نویسنده: محسن وزیری
// پنجشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۹

فروشنده، شانس اصلی دریافت اسکار ۲۰۱۷

فروشنده جدیدترین اثر اصغر فرهادی به عنوان شانس اصلی دریافت اسکار ۲۰۱۷ در بخش بهترین فیلم خارجی زبان شناخته شده است.

مایکل اوردونا منتقد مجله‌ی لس آنجلس تایمز پنج فیلم مدعی جایزه اسکار بخش خارجی زبان را معرفی کرده است. این منتقد ضمن اینکه فروشنده را یکی از فیلم‌های مدعی اسکار امسال دانسته، در نقد آن آورده:

این فیلم با فرضی جلو می‌آید که دقیقا آن را در ژانر آثار معمایی هالیوود جای می‌دهد و آن را با وسواس‌های ذهنی و انتقام درمی‌آمیزد و تهران را به عنوان لوکیشن داستان انتخاب می‌کند. یک زوج در حالی که نسخه‌ای بومی شده از نمایش «مرگ فروشنده» آرتور میلر را تهیه می‌کنند، با تجربه رویدادی سخت روبه‌رو می‌شوند و تلاش دارند تا بتوانند از پس درک آن برآیند.

اوردونا در ادامه‌ی بررسی‌اش از فروشنده نقل قولی از خود اصغر فرهادی می‌آورد که در آن تعلیق آخرین اثرش را با کارهای هیچکاک مقایسه کرده است:

کارگردان این فیلم اصغر فرهادی درباره فیلمش گفته است: «همه کوشش من آن بوده که درام در داستان‌هایم برآمدی از جزئیات زندگی روزانه باشد. جزئیاتی که معمولی و ساده به نظر می‌رسند و ما در زندگی هر روز خود با آنها روبه‌رو می‌شویم. در روبه‌رو شدن با فیلم‌های هیجان‌انگیز که بهترین نمونه‌های آن را در فیلم‌های آلفرد هیچکاک می‌بینیم، در دل زندگی روزمره و واقعیت چیزی نهفته است که من همیشه سعی می‌کنم آنها را در فیلم‌هایم شرح دهم و به همین دلیل می‌توان چنین فیلم‌هایی را «تریلرهای واقعی» نامید. تفاوت بین این که قصه «فروشنده» چگونه باز می‌شود و چه انتظاری تماشاگران غربی ممکن است از آن داشته باشند سخت است و در فرهنگ امروز ایران ریشه دارد.

این منتقد، تحقیر را بن‌مایه‌ی اصلی فروشنده می‌داند و عماد نیز به همین دلیل آن عمل را در انتهای فیلم انجام می‌دهد. مایکل اوردونا از دیگر فیلم‌های مدعی اسکار ۲۰۱۷، از «تونی اردمن» محصول آلمان نام برد که در جشنواره‌ی کن هم موفق بود. دیگر فیلم‌ها شامل «مردی که اووه نامیده می‌شود» محصول سوئد و «نرودا» محصول شیلی می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده