بررسی کنسول پلی استیشن 4 پرو

بررسی کنسول پلی استیشن 4 پرو

سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱

پس از عرضه پلی‌استیشن 4 پرو توسط سونی، برای بسیاری این سوال مطرح شد که آیا این کنسول ارزش خرید دارد یا خیر. با بررسی پلی‌استیشن 4 پرو همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

اواخر تابستان امسال بود که سونی با برپایی رویدادی، از کنسول جدید خود با نام پلی استیشن 4 پرو رونمایی کرد. این کنسول میان‌نسلی، توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K را دارد و حتی باعث می‌شود بازی‌های فعلی نیز با رزولوشن بومی 1080p اجرا شوند. اما این کنسول قدرتمند، چقدر برروی اجرای بازی‌ها تاثیر دارد و آیا خرید آن منطقی است؟ همراه زومجی باشید تا به تمام سوالات شما در رابطه با پلی‌استیشن 4 پرو در قالب بررسی این کنسول، پاسخ دهیم.

مشخصات فنی:

  • پردازنده: AMD جگوار ۸ هسته‌ای با فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز 
  • پردازنده گرافیکی: کارت گرافیک بر مبنای AMD رادئون با قدرت ۴.۲ ترافلاپس و سرعت ۹۱۱ مگاهرتز به همراه ۳۶ واحد محاسبه‌گر
  • حافظه: ۸ گیگابایت حافظه DDR5 به همراه یک گیگابایت DRAM
  • حافظه ذخیره‌سازی: هارد درایو یک ترابایت
  • ابعاد: ۲۹۵ در ۵۵ در ۳۲۷ میلی‌متر
  • ورودی / خروجی: سه پورت USB 3.1 - یک پورت AUX - خروجی HDMI - ورودی برق - ورودی اترنت به همراه بلوتوث نسخه ۴

پلی‌ استیشن 4 پرو / Playstation 4 Pro

سونی در طراحی کنسول جدید خود، سعی کرده ضمن حفظ زبان طراحی نسخه اول پلی استیشن 4، کمی آن را مدرن کند. در حقیقت پلی‌استیشن 4 پرو را می‌توانید تلفیقی از پلی‌استیشن 4 معمولی و پلی استیشن 4 اسلیم (که آن هم در همان رویداد رونمایی از پلی‌استیشن 4 پرو معرفی شد) بدانید. از لحاظ فیزیکی، پلی‌استیشن 4 پرو کنسول بزرگ و سنگینی است. این کنسول با وزنی ۳.۳ کیلوگرمی، از نسخه اولیه پلی‌استیشن 4 در حدود ۵۰۰ گرم سنگین‌تر است و در مقابل پلی‌استیشن 4 اسلیم نیز اضافه وزنی ۱.۲ کیلوگرمی دارد. سونی در کنسول جدید خود، از رنگ مشکی مات (دقیقا آن چیزی که در پلی‌استیشن 4 اسلیم دیده بودیم) استفاده کرده است.

این افزایش ابعاد و وزن به دلیل سخت‌افزاری است که درون این کنسول قرار گرفته است تا بتواند به خوبی از اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K بربیاید. در قسمت پشتی کنسول، پورت‌های HDMI، اترنت، AUX، اپتیکال و یک پورت USB 3.1 قرار گرفته است. در قسمت جلویی کنسول نیز علاوه بر دکمه‌های روشن / خاموش و دکمه خروج دیسک (که هر دو فیزیکی هستند)، شاهد دو پورت USB 3.1 و یک نوار نوری هستیم. پلی‌استیشن 4 پرو بر خلاف پلی‌استیشن 4 معمولی و اسلیم، از پورت‌های 3.1 USB با سرعت بالا استفاده می‌کند و همین امر باعث شده انتقال داده با سرعت بسیار بیشتری صورت بگیرد. از طرف دیگر، یک USB اضافی در قسمت پشتی این کنسول قرار گرفته که باعث می‌شود اگر هدست پلی استیشن VR دارید، بتوانید آن را بدون مشکل به کنسول خود متصل کنید. یکی از نکات بسیار خوب پلی‌استیشن 4 پرو، بازگشت خروجی اپتیکال صدا است که در نسخه اسلیم این کنسول حذف شده بود و بدون شک خبر خوبی برای طرفداران صدا است.

پلی‌ استیشن 4 پرو / Playstation 4 Pro

شاید بتوان مهم‌ترین تغییر پلی‌استیشن 4 پرو را قدرت گرافیکی بیشتر آن دانست. بر روی کاغذ، پلی‌استیشن 4 پرو ۲.۲۸ برابر از نسخه معمولی و اسلیم پلی‌استیشن 4 قوی‌تر است. پلی‌استیشن 4 معمولی، دارای قدرتی ۱.۸۴ ترافلاپسی بود که این قدرت در پلی‌استیشن 4 پرو به ۴.۲ ترافلاپس افزایش پیدا کرده است. پردازنده گرافیکی این کنسول، دارای فرکانسی معادل با ۹۱۱ مگاهرتز است که ۱۴ درصد از برادر بزرگ‌تر خود قوی‌تر است. 

رم ۸ گیگابایتی تعبیه شده در پلی‌استیشن 4 پرو، از نوع DDR5 است که این رم با پردازنده کنسول به اشتراک گذاشته شده است. سونی برای پردازنده پلی‌استیشن 4 پرو به صورت مجزا یک گیگابایت DRAM نیز در نظر گرفته است که باعث می‌شود سیستم بتواند به راحتی سیستم عامل را اجرا کند و در پخش تصاویر 4K به مشکل بر نخورد. 

پردازنده این کنسول دقیقا مانند پلی‌استیشن 4، پردازنده جگوار کمپانی AMD است اما فرکانس آن از ۱.۶ گیگاهرتز به ۲.۱ گیگاهرتز ارتقا یافته است. یکی از مشکلات کنسول پلی‌استیشن 4 از همان ابتدا، سرعت پایین هارد دیسک آن بوده است که در نسخه پرو نیز حل نشده است. سونی در کنسول میان‌نسلی خود، از هارد دیسکی با ظرفیت یک ترابایت بهره برده است که متاسفانه سرعتی برابر ۵۴۰۰ RPM دارد. سونی می‌توانست با استفاده از هارد دیسکی با سرعت ۷۲۰۰ RPM، به طرز چشمگیری سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برروی کنسول جدید خود را ارتقا دهد. با این حال، شما کماکان این فرصت را دارید که هارد دیسک کنسول را با یک SSD سریع تعویض کنید. نکته بسیار خوب در رابطه با پرو، این است که این کنسول، اکنون از اینترفیس SATA III پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از یک SSD، به سرعتی برابر با ۶ Gbps دست پیدا کنید. پلی‌استیشن 4 معمولی، از SATA II پشتیبانی می‌کرد.

پلی‌ استیشن 4 پرو / Playstation 4 Pro

HDR نیز یکی دیگر از ویژگی‌های کنسول جدید پلی‌استیشن 4 پرو است. البته بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که کنسول پلی‌استیشن 4 معمولی نیز چندی پیش با دریافت یک بروزرسانی، این ویژگی را دریافت کرد. به این ترتیب HDR را نمی‌توان به صورت یک ویژگی اختصاصی Playstation 4 Pro برشمرد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب پلی‌استیشن 4 پرو، به قابلیت به اشتراک‌گذاری و ضبط و تهیه اسکرین‌شات و ویدیوی بازی‌ها باز می‌گردد. به طور قطع می‌دانید که پلی‌استیشن 4 معمولی، اسکرین‌شات‌ها را با رزولوشن 1080p تهیه و ویدیوها را نیز با رزولوشن 720p ضبط می‌کرد. این مسئله در پلی‌استیشن 4 پرو به طور کامل تغییر پیدا کرده است. اکنون شما می‌توانید اسکرین‌شات‌هایی با رزولوشن 4K تهیه کنید و بازی خود را نیز با رزولوشن 1080p ضبط کنید.

اما این کنسول جدید میان‌نسلی چه تاثیری برروی بازی‌ها دارد و چگونه آنها را اجرا می‌کند؟ پیش از اینکه به صورت مفصل وارد این بحث شویم، ذکر چند نکته الزامی است. کنسول پلی‌استیشن 4 پرو، هیچ‌ بازی انحصاری نخواهد داشت و تمام بازی‌هایی که برای این کنسول عرضه می‌شوند، برای پلی‌استیشن 4 معمولی نیز در دسترس خواهند بود. همچنین تمام بازی‌های کنسول پلی‌استیشن 4، از قابلیت‌های این کنسول جدید پشتیبانی نمی‌کنند زیرا Sony بهینه کردن بازی‌ها را برای کنسول میان‌نسلی خود، کاملا بر عهده توسعه‌دهندگان گذاشته است. این مسئله به این معنی است که ممکن است حتی بازی‌هایی که در آینده عرضه می‌شوند، از این کنسول پشتیبانی نکنند. با این حال سونی اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۶، در حدود ۴۵ بازی از پلی‌استیشن 4 پرو و قابلیت‌هایش پشتیبانی می‌کنند. 

از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان می‌توانند از قدرت بالای این کنسول برای بهینه کردن جنبه‌های دیگر بازی خود استفاده کنند. به طور مثال، توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند گرافیک بازی خود را بالاتر ببرد یا شرکت دیگری تمرکز خود را برروی بهتر کردن نرخ فریم بازی خود می‌گذارد. برخی از بازی‌های پلی‌استیشن 4 پرو توانایی این را دارند که به صورت بومی با رزولوشن 4K اجرا شوند اما سونی اعلام کرده که اکثر بازی‌ها، از تکنولوژی جدیدی به اسم Checkerboard Rendering استفاده می‌کنند. این تکنولوژی جدید، به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد بازی خود را با رزولوشن پایین‌تری بهینه کنند و سپس آن را از طریق این تکنولوژی به رزولوشن 4K آپ‌اسکیل کنند. درست است که بیشتر بازی‌ها به صورت بومی با رزولوشن 4K اجرا نمی‌شوند، اما تفاوت‌ها آنقدر کم است که برای پی‌بردن به تفاوت آن با 4K واقعی، باید دقت بسیاری به خرج داد. 

پلی‌ استیشن 4 پرو / Playstation 4 Pro

علاوه بر بازی‌های معمولی، پلی‌استیشن 4 پرو باعث می‌شود بازی‌های هدست پلی‌استیشن VR نیز بهتر روی این کنسول اجرا شوند. هر چند که مانند بازی‌های معمولی، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند رزولوشن بازی‌ها را بالاتر ببرند، اما می‌توانند تکسچرهایی با کیفیت‌تر، نورپردازی بهتر و بهینه‌سازی‌های دیگری را برروی بازی‌های واقعیت مجازی خود پیاده‌سازی کنند. تمام بازی‌هایی که قرار است برای این کنسول بهینه شوند، چه بازی‌های پلی‌استیشن 4 چه بازی‌های پلی‌استیشن VR، با دریافت یک بروزرسانی پشتیبانی از این کنسول را به دست می‌آورند. از این پس نیز بازی‌هایی که از این کنسول پشتبیانی می‌کنند، برروی جعبه دیسک فیزیکی‌شان علامتی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی بهینه‌بودن بازی برای کنسول پلی‌استیشن 4 است.

ما در زومجی، بازی‌های متفاوتی را با این کنسول برروی تلویزیون 4K ساخت LG امتحان کردیم. درست است که بازی‌ها کمی بهتر برروی پلی‌استیشن 4 پرو اجرا می‌شوند و رنگ‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند، اما به طور کلی تفاوت میان دو کنسول، به قدری نیست که با یک نگاه قابل تمایز باشد. از طرف دیگر، این امکان وجود دارد که به دلیل اینکه پلی‌استیشن 4 پرو در اوایل راه به سر می‌برد، هنوز توسعه‌دهندگان نتوانستند از تمام پتانسیل موجود در آن بهره ببرند. 

برای دیدن تصاویر در رزولوشن واقعی، برروی آنها کلیک کنید. 

یکی از بازی‌هایی که برای کنسول پلی‌استیشن 4 پرو یک بروزرسانی دریافت کرده بود، بازی The Last of Us Remastered است. در این بازی رنگ‌ها نسبت به پلی‌استیشن 4 معمولی، بسیار غنی‌تر و بهتر نمایش داده می‌شوند. وضوح تکسچرها نیز نسبت به پلی‌استیشن 4 معمولی بسیار بیشتر است. نرخ فریم بازی نیز بهبود پیدا کرده است.

در بازی Infamous: Second Son نیز باز هم رنگ‌ها نسبت به پلی‌استیشن 4 معمولی بهتر به نمایش در می‌آیند. رنگ مشکی در این بازی نیز تیره‌تر است. این بازی برخلاف دیگر باز‌ی‌ها، به جای بالا بردن رزولوشن بازی تا 4K، رزولوشن را به 1800p ارتقا داده است و به جای آن سعی کرده تکنیک‌های Anit Alising بازی را بهبود ببخشد. 

در بازی Call of Duty: Modern Warfare Remastered، تکسچرها برروی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو باکیفیت‌تر هستند و جزئیات صورت شخصیت‌های بازی، واضح‌تر دیده می‌شود. همچنین این بازی از تکنیک رزولوشن پویا استفاده می‌کند که می‌تواند به صورت پویا، رزولوشن بازی را تا 4K تغییر دهد. همچنین نوشته‌های موجود در بازی برروی پلی‌استیشن 4 پرو، با وضوح بیشتری دیده می‌شوند. در بازی Infinite Warfare نیز تکسچرها غنی‌تر هستند و Anti Alising بازی نیز بهبود پیدا کرده است که در نتیجه‌ی آن پیکسل‌های لبه‌‌ها تقریبا غیر قابل تشخیص هستند.

یکی دیگر از بازی‌هایی که در پلی‌استیشن 4 پرو اجرا کردیم، بازی محبوب فیفا 17 بود. درست است که در اکثر بازی‌های ورزشی، گیم‌پلی و روانی بازی از گرافیک آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما باز هم بازی فیفا 17 برروی کنسول جدید سونی، با کیفیت بهتری اجرا می‌شود. تصاویر شفاف‌تر بودند و هنگامی که از دور به زمین بازی نگاه می‌کردید، رنگ‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسیدند. با این حال تغییرات در این بازی، آنقدر چشمگیر نیستند.

اما یکی از بازی‌های جالبی که به صورت خاص از ویژگی پلی‌استیشن 4 پرو استفاده می‌کرد، بازی Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebretaion است. این بازی دقیقا مانند رایانه‌های شخصی، به شما این اجازه را می‌دهد که رزولوشن و نرخ فریم بازی خود را انتخاب کنید. 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و حالت استاندارد 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه گزینه‌های در دسترس برای گیمرها هستند. البته بازی Infamous نیز این گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

یکی از شکایاتی که بسیاری از افراد در رابطه با کنسول پلی‌استیشن 4 پرو داشتند، این بود که سونی توانایی پخش فیلم‌های بلوری 4K را در کنسول جدید خود قرار نداده است. سونی در دفاع از این تصمیم خود اعلام کرد که وجود اپلیکیشن‌هایی مانند نتفلیکس که ویدیوها را می‌تواند با رزولوشن 4K پخش کند، افزودن این قابلیت را در پلی‌استیشن 4 پرو بی‌معنی کرده است. با این حال بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای تماشای فیلم‌های خود با رزولوشن 4K، از دیسک استفاده کنند زیرا استریم این محتوا، علاوه بر داشتن هزینه پرداخت اشتراک ماهیانه، پهنای باند زیادی نیز می‌طلبد.

اما می‌رسیم به سوال «میلیون دلاری»: آیا پلی‌استیشن 4 پرو ارزش خرید را دارد یا خیر؟ 

اگر در حال حاضر کنسول پلی‌استیشن 4 دارید و به تلویزیون 4K دسترسی ندارید، فعلا خرید پلی‌استیشن 4 پرو توجیه زیادی ندارد. زیرا تا زمان نوشتن این بررسی، بازی‌های زیادی از پتانسیل کامل این کنسول استفاده نمی‌کنند. از طرف دیگر اگر تا به حال پلی‌استیشن 4 نداشته‌اید و قصد خرید یک کنسول را دارید، بدون شک پلی‌استیشن 4 پرو گزینه بسیار بهتری است. این در صورتی است که شما یک تلویزیون 4K داشته باشید و یا قصد داشته باشید به زودی یک تلویزیون 4K تهیه کنید. اگر نمی‌خواهید تا یکی دو سال آینده برای خرید یک تلویزیون 4K هزینه کنید، پلی‌استیشن 4 معمولی با قیمت کمتر، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر پلی‌استیشن 4 دارید و به یک تلویزیون 4K دسترسی دارید، می‌توانید مطمئن باشید که با تهیه این کنسول، بازی‌ها را با نرخ فریم بهتر و گرافیک بالاتر تجربه می‌کنید اما باز هم تفاوت به قدری نیست که احساس کنید وارد دوران تازه‌ای از بازی‌های ویدیویی شده‌اید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن ۴ پرو و اطلاع از مشخصات فنی و مقایسه‌ی کنسول‌های بازی از دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده