بد نبوده‌اند. یکی از نمونه‌های خوب از این مورد در واقع «نابودگر: ماجراهای سارا کانر» است که خط داستانی اصلی مجموعه را ادامه می‌دهد.

سامر گلایو در این سریال در نقش ربات نابودگری به نام «کامرون» ظاهر شد. «نابودگر: ماجراهای سارا کانر» ذهن ربات‌ها را به شکلی مورد بررسی قرار می‌‍دهد که حتی مجموعه فیلم‌های اصلی نیز نشان نداده بودند و به موشکافی گذشته وی پرداخت. در فصل دوم سریال مشخص شد که «کامرون» در واقع از روی یکی از نزدیک‌ترین دوستان «جان کانر»، رهبر نیروی مقاومت در برابر ربات‌ها در آینده، به نام «الیسون یانگ» ساخته شده است.

Mark Lenard

۴ –مارک لنارد در نقش «فرمانده رامیولان»، «سارک» و «سروان کلینگان» در Star Trek

همه مارک لنارد را به خاطر حضورش در نقش «سارک»، پدر شخصیت «اسپاک»، در «پیشتازان فضا» به یاد می‌آورند. وی ابتدا در فصل دوم از این مجموعه حضور پیدا کرد و پس از آن در انیمیشن این مجموعه حضور پیدا کرد. لنارت در نهایت به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شد و در چهار فیلم از این مجموعه نیز حضور پیدا کرد.

ولی این تنها نقش لنارد در مجموعه «پیشتازان فضا» نبود. وی قبل از این که نقش پدر «اسپاک» را بازی کند در فصل اول در نقش «فرمانده رامیولان» حضور پیدا کرد. با این وجود پس از اولین حضورش در نقش «سارک»، وی را در اولین فیلم «پیشتازان فضا» در نقش یک موجود از نژاد «کلینگان» دیدیم که کار عجیبی از سازندگان به نظر می‌رسد.

ROSE ABDOO

۳ –رز ابدو در نقش «جیپسی» و «برتا» در سریال Gilmore Girls: A Year In The Life

رز ابدو در سری اصلی «دختران گیلمور: یک سال زندگی» نقش «جیپسی» را بازی کرده بود و حتی در سریال ریبوت شده نیز همین نقش را بازی کرد. با این وجود ابدو نقش دختری به نام «برتا» را نیز بازی کرد. «برتا» در تمام سال نقش خدمتکار «امیلی» را ایفا می‌کرد. این چه معنی می‌دهد؟ آیا این دو شخصیت با یکدیگر خواهر هستند یا سریال سعی دارد نگاه «امیلی» به دنیای اطرافش را نشان دهد؟ راستش را بخواهید موضوع هیچ کدام از این‌ها نیست. در زمانی که بازیگران در حال تمرین کردن فیلمنامه بودند، ابدو به این دلیل که هنوز بازیگر نقش «برتا» مشخص شده بود به جای «برتا» فیلمنامه را می‌خواند و کارش به اندازه‌ای خوب بود که سازندگان از وی خواستند تا هر دو نقش را ایفا کند.

PETER CAPALDI

۲ –پیتر کاپالدی در نقش «کایسیلیوس» و «دکتر» در مجموعه Doctor Who

بازیگران بسیار زیادی در مجموعه «دکتر هو» حضور داشته‌‌اند و حتی بعضی اوقات یک بازیگر دو بار در این سریال حضور پیدا کردند. پیتر کاپالدی در ابتدا در فصل چهارم مجموعه در نقش «کایسیلیوس» ظاهر شد و پنج سال بعد نیز در نقش خود دکتر حضور پیدا کرد. «دکتر هو» نیز این موضوع را کاملا توضیح می‌دهد و دکتر می‌گوید که ظاهر جدیدش را از اتفاقات گذشته گرفته است.

JEFFERY WRIGHT

۱ –جفری رایت در نقش «برنارد» و «آرنولد» در سریال Westworld

یکی از زیبایی‌های «وست‌ورلد» این است که هر لحظه ممکن است مشخص شود که یکی از شخصیت‌ها در واقع ربات است و کاملا با عقل جور در بیاید. این سریال غیر از ربات‌هایی که پارک را کنترل می‌کنند، به هوشیاری و ماهیت دنیا نیز می‌پردازد، در نتیجه یکی دو پیچش داستانی نیز کاملا در این سریال طبیعی است.

این دقیقا اتفاقی است که در قسمت هفتم از فصل اول رخ داد. در این قسمت یکی از تئوری‌های هواداران که می‌گفت «برنارد» یک ربات و تحت کنترل «فورد» (با بازی آنتونی هاپکینز) است تایید شد. همچنین در قسمت نهم نیز یک تئوری خبر از شباهت بی نقص «برنارد» و «آرنولد» می‌دهد که این مورد نیز تایید شد. «آرنولد» در ابتدای کار پارک شریک برنارد بود.

 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده