نویسنده: محمد شیرزاده
// شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱

رازها و نکات مخفی فیلم های کمیک بوکی Marvel

در مقاله زیر قصد داریم تا به جالب‌ترین ایستراگ‌ها یا نکات مخفی موجود در فیلم‌های کمیک بوکی مارول اشاره کنیم.

فیلم‌های کمیک بوکی چندین سال است که پا به سینمای دنیا گذاشته‌اند و بخش بزرگی از بازار سینمای دنیا را به دست گرفته‌اند. حالا در زومجی قصد داریم جالب‌ترین اشاره‌های ریز و درشت فیلم‌های کمیک بوکی کمپانی مارول (Marvel) به منابع خود (کمیک بوک‌ها) و فیلم‌های دیگر را به شما معرفی کنیم و درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه دهیم.

Deadpool

دوخته شدن دهان ددپول

در فیلم سینمایی «ددپول» (Deadpool)، «وید ویلسون» در هنگام شکنجه شدنش توسط «آژاکس» مدام در حال شوخی‌های مختلف با وی بود. این اتفاق به حدی «آژاکس» را عصبانی کرد که «وید» را به دوختن دهانش تهدید کرد. این در واقع اشاره هوشمندانه‌ای به اولین حضور رایان رینولدز در نقش «ددپول» در فیلم سینمایی «خاستگاه مردان ایکس: ولورین» (X-Men Origins: Wolverine) بود که دهان «ددپول» در آن کاملا دوخته شده بود.

x-men days of future past

شوخی ددپول با پروفسور ایکس

در صحنه بزرگراه در فیلم سینمایی «ددپول»، «کولاسوس» از «وید ویلسون» می‌خواهد تا با «پروفسور ایکس» ملاقات کند. ویلسون در پاسخ به او می‌گوید: «استوارت یا مک آوی؟ دوره‌های زمانی مختلف واقعا آدم رو گیج می‌کنند.» این حرف «وید ویلسون» به پاتریک استوارت و جیمز مک آوی اشاره می‌کند که در مجموعه اصلی «مردان ایکس» نقش «چارلز اگزاویر/ پروفسور ایکس» را در دو دوره زمانی مختلف بازی کردند.

deadpool & spider-man

ددپول و مرد عنکبوتی

«ددپول» در فیلمش نام «مرد عنکبوتی» را به زبان نمی‌آورد اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم هیچ اشاره‌ای به این ابرقهرمان تارانداز در این فیلم وجود ندارد. در حین صحنه بزرگراه، یکی از خروجی‌های بزرگراه «بلوار پارکر» نام دارد که به نام «پیتر پارکر» اشاره دارد. همچنین پس از تبدیل شدن «وید ویلسون» به «ددپول»، «ویلسون» می‌گوید که به نظر می‌رسد توسط یک سگ نژاد شارپی رادیو اکتیو شده گزیده شده است. «ددپول» همچنین خود را به عنوان «همسایه قاتل دوست داشتنی» معرفی می‌کند که باز هم اشاره‌ای دیگر به یکی از القاب «مرد عنکبوتی» است.

deadpool & green lantern

اشارات ددپول به فانوس سبز

رایان رینولدز اشارات زیادی به شخصیتی که در عالم سینمایی دی سی (DC) بازی کرده، می‌کند. وی در عالم سینمایی دی سی در فیلم سینمایی «فانوس سبز» (Green Lantern) در نقش همین شخصیت ظاهر شده است. در تیتراژ ابتدایی فیلم مردی را می‌بینیم که لباس «فانوس سبز» را پوشیده.

در ادامه فیلم، قبل از تبدیل شدن «وید» به «ددپول»، از «آژاکس» درخواست می‌کند که لباس مخصوصش سبز یا انیمیشنی نباشد. این‌ها همه یک اشاره بزرگ به فیلم ناامید کننده «فانوس سبز» است.

star wars empire strikes back

ادای احترام مارول به مجموعه جنگ ستارگان

کوین فایگی، رئیس استودیوهای فیلم سازی مارول، یکی از عاشقان مجموعه «جنگ ستارگان» (Star Wars) است. وی اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که فاز دوم فیلم‌های دنیای سینمایی مارول برای او مثل «امپراتوری ضربه می‌زند» (Empire Strikes Back) است. همانطور که احتمالا می‌دانید دست یکی از شخصیت‌های فیلم «امپراتوری ضربه می‌زند» قطع می‌شود و فایگی نیز در گذشته گفته در تمامی فیلم‌های فاز دوم دنیای سینمایی مارول دست یکی از شخصیت‌ها قطع خواهد شد.

خطر اسپویل برای کسانی که فیلم‌های فاز دوم دنیای سینمایی مارول را ندیده‌اند.

در فیلم سینمایی «محافظین کهکشان» (Guardians of the Galaxy) دست «گروت» قطع می‌شود، در فیلم «ثور: دنیای تاریک» (Thor: Dark World) دست «ثور» قطع شد، در فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (Captain America: Winter Soldier) دست «باکی» قطع شد و دست «الدریچ کیلیان» نیز در «مرد آهنی ۳» (Iron Man 3) قطع شد. همچنین در فیلم سینمایی «انتقام جویان: عصر التران» (Avengers: Age of Ultron) دست «یولیسس کلا» و در «مرد مورچه‌ای» (Ant-Man) نیز دست «دارن کراس» قطع می‌شود.

captain america easter egg in incredible hulk

کاپیتان آمریکا پیش از کاپیتان آمریکا

«مرد آهنی» (Iron Man) و «هالک شگفت انگیز» (The Incredible Hulk) اولین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول هستند و رمز و رازهای زیادی در آن‌ها نهفته است. در یکی از صحنه‌های حذف شده فیلم «هالک شگفت انگیز» که در نسخه بلوری قابل مشاهده است، با کمی دقت می‌توانید «کاپیتان آمریکا» و سپرش را زیر یخ‌ها مشاهده کنید.

nick fury tombstone

"راه یک مرد درستکار..."

این یکی از ایستراگ‌هایی است که اگر چشم روی هم بگذارید از دستش می‌دهید. در فیلم سینمایی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» گفته می‌شود که «نیک فیوری» با بازی ساموئل ال جکسون کشته شده است. روی سنگ قبر «فیوری» جمله‌ای «راه یک مرد درستکار...» نوشته شده که اشاره‌ای به دیالوگ ساموئل ال جکسون در فیلم سینمایی «داستان عامه پسند» (Pulp Fiction) دارد.

coulson iron man easter egg

چکش ثور در پایان مرد آهنی ۲

صحنه‌های پس از تیتراژ موضوعی مرسوم در دنیای سینمایی مارول هستند اما خیلی از مردم آن‌ها را تماشا نمی‌کنند. این موضوع به این معنی است که صحنه‌های پس از تیتراژ هم به نوعی ایستراگ محسوب می‌شوند. در پایان فیلم «مرد آهنی ۲» چکش ثور توسط نیروهای سازمان «شیلد» پیدا می‌شود که اشاره‌ای به فیلم سینمایی «ثور» (Thor) است.

howard the duck

هاوارد اردکه

«محافظین کهکشان» پر از ایستراگ‌های مختلف از دنیای سینمایی مارول است. «هاوارد اردکه» در سال ۱۹۸۶ یک فیلم سینمایی داشته است و در فیلم «محافظین کهکشان» هم در یک صحنه پس از تیتراژ نشان داده می‌شود. صداپیشه وی نیز در این صحنه «سث گرین» است.

avengers easter egg

اشاره‌ای به پیکسار

در پایان فیلم سینمایی «انتقام جویان» (The Avengers) می‌توان عبارت «A113» را در گوشه سمت چپ و بالایی مشاهده کرد. این در واقع ادای احترامی است به کمپانی پیکسار (Pixar) که این عبارت را در تمامی انیمیشن‌هایش به کار برده است. «A113» در واقع نام کلاسی است که تیم تشکیل دهنده پیکسار در ابتدا با یکدیگر به آن‌جا می‌رفتند.

wasp

لباس واسپ

یکی از بزرگ‌ترین ایستراگ‌های فیلم سینمایی «مرد مورچه‌ای» در صحنه پس از تیتراژش است که «هنک پیم» لباس «واسپ» را به «هوپ ون داین»، دخترش، نشان می‌دهد. هواداران مارول بی‌صبرانه منتظر هستند تا حضور «واسپ» را در فیلم سینمایی «مرد مورچه‌ای و واسپ» (Ant-Man and The Wasp) ببینند.

captain america comic easter egg

کمیک بوک کاپیتان آمریکا

در فیلم سینمایی «مرد آهنی ۲»، «تونی استارک» در حال گشت و گذار بین لوازم پدرش است که در این صحنه برای یک لحظه می‌توان یک کمیک از کاپیتان آمریکا را مشاهده کرد.

avengers age of ultron

راهب سرخپوش

در فیلم سینمایی «انتقام جویان: عصر التران»، شخصیت منفی فیلم در یکی از صحنه‌ها یک شنل قرمز بر سر دارد که این در واقع ادای احترامی به داستان «راهب سرخپوش» است که اولین حضور وی در دنیای کمیک بوک است.

iron man 1

سپر کاپیتان آمریکا

«کاپیتان آمریکا» قبل از ساخته شدن فیلم خودش، چندین و چند بار در فیلم‌های مارول مورد اشاره قرار گرفت. بزرگ‌ترین اشارات به «کاپیتان آمریکا» در دو فیلم ابتدایی «مرد آهنی» بودند. یکی از آن‌ها در جایی است که یک سپر نیمه ساخته شده از کاپیتان آمریکا پشت سر «تونی استارک» است و «مامور کولسون» آن را در دست می‌گیرد.

ant-man michael pena

آهنگ دیزنی در مرد مورچه‌ای

در یکی از صحنه‌های «مرد مورچه‌ای»، «لوئیس» که مایکل پنا نقشش را ایفا می‌کند به صورت مخفی وارد کمپانی دشمن شده است و برای اینکه کمتر جلب توجه کند آهنگ «دنیا کوچک است» از دیزنی (Disney) را می‌خواند. جالب است بدانید که کمپانی استودیوهای مارول تحت مالکیت دیزنی است.

hulk

شلوار بنفش هالک

به عنوان ادای احترامی به سریال قدیمی شخصیت «هالک»، «بروس بنر» در قسمتی از فیلم «هالک شگفت انگیز» یک شلوار بزرگ بنفش را در دست می‌گیرد.

dr stern leader

به وجود آمدن رهبر

در فیلم «هالک شگفت انگیز» مقداری از خون «هالک» روی زخم باز «دکتر ساموئل استرنز» می‌ریزد و به آن نفوذ می‌کند. هواداران تیزبین مارول به این نتیجه رسیده‌اند که خون رادیواکتیویته هالک باید دکتر را به «رهبر»، یکی از دشمنان «هالک»، تبدیل کند. متاسفانه هیچ‌ وقت دنباله‌ای برای فیلم «هالک شگفت انگیز» ساخته نشد تا شاهد حضور «رهبر» مقابل «هالک» باشیم.

cosmo the space dog

سگ فضایی به نام کازمو

چیزی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید فقط یک سگ بامزه در لباس فضایی نیست. این در واقع «کازمو» است که در کمیک‌های مارول حضور دارد. «کازمو» یک سگ فضایی تلپاتیک است که حضور بسیار کوتاهی در فیلم سینمایی «محافظین کهکشان» دارد.

chitauri soldier

هیچکس یک چیتاری را یک گوشه نگه‌داری نمی‌کند

می‌توانید یک سرباز نژاد «چیتاری» را در کنار «راکت راکون» در صحنه‌ای از «محافظین کهکشان» مشاهده کنید. اگر به یاد داشته باشید «چیتاری» همان نژاد فضایی است که در فیلم سینمایی «انتقام جویان» از آسمان به نیویورک هجوم آوردند.

iron man 2 easter egg

هالک خبرساز می‌شود

در پایان فیلم سینمایی «مرد آهنی ۲»، «تونی استارک» و «نیک فیوری» درباره برنامه‌هایشان برای نجات دنیا صحبت می‌کنند که ناگهان صفحه تلویزیون برق می‌زند و گزارشی درباره نبرد بین «هالک» و «آبومینیشن» نشان داده می‌شود.

wolverine

آپارتمان ولورین

در فیلم سینمایی «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده» (X-Men: Days of Future Past)، آپارتمان «ولورین» پر است از ایستراگ‌های مختلف. یکی از آن‌ها با شمشیرهای سامورایی و تصویری از کوه فوجی به گذشته این شخصیت اشاره می‌کند. همچنین پرده قهوه‌ای و زرد و سفید نیز به لباس مخصوص «ولورین» در کمیک‌ها شاره دارد.

tesseract easter egg

تساراکت در مرد آهنی ۲

می‌توانید در فیلم «مرد آهنی 2» در دفترچه «هاوارد استارک» تصویری از «تساراکت» را قبل از تبدیل شدنش به اسلحه‌ای مخوف مشاهده کنید.

adam warlock easter egg

پیله‌ای که آدام وارلاک درون آن زندگی می‌کند

در اتاق شخصیت «مجموعه دار» در فیلم «محافظین کهکشان» می‌توان نگاه کوتاهی به یک پیله داشت. اما این پیله یک پیله معمولی نیست. این پیله در واقع متعلق به «آدام وارلاک» است. شایعات منتشر شده خبر از نقش مهم «آدام وارلاک» در فاز سوم فیلم‌های دنیای سینمایی می‌دهند.

x-men plane easter egg

هواپیمای مردان ایکس

در فیلم سینمایی «مرد آهنی»، «تونی استارک» در حال آزمایش زره جدیدش است که در صفحه نمایش زره‌اش هواپیمای «مردان ایکس» را مشاهده می‌کنیم.

stan lee

حضورهای کوتاه استن لی

استن لی که نقش بزرگی در خلق اکثر شخصیت‌های کمیک‌های مارول دارد تقریبا در تمامی فیلم‌های مارول حضور افتخاری دارد و تمامی آن‌ها بسیار جالب کار شده‌اند و هر کدام از آن‌ها را می‌توان یک ایستراگ خواند.

hulk

هالک اصلی

درست است که مارک رافالو نقش «بروس بنر» را در فیلم‌ها بازی می‌کند اما صدا و هیکل «هالک» هنوز هم توسط لو فریگنو نمایش داده می‌شود. لو فریگنو اولین کسی است که نقش «هالک» را در دنیای سینما و تلویزیون بازی کرده است.

lou ferrigno

حضورهای افتخاری لو فریگنو

لو فریگنو در تمامی فیلم‌های ساخته شده از شخصیت هالک حضور افتخاری داشته است.

robert downey jr as tony stark

"قوی‌ترین قهرمانان زمین"

«قوی‌ترین قهرمانان زمین» یکی از القاب گروه «انتقام جویان» است و «تونی استارک» در فیلم سینمایی «انتقام جویان» گروه خود را با این عنوان معرفی می‌کند. علاوه بر این، یک سریال انیمیشنی به نام «انتقام جویان: قوی‌ترین قهرمانان زمین» (The Avengers: Earth's Mightiest Heroes) نیز ساخته شده است.

کریستین اورهارت

چهره‌ی آشنا

«کریستین اورهارت» یک خبرنگار از فیلم «مرد آهنی» است که از قبل در دنیای مارول حضور داشته است. به جای اینکه او در ونیتی فیر کار کند، در دیلی بیوگل و در کنار «پیتر پارکر» کار می‌کند. وی همچنین چندین بار در «مرد آهنی ۲» و «مرد مورچه‌ای» نیز نشان داده شد.

marrow

مارو در آینده دیده خواهد شد؟

یکی از جهش یافته‌هایی که در هنگام تبدیل شدن «وید ویلسون» به «ددپول» نمایش داده می‌شود «مارو» نام دارد. «مارو» همان کسی است که استخوان از کمرش بیرون زده است. از همه مهم‌تر اینکه وی یکی از اعضای تیم «نیروی ایکس» است. در کمیک‌ها، «ددپول» هم عضو گروه «نیروی ایکس» است.

thor easter egg

دنیای ۶۱۶

وقتی که «اریک سلویگ» فرضیه‌ی نه عالم را در «ثور: دنیای تاریک» مطرح می‌کند، خیلی‌ها بر روی تخته سیاهش به دنبال ایستراگ گشتند. دنیای ۶۱۶ در واقع دنیای اصلی مارول است که ابرقهرمانانش در آن حضور دارند و وسط تخته سیاه است. همچنین روی تخته سیاه اشاره‌ای به «نکسوز دنیاها» شده است.

human torch easter egg

مشعل انسانی

در «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام جو» (Captain America: The First Avenger) «استیو راجرز» و «باکی بارنز» در یک نمایشگاه حضور دارند و یک لباس قرمز نشان داده می‌شود. این لباس اشاره‌ای به «مشعل انسانی» دارد. «مشعل انسانی» کاملا با عضو گروه «چهار شگفت انگیز» متفاوت است و در واقع اولین قهرمان خلق شده‌ی مارول است.

iron man easter egg

من رفیقت هستم

در فیلم «مرد آهنی»، «پپر پاتس» در حال مشاهده فایل‌های کامپیوتر «اوبادایا استین» است که یکی از فایل‌هایش اشاره به نقش معروف جف بریجز در نقش «جفری لبوسکی» دارد.

thor easter egg

تابلوی سفر به سمت رازها

شخصیت «ثور» غیر از اینکه در کمیک‌های خود حضور داشته است، ستاره کمیک‌هایی به نام «سفر به سمت رازها» نیز است و می‌توان این عبارت را روی یک تابلو در فیلم سینمایی «ثور» مشاهده کرد.

infinity gauntlet easter egg

دستکش بی‌نهایت

اتاق افتخارات «اودین» در فیلم سینمایی «ثور» اشاره‌ای به آینده فیلم‌های مارول دارد. «آزگارد» خانه‌ی دستکش بی‌نهایت است. دستکش بی‌نهایت هنگامی که با سنگ‌های بی‌نهایت ترکیب شود، به استفاده کننده‌اش اجازه می‌دهد تا کنترل تمام دنیا را به دست بگیرد.

rhodey and war machine

انشالله دفعه‌ی بعد

در فیلم سینمایی «مرد آهنی»، «رودی»، دوست صمیمی «تونی استارک» نمونه اولیه نقره‌ای از زره «ماشین جنگی» را می‌بیند. سپس «تونی استارک» با لباس «مرد آهنی» پرواز می‌کند و «رودی» به زره می‌گوید «انشالله دفعه‌ی بعد». سپس در «مرد آهنی ۲»، «رودی» با بازی دان چیدل به «ماشین جنگی» تبدیل می‌شود.

bucky

کاپیتان سرباز زمستان

«باکی» دو بار در فیلم سینمایی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» سپر «کاپیتان آمریکا» را به دست می‌گیرد. این اشاره مستقیمی به کمیک‌ها است که «سرباز زمستان» نقش «کاپیتان آمریکا» را ایفا می‌کند. آیا ممکن است که در آینده نیز کریس ایوانز نقش «کاپیتان آمریکا» را کنار بگذارد و «باکی» نقشش را ایفا کند؟

avengers tower

برج انتقام جویان

در پایان فیلم «انتقام جویان»، تمامی حروف برج استارک به غیر از حرف «A» افتادند که در واقع به این معنی بود که برج استارک قرار است به عنوان برج انتقام جویان جدید شناخته شود.

avengers hq easter egg

مقر انتقام جویان

در پایان فیلم سینمایی «انتقام جویان»، «پپر پاتس» و «تونی استارک» نقشه‌های جدید برج استارک را طراحی ‌می‌کنند. اگر به تصویر دقت کنید، خواهید دید که «تونی» تمامی طرح‌ها را به خاطر برج انتقام جویان رد می‌کند.

project pegasus

پروژه پگاسوس

در «انتقام جویان»، اسنادی که به دست «تونی استارک» داده می‌شوند به «پروژه ۴۲» و «پروژه پگاسوس» اشاره دارد. این‌ها در واقع به داستان «جنگ داخلی» در کمیک‌های مارول اشاره دارد که «استارک» زندانی به نام «پروژه ۴۲» برای نگه‌داری ابرشرورها بر روی زمین سابق «پروژه پگاسوس» می‌سازد.

dr thor easter egg

دکتر ثور

در کمیک‌ها، «ثور» خود را با نام «دکتر دانالد بلیک» بین مردم معرفی می‌کند و در لحظات کوتاهی در فیلم «ثور»، می‌توان کارت شناسایی «ثور» را با نام «دانالد بلیک» مشاهده کرد.

ten rings easter egg

ده حلقه

سازمان تروریستی که «تونی استارک» را در «مرد آهنی» می‌دزدد «ده حلقه» نام دارد. این در واقع به ده حلقه‌ای اشاره می‌کند که «ماندارین» در کمیک‌ها از آن استفاده می‌کند. «ماندارین» شخصیت نقش منفی «مرد آهنی ۳» است.

iron man

ضربه شلاق

در حالی که «مرد آهنی» در فیلم اول مورد تعقیب قرار گرفته است، یکی از خلبان‌های جت لقب «ضربه شلاق» را دارد. این در واقع اشاره هوشمندانه‌ای به شخصیت «ضربه شلاق» است که یکی از دشمنان «مرد آهنی» است. «ضربه شلاق» در «مرد آهنی ۲» با بازی میکی رورک حضور داشت.

iron man

کمپانی راکسان

نبرد پایانی فیلم «مرد آهنی» در روبروی ساختمان «صنایع راکسان» رخ می‌دهد. در کمیک‌ها، «راکسان» کمپانی‌ای است که مسئول مرگ والدین «تونی استارک» است.

iron man

تونی استارک، وزیر دفاع

در «مرد آهنی ۲»، «تونی استارک» به «سناتور استرن» می‌گوید که حاضر است پست وزارت دفاع را قبول کند. در کمیک‌ها، «استارک» در یک دوره به وزیر دفاع تبدیل می‌شود.

the world tree

درخت دنیا

«یوهان اشمیت» قبل از تبدیل شدن به «جمجمه قرمز» در فیلم سینمایی «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام جو» در حال جستجو به دنبال «تساراکت» است. گذشته‌ی این سلاح قدرتمند پشت سر «اشمیت» به شکل درخت دنیا نشان داده شده است.

iron man easter egg

مهره‌های شطرنج اوبادایا استین

مهره‌های شطرنج «اوبادایا استین» در واقع یک ایستراگ هستند. در فیلم سینمایی «مرد آهنی» و کمیک‌ها، «اوبادایا استین» یک عاشق شطرنج است. وی همچنین در کمیک‌ها گروهی به نام «مهره‌های شطرنج» را علیه «تونی استارک» تشکیل می‌دهد.

امیدوارم لیست ایستراگ‌های فیلم‌های مارول برایتان مفید باشد. نظر شما چیست؟ آیا ایستراگ‌هایی هستند که از قبل متوجه آن‌ها شده بودید؟ اگر هم ایستراگ خاصی در ذهن دارید که ما به آن اشاره نکرده‌ایم، با ما در میان بگذارید.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده